Mnogo tekstova je napisano na temu produktivnosti i povećanju istog, no većina tekstova je prilično slična. Ako posjetite web stranice LifeHacker ili LifeHack, tada ćete vidjeti o čemu govorimo. Naći ćete hrpu tekstova o tome kako se motivirati i početi stvarno nešto raditi, a ne besposleno surfati po Internetu ili trošiti vrijeme na Facebooku. Vjerojatno ste i sami svjesni da barem 2-3 sata u danu ne radite ništa produktivno nego čitate tuđe tweetove, statuse, komentirate slike ili odgovarate na potpuno nevažne email poruke. Na kraju dana dobijete dojam da ste cijeli dan radili, a efektivno niste postigli ništa. U tome duhu, mi smo za vas testirali nekoliko web aplikacija koje prate vašu aktivnost na računalu i Internetu i daju vam realnu sliku o tome kako trošite vrijeme. Svakako isprobajte jedan od navedenih alata – nećete požaliti. Jedino što možete dobiti je pokoji sat viška u danu koje možete iskoristiti na bolji način. Nemojte nas krivo shvatiti – nitko nema ništa protiv Facebooka, Twittera, Google+ ili neke četvrte društvene mreže, no vrijeme u danu je ograničeno i šteta ga je „baciti u vjetar“ ako ga možete drugačije (i bolje) iskoristiti.
Vjerojatno jedna od najpopularnijih i najjednostavnijih web baziranih aplikacija za praćenje vremena je SlimTimer. Vjerujemo da je većina vas čula za nju, a ako niste – ne brinite. Pošto je ovo web bazirana aplikacija, sasvim je logično da ćete prvo morati napraviti online korisnički račun. I dok se vi hvatate za glavu jer ne želite još jedan korisnički račun raditi, mi vam moramo reći da to uopće nije problem. Ovdje nema 100 polja za popuniti, nego samo unijeti ime i prezime, email adresu i šifru. I to je to – spremni ste za korištenje. Sada vam se otvara mali prozorčić u koji ćete vi unositi svoje zadatke koje imate. Na primjer, to mogu biti pisanje tekstova za blog, pisanje zadaće, surfanje po Internetu i slično. Bilo bi dobro da unesete što više vaših uobičajenih Internet aktivnosti.
Znači, kada želite koristiti ovaj applet za praćenje vremena, morati ćete se logirati na službenu stranicu, da biste uopće pokrenuli spomenuti applet. Kada je on upaljen, vi odabirete jedan od zadataka koji se nalazi na vašoj listi (recimo pisanje seminara) i ne obazirete se više na SlimTimer. On mjeri vrijeme. Završili ste zadaću i želite malo surfati po Internetu? Nema problema – na listu dodajte stavku „Surfanje po Internetu“ i nju označite kao aktivnu. Prestaje vam se mjeriti vrijeme za pisanje seminara i mjeri vam se surfanje po Internetu. Shvaćate princip? Vi samo mišem odaberete ono što trenutačno radite, a applet u pozadini mjeri vrijeme. Ako ne želite mjeriti vrijeme, samo ga ugasite i to je to.
Svi podaci o vašem korištenju računala se zapisuju na vaš online profil, no savjetujemo vas da uključite opciju da se jednom tjedno sigurnosna kopija napravi na vašu email adresu. Dobiti ćete datoteku u XML formatu koju možete pokrenuti sa Excelom i u kojoj će detaljno biti ispisana vaša aktivnost. Zašto je ova aplikacija super? Super je iz nekoliko razloga – prvo, vrlo je jednostavna. Drugo, ne morate ju instalirati lokalno na računalo, možete ju koristiti na više računala (ako ih imate), možete uvijek svojim podacima pristupiti online i ne morate se bojati za njih. Najveći problem je unijeti stavke u tablicu i prilikom promijene određene radnje to naznačiti u appletu (SlimTimeru). Da, on mora biti upaljen u pozadini, no ne troši gotovo ništa Interneta tako da vam veza neće biti zagušena ili nešto slično.
Aplikacija zgodnog naziva, 5PM, je zapravo višenamjenska aplikacija koju možemo svrstati u kategorije aplikacija za praćenje vremena, ali i u kategoriju aplikacija za izradu online projekata. Koristiti ćete ju ovisno o vašim potrebama. Ono što se nama sviđa je upravo ta multi funkcionalnost – izrada projekata, praćenje vremena, bilješke, to-do liste, praćenje napretka projekta, izvješća i još mnogo toga.
Prvo ćete se naravno morati registrirati i podesiti aplikaciju, a na službenim stranicama imate i nekoliko kratkih video isječaka koje biste trebali pogledati. Uzeti će vam 10 minuta, a objasniti će vam kako aplikacija funkcionira. Također, morati ćete preuzeti i malu aplikaciju koja će se instalirati lokalno na vaše računalo i slati podatke na web tj. vaš korisnički profil. Ne morate se bojati za sigurnost jer se koristi 256-bitna enkripcija što je i više nego dovoljno za ovakvu aplikaciju.
Nadalje, sve što radite će se zapisivati na vaš profil, ali možete i vi ručno unijeti neke vaše aktivnosti. Da li ćete to učiniti prije izvršenja te aktivnosti ili retroaktivno – odluka je na vama. Uvijek se može dogoditi da aplikacija ne izmjeri određenu aktivnost dobro ili precizno, pa ćete to morati ponekad prekontrolirati. Tu su i prilično moćni alati za izradu online projekata, dijeljenje tih projekata (i pod zadataka) sa suradnicima – putem email poruka – te mogućnost izrade neograničenog broja projekata i dodavanja neograničenog broja suradnika. Ako želite da određeni dijelovi projekta budu vidljivi samo vama ili određenom dijelu ljudi, možete to napraviti.
Možda je bespotrebno govoriti da možete na svoj profil učitavati određene datoteke koje imate, integrirati profil sa Google servisima (posebice sa Google Docsima), podesiti automatsku izradu sigurnosne kopije, automatsko arhiviranje, izradu ganttovih dijagrama, izvješća i slično. Vrlo zanimljiva i kompleksna aplikacija, s time da postoji i verzija aplikacije za iPhone, pa možete pratiti aktivnost i vaših prijatelja i sve promjene koje su nastale u vezi projekta. Nažalost, ova aplikacija nije besplatna – 14 dana imate free trial kojeg možete iskoristiti, a nakon toga ćete ju morati plaćati. Sami procijenite da li vam se isplati ili ne, no aplikacija je stvarno fantastična.
Naša omiljena aplikacija ovog tipa je RescueTime, a sada ćemo vam reći zašto. Iako je SlimTimer dobra aplikacija, RescueTime ima nešto više opcija i mogućnosti koje može ponuditi svojim korisnicima. Ako vam se iz našeg opisa svidio SlimTimer, svakako ga probajte, no ako želite malo više podataka i malo više automatizacije, RescueTime je aplikacija koju trebate. Naravno, ne moramo ni govoriti da se morate registrirati na službenim stranicama i skinuti si dodatak za web preglednik koji koristite – Firefox ili Chrome. Za Safari i Operu dodatak zasada ne postoji.
Nažalost, mi u tekstu ne možemo nabrojati sve mogućnosti koje RescueTime ima, ali ćemo pokušati istaknuti one najbitnije. Prvo i osnovno je praćenje vremena u pozadini, no to neće biti moguće ako vam web preglednik nije upaljen. Znači, radili vi nešto na Internetu ili koristili Skype za pričanje sa prijateljima, web preglednik mora biti aktivan da bi RescueTime mogao pratiti vašu aktivnost. Druga odlična stvar je što RescueTime može pratiti i web stranice koje posjećujete i koliko ste vremena proveli na njima. Vrlo dobra stvar jer možete točno vidjeti koliko vremena vam uzima 9gag, Facebook, Twitter, email klijent, www.pcchip.hr (znamo da dosta vremena provodite na našim stranicama) itd. Ovu opciju je moguće isključiti ako vam smeta i ne želite da se vidi gdje ste sve na Internetu bili.
Nadalje, tu je tzv. opcija „Automatic idling“ koja se pali ako vi neko vrijeme ne koristite Internet, a imate upaljenu neku web stranicu. Period u kojem se ova opcija aktivira je 30-45 sekundi i vrlo je korisna jer vi nećete morati ručno stiskati Start/Stop opcije kao kod nekih navedenih aplikacija. Ako ste jedan ili jedna od onih koji koriste više računala, tada možete instalirati RescueTime na više računala i pratiti vrijeme i na jednom i na drugom računalu, a svi podaci se stavljaju na jedan račun (morate se registrirati prije upotrebe iste).
Ako želite, možete i određene aktivnosti grupirati, pa si tako olakšati analizu provedenog vremena na računalu. Primjer: u kategoriju „Social Networking“ možete staviti web stranice Facebook, Twitter, Google+ i sve vrijeme koje provedete na njima se zapravo pripisuje kategoriji „Social Networking“. Druga kategorija može biti „Posao“ u kojoj će biti Office alati i recimo alat za programiranje. Treća kategorija će biti „Multimedija“ (gledanje filmova, slušanje glazbe …) itd. Ukratko – vrlo korisno, zar ne?
I za kraj spomenimo još prilično moćne alate za izradu izvješća, mogućnost slanja izvješća na email (na dnevnoj i tjednoj bazi), povezivanje RecuseTimea sa vašim blogom, Google servisima i još mnogo toga. Svakako preporuka!