Internet je još od svojih začetaka zamišljen kao mreža na kojoj će se znanje dijeliti besplatno, odnosno u kojoj neće postojati neke dominantne strane koje bi umanjile javno dostupnost interneta. Dakle, internet bio kao takav uvijek trebao ostati besplatan i javno dostupan. Ipak, takvo što možda se ne bi trebalo odnositi na sav sadržaj koji se nalazi na internetu jer svatko tko objavi nešto svoje ima autorsko pravo na taj materijal. Iako u teoriji stvar zvuči jednostavno, u pravilu je takvo ponašanje jako teško regulirati.
Nakon što smo prošlih godina čuli razne prijedloge o regulaciji autorskih prava na razini Europske Unije, sada su se pojavile slični prijedlozi i od strane australskih čelnika. Naime, Australija je ovih dana u javnost pustila prijedlog zakona prema kojem bi kompanije morale podmiriti troškove medijskog sadržaja koji dijele na svojim platformama. Prije svega, taj se zakon u velikoj mjeri dotiče Facebooka i Googlea koji zarađuju na račun dijeljenja tuđeg sadržaja na svojim platformama. Australski čelnici sada žele ravnopravniju raspodjelu novca, odnosno predlažu da Facebook, Google i ostale velike kompanije plate proizvođačima medijskog sadržaja za sadržaj koji dijele.
Prema trenutnom nacrtu zakona velike kompanije bi se trebale s proizvođačima medijskog sadržaja dogovoriti oko naknade koju će primati za korištenje medijskog sadržaja. Rokovi za dogovaranje su vrlo kratki (samo 3 mjeseca) nakon čega bi australske vlasti trebale oformiti vlastite timove pregovarača koji bi dogovorili naknade za korištenje sadržaja online. U slučaju da ne dođe do konkretnih dogovora, odnosno ako dođe do kršenja dogovora kazne bi mogle biti poprilično velike. Spominju se cifre od 10% godišnjeg prometa ili pak kazne do 10 milijuna australskih dolara.
Iako sve ovo zvuči u teoriji dosta jednostavno i pravedno, u praksi je takvo što puno teže provedivo – jer Google, Facebook i ostale digitalne platforme su ogromne i dnevno obrađuju hrpu sadržaja. Uz korekciju odnosa između medijskih platformi i digitalnih kanala, unutar spomenutog zakona se predlaže i transparentnost algoritama koji sortiraju sadržaj. Ako zakon zaista uspije u tome to bi moglo značiti da će korisnici u Australiji točno znati kako se određeni sadržaj nalazi na vrhu Google-a ili Facebook-a, što nažalost otvara puno prostora za manipulaciju rangiranjem. Bilo kako bilo, zakon bi se u raspravi trebao pojaviti već tijekom rujna – a kada će i kakva verzija zakon biti donesena vidjet ćemo već za koji mjesec.
Piše: M.Ž.