Biti u trendu u 2025. godini definitivno znači koristiti se AI chatbotovima. ChatGPT, Gemini, Claude, Copilot ili DeepSeek samo su neki od najpoznatijih i broj njihovih korisnika se konstantno povećava.
Navedeni AI chatbotovi polako postaju sastavni dio mnogih radnih aktivnosti i poslovnih procesa, no malo se govori o tome na što se pristaje čim se uđe u chat s njima. Naravno, nije iznenađenje da se pristaje na dijeljenje određenih podataka od kojih neke AI chatbotovi automatizmom počinju koristiti, neke dobivaju od korisnika tijekom razgovora, a neke čak i dijele s trećim stranama.
U nastavku ćemo prikazati detaljno istraživanje tvrtke Surfshark koje je otkrilo nevjerojatne razmjere skupljanja podataka od strane AI chatbotova.
Detaljna analiza
Tvrtka Surfshark već se niz godina bavi sa cyber sigurnosti te je provela brojna istraživanja na tu temu.
Može se reći da nova vremena zahtijevaju i nove vrste istraživanja jer će 2025. godinu definitivno obilježiti međusobna borba popularnih AI chatbotova za privlačenje čim više korisnika te unaprjeđenje svojih funkcija.
Novo istraživanje, čije rezultate prikazujemo u ovom tekstu, analiziralo je prakse prikupljanja podataka 10 najpopularnijih AI chatbotova koji su dostupni u Apple Storeu.
Radi se o sljedećima: ChatGPT, Gemini, Copilot, Claude, Poe, DeepSeek, Perplexity, Grok, Pi i Jasper.
Podaci čije se prikupljanje od strane AI chatbotova istražilo su kontakt informacije, lokacija, kontakti, korisnički sadržaj, povijest, identifikatori, dijagnostika, korisnički podaci, kupovine te ostali podaci.
Ključni zaključci istraživanja
Rezultati istraživanja pokazali su kako korisnici nisu ni svjesni kakvim sve osobnim podacima barataju AI chatbotovi i zaista se možemo zabrinuti što u ovom trenutku ne vidimo neki ozbiljniji sustav ili mehanizam kojim bi se isto kontroliralo.
Ključne zaključke istraživanja navest ćemo u nekoliko točaka:
- Svi AI chatbotovi skupljaju barem neku vrstu podataka. 40 posto njih skuplja korisničke lokacije, a 30 posto prati korisničke podatke. Praćenje podataka znači njihovo skupljanje za kasnije ciljano oglašavanje.
- Gemini skuplja daleko najviše informacija o korisnicima, a to je 22 od mogućih 35 vrsta podataka.
- ChatGPT skuplja 10 vrsta podataka, no izbjegava praćenje ili korištenje oglašavanja unutar aplikacije.
- Copilot, Poe i Jasper su jedina tri AI chatbota koja skupljaju podatke o vama kako bi vas se pratilo te prikazivalo ciljane oglase. Copilot i Poe skupljaju samo ID uređaja, no Jasper ide mnogo dalje i skuplja sve ostalo vezano uz vašu aktivnost unutar aplikacije.
- DeepSeek skuplja 11 vrsta podataka o korisnicima te ih pohranjuje na servere locirane u Kini.
- AI chatbotovi sve skupljene podatke smještaju na servere pa postoji stalna prijetnja od mogućeg curenja i neovlaštenog korištenja.
Gemini definitivno najgori
Za Gemini smo pretpostavili da će značajno koristiti korisničke podatke, no rezultati istraživanja su pomalo šokantni.
Gemini koristi 22 od mogućih 35 vrsta podataka, a samo neki od njih su:
- podaci o preciznoj lokaciji
- kontakt informacije (ime, e-mail adresa, broj telefona itd.)
- korisnički sadržaj
- kontakti (popis kontakata s korisnikovog telefona)
- povijest pretraživanja.
Savjeti za zaštitu podataka od AI chatbota
Očito je kako korištenje AI chatbotova nosi sa sobom i cijeli niz problema s privatnosti podataka. Ako se odlučite na korištenje nekog od navedenih u istraživanju, budite sigurni da će se vaši privatni podaci koristiti, spremati te čak dijeliti s trećim stranama.
Pošto regulacija korištenja AI chatbotova trenutno uopće ne postoji, korisnici se moraju osloniti na samostalno stvaranje sigurnog okruženja.
Preporučujemo da prije pokretanja chata s AI chatbotom provjerite postavke privatnosti unutar korištenog web preglednika te operativnog sustava, a tijekom chata onemogućite njegovu povijest (chat history) i nemojte dijeliti nikakve osjetljive podatke ili ih navoditi.
Detaljni pregled istraživanja koje je provela tvrtka Surfshark dostupan je na sljedećoj poveznici.
Ervin Mičetić