Mastodon nije iskoristio svoj početni ‘hype’, te se suočava s teškom bitkom da konkurira X-u. U nastavku donosimo šest razloga zbog kojih bi mogao nastaviti zaostajati sve više i više.
Unatoč ogromnom hypeu u 2022. i 2023. godini, Mastodon ima težak zadatak zamijeniti X kao glavnu mikroblogersku platformu na internetu. Evo šest ključnih razloga zašto bi ova platforma s otvorenim kodom mogla imati problema sa svrgavanjem X-a s trona.
1) Mastodon nije privukao masu korisnika
Najveća prednost X-a je što privlači mase. Na platformi ćete pronaći različite ljude, sa specifičnim interesima do prijatelja i obitelji iz vašeg lokalnog područja. Slično tome, mnogi korisnici koji žele se prijaviti na platformu za kratke tekstualne poruke (micro-blogging) će prvo pomisliti na X i vjerojatnije će kreirati račun tamo.
Ako Mastodon želi dugoročno zamijeniti X, mora privući širu publiku. Većina običnih ljudi ne obraća puno pažnje na to je li platforma centralizirana ili decentralizirana, niti razumiju prednosti ili karakteristike dobrog open-source projekta. Jednostavno, žele zanimljive ljude koje mogu pratiti i proizvod koji ispunjava njihove potrebe, bez obzira je li zatvorenog koda ili ne.
Neki korisnici mogu imati osjećaj da Mastodon nije puno drugačiji od X-a i stoga ne vide svrhu u migriranju svojih profila (iako je moguće objavljivati na obje platforme).
2) Običnim korisnicima često je teško koristiti Mastodon
Jedan od razloga zašto je toliko ljudi napustilo Mastodon nakon pridruživanja je taj što mnogi prosječni korisnici smatraju da je platforma (pre)teška za korištenje. Na primjer, jedan korisnik na Redditu kritizirao je kako je izazovna bila početna faza postavljanja profila i kako su morali istraživati što su serveri prije nego što su mogli koristiti mrežu onako kako su željeli.
Iako ljudi zainteresirani za tehnologiju i Web3 možda žele pristupiti i stvarati servere, većina korisnika društvenih medija neće potrošiti dodatno vrijeme na dodatna istraživanja o tim i sličnim temama. Mastodon je olakšao prijavu za račun putem mastodon.social, ali potreba da se u početku pridružite određenom serveru može odvratiti korisnike.
Barijera za ulazak kad se pridružite X-u je vrlo niska; nakon što se prijavite za korisnički račun, možete pratiti koga god želite. Budući da ljudi obično preferiraju liniju lakšeg otpora, prijava na X privući će više korisnika koji jednostavno žele spomenuto iskustvo micro-blogginga.
3) Twitter je dobro “uhodan”
Inovacija je ključna u svakoj industriji, i uvijek postoji prostor za novu platformu koja će promijeniti stvari. TikTok je jedan od odličnih primjera. Ipak, mijenjanje potrošačkih navika i preferencija je izazovno. Činjenica da je brend Twittera tako dobro uspostavljen, odnosno “uhodan”, znači da Mastodon ima veći izazov ako želi zamijeniti X.
X je presjek/sastajalište različitih industrija. Na primjer, novinari i medijske kuće često se oslanjaju na platformu kako bi dijelili priče i brzo prenosili informacije svojoj publici. Isti slučaj je i s mnogim političarima, a X je također idealno mjesto za povezivanje s različitim ključnim figurama u tehnološkom sektoru.
Ako ponovno pogledamo zašto je TikTok uspio tamo gdje Vine nije, aplikacija je imala privlačnije značajke poput različitih alata za stvaranje unutar aplikacije i monetizaciju. Iako se stvari mogu promijeniti, Mastodon nema glavne značajke koje mogu uvjeriti više industrija i niše da migriraju s već dobro uspostavljene platforme.
4) Poslovni model Mastodona možda nije dovoljan da se natječe s X-om
Mastodon i X imaju dva vrlo različita poslovna modela. X generira prihod putem oglašavanja i svojih premium pretplata, dok su licenciranje podataka drugi izvor prihoda za tvrtku.
S druge strane, Mastodon je odlučio izbjeći postavljanje oglasa na svoju platformu i neprofitna je tvrtka. Umjesto toga, Mastodon se uglavnom oslanja na donacije. Prema svom financijskom izvješću za 2022. godinu, tvrtka je primila preko 300.000 dolara u donacijama tijekom 2022. godine. Ostali načini na koje Mastodon zarađuje uključuju sponzorstva, Patreon i pretplate vezane uz servere.
Iako Mastodon ima raznoliki poslovni model i sposobnost za dugoročni uspjeh, natjecanje s tvrtkom veličine X je izazovno bez značajnih resursa. Ako Mastodon odluči zadržati svoju platformu bez oglasa, morat će razmisliti o tome kako tržišno promovira postojeće izvore prihoda i potencijalno stvarati nove.
5) Rast Mastodona se usporio
Elon Muskovo preuzimanje Twittera 2022. godine rezultiralo je razmišljanjem o Mastodonu kao alternativi za mnoge korisnike. Kako je izvijestio Guardian, aktivna korisnička baza društvene mreže porasla je s 500.000 na gotovo dva milijuna korisnika između listopada i sredine studenog te godine. A u prosincu, broj aktivnih korisnika premašio je 2,5 milijuna.
No, taj početni rast vjerojatno nikada nije bio održiv, a rast Mastodona značajno je usporio od tih vrhunaca. Kako isti članak Guardiana navodi, aktivni korisnici Mastodona pali su ispod dva milijuna do početka 2023. godine.
Iako su mjesečni aktivni korisnici X-a opadali iz godine u godinu od 2022., platforma i dalje ima značajnu korisničku bazu. Prema Statisti, aplikacija ima 335,7 milijuna mjesečn oaktivnih korisnika u 2024. godini.
Da bi Mastodon zamijenio X, morao bi imati svoj rast iz kasne 2022. godine tijekom dugog razdoblja. S obzirom na to da se platforma sada također mora natjecati s Threadsima, ovo je vrlo malo vjerojatno.
6) Korisnici ponekad moraju čekati da se pridruže instancama Mastodona
Vrijeme čekanja varira ovisno o instanci (op.a. naziv Mastodona za servere), i ne morate čekati prije nego što se pridružite istima. Ipak, činjenica da uvijek ne dobivate trenutačni pristup ističe još jedan “sloj” koji će odbiti mnoge obične korisnike koji traže alternativu X-u.
Osim kada trebate čekati da netko prihvati zahtjev za prijateljstvo ili praćenje, konzumiranje tuđeg sadržaja i povezivanje s njima je trenutačno na većini drugih društvenih platformi. Ako korisnici moraju čekati da se pridruže serverima, to će trenutačno odbiti mnoge korisnike jer na drugim mrežama mogu dobiti instant pristup.
Iako je Mastodon zanimljiva open-source alternativa X-u, ima još dug put do potpune konkurentnosti s platformom. Različiti poslovni modeli učinit će teže stjecanje potrebnih resursa za značajan rast, a razina otpora većine normalnih korisnika društvenih medija da se pridruže također je previsoka.
Ako Mastodon može riješiti ove probleme zadržavajući se vjeran svom brendu i nudeći jedinstvene stvari koje X ili Threads ne mogu, ima potencijal za uspjeh. Ali za sada, najveća prijetnja X-u vjerojatno su Threadsi.
Piše: Boris Plavljanić