Google je objavio kako će kod uređaja koji koriste Android operativni sustav doći do velikih promjena koje su vezane uz personalizirane oglase. Ova informacija bila je dio nedavne Googleove komunikacije s developerima gdje je utvrđeno kako ID-jevi za oglašavanje ili tzv. „Advertising ID-s“ neće više biti dostupni. Nove promjene će korisnicima omogućiti da imaju više kontrole oko svojih podataka i time će se na adekvatniji način osigurati bolja sigurnost i privatnost.
Kako trenutno rade personalizirani oglasi?
Svi primjećujemo situacije kada na svom pametnom telefonu par minuta nakon svoje zadnje pretrage u web pregledniku vidimo oglase iz kategorije te iste pretrage koju smo maloprije učinili. To se događa zato što oglašivači i aplikacije koriste naš ID za oglašavanje. Upravo su zbog njega oglasi ciljani tj. personalizirani jer pomaže u praćenju povijesti i aktivnosti u web pregledavanju, lajkova i ostalih informacija koje pokazuju korisničke preferencije. Ako na pametnom telefonu nismo ograničili korištenje ID-ja za oglašavanje, stalno ćemo dobivati neželjene personalizirane oglase kojima se nude razne usluge i proizvodi.
Personalizirane oglase može se ograničiti tako da u izborniku Settings/Postavke na pametnom telefonu odaberemo izbornik Google. Nakon toga moramo odabrati izbornik Ads/Oglasi gdje postoji opcija za isključivanje prilagođenih oglasa.
Postoji i dodatna mogućnost poništavanja ID-ja za oglašavanje. Unutar istog izbornika potrebno je odabrati opciju Reset advertising ID/Poništi ID za oglašavanje. Time ćemo brisati sve prethodne informacije vezane uz postojeći ID za oglašavanje, dobiti njegovu novu oznaku i doslovno prisiliti oglašivače i aplikacije da za nas kao korisnike moraju otvarati novi profil.
Bezobzira na ova korisna ograničenja koja možemo napraviti na svom pametnom telefonu ili drugom uređaju koji koristi Android, developeri i dalje mogu koristiti naš ID za oglašavanje kod nekomercijalnih upotreba koje nisu vezane uz oglašavanje. Pod nekomercijalnom upotrebom podrazumijeva se služenje ID-jem za oglašavanje za potrebe analitike, prevenciju prevara, mjerenja korištenja aplikacija i sl.
Google s novim odredbama ovome staje na kraj i ID za oglašavanje bit će izuzet iz nekomercijalne upotrebe. Na svojim službenim stranicama je Google najavio kako će se za ovaj problem nastojati naći alternativno rješenje.
Uređaji koji koriste Android 12 vidjet će navedene promjene krajem 2021., a nakon toga bi dodatne sigurnosne postavke vezane uz ID za oglašavanje trebale biti vidljive i na ostalim uređajima.
Zanimljivo je kako se Google odlučio na ovu izmjenu par mjeseci nakon što je Apple objavio promjene postavki u načinu na koji se identifikatori za reklamiranje koriste na iOS-u.
Također svjedočimo još nekim sličnim odlukama dvaju tvrtki. Radi se o gotovo simultanim promjenama u poboljšavanju privatnosti za korisnike unutar App Storea.
Nadmetanjem Googlea i Applea svakako se poboljšavaju proizvodi i usluge za korisnike, ali čini se kako je došlo vrijeme kada korisnička privatnost postaje sve veći problem i zahtjevi za poboljšanjem njenih uvjeta korespondiraju s uspjehom na tržištu.
Piše: Ervin Mičetić