Na svom vrhuncu 2017. godine, tržište pametnih telefona brojalo je preko 700 brendova pametnih telefona koji su se žestoko natjecali. Međutim, iznenadili bi se kada bi saznali koliko je brendova pametnih telefona nestalo u posljednjih šest godina. Naime, prema analizi Counterpoint Researcha, broj postojećih brendova je gotovo tri puta manji i iznosi 250.
Sazrijevanje korisničke baze, poboljšanje kvalitete uređaja, dulji ciklusi zamjene, ekonomski problemi, uska grla u opskrbnom lancu i veliki tehnološki prijelazi poput 4G na 5G postupno su smanjili broj aktivnih robnih marki i njihove količine tijekom godina”, kaže Counterpoint.
Drugim riječima, u posljednjih šest godina s tržišta je nestalo skoro 500 brendova. Pad broja aktivnih brendova može se pripisati lokalnim brendovima koji su nudili svoje telefone u zemljama poput Indije, Kine, Japana, te područjima poput Afrike i Bliskog istoka. Usporedbe radi, broj globalnih brendova ostao je uglavnom nepromijenjen.
Na pad lokalnih proizvođača pametnih telefona utjecala je i ekspanzija kineskih brendova kao što su Xiaomi, Oppo i Vivo. Lokalni brendovi im nisu mogli parirati po inovacijama i cijeni, te su zbog toga nestali. Između ostalog, tu je i pandemija COVID-19 i kriza na tržištu poluvodiča koje su imale veliki utjecaj na tržište, gdje mnogi brendovi nisu mogli izdržati probleme u opskrbi komponentama i u proizvodnji.
Ljudi jednostavno ne kupuju više toliko pametnih telefona. U srpnju je Counterpoint primijetio da su isporuke pametnih telefona u padu iz godine u godinu već treći kvartal zaredom. U cjelini, prodaja pametnih telefona pala je za 24% u odnosu na isto tromjesečje prošle godine, a posebno su pogođeni Android uređaji. TCL-Alcatel zabilježio je najveći pad od 69%, dok je Samsung zabilježio pad od 37%, a Motorola 17%. Android telefoni su, naravno, bili i svi manje poznati brendovi čiji proizvođači danas više ne postoje. iPhone je bio malo otporniji, ali je ipak zabilježio pad prodaje od 6%.
Prema Counterpointu, u budućnosti će se broj brendova pametnih telefona i dalje smanjivati, dok će veliki globalni proizvođači biti u najboljoj poziciji da se prilagode svim makroekonomskim preprekama i tehnološkim prijelazima na tržištu.
Piše: Marijan Živković