Pisanje bloga više nije u trendu, kao što je bilo nekada. Prije desetak godina nije bilo osobe koja se služi Internetom, a da se nije okušala u pisanju bloga ili nečeg sličnog. Danas blogove piše manji broj ljudi, ali u globalu i dalje su to deseci milijuna korisnika diljem svijeta, plus što mnoge firme imaju svoje blogove na kojima možete naći hrpu korisnih informacija. Kod nas su takav slučaj IT firme koje dijele svoja znanja ovim putem i često možete naći jako zanimljive i stručne tekstove. No, pitanje je zašto i dalje pisati blog? Pisanjem bloga možete izraziti svoju strast, pisati o onome što vas veseli, što volite raditi, o osobnom životu, poslu … Praktički ne postoji nikakvo ograničenje, a uz to možete se i spojiti sa ljudima koji vole iste stvari kao i vi. To je jedna od najvećih prednosti pisanja bloga. Publika koja će čitati ono što vi pišete je najčešće ona koja s vama ima određene dodirne točke. Pisanje bloga je mnogo više od samog pisanja i objavljivanja slika, stoga je potrebno odabrati dobru platformu za blogove kako biste se mogli što lakše izraziti, te prilagoditi blog svojim potrebama.
Jednima će biti bitno da imaju mogućnost sami mijenjati HTML i CSS, drugima će biti bitno da mogu jednostavno izmijeniti temu, dok će trećima biti bitna isključivo interakcija sa čitateljima. Za svakog blogera postoji platforma, tako da tu i nema nekih većih problema. Napomenimo samo da je velika većina tih platformi potpuno besplatna i nude vam pregršt opcija, dok se neke platforme ili napredne mogućnosti plaćaju. Ovisi o platformi i onome što želite.
Prva platforma koju moramo spomenuti je WordPress. Iako je to izvorno bila platforma za izradu blogova, danas je to nešto mnogo više od toga. WordPress je danas open source CMS (engl. Content management system) baziran na PHP-u i MySQL-u. Njega možete koristiti tako da imate blog/web stranicu hostanu na njihovim serverima (sa određenim ograničenjima u korištenju) ili ga možete sami hostati na svoj web server. Prva opcija je mnogo bolja za početnike jer osim kreiranja korisničkog računa ne morate ništa više napraviti. Dovoljno se registrirati, uzeti si unikatnu domenu tipa „ime_bloga.wordpress.com“ i to je to. Možete početi raditi. Ili možete, kao što smo rekli, sami instalirati WordPress na svoj server, a onda imate i slobodu. Možete si instalirati dodatke koliko god vi želite, imate mjesta koliko god želite (op.a. odnosno onoliko koliko imate na web serveru i koliko ste mjesta zakupili) i „sam ste svoj gazda“.
Zašto je WordPress super? Zato jer je jako jednostavan i može ga koristiti i netko tko nema baš puno iskustva sa ovakvim platformama. Imate upravljačku ploču, odnosno dashboard, preko kojeg izrađujete blogove, pišete postove na blogovima, konfigurirate sve segmente bloga, instalirate razne pluginove, učitavate slike i videe i još mnogo toga. Spomenuli smo teme i pluginove. Teme su naravno teme koje možete staviti na svoj blog. Imate na Internetu jako puno WordPress tema, pa si samo nađite onu koja vam se sviđa i instalirajte ju na svoj blog. Neke su besplatne, neke se plaćaju, no princip je isti. Tema je, uz sadržaj, ono što vas zapravo odvaja od ostatka WordPress korisnika. Pluginovi su dodaci koje možete instalirati i staviti na svoj blog. To može biti dodatak koji će prikazivati današnju temperaturu i vrijeme, a može biti i dodatak za SEO optimizaciju ili nešto slično tome. Definitivno odlična platforma za kreiranje blogova, ali i web stranica!
Blogger je platforma koju je napravio Google još prije 17 godina! Naravno, ona se kroz to razdoblje mijenjala i postajala sve bolja i bolja, a danas je definitivno jedna od najkorištenijih platformi ovog tipa. Ono što se nama iznimno sviđa kod ovog servisa je što možete početi pisati svoj prvi post u roku od minute. Pogotovo ako imate Gmail account. S njime se logirate, odaberete ime bloga i to je to. Spremni ste za pisanje.
Ono što smo zamjerali bloggeru prijašnjih godina je bio dosta jednostavan dizajn i blogovi su međusobno bili jako slični. Danas to više nije slučaj jer možete, kao i kod WordPressa, instalirati svoju temu, a čak ju možete i sami modificirati ukoliko imate znanje HTML-a i CSS-a. Ako i nemate, možete jako brzo naučiti.
Ono što je odvajalo Blogger od ostalih platformi je mogućnost da više blogera piše na istom blogu i objavljuje postove. Kasnije je to uveo i WordPress i još neke platforme, ali ne sve. Uz to, nakon 2006.-te godine blogger je počeo uvoditi promijene praktički svake godine, pa sada imate i mogućnost dodavanja geolokacije putem postova, možete objaviti postove praktički od kuda hoćete, ima jako puno foruma vezanih uz ovu platformu i hrpa ljudi koji vam mogu pomoći oko bilo kojeg segmenta vezanog uz blog, možete u postove učitavati slike i videe, editirati HTML i CSS, pratiti statistiku posjeta, čitanja postova, koristiti Adsense besplatno … Cijela platforma je besplatna, a možete i platiti 10 dolara godišnje (cca. 65-70 kuna) da biste koristili .com domenu na ne „ime_bloga.blogspot.com“.
Treća platforma koju želimo spomenuti je Medium koji je sušta suprotnost spomenutom WordPressu i Bloggeru. Medium je platforma koju je napravio Evan Williams, inače su-osnivač Twittera, kako bi nadopunio Twitter. Kao što znate, Twitter je platforma za micro-blogging, odnosno objave statusa do 140 znakova (op.a. toliko znakova je stalo u SMS poruku, pa je taj broj znakova uzet kod kreiranja Twittera),a Medium bi trebao biti za one koji žele nešto malo više objaviti. Sav fokus Mediuma je zapravo na tekstu i samo tekstu. Ovdje nećete naći fancy teme, mogućnost modificiranja teme ili nekakvu veliku kontrolu nad blogom. Ovdje imate sve alate koji su vam potrebni da biste napisali tekst i formatirali ga, ali to je sve. Naravno, blog možete, a i ne morate, povezati sa vašim twitter računom. Nama se taj koncept izuzetno sviđa jer je dizajn čist, fokus je isključivo na tekstu, a i cijela Medium platforma je napravljena kao jedna mala društvena mreža. Tako ćete na naslovnoj stranici naći hrpu postova vezanih uz razne teme i lako otkriti super nove blogove koji bi vas mogli zanimati. Uz to, naravno možete zapratiti „vlasnika“ bloga i na Twitteru. Naša preporuka!
Sličan Mediumu je i Svbtle. To je jedna od najmlađih platformi ovog tipa i nije besplatna. Radi se o svoti od 6 dolara mjesečno ili možete platiti 70 dolara godinu dana. Mogli su i staviti određeni popust za one koji plate godinu dana unaprijed, ali nema veze. Svbtle je platforma koja kaže da vam pomaže misliti. Što to znači? To znači da kad uđete u svoj korisnički profil iste sekunde možete početi pisati ideje koje vam padnu na pamet. Nešto kao „ideas for later“, odnosno ideje o kojima biste mogli pisati. Možete zapravo zapisati svoja promišljanja koja ćete kasnije pretvoriti u post. Ako vam se to ne sviđa, možete i direktno ići pisati post. U svakom slučaju, imate obje opcije pokrivene.
Ono što nam se sviđa kod Svbtlea je jednostavan dizajn. Tu nema temi i velikog konfiguriranja. Možete dodati ime bloga, eventualno promijeniti boju nekih gumbi i trakica koje se vide na blogu i to je to. Ostalo je sve čisto i prazno. Kada kažemo prazno, mislimo u dobrom smislu. Svbtle se koncentrira isključivo na sadržaj, kao i Medium, samo što ovo nije društvena mreža niti je povezana sa istom. U početku je Svbtle bio ekskluzivan i niste se čak ni mogli registrirati nego ste morali zatražiti pozivnicu i onda ste čekali. Znali, tražili ste pozivnicu da biste mogli platiti blog platformu. Zvuči ludo, no taj koncept je i privukao neka zvučna imena IT zajednice, no oni su nažalost napustili Svbtle mjesecima kasnije. Nemamo tu više što napomenuti, osim da Svbtle „garantira“ da će vaši postovi biti na Internetu vječno i da bez obzira što se jednog dana dogodi sa ovom platformom, blogovi i postovi zauvijek ostaju na Internetu. Zgodno.
I za kraj ostaje nam LiveJournal. LiveJournal je na Intenetu dostupan već 17 godina – osnovao ga je Brad Fitzpatrick 1999. godine. Zamišljen je kao socijalna mreža, odnosno kao mreža za interakciju blogera, iako je ta socijalna komponenta slabo vidljiva. Ljudi koriste LiveJournal za pisanje bloga ili „običnog“ dnevnika, a mnogi ruski novinari i za pisanje političkih vijesti. Ne treba govoriti da je u Rusiji dosta opasno pisati išta protiv ruske politike ili Vladimira Putina, pa neki ruski online magazini objavljuju vijesti sa LiveJournala koje objavljuju njihovi korisnici. Najčešće anonimno. Kasnije je LiveJournal kupljen od jedne američke firme, pa jedne ruske, no taj dio vas ne treba previše zamarati.
LiveJournal je prilično jednostavan za korištenje i ima jednostavne funkcionalnosti. Svaki blog ima glavnu web stranicu, koja uključuje i korisničke komentare. Tu je i popis postova sa komentarima kako bi vaši posjetitelji mogli naći starije tekstove koje ste napisali. Komponenta koja odvaja LiveJournal od konkurencije je „Friend lista“. Ona pokazuje s kime ste povezani i koga pratite. Ne morate nikoga pratiti ako ne želite, ljudi vas mogu pratiti (vi njih ne morate), vi možete pratiti ljude koji ne moraju pratiti vas ili možete pratiti ljude koji ujedno i prate vas. Jednostavno relativno. To je ta socijalna komponenta koja i nije jako naglašena, ali opet postoji.
Također, svaki blog ima i „user info“ stranicu koja sadrži informacije o vama, biografiju, sliku, listu prijatelja, listu vaših interesa, čak i školu koju ste pohađali. Ako ste gledali film „The Social network“ ovu blog patformu u filmu koristi i „Mark Zuckerberg“.