AMD-ovA FreeSync tehnologija, kao što je I Nvidina G-Sync tehnologija je napravljena kako bi izgladio sliku prilikom igranja igrica i kako bi eliminirali trzanje i cijepanje slike, te uskladili brzinu osvježavanja grafičke kartice i monitora.
Iako je ta tehnologija nastala početkom 2015 godine, do danas se proširila na 20 različitih distributera monitora i na više od 120 različitih modela monitora koji se prodaju na tržištu. Da bi na samom početku 2017 godine AMD realizirao i FreeSync 2 koji bi trebao još više iskorijeniti gamerskih glavobolja oko glatke slike u visokim rezolucijama u skladu sa najnovijim grafičkim karticama.
No krenimo od početka…
Što je FreeSync?
Tradicionalni monitori rade na jednoj postavljenoj frekvenciji, najčešće na 60Hz, 120Hz ili 144Hz. Kod igara se tkzv. ftp (broj sličica prikazanih po sekundi) mijenja u skladu s intenzitetom rada grafičke kartice i količinom posla koju smo stavili pred nju, da mora obaviti. Igrači mogu najčešće odabrati između dva glavna izbora koji određuju kako grafička kartica prenosi sličice na ekran monitora: “VSync OFF” ili “VSync ON”.
- VSYNC OFF: Grafička kartica šalje sličice u monitor u trenutku nastanka sličica, čak i ako monitor nije završio s prikazom prijašnje sličice i nije spreman krenuti na sljedeću.
To uzrokuje prijelom slike ekrana na dva dijela (kao na donjoj slici), ako sustav nije sinkroniziran, čak i na 120Hz ili 144Hz zaslonu.
- VSYNC ON: Grafička kartica drži sličice tako dugo dok monitor nije spreman da ih prikaže. Čekanje eliminira mogućnost pojave cijepanja slike, ali povećava ulazno kašnjenje. Ovo se događa čak i kod monitora koji rade na 120Hz i 144Hz monitorima, ali ulazno kašnjenje na tim monitorima je ipak mnogo kraće nego kod sporijih monitora. Ako imate odličnu grafičku karticu, ovo kašnjenje neće biti problem ako imate VSYNC ON.
Rješenje: AMD FreeSync
AMD je pronašao rješenje za probleme koji nastaju kod korištenja “VSYNC ON” mogućnosti: FreeSync. Zajedno s VESA-om (Video Electronics Standard Association, Udruženje za standardizaciju video elektronike) AMD je radio na stvaranju podrške za Adaptive Sync na DisplayPort 1.2a standardu, koju sada AMD koristi u svojoj FreeSync tehnologiji.
FreeSync monitori su se počeli prodavati još od ožujka 2015, i mnogi proizvođači monitora su ovo prihvatili kao standard za svoje pojedine modele. S AMD FreeSyncom izbjeći ćete prijelom slike na ekranu ili vizualnu latentnost koja se inače pojavljuje bez VSYNC-a.
Sada više neće biti zastajkivanja u radu i kašnjenja pri unosu sličica koje ste prije mogli doživjeti kod uključenog VSYNC-a. Zato bi svaki igraći monitor trebao imati Adaptive Sync tehnologiju.
Kako biste iskoristili prednosti AMD FreeSync tehnologije, trebat ćete: monitor kompatibilan s DisplayPort Adaptive-Sync, kompatibilnu AMD Radeon grafičku karticu s DisplayPort vezom, i kompatibilan AMD Catalyst grafički driver.
AMD ima svoje grafičke drivere koji su kompatibilni sa DisplayPort Adaptive-Sync monitorima. Ne možete koristiti ovu tehnologiju ukoliko imate NVIDIA grafičku karticu, ali NVIDIA ionako ima vlastitu verziju ove tehnologije nazvanu G-SYNC. Međutim, AMD FreeSync ima neke prednosti u odnosu na NVIDIA G-SYNC.
- Ne plaćate dodatnu licencu za instalaciju FreeSynca
- Nema skupih niti vlasničkih modela hardvera
- Nema zasićenja u komunikaciji unutar sustava
Zadnja prednost je neophodna za gejmere, jer AMD FreeSync tehnologija ne iziskuje čekanje dok ekran ne odredi kada je sigurno prihvatiti sljedeću sličicu. AMD FreeSync tehnologija koristi industrijske standardne DisplayPort Adaptive-Sync protokole kako bi prije odredila podržanu minimalnu i maksimalnu količinu okvirne stope tijekom prvog uključivanja u sustav, što znači da prikaz okvirne stope za igrača nikada neće kasniti ili biti oštećen zbog međusobnih odobrenja između grafičke kartice i monitora koja iziskuju mnogo vremena.
Najbolji dio priče je da sve ovo radi na frekvenciji do nevjerojatnih 240Hz, pa su danas mnogi 144Hz monitori kompatibilni s AMD FreeSync-om.
Najveći proizvođači monitora već su objeručke prihvatili ovu inovativnu tehnologiju. AOC, LG, ACER, ASUS, BenQ, Philips i ViewSonic su plasirali na tržište i monitore za prijenosna računala kompatibilne s AMD-FreeSync tehnologijom.
U budućnosti ćemo vidjeti još više ovakvih monitora. Neki modeli će čak imati QHD (2560 x 1440) i UHD (3840 x 2160) razlučivost. AMD FreeSync nije ograničen na TN panel monitore, pa ćemo imati i monitore s IPS panelima koji podržavaju ovu tehnologiju.
Što je FreeSync 2?
To je najfriškija novos iz AMD-a, budući da je samo prije dva tjedna, točnije 03.01.2017 i objavljena na AMD-ovim stranicama ovdje. FreeSync 2 je najnovija tehnologija iz AMD kuhinje, koja je dosta različita od izvornog FreeSync-a po tome što se ne odnosi samo na promjenjivo osvježavanje slike nego je i puni HDR (High Dynamic Range).
Vjerovatno ste čuli za pojam HDR od prije. Postoje dva najpopularnija HDR formata, HDR 10 i Dolby Vision, a oba koriste slične specifikacije. Oni predstavljaju ogroman skok naprijed u kvaliteti slike, definiran od strane svjetline, kontrasta i volumena boje.
HDR je danas prvenstveno potaknut od TV proizvođača, prije svega zbog filmova. Današnji televizori dolaze sa nevjerovatno visokim performansama ekrana, kao npr svijetlina, omjer kontrasta, i prilično dobar raspon boja. Televizori sa HDR tehnologijom su vrlo dobro prilagođen za prikaz filmova u visokim rezolucijama. A za takvu kvalitetnu reprodukciju filmova je zaslužan HDR 10, jer je sadržaj kodiran u HDR10 ili Dolby Vision formatu. Zašto je to važno?
Navedeni formati slijede stroge specifikacije za osvjetljenje, kontrast i volumen boja. Iako današnji HDR televizori nude izvrsnu sliku, oni su vrlo blizu teorijskom maksimumu HDR10/Dolby Vision mogućnosti.
Svi HDR televizori nisu isti, neke mogu imati veće ili manje mogućnosti za svjetlinu, kontrast i boje od drugih, a sadržaj tj. film koji se pušta na njemu ne može računati sve te varijacije. Neke pretvorbe moraju biti napravljene od strane TV procesora, gdje se prilagođava sadržaj na stvarne mogućnosti samog televizora. Ovaj proces se naziva mapiranje nijansi.
Kakva je situacija s HDR gamingom? To nije ništa novo za programere igrica. Njihovi su engine-i već sposobni za povećanje svjetline, kontrasta, i do neke mjere, proširiti volumen boja, kao i za neke od novih specifikacija definiran pomoću SMPTE. Tu su igre, u stvari, na raspolaganju za današnje igrače konzole koje podržavaju HDR. A tu su i dostupne igrice za konzole u HDR-u.
Što je onda s PC igrama? Radeon FreeSync 2 tehnologija pruža glatko prikazivanje igre na HDR-u. Pa zašto ne koristiti već postojeće tehnologije za to? Jedan od ključni kriterij za PC gamere je imati nisku latenciju. Nemože se tolerirati nikakvo zaostajanje tijekom igranja.
Nažalost, spomenuti proces mapiranja nijansi boja u zaslonima mogu uzrokovati odgodu, ponekad i visokih 100 milisekundi, što je neprihvatljivo za PC igre. FreeSync 2 tehnologija zaobilazi taj problem zaobilazeći mapiranje nijansi na zaslonu i prebacivanje procesa na snažne grafičke procesore tj. GPU. To omogućuje gaming engine-u da preslika sadržaj izravno na zaslon u njegovim postavkama koje podržava obzirom, na svjetlinu, kontrast i dubini boja.
AMD je također u suradnji s najvećim proizvođačima monitora, kako bi oni ugradili FreeSync 2 tehnologiju u svoje nove proizvode. A pored toga AMD je postavio visoko ljestvicu za kvalifikaciju monitora sa FreeSync 2 tehnologijom, gdje je određen minimum svjetline, kontrasta i raspona boja, a sve to uz vrlo nisku latenciju.
Piše: D.M.