Kad bi se korisnike pitalo koja im je najvažnija ekstenzija za Chrome web preglednik, većina bi gotovo sigurno navela ad blockere. U današnje vrijeme čim otvorite internet već dobijete navalu raznih oglasa koji ne narušavaju samo korisničko iskustvo (primjer YouTubea), već su i sigurnosni problem jer mnogi korisnici nisu ni svjesni kako je veliki broj oglasa zapravo maliciozan.
Upravo zbog ovih razloga na tržištu se nalazi veliki broj ad blocker ekstenzija. Govorimo li o Chrome web pregledniku, neke od najpopularnijih su AdBlock One, AdBlock ili AdBlock Plus, no čini se kako će se način njihovog rada ubrzo promijeniti.
Naime, Google ubrzo planira uvesti velike promjene kod tzv. „content blocker“ ekstenzija. Namjeravaju se ograničiti njihovi kapaciteti, a ovdje konkretno govorimo o ad blockerima i sigurnosnim ekstenzijama koje zaustavljaju oglase, onemogućuju praćenje i upozoravaju na malware prilikom korištenja web preglednika.
Ova promjena neće samo utjecati na Google Chrome, već i na ostale web preglednike kojima je baza Chromium. To se odnosi i na Microsoft Edge.
O kakvoj se točno velikoj promjeni radi? Saznajte u nastavku.
Kako ad blockeri rade?
Ad blockeri i ostali „content“ blockeri rade na način da upravljaju listom zahtjeva unutar web preglednika i blokiraju sadržaj prije njegovog učitavanja.
Ako posjetite legitimnu web stranicu koju je zarazio malware, vaš ad ili content blocker dopustit će stranici učitavanje. Istovremeno će blokirati uspostavljanje veze s malwareom prije nego što se uspije napraviti šteta na vašem uređaju.
Dodatna pogodnost ad i content blockera je što imaju značajku koja se naziva „cosmetic filtering“. Nakon što se blokira zahtjev sa servera s kojeg dolazi oglas, web stranice još uvijek imaju prazan prostor gdje bi se inače smjestili oglasi. Kako bi se unaprijedila čitljivost stranice, „cosmetic filtering“ uklanja te preostale prazne prostore i optimizira stranicu prije njenog učitavanja.
Sve ekstenzije za web preglednike imaju skup pravila pod nazivom „Manifest“ koji im daje ključne informacije poput popisa odobrenih dozvola. „Manifest“ zapravo predstavlja aplikacijsko programsko sučelje tj. ono sučelje koje se nalazi između ekstenzije i web preglednika kako bi se međusobno povezali i zajednički radili.
„Manifest“ ima svoje verzije. Verzija 1 je u cijelosti napuštena još 2014. godine, a isto se planira i kod verzije 2 koja je još uvijek aktualna. Verzija 3 je ona koja tek dolazi i od koje mnogi strahuju jer bi mogla uvelike promijeniti način rada ad i content blockera.
Što će promijeniti „Manifest V3“?
Od siječnja 2022. godine nove ekstenzije koje se dodaju u Chrome Web Store moraju koristiti „Manifest V3“. U lipnju 2023. godine ekstenzije koje koriste „Manifest V2“ bit će dostupne jedino ako ćete imati poveznicu za njih, a trajno će se ukloniti u siječnju 2024. godine.
Lista zahtjeva za blokiranje i „cosmetic filtering“ značajka također imaju status pravila. Ako vaš ad blocker ima popis malicioznih web stranica s 50.000 unosa, postavit će pravila za blokiranje svake web stranice i provjeriti svaki zahtjev kako bi se utvrdila potencijalna podudarnost.
Mnogi ad blockeri i sigurnosne ekstenzije imaju stotine tisuća sličnih pravila, a kod nekih od njih radi se čak o milijunima.
Tvrtka AdGuard poznata je po svojim ad blockerima i jedna je od onih koja je već kod svojih ekstenzija koristila „Manifest V3“. Zbog toga je u svojoj nedavnoj objavi na blogu navela kako će buduća ograničenja biti 30.000 pravila po ekstenziji i 330.000 pravila po korisniku.
U nastavku blog objave objašnjava se kako su svi filteri, osim AdGuard osnovnog filtera, bili onemogućeni i dobiva se obavijest ako je limit pravila dosegnut. Čak i osnovni filter može doći do preko 30.000 pravila, a s korištenjem većeg broja content blockera lako se dođe do vrijednosti od 330.000 pravila po korisniku.
Ovdje nije problem u činjenici što ad blockeri i content blockeri nisu u mogućnosti raditi s „Manifestom V3“, već u tome koliko će kvalitetno moći raditi i imati mogućnosti blokiranja.
S promjenom neće svi biti zahvaćeni
Kao što smo rekli na početku, s ovom promjenom neće biti zahvaćen samo Google Chrome, već i ostali web preglednici temeljeni na Chromiumu poput Microsoft Edgea.
Mozilla Firefox će podržavati „Manifest V3“ ekstenzije, ali neće imati opisane probleme jer pravila na ovom web pregledniku neće imati ograničenja.
Ako ne koristite ad i content blockere, s postojećim ekstenzijama nećete uopće primijetiti kako je došlo do promjena. U suprotnom ćete, nažalost, iskusiti restrikcije po pitanju količine filtera koje možete koristiti, a to ujedno znači i broj oglasa koje ćete moći blokirati.
Google tvrdi kako će „Manifest V3“ poboljšati sigurnost i ukupnu izvedbu uređaja, no neki stručnjaci dvoje oko istinitosti ovih najava.
Ostali ad blockeri pratit će potez AdGuarda i izdati nove ekstenzije s „Manifestom V3“ i sigurno se neće dogoditi da ad i content blockeri nestanu, ali mnoge činjenice još nisu jasne i stvarno se postavlja pitanje što nam budućnost nosi.
Oglasi na internetu se sve više šire i taj trend se ne može zaustaviti, no ovdje smo ipak mogli koristiti ad i content blockere kako bi nam se olakšalo korisničko iskustvo.
Najave ograničenja s kojima će „Manifest V3“ promijeniti način njihovog rada sigurno nisu dobre vijesti i možda se približavamo vremenu kad će svaki korisnik prisilno morati konzumirati oglase.
Ograničenja koja se nameću oslobodit će protok oglasa do korisnika i jasno je da ovdje novac diktira pravila, a ne sami korisnici i njihove preferencije.
Piše: Ervin Mičetić