Pripadnike Generacije Z, odnosno one koji su rođeni između 1995. i 2010. godine, prikazuju kao osobe koje se baš i ne vole družiti uživo, a kada se i nađu, uglavnom ne ispuštaju mobilne telefone iz ruku. Ipak, pokazalo se da mladi brinu o svom zdravlju, te pokušavaju provoditi manje vremena na pametnom telefonu. Zato se vraćaju na stare, tzv. “glupe” telefone.
Tvrtke poput HMD Globala, proizvođača Nokia telefona, nastavljaju prodavati milijune mobilnih uređaja sličnim onima koji su se koristili ranih 2000-ih. Riječ je o tzv. “feature” telefonima, tj. tradicionalnim preklopnim ili kliznim telefonima, koji su obogaćeni funkcijama poput GPS-a ili hotspota.
“Čini se da je određenom dijelu generacije Z jednostavno dosta ekrana“, rekao je za CNBC José Briones, influencer “glupih” telefona i moderator subreddita “r/dumbphones“. “Oni ne znaju što im se događa s mentalnim zdravljem te pokušavaju napraviti rezove.“
U 2022. godini u SAD-u je prodaja preklopnih “feature” telefona HMD Globala znatno porasla, s desecima tisuća prodanih uređaja svakog mjeseca. Istovremeno, globalna prodaja “feature” telefona tvrtke HMD je opala, prema podacima tvrtke.
Prema istraživanju Counterpoint Researcha iz 2022., Bliski istok, Afrika i Indija činili su gotovo 80% prodaje feature telefona. Sada podaci pokazuju da se mladi ljudi u SAD-u vraćaju takvim uređajima.
“Na tržištu Sjeverne Amerike prodaja ‘glupih’ telefona praktički stagnira“, ističe Moorhead. “No, mogu zamisliti porast od 5% u sljedećih pet godina, ako ništa drugo, zbog zabrinutosti za javno zdravlje.“
Tvrtke kao što su Punkt i Light koriste popularnost ovog trenda kako bi prodali uređaje koji bi potaknuli korisnike da više vremena provode u stvarnom svijetu, daleko od ekrana, a influenceri ih revno reklamiraju.
“Ono što pokušavamo postići s Light telefonom nije stvaranje ‘glupog’ telefona, već stvaranje promišljenijeg telefona – vrhunskog, minimalističkog telefona – koji nije nužno protiv tehnologije“, rekao je za CNBC Joe Hollier, suosnivač tvrtke Light. “Radi se o svjesnom odabiru kako i kada koristiti određene aspekte tehnologije koji poboljšavaju kvalitetu života.“
Piše: Marijan Živković