Tableti su se već suočili sa padom prodaje, njihovo tržište je dostiglo određenu točku jer korisnici jednostavno ne trebaju nove modele, njihovi trenutni modeli su i više nego dovoljno sposobni za većinu poslova za koje su i najmenjeni. Zbog ove činjenice se vidi da proizvođači ne proizvode više gomilu novih modela, oni jednostavno ne mogu više zarađivati na tabletima.
Tehnologija je dovoljno napredovala da su noviji tableti postali praktički nepotrebni, zastarjeli. Glavni razlog za to je činjenica da su tableti uređaji koji se koriste za konzumiranje sadržaja, poput gledanja filmova, surfanja po webu i facebook dopisivanja. Za bilo kakav ozbiljniji posao, uzećete svoj laptop ili koristiti stolno računalo.
Njihovi ekrani su jednostavno premali, njihove tipkovnice nisu napravljene za ozbiljan rad, dostupne aplikacije nisu dovoljno napredne za kreiranje sadržaja.
2016, prva godina kada se tržište smartfona suočilo sa padom prodaje
Čini se da se slična situacija događa i u smartfon svijetu. Oni su postali toliko moćni da dodavanje naprednijih procesora jednostavno više nije dovoljno da bi novi flagship modeli bilo dovoljno primamljivi za kupnju. Full HD razlučivost je više nego dovoljna za sve osim VR, i 2 GB RAM-a je dovoljno za izvršenje više istovremenih zadataka.
Top modeli iz 2014. godine su još uvijek dovoljno brzi da se prelazak na novije modele čini nepotrebnim, pa čak i modeli srednjeg ranga od ove godine su dovoljno sposobni da obave 99% stvari koje možete obaviti na mnogo moćnijim uređajima.
Inovacije koje danas vidimo su obično iz područja dizajna, korisničkog sučelja, kamere i jednostavnosti korištenja (kao što je dodavanje skenera otiska prsta i force touch tehnologije).
Sami korisnici su postali svijesni svega ovoga, pa je 2016. prva godina u kojoj nismo vidjeli rast prodaje smartfona, umjesto toga prodaja je pala za 3%. Linda Sui, direktor Strategy Analytics je objasnila da rast smartfona “usporava zbog već prisutne smartfon industrije na velikim tržištima kao što je Kina i Indija, i opreza potrošača o budućnosti svjetskog gospodarstva.”
Uspon kineskih proizvođača
Još jedan razlog za pad prodaje je uspon kineskih proizvođača, oni nude izvrsne uređaje po mnogo nižim cijenama. Možete dobiti Xiaomi Mi5 za samo 2800kn, uređaj koji ima vrhunske komponente, dosta prostora za pohranu, odličan dizajn i više nego solidnu kameru.
Huawei je pronašao svoj put u pet najboljih svjetskih proizvođača, jer nudi gotovo iste specifikacije kao i Samsung, HTC, ili Sony, ali za mnogo manje novca. Oni su počistili kinesko tržište (drugo najveće tržište na svijetu) pristupačnim modelima koji su brzi, ali još uvijek imaju visoku razinu kvalitete, kako u pogledu softvera i hardvera.
To je dovelo do prezasićenosti kineskog tržišta, korisnici više ne smatraju da im je potreban novi mobitel, jer mogu ispuniti sve svoje potrebe trenutnim modelima. U izvješću tvrtke Gartner navodi se da: “U usporenom smartfon tržištu gdje se veliki proizvođači suočavaju sa zasićenjem rasta, novonastali brendovi narušavaju dugogodišnje poslovne modele postojećih brendova da bi povećali svoj udio”, te da, “sa takvom promjenjivom dinamikom tržišta smartfona, kineski brendovi postaju novi vrhunski svjetski brendovi.
Dva kineska brenda su rangirana u prvih pet svjetskih proizvođača smartfona u prvom tromjesečju 2015. godine i predstavljaju 11% tržišta. U prvom tromjesečju 2016. godine, tu su bila tri kineska brenda – Huawei, Oppo i Xiaomi – i oni su osvojili 17% tržišta “.
Rezultat – zasićenost većine svjetskih tržišta. Svijet je ispunjen solidnim, snažnim uređajima, a prosječan korisnik jednostavno nema potrebu, želju da promijeni svoj trenutni mobitel. To će vjerojatno dovesti do povećanog pada prodaje, niže marže za većinu proizvođača, a ako uskoro ne dođe do neke značajne (r)evolucije u mogućnostima smartfona, tržište će doživjeti stanje slično onome koje se dogodilo u PC i tablet svijetu.
Ima li načina da se promjeni ovaj trend?
Prvo, cijene se moraju smanjiti. To je jednostavno, nitko ne želi dati puno novca za samo malo bolje specifikacije, novu značajku koja nema nikakvu stvarnu uporabnu vrijednost (poput QHD razlučivosti zaslona), isto trajanje baterije i nešto poboljšan dizajn.
Nema više prostora za veće zaslone, novi procesori će učiniti smartfone tek nekoliko postotaka bržim, a dodavanje stvari poput otiska skenera prsta jednostavno nije dovoljno. Rješenje bi moglo biti VR, ali mobilni GPU jednostavno nisu dovoljno snažni za bilo koji napredni VR sadržaj.
Druga moguća inovacija je modularni dizajn, ali budimo realni, postotak korisnika koji je spreman da mijenja module, kupuje nove i prolazi kroz svu to gnjavažu je jednostavno premalen. Tu je jedno od mogućih rješenja koje se zove fleksibilni zasloni.
Oni nisu isto što i zakrivljeni zasloni koji se mogu naći na LG G Flex ili S7 Edge. Fleksibilni zasloni se mogu savijati, na primjer oko ruke, ili uredno spakirati u džep. Nešto kao HoloFlex, ali mnogo naprednije.
Problem sa fleksibilnim zaslonima je što tehnologija jednostavno nije dovoljno napredovala da bi postali spremni za potrošače još najmanje par godina. Razlučivost je izuzetno niska, a i ne postoje komponente kao što su procesor i baterija koji se mogu sklopiti. Kada tehnologija fleksibilnih zaslona bude dovoljno napredovala, proizvođači će napraviti novu revoluciju u svijetu smartfona.
Biti ćete u mogućnosti da ih nosite oko ruke sa instaliranim mikro projektorom, puna tipkovnica će se projicirati na vašu ruku, što bi vam omogućilo da komunicirate bez skidanja smartfona. Još jedna korist od fleksibilnih zaslona će biti činjenica da će vaš mobitel uvijek biti sa vama, ne u džepu nego oko ruke.
Sljedeće poglavlje u smartfon sagi će početi kada kompanije konačno počnu proizvoditi u potpunosti fleksibilne smartfone. Dok se to (ili neka druga revolucija) ne dogodi, prodaja smartfona će i dalje opadati.
Piše: S.M.