Problemi s konfiguriranjem routera, smetnje prilikom bežičnog načina povezivanja, potencijalni kvarovi na routeru i nemogućnost spajanja sa pružateljem internetske usluge samo su neki od problema koji mogu zadesiti svakog od korisnika interneta. Jeste li i sami imali neki od problema s internetom? Što je s brzinom?
Pruža li vam pružatelj usluga onakvu brzinu skidanja/učitavanja na kakvu po ugovoru imate pravo? U nastavku ovog članka govorit ćemo nešto o tome što može uzrokovati sporost interneta te što svatko od nas korisnika može učiniti ne bi li maksimizirao brzinu i pritom otklonio sve postojeće probleme.
Provjeravanje routera i postavki routera prvi je način kako možemo istražiti brzinu internetske konekcije
Router je recimo to tako, ”glavni odgovorni” za spajanje korisnikovog računala s internetom, odnosno s pružateljem internetskih usluga. Iz tog razloga nerijetko se zna dogoditi da problem sa internetskom vezom leži baš u routeru. Nepravilno konfiguriranje glavni je krivac koji može dovesti do toga da korisnik uopće ne može ostvariti pristup internetu ili da prilikom spajanja nailazi na mnoge druge probleme.
Kako bismo sve potencijalne probleme koje može uzrokovati router zaobišli uvijek je dobra ideja prvo i najprije pravilno konfigurirati router. Svaki router dolazi sa određenim postavkama internetskog pružatelja usluga koje ne treba mijenjati (osim u iznimnim slučajevima, za što se ipak savjetuje da takve aktivnosti obavlja stručna osoba).
Pazite na remećenje signala jer i to može dovesti do usporavanja internetske brzine
Svaki internetski signal, kako bi došao od pružatelja usluga do routera (pa onda i do uređaja, odnosno do krajnjeg korisnika) varira u snazi zbog različitih uzroka i razloga. Ovo je pogotovo osjetno kod Wi-Fi signala. Vrlo često se može dogoditi da Wi-Fi signal internetske veze bude slab zbog različitih smetnji koje mogu nastati u prostoru gdje se nalazi router i gdje se korisnik pokušava preko Wi-Fi-ja spojiti na internet.
Što može dovesti do remećenja signala Wi-Fi veze?
Kućanski uređaji, pozicija routera, pa čak i susjedova bežična mreža samo su neki od uzroka koji mogu pogoršati Wi-Fi signal. Pazite gdje se nalazi router u vašem domu. Je li on smješten na visokoj poziciji i na mjestu u kući/stanu odakle će signal biti maksimalno dostupan svima? Je li router možda smješten negdje na donjoj polici, između televizora, konzole, različitih drugih kabela i ostalih uređaja?
Sve ovo može itekako uzrokovati opadanje u kvaliteti signala. Postavite svoj router negdje gdje će on odašiljati najsnažniji mogući signal (i ako je to moguće neka on ne bude okružen drugim uređajima te neka bude postavljen na neku povišenu poziciju). Što je uređaj bliže routeru to će biti bolja Wi-Fi povezivost.
Čuvajte se crva i drugih štetnih programa
Još jedan od uzroka sporije internetske veze su različite internetske prijetnje koje prijete svakome onome koji koristi internet (a to onda znači svakom korisniku). Virusi i posebno crvi su opaki štetni programi koji mogu napraviti nered kod internetske povezivosti. Crvi su pogotovo nezgodni po ovom pitanju iz razloga što se oni proširuju između uređaja preko računalne mreže.
U slučaju da bilo koje od računala bude zaraženo crvom ili bilo kojim drugim štetnim programom ono što se može dogoditi jest to da računalo može stvarati mrežni promet, a da to korisnik uopće i ne zna. Nešto slično čine spyware programi.
Oni funkcioniraju na način da nakon što ih korisnik skine sa interneta (pregledavanjem internetskog sadržaja ili skidanjem neprovjerenih sadržaja) oni se instaliraju unutar Windowsa. Nakon toga spywarei se sami pokušavaju spojiti na internet i generirati svoj internetski promet spajajući se na različite sumnjive stranice ili generirajući reklame te tako dodatno troše internetski promet i usporavaju vezu.
Koje je rješenje za ovaj problem?
Pazite koje internetske stranice posjećujete. Obratite pozornost na to odakle ćete skidati datoteke. Ako je neka stranica neprovjerena (o čemu će vas najčešće obavijestiti vaš antivirusni program) nemojte ništa skidati s nje. Nadalje, svoje antivirusne programe uvijek nadograđujte (neka njihova baza podataka uvijek bude ”up-to-date”).
Zaustavite pozadinske programe koji ”troše” internetski promet
Neki programi, nakon što ih korisnik pokrene, u pozadini ”vrte” svoje procese. Nezgodna stvar kod tih programa jest ta što njihovi procesi ostaju skriveni i što često puta niti ne znamo da su uključeni i da nam usput ”troše” internetski promet. No za razliku od štetnih programa ovakvi programi su osmišljeni za dobre stvari te ih korisnik ne bi trebao brisati sa svoga računala.
O kakvim programima se ovdje radi?
Takve vrste programa su recimo programi za pokretanje igara (kao što su Steam, Uplay i slični). Ako i sami koristite Steam vjerojatno ste primijetili da on koristi popriličnu količinu internetskog prometa iako program radi u pozadini i naizgled ne radi ništa važno. Opet, s obzirom da se radi o korisnim programima ne trebate ih brisati. No prije nego što počnete gledati neki film na Netflixu provjerite radi li u pozadini vašeg računala kakav od ovakvih programa i ako radi isključite ga.
Pobrinite se da vaš router i ostala oprema rade (normalno)
U slučaju da router, model ili kabeli ne rade kako treba logično je da korisnik neće uživati u punoj internetskoj brzini. Iako se i dalje može uspostaviti povezivost, ako postoji bilo kakav problem kod ovih komponenti to može uzrokovati opadanje u internetskoj brzini. Redovito provjeravanje rada routera, modema i kabela trebalo bi eliminirati i otkriti bilo kakav tehnički problem, ukoliko on postoji.
S vremena na vrijeme sami provjerite internetsku brzinu
Uvijek je dobra ideja povremeno pokrenuti programe za isprobavanje internetske brzine. Ako postoji bilo kakvo opadanje u brzini program će vam to odmah javiti. Na internetu postoje različiti kvalitetni programi koji će vam na pouzdan i brz način javiti ukoliko postoji bilo kakav pad u brzini ili njezino odstupanje od onoga što je optimalno.
Kontaktirajte svog pružatelja internetskih usluga
Ponekad se može dogoditi da jednostavno imate probleme s brzinom interneta i da ne možete ustanoviti u čemu je problem. Pokušali ste sve što vam je palo na pamet, ali nije bilo rezultata. U takvim slučajevima najbolje što možete učiniti jest da kontaktirate svog pružatelja internetskih usluga i da objasnite u čemu je riječ. S obzirom na to da se (uglavnom) radi o stručnim i sposobnim ljudima oni bi u što kraćem vremenskom roku trebali riješiti probleme koje imate.
Piše: Z.K.