Nekada davno ste učili nove stvari čitajući knjige, a danas imate baze podataka na Internetu koje će vam u kratkom vremenu dati odgovor koji trebate. Naravno, potrebno je određeno vrijeme da se baze popune podacima i da se isfiltriraju oni “loši podaci”, no nakon par godina imate neprocjenjiv izvor informacija. Jedan takav izvor su Stack Exchange stranice na kojima možete naći apsolutno sve što vas zanima.
Baze znanja odnosno wiki stranice već dugi niz godina su najpopularnije web stranice. Zašto? Zato jer na jednom mjestu možete naći ogromnu količinu korisnih podataka u jako kratkom vremenu. Sjetite se vremena prije takvih stranica, pa čak i vremena prije Interneta. Informacije ste mogli dobiti jedino iz knjiga ili od pojedine osobe, a to je trajalo određeno vrijeme. Posebice ukoliko ste tražili nešto specifično i nešto što malo ljudi zna.
Danas je situacija u potpunosti drugačija. Ukoliko i pitate nekoga nešto što vas zanima, velika je šansa da će vam odgovorit da nije siguran i da „proguglate“ to što tražite. U jednu ruku, to je dobro jer stvarno informaciju možete dobiti u kratkom vremenu, a s druge strane svi se oslanjamo previše na takve stranice. Da one kojim slučajem nestanu (što je malo vjerojatno, ali ipak) bili bismo izgubljeni i ne bismo znali gdje naći informaciju koja nam treba. Mi smo se u ovom tekstu odlučili pozabaviti tom tematikom i vidjeti koje stranice ovog tipa su najpopularnije, što nude, na kojem principu se stvara sadržaj i još mnogo toga.
Stack Exchange
Stack Exchange je definitivno najbolji primjer stranica na kojem možete dobiti jako puno informacija. Možemo te stranice nazvati i velikom bazom podataka ili wiki stranicom. U svakom slučaju, naziv je nebitan, puno je bitnije ono što se skriva iza naziva. Stack Exchange je mreža većeg broja web stranica na kojima ljudi postavljaju pitanja i dobivaju odgovore, a svaka Stack Exchange stranica se bavi određenom tematikom ili područjem. Cijeli sustav se bazira na tome da korisnici kreiraju sadržaj – oni postavljaju pitanja, oni odgovaraju, a zajednica nagrađuje one najbolje. Postoji sustav vrednovanja u kojem oni najbolji od drugih dobivaju bodove i samim time se ti isti pojedinci ističu u masi i postaju „prepoznatljivi“.
Naravno, to donosi pojedincima određenu korist, no o tome nešto kasnije u tekstu. Prva stranica tog tipa bila je Stack overflow – forum za one koji se bave računalnim programiranjem i dan danas je to prva stranica gdje će programeri potražiti pomoć kada zapnu sa određenim problemom. Zapravo, čim postavite pitanje vezano uz programiranje, tražilica će vas odvesti na dotičnu web stranicu. No, ništa od toga ne bi bilo bez dva fenomenalna programera – Jeff Atwooda i Joel Spolskyja. Ako niste čuli za njih, svakako ih proguglajte, te posjetite blog Jeffa Atwooda koji se zove „Coding horror“ – naći ćete na njemu fantastičnih priča o programiranju, ali i mnoštvu drugih tema. No, da se vratimo na Stack overflow.
On je nastao kao alternativa tadašnjem programerskom forumu koji se zvao Experts-exchange. Vrlo brzo uslijedila je još jedna takva stranica „Server Fault“ namijenjena sistemskim administratorima i super korisnicima. Jako puno ljudi je bilo zainteresirano za takav koncept (model) web stranica pa je Spolskyjeva kompanija Fog Creek Software izdala beta verziju Stack Exchangea, odnosno platformu koja je vama omogućavala da napravite takvu stranicu na temu koju vi želite. To ste naravno plaćali na mjesečno bazi. To je naišlo na otpor jer su ljudi to htjeli koristiti, ali nitko nije htio biti ona osoba koja će postaviti web stranicu na server, administrirati ju i slično.
Slijedeće godine, 2010., Stack overflow dobiva 10 milijuna dolara od Union Square Venturesa i drugih investitora i oni nastavljaju razvijati tu platformu pod novim imenom tj. novom kompanijom i nastavljaju otvarati web stranice na određene teme i za određena područja i tada nastaje Stack Exchange 2.0. Postojao je dio stranice koji se zvao „Area51“ na kojem su korisnici mogli glasati koju stranicu slijedeću žele, a napisani algoritam je izbacivao one najkritičnije i najtraženije. Tako ste uvijek bili sigurni da će novootvorene stranice biti posjećene i da će se puniti kvalitetnim sadržajem. Vrlo brzo dolaze stranice vezane uz fiziku, matematiku, pisanje, baze podataka, čak i video igre.
Početkom 2011.-te godine imali su 33 web stranice i 27 zaposlenih, te 1.5 milijuna korisnika. Već tada su postali mnogo popularniji od konkurentskih stranica kao što su Quora, WikiAnswers, Yahoo! Answers i tako dalje. Popularnost su stekli isključivo jer su nudili kvalitetne odgovore koje su pisali „eksperti“. Ako je netko loše odgovarao on je dobivao negativne bodove i samim time zajednica je eliminirala one koji ne znaju, a pokušavaju se nametnuti kao osobe koje znaju. Suprotno tome, oni koji su dobro odgovarali su bili odlično prihvaćeni i njihova mišljenja su se uvijek uvažavala i njih se pitalo za mišljenje. Vrlo brzo se dodaju novi sadržaji za zajednicu, a jedan od njih je Careers 2.0. Kako je kompanija dodavala nove stvari, tako je rastao broj korisnika, a investitori su doslovno „bacali“ novac kako bi i oni bili dio cijele te priče. Kad god im je trebao novac, dobili su 10-20 milijuna dolara za daljnje poslovanje. Kompaniju su prebacili u New York, ali ju vrlo brzo napušta Jeff Atwood. Imate na spomenutom blogu cijeli posto o njegovom odlasku i razlogu zbog kojeg je otišao.
Zanimljivo je da vrlo brzo kreću i kritike određenih kompanija na Stack exchange jer im se pojedine rasprave nisu svidjele. Jedna od tih kompanija je i CipherCloud koja je tužila Stack Exchange jer su njihovi korisnici raspravljali o slabostima njihovog kripto algoritma. Žalosno je što su korisnici imali pravo i ukazali na slabosti sustava, a kompanija to nije dozvoljavala. Umjesto da su poslušali korisnike koji se bave kriptografijom i poboljšaju algoritam. Rasprava je prvotno cenzurirana, a zatim je vraćena, ali bez određenih dijelova diskusije i slika koje su bile na forumu, a zorno su ilustrirale problem dotičnog algoritma. Naravno, samim time su korisnici još više krenuli kritizirati CipherCloud, te je uslijedio bojkot njihovog proizvoda.
Vratimo se još malo na sustav vrednovanja koji čini veliki dio ove ovih stranica. Rekli smo da korisnici postavljaju i odgovaraju na pitanja i samim time skupljaju reputacijske bodove. Na taj način se korisnici dokazuju i to im donosi određene benefite. Mogli bismo reći da ima 500-1000 ljudi u zajednici koji imaju jako puno reputacijskih bodova, postali su administratori na Stack Exchange stranicama, ali su i dobili mnoge nove poslove zbog toga. Na Internetu postoji veliki broj priča tih istih ljudi koji su počeli dobivati ponude velikih kompanija da počnu raditi za njih. Čak danas te iste kompanije vas traže da im date link do vašeg SO profila kako bi vidjeli vaša pitanja i odgovore. Samim time mogu (djelomično) procijeniti kako razmišljate i kako programirate. Uostalom, vidi se kôd kojim odgovarate ljudima.
Naravno da je to dvosjekli mač jer neki koriste SO samo kada imaju pitanje u vezi svog projekta i svog problema, te ne sudjeluju u aktivnom razvoju tih stranica, no mnogima je to pomoglo. Uz to, spomenuli smo Careers 2.0. To je dio Stack overflowa (SO) na kojem kompanije i recruiteri oglašavaju radna mjesta na koja se možete prijaviti i koja su otvorena. Ako pogledate Careers vidjeti ćete široki raspon poslova, a mnoga od njih se nalaze u Silicijskoj dolini, točnije u Bay Area. To je „elitni“ dio Kalifornije u kojem se nalaze ponajbolje kompanije, ponajbolji programeri i život je izuzetno skup. To govori da elitne kompanije žele biti dio ove zajednice i na ovaj način žele komunicirati s ljudima, odnosno potencijalnim zaposlenicima. Prijava za posao teče izuzetno lako – sve što trebate je stisnuti dva puta gumb i potvrditi da se želite prijaviti za posao.
Osoba koja je postavila oglas će dobiti profile ljudi koji su se prijavili i po tome će teći početno filtriranje kandidata. Ako ste im imalo zanimljivi, kontaktirati će vas i tražiti dodatne podatke kao što su CV, vaše osobne podatke, možda i Skype intervju … Toplo preporučamo svima onima koji se bave računalima, posebice programiranje, da si naprave korisnički račun i da počnu što više sudjelovati u raspravama i doprinesu stvaranju bolje baze podataka. Spomenimo samo još za kraj da postoje i oni koji su uspjeli „izigrati sistem“ i koji su skupljali bodove dok je još zajednica korisnika bila mala i koji bodove skupljaju na lakim pitanjima, a svi im daju bodove jer već imaju dobru reputaciju. Tako imate par korisnika koji imaju 300.000+ bodova (jako puno bodova!) a kada im pogledate strukturu pitanja i odgovora shvatite da se radi o prosječnim programerima i da reputacija nije nikakvo mjerilo znanja. Ti ljudi su u manjini, ali ih ima.
Ako se pitate koje tehnologije se kriju iza Stack Exchangea, reći ćemo vam da se radi o klasičnom Microsoft stacku tehnologija – IIS, MS SQL Server i ASP.net. Joel Spolsky (username na SO: joel-spolsky) je mnogo puta govorio da mu je omiljeni framework upravo ASP.net i da dosta radi sa Microsoftovim tehnologijama. Vjerojatno je to razlog zašto su se odlučili na spomenute tehnologije. No to su fantastične tehnologije, tako da i ne treba neko posebno objašnjenje za iste. Microsoftove tehnologije rade odlično, a što je najvažnije odlično rade i međusobno, što nije slučaj kad koristite druge tehnologije, posebice open source tehnologije i proizvode, koji međusobno baš i nisu povezani i teško ih je povezati.
Budućnost ovakvih zajednica
Pitanje je kakva je budućnost ovakvih zajednica? Mogu li se one i dalje razvijati ili će se ljudi okrenuti nečemu novome i drugačijem? O tome je napisano bezbroj tekstova i većina ih se slaže u jednom – teško da će u dogledno vrijeme doći nešto bolje i korisnije. Zašto? Zato jer se ovakve Stack Exchange stranice razvijaju već 4-7 godina i abnormalno puno znanja se sakupilo u tim bazama. Doslovno jako puno. Ako se ne varamo, govori se o stotinama gigabajta podataka koje su Internet učinile boljim mjestom i trajno ga promijenile.
Kao što je jedan programer rekao: „Da nema Stack overflowa i sličnih stranica, mnogi od nas bi radili na gradilištima“. Možda surovo zvuči, no bez ovakvih stranica i baza znanja programiranje bi bilo iznimno teško i mnogo sporije nego danas. Danas nađete gotov kôd, prilagodite ga svojim potrebama i idete dalje. Kada niste imali baze znanja ovog tipa, čitali ste knjige, čitali ste dokumentacije, tražili klasu ili metodu koja će vam pomoći riješiti problem i izgubili biste dane ili tjedne na to. Ne govorimo nužno samo o Stack exchange stranicama.
Postoji još veliki broj stranica na kojima možete naći korisnih stvari i raznih snippeta koji će vam olakšati život. Tu su naravno i blogovi, ali to nisu baze znanja nego tekstovi koje je jedna osoba napisala i tiču se točno određene tematike. Baza znanja ipak ima mnogo više tema pokriveno. Ako do sada niste sudjelovali ili koristili ovakve stranice, preporučamo vam da ih malo pogledate i vidite kako su organizirane i kako funkcioniraju. Pogotovo ukoliko postoji Stack Exchange stranica vezana uz nešto što vas zanima i veseli. Tko zna – možda vas sudjelovanje u raspravama dovede do novih poslovnih prilika i izazova.