Kada pomislite na dijeljenje videa na Internetu vjerojatno odmah pomislite na servis YouTube. YouTube je najpopularniji servis ovog tipa i uzima najveći dio kolača na tržištu, no daleko od toga da je jedini. Postoji nekoliko alternativa koje su jednako dobre kao YouTube, a imaju svojih određenih specifičnosti, odnosno prednosti nad spomenutim servisom. Logično pitanje koje se postavlja je zašto mijenjati odličan servis nekim drugim?
YouTube, kao ni drugi servisi, nije savršen. Određene mane YT-a su otjerale dio korisnika. YT je znao bez ikakvog upozorenja suspendirati korisnika i njegov kanal sa video zapisima (posebice neke osobe koje su taman bile u usponu i postajale sve popularnije), YT ima ograničenje na video zapise ukoliko ne verificirate korisnički račun putem mobitela ili telefona, učitavanje video zapisa zna biti jako sporo ukoliko se radi o video materijalu koji traje malo duže, ima jako puno reklama koje ometaju korisnike i slično. Ukoliko vam nešto od tog smeta, pogledajte koje servise možete koristiti umjesto istoga.
Vimeo
Prva alternativa YouTubeu je Vimeo. Vrlo vjerojatno ste čuli za ovaj servis, a možda ga i koristili. Riječ je o servisu koji nastoji biti više od „običnog“ servisa za dijeljenje video materijala – Vimeo želi biti hibrid društvene (socijalne) mreže i servisa za dijeljenje video sadržaja. Pitanje je što smatrate društvenom mrežom, no zajednica na Vimeu je prilično specifična i jako puno korisnika sudjeluje u komentiranju video materijala, ocjenjivanju i slično, te je puno manje komentara kao onih na YouTubeu koji se svode na bespotrebno kritiziranje i vrijeđanje koje nema veze sa samim videom. No, to ne čudi jer je Vimeo dosta manji od YouTubea i broj ljudi koji koristi Vimeo je višestruko manji. No, bez obzira na to, riječ je o fantastičnom servisu.
Glavna razlika između Vimea i YouTubea je u video materijalima koji se tamo objavljuju. Ako pogledate materijale na YouTubeu onda će tamo naći razne video spotove, kopije vaših omiljenih serija i filmova, isječke iz istih, popularne reklame … Vimeo se koncentrira na originalni video materijal odnosno oni pokušavaju minimizirati spomenuti komercijalni materijal koji smo spomenuli da se nalazi na YT-u, dok više promoviraju originalni sadržaj koji ste vi napravili.
Tako ćete na Vimeu naći jaku zajednicu ljudi koji snimaju svoje filmove/reportaže/spotove, a nisu zapravo profesionalci nego amateri ili entuzijasti. Bez obzira na to, možete naći jako veliki broj zanimljivih video materijala. Dapače, kada krenete gledati nešto, vrlo je teško stati. Nakon što odgledate jedan film, krenuti ćete na drugi, treći i ode vrijeme. Stvarno smo oduševljeni kvalitetom samih video materijala koje smo gledali. Što se tehničke strane tiče, tu ima određenih mana ali i prednosti.
Ako krenemo sa pozitivnim stranama, moramo reći da Vimeo dozvoljava učitavanje HD filmova što je zapravo postao i standard u kojem se filmovi na Internetu i dijele. Ono što nam se još više sviđa su postavke privatnosti – filmove možete podijeliti sa cijelim Internetom, ali ih možete i zaštititi i podijeliti samo s onima koji imaju link, pozivnicu ili može biti potpuno privatan da ga nitko ne može vidjeti. Sami odlučujete što želite sa svojim video materijalom, a što ne.
Također, možete i sami zabraniti da li ljudi mogu komentirati vaš materijal ili ne mogu. Uz to, Vimeo nema reklama, odnosno ima ih ali u minimalnoj mjeri. Nakon 2 sata gledanja video materijala, naišli smo tek na dvije kraće reklame koje je moguće vrlo brzo ugasiti (op.a. kao i na YT-u možete ih ugasiti nakon par sekundi). I za kraj, recimo još samo da je moguće filmove „posuditi“ preko ovog servisa što znači da film ne morate gledati preko, recimo, Netflixa nego možete i preko Vimea. Super je što mnogi popularni i manje popularni filmovi se odmah po izlasku na tržište pojave na Vimeu i dostupni su svima. Sve što vam treba je korisnički račun i paypal račun preko kojeg možete platiti gledanje filma. Na taj način i mnogi mladi redatelji skupljaju novac za svoje nove projekte. Vrlo pohvalno od Vimea što im je to omogućio.
Što se „loših“ strana ovog servisa tiče, to je mali prostor koji vam daju na tjednoj bazi (500 MB), nemaju nikakve alate za editiranje videa i određene mogućnosti Vimea su zaključane ako ne kupite PRO verziju servisa. PRO verzija vam donosi 20 GB tjedno prostora, prioritet kod uploadanja video materijala, nemate apsolutno nikakvih reklama dok gledate videe, imate dodatne mogućnosti za podešavanje privatnosti i još mnogo toga. Bez obzira na to, Vimeo je fantastičan za konzumiranje video sadržaja i ukoliko ne uploadate svoje video materijale, nego samo tražite zanimljive video isječke, svakako posjetite Vimeo – nećete biti razočarani. Naravno, moguće ga je pokrenuti na svim uređajima koji imaju pristup Internetu, ali preporučamo korištenje nativnih mobilnih aplikacija ukoliko Vimeo pokrećete na mobilnim i tablet uređajima.
DailyMotion
DailyMotion je mnogo sličniji YouTubeu od Vimea i rekli bismo glavni konkurent istome. Riječ je o prilično velikom servisu za dijeljenje i gledanje video sadržaja, a mnogo je popularniji u Americi i Aziji nego u Europi. Iako, određene analize govore da sve veći broj Europljana počinje koristiti DailyMotion što je vrlo pozitivno. DM nudi, kao i svi drugi servisi, mogućnost „običnim“ korisnicima da dijele sadržaj, no isto tako putem ovog servisa mnogi nezavisni producenti i premium korisnici mogu dijeliti sadržaj i imaju određene povlastice. Dobiti „poseban“ status je gotovo nemoguće, no to vam ne bi trebalo biti posebno bitno.
Premium korisnici su najčešće velike kompanije koje ekskluzivno dijele sadržaj putem DailyMotiona i na taj način im pomažu u samoj promociji servisa i privlače veliki broj korisnika.
Razumljivo je zašto takvi korisnici imaju određene privilegije koje drugi korisnici nemaju. Ono što nas je posebno obradovalo je što DM, kao i Vimeo, promovira originalni sadržaj naspram komercijalnog. Tako ćete na naslovnici naći neke popularne vijesti iz svijeta, ali i hrpu originalnog sadržaja kojeg biste sami malo teže pronašli. Također, DM „gleda“ vašu IP adresu kako bi znao od kuda dolazite i pokuša vam na naslovnoj stranici prikazati video materijale iz vaše zemlje, te vijesti koje bi vas mogle zanimati. To nije nikakav novitet, dapače. YT je to prvi uveo no to je nešto što cijenimo. Posebice kada malo duži period koristite ovaj servis pa vam on na naslovnoj stranici prikazuje sadržaj koji bi vas mogao zanimati.
Nadalje, unazad 10 godina koliko postoji, DailyMotion se razvijao uz zahtjeve korisnika. Tako ste u početku mogli uploadati samo kraće filmove i to u slabijoj kvaliteti, dok danas možete uploadati Full HD filmove mnogo veće dužine, 3D sadržaj i još mnogo toga. DM ne zaostaje za konkurencijom po tom pitanju.
DM možete pokrenuti na gotovo svim platformama, a posebice na novim konzolama koje promoviraju ovaj servis. Zašto? Osim što za to dobivaju (vjerojatno) novac, DailyMotion često promovira igre, ima jako puno gejmerskih kanala na kojima ti isti gejmeri uploadaju svoje filmove, a uz to DM često „streama“ razna gejmerska natjecanja, mečeve, konferencije …
Mogli bismo reći da je gaming kultura važan dio DailyMotiona čemu u prilog idu na tisuće ovakvih kanala. Ako volite igrati igre, svakako pogledajte „Gaming“ odjeljak na DailyMotionu. Što nam se ne sviđa kod ovog servisa? Teško je zapravo reći. DM je fantastičan servis koji ima striktnu politiku – zabranjeno je dijeljene bilo kakvog materijala koji krši autorska prava, imaju rasistički, nasilni ili pornografski sadržaj, prilično veliku zajednicu ljudi, ekskluzivni sadržaj, premium partnere, odličan sustav pretraživanja video materijala (po imenu, kategoriji, kanalima, korisnicima, ključnim riječima/tagovima … Ne sviđaju nam se reklame kojih ima dosta, posebice kada uživo gledate neki događaj (recimo glazbeni koncert), te što ste kao običan korisnik ograničeni na video dužine sat vremena – duži film od toga ne možete podijeliti.
Flickr
Ukoliko ste čuli za Flickr, tada ste vjerojatno upoznati sa činjenicom da se Flickr koristi isključivo za dijeljenje i pohranjivanje fotografija. No, to nije u potpunosti točno. Točno je da 90 posto korisnika ovaj servis koristi za dijeljenje fotografija, no Flickr vam dozvoljava da dijelite i video sadržaj i to u sekundi.
Ovaj servis je na tržištu već 11 godina i nikada nije postao popularan zbog video sadržaja, nego kao što smo rekli, zbog odličnog sustava za dijeljenje fotografija. Tako je servis u 2014.-oj godini prešao 100 milijuna korisnika, a broj dnevno uploadanih slika je prešao 5 milijuna. Za video sadržaj nažalost nemamo statistiku i ona nije javno dostupna. Kreiranje korisničkog računa za ovaj servis je izrazito jednostavno – možete se spojiti sa Yahoo korisničkim računom (jer Flickr je u vlasništvu Yahooa), Facebook ili Google korisničkim računom ili možete kreirati korisnički račun na određenu mail adresu. Kada to napravite i prvi puta se spojite na Flickr ostati ćete iznenađeni – možete vrlo brzo pregledavati fotografije visoke rezolucije, razne video i foto blogove, pretraživati i gledati video materijale, a najvažnije od svega je da imate 1 TB besplatnog prostora! Da dobro ste pročitali – Flickr vam za besplatni korisnički račun daje 1 TB što je dovoljno za 500.000 fotografija ili za X filmova određene kvalitete. I tu zapravo leži glavna prednost ovog servisa.
Kao što smo rekli, Vimeo je ograničen sa prostorom, DM vas ograničava u trajanju filma, a Flickr nema takvih ograničenja. Odnosno ima – ograničenje je 1 TB prostora koje imate za svoje potrebe. Filmove možete uploadati u kojoj god kvaliteti želite te ga kao i na drugim servisima možete vrlo lako podijeliti sa prijateljima, poznanicima ili cijelim Internetom. Sami možete odrediti da li će video biti privatan ili javan. Ista stvar je i sa slikama. Za Flickr je sasvim normalna stvar da na njemu možete naći na milijune prekrasnih fotografija (naravno, svaka od tih fotografija je zaštićena autorskim pravima i ne smijete ju bez ikakvog pitanja koristiti za svoje potrebe!), ali možete naći i odlične video isječke. Najčešće je riječ o originalnom sadržaju kojeg snimaju sami korisnici.
Nekada je malo teže naći video koji želite, no mi smo tražili video isječke koji su snimani u prirodi i našli smo odlične videe sa Antarktika, slapova Nijagare i slično. Poanta je – samo u tražilicu upišite što vas zanima i biti ćete iznenađeni kvalitetom filmova koje možete ovdje naći. Čak je moguće sadržaj profiltrirati putem ponuđenih filtera. Samo dijeljenje fotografija i video sadržaja je iznimno lako – otvorite „Upload“ sekciju i metodom drag’n’drop povucite sadržaj koji želite uploadati ili stisnite gumb „Choose photos and videos“ kako biste pretražili računalo i našli sadržaj koji želite podijeliti.
Ostali portali
Postoji još nekolicina portala koje možemo smatrati konkurencijom YouTubeu, no ne ističu se previše svojim mogućnostima da bismo ih ozbiljnije shvatili. Ukoliko posjetite neke od njih vidjeti ćete zašto. Jedan od tih portala je Metacafe. Riječ je o servisu koji je stariji od YouTubea i koji su započeli izraelski poduzetnici u Tel Avivu.
Danas se Metacafe nalazi, kao i sve druge važnije kompanije, u San Franciscu. U početku je Metacafe bio servis na kojem su korisnici mogli uploadati sadržaj no to se većinom radilo o jako lošim snimkama koje su ti isti korisnici napravili sa prilično lošim kamerama, odnosno mobitelima. Nakon dolaska YouTubea i DailyMotiona, Metacafe kreće njihovim stopama. Kako su dotični servisi nešto ugradili, tako je i Metacafe to nudio, ali naravno u manjem obimu ili u lošijoj izvedbi. Kada posjetite Metacafe vidjeti ćete pretrpanu naslovnu stranu sa kojih vas „bombardiraju“ banneri i reklame, te ćete se pitati od kuda krenuti pretraživati ovaj servis. Preporučamo preko padajućih menija na vrhu stranice (Movies, Games, Music …).
Iskreno rečeno, nećete biti previše oduševljeni, a sve što imate na Metacafeu, imate i na drugim stranicama u boljoj kvaliteti i obimu. Dapače, YouTube vam preporuča slične video sadržaje kada pogledate određeni video i možete satima pregledavati isti, dok Metacafe ili prikazuje čudne video materijale koji nemaju veze s onim što ste gledali ili vam iskaču reklame koje vas jednostavno natjeraju da stisnete „iksić“ u gornjem desnom kutu i nikad više se ne vratite.
Vrlo slična situacija je i sa servisom Veoh. Još jedna kompanija bazirana u Kaliforniji koja žarko želi biti YouTube ali joj to ne ide od ruke. U najmanju ruku Veoh je pojednostavljena kopija YouTubea – kada pokrenete ovaj servis na naslovnoj stranici će vas dočekati manji broj preporučenih video materijala, reklame i automatski će se pokrenuti video koji je tog dana „izdvojen“. Ako niste fan crvenih tepiha i showbizza, svakako izbjegavajte ovaj servis. Sve vrvi od takvih vijesti, reportaža za raznih fashion evenata i sličnih emisija. Taman kada smo se poveselili da smo vidjeli nešto dobro – Manga channel koji se pojavio na naslovnoj stranici – dobili smo error koji nas je obavijestio da Veoh ima poteškoća i da ne radi dobro, te da ne možemo otvoriti spomenuti kanal. Dovoljan razlog da opet gurnemo miš u gornji desni kut i pritisnemo crveni iksić.
Kao što vidite, ovakvih servisa ima more i naći ćete ih barem 20, ali sve se svodi praktički na 3 dobra servisa ovog tipa – YouTube, Vimeo i DailyMotion, te Flickr ukoliko želite pregledavati fotografije i poneki video. Sve ostalo je prilično loše ili nude manje nego spomenuti servisi. A čemu onda trošiti vrijeme na takvih servisima kada možete otvoriti YouTube i gledati što želite i koliko želite. Da li na tržištu treba još ovakvih servisa? Teško je reći – svakako pozdravljamo dobre servise, no ne ako će se raditi o kopijama YouTubea. Ako dođe servis sa originalnim mogućnostima koji će se svidjeti široj publici, rado ćemo ga isprobati i u konačnici koristiti kada za to bude prilike.
piše: B.P.