PočetnaInternetDruštvene mrežeKako društvene mreže zarađuju novac?

Kako društvene mreže zarađuju novac?


Jeste li se ikada zapitali kako društvene mreže zarađuju novac? Mreže poput Facebooka, Twittera, Instagrama, Reddita … dat će vam mogućnost da kreirate korisnički račun i koristite ih praktički neograničeno potpuno besplatno. Je da imaju milijarde korisnika, ali tko im plaća korištenje? Kako plaćaju na tisuće zaposlenika? Kako plaćaju stotine i tisuće terabajta podataka na serverima? Kako hostaju web servis, odnosno web stranicu? Puno je tu pitanja, a često malo odgovora.

Ali ne brinite, mi ćemo vam objasniti kako u ovom tekstu. Vjerojatno vam svima na pamet pada da zarađuju od reklama. I da – sigurno im ogroman komad prihoda dolazi upravo od reklama. Ali nisu samo reklame ono što donosi novac. Više o tome u nastavku teksta.

1) Venture Capital

VC ili Venture Capital je forma privatnog financiranja i jedan od načina kako su mnoge društvene mreže započele. Prezentirate svoju ideju pojedincima ili kompanijama, a oni ako vide potencijal u vama, ponude vam određeni iznos novaca za određeni postotak buduće firme. Isto tako, što više novaca dobijete od privatnih investitora, to će njihovi zahtjevi, najčešće, biti veći. Tako će neki investitori tražiti da operativno sudjeluju u vođenju kompanije, neki će tražiti mjesto u odboru, neki će tražiti da ih se obavještava o svim financijskim troškovima i tako dalje. Naravno, neki investitori će samo kupiti dionice u nadi da će ih jednog dana moći prodati za nekoliko puta više.

Kompanije poput Twittera i Facebooka su dobile nekoliko stotina milijuna dolara na ovaj način. Danas je to malo teže jer su investitori postali oprezniji i jer ima previše startupa na tržištu. To je vrlo riskantna igra s mnogo novaca na stolu.

Zapitajte se samo, da ste imali novaca, biste li investirali u društvenu mrežu koja se zvala “thefacebook” i bila je dostupna samo studentima Harvarda?

2) Reklame

Kao što smo rekli u uvodu, većina društvenih mreža zarađuje većinu novca putem oglašavanja. I zato je većina web stranica dizajnirana tako da budete “ovisni o njima”. Što ih više koristite i što više gledate, to ćete više biti izloženi raznom sadržaju.

To možete vidjeti svuda oko sebe. Promovirani postovi na Redditovoj home stranici, videi unutar Instagram storyja, sponzorirani postovi na Twitteru i Facebooku i tako dalje.

A sve je napravljeno prema vašem ukusu. Vi guglate tenisice jer ih planirate kupiti, odjednom samo vidite reklame za tenisice. Vidite popuste, sponzorirane postove od renomiranih kompanija …

I sad zamislite da imate 2.6 milijardi korisnika kao što ih ima Facebook. Jako je tu puno oglašivača koji žele komad kolača. Žele korisnike, žele pozornost, žele povećati brojeve prodaje. Onda krenu bacati sulude količine novca na reklame na društvenim mrežama. I tako u krug. Oni plaćaju, vi gledate, pa vi kupujete. Win-Win situacija za sve sudionike.

Koliko koštaju reklame, teško je reći. Ali na Facebooku se možete početi reklamirati već s nekoliko dolara. Naravno, ta reklama neće doći do velikog broja ljudi, ali ako dobro optimizirate FB kampanju, mogli biste dobiti određenu pozornost ljudi.

U svakom slučaju, reklame su ono što donosi najviše novaca kompanijama, a ujedno i ono što zna iživcirati dobar dio korisnika kojima reklame smetaju.

3) Korisnički podaci

Ima jedna uzrečica koja kaže: “Ako ne plaćate za produkt, onda ste vi taj isti produkt”. I to je ono što korisnici na društvenim mrežama shvaćaju, ali opet imaju problema s time. Da, znamo da je ovo dosta “kontroverzna” tema, ali tako je.

Trebate imati na umu da velike kompanije poput Facebooka, Twittera, Instagrama prodaju vaše podatke. Ali ih prije toga anonimiziraju. To znači da neće prodati vaše osobne podatke (ime, prezime, datum rođenja, email, broj telefona …), ali će prodati podatke tipa – što volite, što gledate, što ste sve “lajkali” itd. Onda će kompanije na nekom većem uzorku vidjeti što ljudi vole, pa će ih targetirati za svoje reklame.

Spomenimo da Twitter čak ima i API endpoint koji se plaća, ali putem kojeg kompanije mogu doći do starih tweetova i skupiti hrpu podataka ako žele. I to im donosi oko 13-14 posto godišnjih prihoda.

Google radi to isto. Pitanje je samo da li za vaše podatke dobiju 5, 10 ili 20 dolara. Pomnožite to s brojem ukupnih korisnika pa će vam biti jasno zašto prodaju te podatke.

Ako vam se to ne sviđa, uvijek možete obrisati korisnički račun na društvenoj mreži i tako “uskratiti” istoj da na vama zarađuje.

4) Premium membership

Većina popularnih web stranica društvenog karaktera vam daju da kreirate korisnički račun besplatno. Ali ponekad, iza paywalla, stoje dodatne mogućnosti. U prijevodu to znači – ako želite dodatne funkcionalnosti, platite ih.

Jedan primjer toga je Redditova premium pretplata koja vas “rješava” reklama, daje vam pristup nekim ekskluzivnim subredditima, profilni badge i još neke sitnice. Nije to puno, ali niti ne košta puno. Također, Reddit prodaje i “coinove” koje možete kupiti i dijeliti drugima ako zasluže.

Drugi primjer je LinkedIn Premium, koji je, po nama debelo preskup. Ali ako ga platite, dobiti ćete razne tečajeve za učenje, mnogo bolji uvod u analitiku, možete vidjeti tko vam je posjetio profil bez ikakvih ograničenja, možete slati “InMail” poruke recruiterima itd.

Mnogi korisnici neće plaćati takve pretplate, ali uvijek ima dio onih koji hoće. Ti će na neki način “financirati” kompaniju koja stoji iza društvene mreže, a za uzvrat će dobiti neke benefite. Što je na kraju dana i pošteno …

5) Transakcijske naknade i virtualni proizvodi

Neke društvene mreže nude servise korisnicima putem kojih mogu kupovati stvari, prodavati ih i slično. Onda će mreža pokupiti mali postotak od svake te transakcije.

Na primjer, Facebook vam daje mogućnost da organizirate prikupljanje novaca za različite humanitarne ciljeve. Ali svaku transakciju će Facebook “oporezovati”, odnosno uzeti jedan dio. Odnosno, to više ne rade, ali su radili do nedavno.

Ali će i dalje naplaćivati “porez” i privatnim skupljačima novaca određene naknade. Naći će načina da vam uzmu barem koji postotak zarade.

Ista stvar je i ako igrate igre na Facebooku i želite platiti u igrici neki virtualni proizvod. Recimo da ga platite 1 dolar. Facebook će uzeti dio toga novca, dok će ostatak, npr. 0.80 dolara, proslijediti programeru koji je napravio igru.

Sve te velike kompanije će naći način da vam nešto naplate, tako da se oko ovoga i ne treba posebno uzbuđivati. Tako je kako je.

6) Kupovina drugih kompanija

Jednom kada društvena mreža postane dovoljno velika i ima dovoljno kapitala, ona počinje kupovati druge kompanije. Ponekad je bolje kupiti drugu firmu s uhodanim poslovnim modelom, nego im probati konkurirati s vlastitim proizvodom.

To je razlog zašto je Facebook kupio WhatsApp, Instagram i Oculus. To je razlog zašto je Twitter kupio kompanije poput Gnipa, MoPuba i Periscopea. Ne samo da dobiju njihovu tehnologiju, nego dobiju i hrpu dobrih ljudi, njihov profit itd. Ali ne kupuju samo druge kompanije. Uzmite u obzir “Portal”. To je Facebookova video chat kamera. Ne samo da vam žele prodati hardver, nego vas žele uvući u svoj eko sustav. Tako da – ako imate novaca, uvijek možete napraviti još novaca. Pitanje je samo kojim ćete putem krenuti da to i ostvarite.

 

Piše: B.P.


RELATED ARTICLES

1 komentar

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular