Digitalno oglašavanje poprima sve veće razmjere, a posljednjih je godina preraslo klasične medije poput novina i televizije. Iako, televizija i novine još uvijek dobro kotiraju među oglašivačima i donose efekt, zanimljivo je vidjeti kako neke prognoze govore o gašenju takvih medija u budućnosti.
Naime, novine se sve rjeđe kupuju i podaci govore kako bi u narednih 10 godina mogle postati potpuno neisplative za tisak, što bi posljedično značilo kako će i propasti cjelokupna industrija novina. S druge strane, televizije su pod sve većim pritiskom modernih kanala poput Netflixa i sličnih koji korisniku sadržaj donose prema njegovoj želji, odnosno u trenutku kada korisniku to odgovara.
Sve te promjene koje se događaju natjerale su oglašivače da se prilagode digitalnom oglašavanju. Nažalost, dio oglašivača zadržao je stare formate oglašavanja (banneri i popupovi) što zasigurno nije dobro kada digitalni mediji nude toliko različitih mogućnosti.
Posjetiteljima portala i blogova se takvo oglašavanje ne sviđa pa su sve skloniji instaliranju različitih aplikacija koje blokiraju takve oglase. Oglašivači bi trebali razmisliti o tome da se prilagode modernom mediju i da svoje oglase plasiraju na različite kreativne načine jer samo tako će iskakati iz hrpe drugih i postizati super rezultate.
AdBlockeri kao ubojice digitalnog oglašavanja
AdBlockeri, odnosno aplikacije za blokiranje oglasa postali su standard među mnogim korisnicima interneta. Naime, putem ovih alata korisnici mogu blokirati oglase i tako spriječiti neprestano bombardiranje promo sadržajem od strane uglavnom velikih brendova. Upravo veliki brendovi najčešće se odlučuju za takve napadne reklame koje često prekrivaju pola portala i web stranica čime korisniku ometaju pažnju tijekom čitanja.
Oni mali oglašivači za takve reklame nemaju dovoljno sredstava pa to oglasno mjesto njima nije poželjeno. No, takvo oglasno mjesto sve je manje poželjno i velikim brendovima jer sve je manja vidljivost takvih reklama.
Aplikacije ili dodaci za blokiranje oglasa tako su postali ubojice ‘napadnog’ digitalnog oglašavanja. Raširenost takvih dodataka sve je veća, a dvije različite strane imaju suprotna mišljenja na takva događanja. Dok su s jedne strane oglašivači i vlasnici portala ogorčeni blokiranjem oglasa, s druge strane korisnici su vrlo sretni jer imaju priliku zaštiti se od napadnog sadržaja koji iskače na sve strane.
Srećom takva pojava sa sobom veže jednu drugu stvar – kreativnije stvaranje sadržaja oglašivača. U današnje vrijeme potrebno je smisliti neko kreativno rješenje koje će isticati u masi i koje će privući pažnju korisnika. Zbog toga su se posljednjih godina razvile mnoge kreativne agencije koje pomažu u stvaranju zanimljivog sadržaja koji uspijeva proći kroz vrata AdBlockera.
No, taj sadržaj, iako je nastao od strane agencije i brendova, sa sobom donosi hrpu kvalitetnih informacija za korisnike i zapravo pomaže čitateljima. Oglašavanje se pokušava što više zamaskirati, a na kraju od takvog procesa imaju zadovoljstvo i koristi jedna i druga strana.
Kontrola nad konzumiranjem sadržaja na online kanalima
Digitalni kanali, odnosno internet, donio je dostupnost sveg znanja svijeta na samo 2-3 klika mišem. Sve to za krajnje je korisnike besplatno, no za vlasnike web stranica i portala donosi investicije u nabavku i održavanje opreme. Serveri, domene, ljudi koji rade i pišu vijesti te svi ostali troškovi penju se jako visoko i potrebno je bilo osmisliti kvalitetan model zarade na portalima. Iako je klasično oglašavanje putem bannera bilo dobro rješenju u počecima popularnosti interneta, danas to više nije tako.
Oglašavanje putem bannera danas je uglavnom kontraproduktivno jer ljudi su navikli na takve vrste oglasa i jednostavno ih uopće ne doživljavaju (kao da ni ne postoje). No ipak, takvi oglasi su tu i nerijetko prekrivaju većinu stranica medijskih kanala što ometa čitatelja i posjetitelja web stranica u konzumiranju sadržaja. Zbog toga, nastala je potreba i ideja za AdBlockerima, koji su se jako raširili među korisnicima i danas su obavezan alat za vrijeme surfanja internetom.
Oni omogućavaju da se korisnici zaštite od bombardirajućih oglasa i to na način da ih sakriju, a mogu poslužiti i za zaštitu privatnosti samih korisnika. Naime, mnogi portali i servisi danas slijede svoje korisnike i pokušavaju odgonetnuti kuda se kreću korisnici i što rade online, što je djelomično također moguće sakriti i blokirati putem raznih AdBlockera i srodnih alata za zaštitu privatnosti.
Danas vam donosimo popis najboljih alata za blokiranje reklama za poznate internet pretraživače. Također, biti će spomenuti i pokoji alat koji pruža zaštitu privatnosti samih korisnika jer je to ovih tjedana i mjeseci vrlo aktualna tema.
AdBlock Plus
AdBlock Plus je jedna od najpopularnijih ekstenzija za blokiranje oglasa. Uz to što nudi jednostavno podešavanje i učitavanje lista filtera, moguće je filtrirati malware i kodove do društvenih mreža. Napredni korisnici mogu raditi dodatne liste blokiranih oglasa, kao i postavljati liste sadržaja koji je poželjan.
U globalu, mogu se podešavati razni parametri, a koji u konačnici služe kako bi krajnjeg korisnika zaštitili kako od neželjenih oglasa tako i od raznih virusa koje može pokupiti na webu. Korisnicima je ova ekstenzija super jer uz samo nekoliko klikova mogu blokirati većinu oglasa te nije potrebno trošiti vrijeme na dodatna podešavanja.
Ovaj ad bloker dostupan je za razne platforme, a za svaku je posebno prilagođen. Tako se ne treba začuditi ako na nekom web pretraživaču nudi više opcija za podešavanje, a na drugom manje. Uglavnom, ovaj alat možete koristiti na Firefox, Chrome i Opera web browseru. Dostupan je i za Android, ali i iOS sustav.
AdBlocker Ultimate
AdBlocker Ultimate je ekstenzija koja je u potpunosti besplatna i želi se ograditi od bilo kakvih sponzora. Naime, ovaj alat nema iza sebe niti jednu veliku kompaniju čiji bi se sadržaj nalazio na bijeloj listi i zbog toga nije baš omiljena među oglašivačima. Ovaj se ad bloker bori protiv svih vrsta oglasa i u tome je vrlo uspješan.
Uz to što vrlo kvalitetno blokira sve oglase, AdBlocker Ultimate nudi i zaštitu od malware i adware sadržaja, kao i stopiranje praćenja domena. Iako je u potpunosti besplatna, ova je ekstenzija dostupna na gotovo svim važnijim web browserima. AdBlocker Ultimate je moguće koristiti na: Chrome, Firefox, Opera i Safari web pretraživaču.
AdAway
AdAway je alat za sprječavanje prikaza oglasa koji je namijenjen korisnicima Android uređaja. Funkcioniranje ovog alata razlikuje za od bilo kakvih ekstenzija koje smo dosad spominjali, jer se ovaj servis dodaje direktno na Android sustav. To omogućava korisnicima da blokiraju reklame na web browseru, ali ono još važnije – mogu blokirati reklame i unutar samih aplikacija.
Kada softver shvati da neka aplikacija ili stranica traži IP adresu reklame, u tom trenutku prebacuje putanju na osnovnu IP adresu i vraća kao odgovor bijelu prazninu. Na taj način štiti korisnika od prikaza oglasa, ali i smanjuje potrošnju interneta jer nema potrebe za povezivanjem na neku adresu s oglasima.
Korisnik može podesiti koje adrese želi blokirati, ali isto tako može napraviti i svoj popis. Zanimljivo, aplikaciju nećete moći pronaći na Google Playu.
AdBlock
Već smo prije spominjali jedan alat sličnog naziva, no AdBlock i AdBlock Plus nisu u korelaciji jedan s drugim. Naime, AdBlock je jedno drugo softversko rješenje, koje funkcionira na način da propušta sadržaj kroz filtere i pokušava otkriti gdje se kriju oglasi. Ono što želimo reći jest da AdBlock koristiti više filtera koji automatski blokiraju sadržaj kada prepoznaju da dolazi sa servera vezanih uz oglase.
Korisnici u svakom trenutku mogu nadograditi broj filtera iz već postojeće baze ili mogu izgraditi svoje vlastite filtere. Kao i kod drugih alata, moguće je stvarati vlastite ‘bijele liste’ na kojima se nalazi sadržaj koji korisnik želi pregledavati kada je na internetu. Ova ekstenzija za web browsere dostupna je za Chrome, Operu i Safari, a koriste je mnogi korisnici diljem svijeta.
Brave Browser
Brave Browser dostupan je za osobna računala, ali i za sustave Android i iOS. Njegova je važna značajka da unutar sebe ima ugrađen alat koji štiti privatnost korisnika, ali i blokira oglase. Ako ste u potrazi za alatom za kojeg neće biti potrebno tražiti razne nadogradnje kako bi zaštitio vašu privatnost i kako biste mogli uživati u sadržaju bez oglasa, ovaj se alat nameće kao pravi izbor.
Ovaj web browser sadrži mnoštvo naprednih mogućnosti, među kojima svakako vrijedi istaknuti opciju HTTPS Everywhere koja pretraživanje interneta čini sigurnim, ali i opciju stvaranja crnih i bijelih lista zahvaljujući kojima se korisnik može dodatno osigurati od nekih web stranica i napasnika.
Zanimljivo, Brave ima ugrađen sustav mikro plaćanja, putem kojeg je moguće slati male novčane transakcije koje se zatim prosljeđuju na račune onih koji su unutar browsera blokirani. Na taj način korisnici zapravo mogu financirati portale koji im se sviđaju i čiji sadržaj obožavaju.
Firefox Focus
Firefox je već dugi niz godina među top web browserima, koji konstantno radi na unapređenju i koji želi slijediti moderne trendove koje nalažu korisnici. Među tim trendovima svakako je i blokiranje reklama pa je Firefox Focus savršena nadogradnja na već postojeći web browser.
Ovaj dodatak omogućava jako širok spektar djelovanja pa je tako moguće na kvalitetan način blokirati oglase, uključiti zaštitu od praćenja, podesiti automatsko čišćenje memorije i povijesti pretraga, itd. Zanimljivo je kako uz samo blokiranje oglasa, Firefox Focus zapravo povećava i brzinu pretraživanja web stranica.
U nedavnim negativnim događanjima vezanim uz neovlašteno korištenje osobnih podataka, korisnici će sigurno obožavati opciju isključenja svih kodova za praćenje bilo od strane društvenih mreža, programa za analizu posjete ili sa sadržajne strane. Dodatak je namijenjen Firefox browseru, a jednostavno ga je koristiti na Android uređajima.
Disconnect
Disconnect je ekstenzija koja korisniku omogućava uvid u podatke o raznim kolačićima koji su dostupni na internetu. Dakle, aplikacija sabire informacije sa stranica koje posjećujemo i obavještava nas da li nas neka stranica na bilo koji način želi pratiti. Bilo da se radi o web kolačićima za bolje iskustvo korištenja weba, bilo da su u pitanju pikseli društvenih mreža i marketinških alata, ova će korisna ekstenzija prepoznati sve takve kodove za praćenje.
Nakon toga, putem ekstenzije je moguće kodove ugasiti i na taj način marketingašima isključiti mogućnost da vas slijede po cijelome internetu. Kodove za praćenje moguće je pogasiti generalno ili jedan po jedan kod, a postoji i mogućnost za sastavljanje bijelih i crnih lista. Ekstenzija Disconnect dostupna je za korisnike Chrome, Firefox, Safari i Opera web browsera.
1Blocker
1Blocker je aplikacija za iOS uređaje koja korisnicima omogućava da kontroliraju i blokiraju određeni sadržaj na svojim uređajima. Aplikacija nudi veliki broj mogućnosti korisnicima, s time da oni sami mogu ili konfigurirati pravila za blokiranje sadržaja ili mogu sami stvarati pravila. Aplikacija sadrži veliki broj unaprijed definiranih pravila koja blokiraju mnoštvo oglasa i prikaza s društvenih mreža.
Dakako, postoji i mogućnost stvaranja bijelih lista, gdje se stavlja sadržaj koji korisnik želi konzumirati. Zanimljivo, 1Blocker je bila aplikacija koja se prije u kompletu plaćala, no sada je sustav naplate malo izmijenjen. Moguće je testirati aplikaciju potpuno besplatno i u tom je slučaju moguće blokirati određeni dio sadržaja, no nadogradnja na premium verziju donosi beskrajne mogućnosti blokiranja i raznih drugih postavki.
HTTPS Everywhere
HTTPS Everywhere je fraza koja često spominje u kontekstu drugih aplikacija i ekstenzija za web browsere jer radi se o sposobnosti softvera da dodatno zaštiti korisnika na internetu. Protokol HTTPS postao je sveprisutni standard prije koju godinu, a posljednjih se mjeseci gura u prvi plan na web stranicama i portalima, a sve sa svrhom što bolje zaštite korisnika.
Naime, ovaj protokol omogućava enkripciju podataka pa je tako svaka radnja na internetu sigurnija iz razloga što se ne prenose ‘čisti podaci’, već oni zamaskirani. HTTPS Everywhere je ekstenzija koja radi upravo to – dodaje https protokol na sve linkove gdje je to moguće. Pretvara stari http protokol i na taj način čini vezu na internetu sigurnijom. Radi se o vrlo zgodnom alatu koji je dostupan za Chrome, Firefox i Operu.
Privacy Badger
Privacy Badger je alat koji kombinira mogućnosti blokiranja reklama i stopiranje kodova za praćenje. Ugrađeni algoritam neprestano ući i saznaje koji su to kodovi koji prate korisnika te na temelju toga blokira kodove i onemogućuje da oni na bilo koji način prate korisnika. S druge strane sustav zahvaljujući ovakvom funkcioniranju prepoznaje oglašivače i blokira dio oglasa.
Zanimljivo, Privacy Badger u prvom planu nema blokiranje svih oglasa, već nastoji blokirati samo one koji su iznimno napadni i koji se neprestano pojavljuju na web stranicama. Dakle, ovaj bi alat trebao spriječiti one brendove čije reklame se stalno pojavljuju na jednim te istim mjestima, dok bi reklame koje su poprilično rijetke mogle biti prikazane na web stranicama. Ova ekstenzija dostupna je za Chrome i Firefox web browser.
Ghostery
Ghostery je alat za analizu kolačića i njihovo stopiranje, ako korisnik to želi. Dakle, Ghostery pomaže korisnicima da na jednostavan i brz način pronađu kodove za praćenje od strane oglašivača i društvenih mreža. Nakon toga, korisnici mogu iste te kodove blokirati, odnosno ne im dozvoliti da i dalje prate korisnikove aktivnosti na internetu.
Ono što je sjajno kod Ghosteryja jest ogromna baza već poznatih kodova koji služe za praćenje pa je njihovo pronalaženje i blokiranje još znatno brže. Zahvaljujući toj bazi Ghostery ima unutar sebe pospremljen veliki broj formi koje služe za prekidanje aktivnosti praćenja, što znači da se uz samo nekoliko klikova možete ispisati iz raznih mjesta koja žele pratiti vaš online rad. Ghostery je dostupan za Chrome, Operu, Firefox i Safari, a moguće ga je koristiti i na pametnim telefonima.
Tor Browser
Tor Browser je jedan sasvim drugačiji pristup zaštiti korisnika koji pretražuje nešto online. Naime, Tor Browser funkcionira na način da pretrage korisnika preusmjerava po raznim serverima, a cilj cijelog tog procesa je zavarati oglašivače tako da oni ne mogu prepoznati koji korisnik stoji iza nekog upita i što želi tražiti.
Dakle, ovaj se browser trudi što više zamaskirati korisnikove upite kako bi samim time i zaštitio krajnjeg korisnika. Tor Browser korisniku dopušta da doda neke svoje alate za zaštitu, a i sam sadrži neke takve programe kako bi spriječio naporne oglašivače. Sve u svemu, ovaj alat može biti sjajno oružje protiv oglašivača pa ga mnogi preporučuju koristiti na računalima.
Zaključak
Broj korisnika interneta iz godine u godinu raste i danas gotovo da više nema ljudi u razvijenom svijetu koji ne koriste ‘mrežu svih mreža‘. Popularnost interneta donijela je i situaciju da se sve više oglašivača grebe za svoj prostor na raznim web stranicama, portalima, blogovima, društvenim mrežama, itd.
Kako bi se poboljšalo iskustvo oglašavanja uvedeni su kodovi koji prate aktivnosti korisnika i na temelju njegovog ponašanja plasiraju mu relevantne oglase. No, oglašivači su takvo što iskoristiti na način da nakon što saznaju tko im je idealni kupac plasiraju tom kupcu hrpetinu oglasa i na taj način pokušavaju privući njegovu pažnju.
No, srećom po krajnje korisnike, gore navedeni AdBlockeri mogu biti dobar saveznik u borbi protiv tih napadnih oglašivača. Svaki od navedenih alata ima neku svoju svrhu i način korištenja, a na korisniku je da iz alata izvuče maksimalan potencijal pravilnim podešavanjem i prilagođavanjem potrebama korisnika. U svakom slučaju, možete se kvalitetno zaštiti od napadnih oglašivača, a na vama je da li to želite ili ne.
Piše: M.Ž.
Firefox focus je odličan preglednik na Androidu, prelijepo izgleda, brz i ima najugodnije klizanje.