Korisnici desktop verzije Firefox web preglednika u pravilu imaju nekoliko instaliranih ekstenzija koje omogućuju izvrsno korisničko iskustvo, a to se najbolje vidi kod zašite privatnosti. Na primjer, oglasi i razni oblici privola za kolačiće mogu se putem Firefox ekstenzija ograničiti bez nekih poteškoća.
Dosad je Mozilla iste ove ekstenzije u znatno ograničenoj verziji imala na mobilnoj aplikaciji svog web preglednika, no od prosinca se to mijenja. Firefox verzija 120 tada će dobiti oko 200 ekstenzija. Dakle, Firefox mobilna verzija bit će kompletirana i neće se razlikovati od desktop verzije, a na taj način će se animirati developeri na stvaranje još ekstenzija te će se automatski unaprijediti rad ovog web preglednika.
Jednostavno možemo reći da nikad nije bilo bolje vrijeme za prelazak na Firefox.
Fokus na Android
Mozilla je još tijekom kolovoza ove godine imala blog objavu u kojoj je navedeno da se fokus u narednom razdoblju premješta na ekstenzije ekosustava za Android. Također je objavljeno da ekstenzije neće više biti samo dio glavnog procesa korisničkog sučelja web preglednika. Zbog toga će developeri moći predstaviti ekstenzije koje su manje sklone rušenju na Androidu i Mozilla je osigurala informacije i hodograme o tome kako same ekstenzije mogu biti stabilnije.
Prosinac će očito biti mjesec kad će Firefox za Android imati svoju prekretnicu. Oko 200 novih ekstenzija koje će biti dijelom nove Firefox 120 verzije web preglednika dolazi na pametne telefone i tablete pa se može reći da očekujemo dodatne prelaske korisnika s web preglednika kao što su Chrome ili Edge.
Sada Firefox ima kompletnu verziju aplikacije koja je u potpunosti otvorena za developere i unos novih ekstenzija, a najveći benefit će od svega imati korisnici koji na Android uređajima žele imati privatnost i sigurnost na visokoj razini.
Chrome nije nužno najbolji web preglednik
Chrome je dominantni web preglednik na računalima i telefonima već neko vrijeme. Može se reći da je Chrome doslovno svugdje do te razine da je, na primjer, veliki broj ostalih web preglednika temeljen na Chromiumu (Googleovoj open-source verziji Chromea).
Sve navedeno ne mora značiti da je Chrome najbolji web preglednik koji možete koristiti.
Poznato je da je Chrome veliki potrošač resursa vašeg procesora i radne memorije. Firefox također troši ove resurse, no ono po čemu se ističe je da garantira najbolje iskustvo web preglednika kad su u pitanju sigurnost i privatnost korisnika. Jednostavno se uspio izdići iznad većine Chromium implementacija.
Veliki broj ekstenzija koje dolaze u prosincu (poznate pod nazivom „add-ons“) definitivno će napraviti još veći raskorak u kontekstu sigurnosti i privatnosti, a Mozilla ovdje ozbiljno može ugroziti Google pošto je njegova namjera da u čim većoj mjeri širi oglase na uređajima te Chrome mobilna aplikacija nema podršku za ekstenzije. Najveći razlog izostanka podrške za ekstenzije su ad blockeri s kojima bi, naravno, Google ugrozio svoj najveći profit.
Mozilla je šampion privatnosti i sigurnosti
Mozilla je svoj rad posvetila transparentnosti i korisničkoj privatnosti, ali uz očuvanje open-source modela. Prednost takve otvorenosti je što cijela zajednica može dati svoj doprinos u namjeri da web postane bolje i sigurnije mjesto.
Firefox snažno štiti privatnost putem svoje Ehanced Tracking Protection značajke, a Total Cookie Protection značajka zadana je prilikom korištenja web preglednika i, za razliku od Googlea, omogućuje izravno upravljanje s privolama za kolačiće. Dolazak novih ekstenzija samo će unaprijediti privatnost i sigurnost korisnika na Firefoxu.
Instalacija ekstenzija bit će još bolja
Chrome Web Store ima mnogo ekstenzija koje mogu pomoći kod raznih radnji kao što su upravljanje lozinkama, zaštita od malwarea ili praktičnije korištenje značajki web preglednika. Također je važno istaknuti da se u Chrome Web Storeu mogu naći samo provjerene ekstenzije.
Nažalost, negativna strana svega je što Google nije proširio ovu ponudu i na mobilnu verziju Chromea pa korisnici koji žele koristiti ekstenzije jednostavno su prisiljeni naći drugo rješenje. Još treba dodati da će ekstenzije za blokiranje u određenom smislu biti, sudeći prema sadašnjim trendovima, ograničenije na Chromeu. Ovdje možemo spomenuti novi odnos YouTubea prema ad blockerima, ali i promotriti ukupno Googleovo poslovanje temeljeno na oglasima koje sigurno ne može biti kontradiktorno s ponudom ekstenzija u Chrome Web Storeu.
Ekstenzije će osigurati kompetitivnost Firefoxa na tržištu
Kada budete koristili Firefox i dodali nekoliko korisnih ekstenzija u aplikaciju, više se nećete morati brinuti oko dosadnih reklama, automatskih pokretanja videa i nasumičnih pop-up prozora. Već se sada uBlock Origin plugin, koji je još otprije dostupan na Firefox aplikaciji, brine o tome da se navedene stvari otklone, a s dodatnim ekstenzijama samo ćete još više zaštiti svoju privatnost.
Ovo će značajno utjecati na situaciju na tržištu web preglednika jer svijest o zaštiti privatnosti je sve izraženija i sve više korisnika to smatra jednim od osnovnih načela sigurnog korištenja interneta.
Google brine samo o filterima oglasa
U svijetu oglasa, koji u ovom trenutku za mnoge predstavljaju jedno od najiritantnijih iskustava tijekom surfanja webom, postoji mogućnost da se privatnost korisnika zaštiti.
Google definitivno o tome ne brine koliko bi mogao jer od oglasa zarađuje milijarde dolara i jedini trenutak kad se korisnika nešto pita o oglasima je korištenje filtera. Firefox ima potpuno suprotne motivacije i želi svojim korisnicima zaštiti privatnost u najvećoj mogućoj mjeri.
Google Chrome je u ovom trenutku najpopularniji web preglednik za računala i pametne telefone, no Firefox se možda od prosinca nalazi na prekretnici. Broj oglasa i latentnih manipulacija s privatnim korisničkim podacima sve su izraženiji na Chromeu, a nove ekstenzije na Firefox mobilnoj aplikaciji idu u suprotnom smjeru.
Potrebno je pričekati dolazak Firefox 120 verzije koja se od 21. studenog počinje prosljeđivati korisnicima i nakon toga će oko 200 ekstenzija polako postati dostupno na mobilnoj aplikaciji već u prvoj polovici prosinca. Jedva čekamo.
Piše: Ervin Mičetić