Koliko su realne glasine da Facebook uvodi pretplatu za svoje korisnike? Može li Apple “natjerati” Facebook da uvede pretplatnički model na najpoznatijoj društvenoj mreži svijeta? Želi li uopće itko od korisnika plaćati pretplatu Facebooku?
Posljednjih su se dana u medijima pojavile informacije kako Apple sve više “pritišće” Facebook s ciljem uvođenja pretplate za korisnike. Iako su ova dva tehnološka diva u svađi već neko vrijeme, čini se kako sada zajednički sjede za stolom i raspravljaju o ideji pretplate na Facebook.
Za vjerovati je kako Facebook ne želi uvesti pretplatu i kako će napraviti sve kako bi se suprotstavio ideji Apple-a. No, pritisak po pitanju pronalaska novih modela financiranja sve je izraženiji i pitanje je može li se (i želi li uopće) Facebook ustrajati u besplatnosti korištenja.
Apple želi transparentnije poslovanje i veće financijske prihode
Apple i Facebook nisu u dobrim odnosima (barem u očima javnosti) već jednu godinu otkako je Apple uveo novost u iOS 14.4. Naime, u tu je verziju sustava Apple ugradio jedinstvenu značajku App Tracking Transparency koja je s jedne strane trebala korisnicima omogućiti bolji pregled nad dopuštenjima koja daju trećim stranama, dok je s druge strane stvorila probleme za te treće aplikacije.
Vjeruje se kako je uvođenje te nove značajke u sustav potaknulo mnoge korisnike da uskrate Facebook odobrenja za korištenje podataka. Samim time, nastao je svojevrsni jaz koji je rezultirao smanjenjem financijskog prosperiteta kod Facebooka. Dakle, Apple je direktno utjecao na smanjenje zarade Facebooka – te je tada pokrenuta svojevrsna “netrpeljivost” između ta dva navedena tehnološka giganta.
Prije 5-6 godina započela je priča oko promjena unutar Facebook aplikacije na kojima inzistira Apple. Konkretno, Apple želi transparentnije i profitabilnije poslovanje Facebooka u Appleovom okruženju. Ideja je uvesti model pretplate u Facebook aplikaciju kako bi se transparentno moglo pratiti gdje ide koji novac. Apple želi dio kolača kojeg ubire Facebooka, a to se ne donosi samo na korisnike već i na tvrtke koje rade boostanje objava.
Facebook je od starta obećao korisnicima besplatno korištenje
Uvođenje bilo kakve pretplate bilo bi kršenje osnovnog pravila koje je od samog početka jasno stajalo na početnoj stranici Facebooka. Naime, Facebook je u svojim počecima korisnima jasno dao do znanja da je mreža besplatna i da će besplatna uvijek biti. Iako je u međuvremenu Facebook uveo razne modele naplate, činjenica je da su korisnici do sada uvijek mogli potpuno besplatno koristiti Facebook.
No, pritisak od strane Apple-a sada je sve veći i čini se kako Facebook otvoreno razgovara o mogućnosti uvođenja pretplate za korisnike. Prvotne informacije idu u prilog tome da Facebook ne želi korisnicima nametati naplatu i želi i dalje biti besplatan. No, pitanje je koliko će taj model dugoročno biti održiv jer je Facebook (Meta) po prvi puta u povijesti ubilježila pad prihoda.
Veliko je pitanje što bi se dogodilo s stotinama milijuna korisnika koji su do sada bili vrlo vjerni Facebooku. Naime, uvođenje pretplate na mrežu koja više nije u cvijetu mladosti moglo bi rezultirati velikim bijegom korisnika na druge platforme. Uvođenje pretplate čini se kao “igranje s vatrom” jer ovakva potez može Facebook odvesti u propast u svega nekoliko mjeseci. Stoga, nimalo ne čudi što je Facebook vrlo vrlo oprezan i što ne želi odstupati od obećanja koje je u samom startu dao korisnicima – da će korištenje Facebooka uvijek biti besplatno.
Mogu li zajednički pregovori rezultirati obostranim zadovoljstvom?
Veliko je pitanje kako izgledaju i što se uopće događa na pregovorima između Facebook-a i Apple-a. Činjenica je da i jedna i druga strana želi što više profitirati od ovih sastanaka, s time da je Apple u malo boljoj poziciji. Naime, Apple ima platformu na kojoj Facebook definitivno želi biti, a s druge strane Apple nema baš ništa za izgubiti u tim pregovorima.
Facebook je čini se u pomalo podređenom položaju posebice nakon prošlogodišnjih promjena kada ih je Apple novom iOS značajkom stjerao u kut i uskratio im veliki dio zarade. Cjelokupni pregovori vjerojatno u pozadini imaju priču oko tih promjena na iOS sustavu, a za pretpostaviti je da se traži rješenje kojim bi Facebook ponovno uzeo dio kolača koji je izgubio tim promjenama.
Apple vjerojatno želi od svake transakcije na Facebooku uzimati nekoliko posto za sebe, na što će Facebook jako teško pristati. U medijima se pojavio podatak kako Apple želi direktan uvid u boostanje objava na Facebooku, kako bi i u tom segmentu uzeo dio novaca. Želi li Facebook na to pristati teško je reći, no sve se čini da im se ta ideja baš i ne sviđa. Naime, iako se radi o malim postocima – takvi postoci u konačnici mogu generirati desetke pa i stotine milijuna eura na računu obje tvrtke.
Apple je nedavno najavio više oglasa u svojem sustavu
Apple u posljednje vrijeme ima neku oštriju politiku po pitanju naplate softvera i sve se čini da će korisnici iOS sustava uskoro imati određenih dodatnih troškova. Razlog tome valja potražiti u činjenici da novi pametni telefoni ne donose više velike inovacije pa sve manje korisnika ima interes u kupnji novih uređaja. Stoga, Apple želi započeti zarađivati na softveru koji će uvijek biti aktualan i trebati će redovite nadogradnje po pitanju sigurnosti.
Za sada još uvijek nema nikakvih priča po pitanju pretplate na iOS sustav, no s obzirom na posljednja događanja u kompaniji – čini se da i takve ideje pomalo dolaze na površinu. Jesu li korisnici spremni na plaćanje korištenja softvera pametnog telefona teško je za sada reći, no postoji mogućnost da će u neko skorašnje vrijeme na to biti prisiljeni.
Trenutni potencijal za dodatnu zaradu Apple je prepoznao u forsiranju više reklama putem svojeg vlastitog operativnog sistema. Sigurni smo kako se dodatne reklame neće svidjeti korisnicima, no to je možda samo prijelazno razdoblje koje vodi upravo prema pretplati na operativni sustav. Naime, kada će korisnici biti obasuti raznim reklamama vjerojatno će im to dosaditi pa će poželjeti imati sustav bez reklama. Tu bi im Apple mogao ponuditi pretplatnički sustav u kojem će imati operacijski sistem bez reklama – što je čini se krajnji cilj ovog prijelaznog razdoblja.
Facebook prvi put u povijesti bilježi pad poslovnih rezultata
Facebook, odnosno čelna kompanija Meta, posljednjih je mjeseci po prvi puta u povijesti zabilježila pad poslovnih rezultata. Godinama je Facebook ostvarivao fantastične rezultate, rastao po nezamislivim krivuljama i zgrtao bogatstvo. U tom je poslovnom putu napravio nekoliko odličnih akvizicija, od kojih se trenutno najboljom pokazuje Facebook. No, čini se kako je Facebook (Meta) doživio svoj vrhunac i kako je ispred nas razdoblje pada ove kompanije.
No, poslovni pad kompanije Meta ipak treba uzimati s rezervom jer su u prethodnom razdoblju mnogobrojne tehnološke kompanije doživjele pad zbog nepovoljnih događanja na globalnom tržištu. Samim time, možda je navedeni pad Facebooka samo privremen i možda će se stvari vrlo brzo vratiti u normalu. No, bilo kako bilo pad poslovanja treba zabrinuti čelnike Facebooka (Mete) i zbog toga nimalo ne treba čuditi što su sjeli za stol pregovarati o novim sustavima naplate.
Žele li uopće korisnici plaćati pretplatu na Facebook?
Nakon što su se u medijima pojavile priče o mogućem pretplatničkom modelu na Facebook, tehnološka ekipa odmah je započela raspravu o tome ima li netko tko bi volio plaćati pretplatu na Facebook. U zapadnom svijetu nije nimalo čudno plaćati pretplatu na razne digitalne i TV servise pa vjerujemo kako bi tamo i veliki broj korisnika odlučio barem privremeno plaćati pretplatu na Facebook.
No, kod nas na Balkanu uvođenje pretplate moglo bi značiti i veliki odljev korisnika na druge besplatne mreže. Naime, kod nam ne postoji toliko raširena pojava plaćanja pretplate na razne servise i korisnici uglavnom gledaju kako uštedjeti pokoju kunu na digitalnim servisima. Facebook mnogi koriste pa je pravo pitanje bi li model pretplate na Facebook uspješno zaživio kod nas na Balkanu.
Veliki problem za Facebook svakako predstavlja činjenica da je Facebook mreža koja “polako odumire”. Pojavom TikTok-a i Instagram-a, Facebook je prebačen u drugi plan – iako i dalje broji ogroman broj korisnika. Veliki problem jest što korisnici sve manje vremena posvećuju Facebooku te su usredotočeni na druge popularne društvene mreže. Samim time, mnogi bi korisnici vjerojatno radije plaćali pretplatu na TikTok ili Instagram, nego li na sam Facebook. U svakom slučaju, očekuje nas vrlo zanimljiva jesen u kojoj ćemo saznati hoće li Facebook popustiti pritisku Apple-a i po prvi puta u povijesti postati mreža s naplatom pretplate za korisnike.
Piše: Marko Županić