Tvrtka razmatra uvođenje plaćene pretplate za mogućnost korištenja naprednih obilježja alata za pretraživanje, koje koristi umjetnu inteligenciju…
Ukratko…
- Google navodno istražuje načine kako bi mogao ponuditi mogućnosti pretraživanja koje pokreće umjetna inteligencija uz naknadu, ali unutar postojećih pretplata.
- Tradicionalno Googleovo pretraživanje koje je podržano reklamnim sadržajima, ostalo bi i dalje potpuno besplatno.
Google, tehnološki div koji je u proteklim godinama postao sinonim za online pretraživanje, počeo je razmišljati o radikalnoj promjeni svog poslovnog modela. Prema izvješću Financial Timesa, tvrtka istražuje načine kako ponuditi vrhunske mogućnosti, koje pokreće umjetna inteligencija, unutar svog osnovnog proizvoda za pretraživanje, ali uz naknadu.
Prema izvješću, izvori koji su upoznati s Googleovim planovima govore o tome da bi ove napredne mogućnosti pretraživanja koje koriste umjetnu inteligenciju mogle postati dio Googleovih postojećih pretplatničkih usluga. To se odnosi na primjer na alate poput Gemini Advanced ili Google One. Točnije, izvješće pokazuje da će čak i ”premium” razina Googleovog pretraživanja nastaviti uključivati reklamne sadržaje, dok će tradicionalna verzija ostati besplatna za korištenje.
Ova velika potencijalna promjena u pogledu poslovanja vjerojatno proizlazi iz Googleove potrebe za uravnoteženjem dva prioriteta: za integracijom naprednih oblika umjetne inteligencije u svoje iskustvo pretraživanja, uz istovremeno očuvanje unosnog oglašavanja na pretraživačkoj mreži, koje čini njegovu financijsku okosnicu. Zarada od nevjerojatnih 175 milijardi dolara od oglasa povezanih s pretraživanjem, samo u prošloj godini, naglašava koliko su Googleu važni reklamni sadržaji. U međuvremenu, brzi uspon OpenAI-jevog ChatGPT-a gurnuo je Google u utrku za dominaciju u polju umjetne inteligencije, što bi mogao biti još jedan razlog promjene u pogledu poslovanja.
Koliko će biti isplativo plaćeno Googleovo pretraživanje, uz pomoć umjetne inteligencije?
Google je u svibnju prošle godine započeo testiranje svoje usluge pretraživanja koju pokreće umjetna inteligencija, koja je poznata kao ”Search Generative Experience” (SGE). SGE nudi sažetke i odgovore na upite uz pomoć umjetne inteligencije, zajedno s tradicionalnom prezentacijom poveznica i oglašavanja. Iskustvo SGE-a bilo je isključivo izbor sve do nedavno, kada ga je Google počeo testirati kao zadano iskustvo, iako za ograničeni skup korisnika. No s vremenom, tvrtka je polagano inkorporirala ove SGE mogućnosti u svoju glavnu tražilicu, vjerojatno zbog visokih računalnih troškova, koji su povezani s generativnim modelima umjetne inteligencije.
Dok SGE nudi potencijalne pogodnosti za korisnike, on istovremeno dovodi u pitanje temelj Googleovog trenutnog poslovnog modela. Sposobnost umjetne inteligencije u pogledu pružanja sveobuhvatnih odgovora mogla bi dovesti do pada broja klikova korisnika na poveznice internetski stranica, što bi rezultiralo manjim brojem pojavljivanja oglasa, a što bi moglo potencijalno ugroziti Googleov primarni dotok prihoda. U izvješću se nadalje tvrdi da Googleovi inženjeri već razvijaju ovu tehnologiju, ali konačna odluka o tome kada bi se ove mogućnosti mogle u potpunosti implementirati zasad nije poznata.
Piše: Alan Milić