Danas je svakome tko je barem malo internetski obrazovan jasno da velike tehnološke tvrtke žele znati sve što radimo kada smo na internetu. Žele prikupiti i koristiti te informacije za svoje potrebe, zato je vrlo važno da mi kao korisnici budemo svjesni što je to što oni žele prikupljati.
U nastavku ovoga članka reći ćemo nešto više o tome koje su to sigurnosne postavke unutar Windows računala na koje bi svaki korisnik trebao obratiti pozornost i što je ono što vi kao korisnici možete učiniti kako biste poboljšali sigurnost svojih informacija.
Općenite postavke za sigurnost unutar Windowsa
Prva stvar kada je u pitanju privatnost sustava Windows trebala bi biti provjera općih opcija, što se može provjeriti putem aplikacije Postavke. Možete im pristupiti ako posjetite “Postavke -> Privatnost i sigurnost -> Općenito“.
Postoje četiri opcije, uključujući “Prikaži mi predloženi sadržaj u aplikaciji Postavke” ili ”Show me suggested content in the Settings app”, koje morate onemogućiti. Provjerite jeste li ih sve isključili. U sustavu Windows 10 pronaći ćete manje ovakvih opcija.
Onemogućite prepoznavanje glasa
Postavke u vezi privatnosti koje su povezane s prepoznavanjem govora u sustavu Windows omogućuje vam sprječavanje pohranjivanja vašeg glasa u oblak od strane Microsofta. Microsoft tvrdi da pohranjivanjem glasa korisnika na oblak poboljšava usluge za govor koje se zasnivaju na oblaku, no o tom potom.
Ipak, imajte na umu da ako ova opcija nije omogućena, nećete moći koristiti Cortanu. Ako koristite druge govorne usluge koje se ne oslanjaju na oblak, one će i dalje raditi. Kako biste isključili prepoznavanje govora, idite na “Postavke -> Privatnost i sigurnost -> Govor.” Isključite opciju “Mrežno prepoznavanje govora”. U sustavu Windows 10 ovu značajku, kao i ostale o kojima ćemo govoriti u nastavku članka, možete pronaći pod opcijom “Privatnost”.
Postavke za povratne informacije i dijagnostiku
Ovaj dio služi za kontrolu nad količinom dijagnostičkih podataka o korištenju za koje želite da Microsoft ima pristup. Vjerojatno ćete željeti dopustiti što manju moguću količini podataka da se prebacuje na internet i da Microsoft može imati kontrolu nad time. Prije nego što budete mogli upravljati ovim postavkama trebate otići pod “Privatnost i sigurnost -> Dijagnostika i povratne informacije.”
Isključite opciju “Pošalji neobavezne dijagnostičke podatke” kako biste spriječili u tome da vaše računalo dijeli dodatne podatke s Microsoftom. Nadalje, bilo bi dobro onemogućiti dodatne postavke vezane uz privatnost, poput “Poboljšaj rukopis i tipkanje” i “Prilagođena iskustva”. Isključivanje ovih opcija neće utjecati na rad vašeg računala. Nakon toga možete pregledati i izbrisati svoje dijagnostičke podatke.
Povijest aktivnosti
Možda ćete također htjeti provjeriti Povijest aktivnosti, kako biste provjerili šalju li se i na ovaj način podaci o vašem korištenju računala Microsoftu. Ako jest, možete i ovo isključiti. Idite na “Privatnost i sigurnost -> Povijest aktivnosti.” Isključite značajku “Povijest aktivnosti”.
Privatnost u vezi lokacije
Isključivanjem značajke lokacije na vašem uređaju onemogućite ćete da vaše računalo pošalje podatke o vašoj trenutnoj lokaciji Microsoftu. Također će spriječiti da isto to čine i aplikacije koje su instalirane na vaše računalo.
U sustavu Windows 11 korisnici mogu omogućiti usluge lokacije za uređaj i mogu ih onemogućiti za određene aplikacije. Ono što se savjetuje jest potpuno isključivanje Lokacije. Idite na “Privatnost i sigurnost -> Lokacija”, zatim onemogućite “Usluge lokacije”. Imajte na umu da pravilu možete dodavati različite iznimke. Imajte na umu da možete postaviti “Zadanu lokaciju” za svoje računalo. To će vam omogućiti postavljanje vlastite lokaciju bez omogućavanja usluga lokacije.
Mikrofon i kamera
Vođenje kontrole u vezi postavki koje su povezane s kamerom i mikrofonom sprječava treće aplikacije u korištenju ovih komponenti bez dopuštenja korisnika. Idite na “Privatnost i sigurnost”, zatim na “Kamera” i “Mikrofon”, koje se nalaze u odjeljku “Dopuštenja aplikacije”. Unutar opcija Kamera možete omogućiti ili onemogućiti pristup cijelom sustavu ili odrediti koje aplikacije mogu pristupiti vašoj kameri. Uz to, možete dobiti u uvid u sve zahtjeve aplikacija, koje su željele ostvariti pristup kameri; to možete vidjeti ako kliknete na “Nedavna aktivnost”.
Pristup obavijestima
Ova vam opcija omogućite će vam kontroliranje toga za koje aplikacije želite da dobiju pristup obavijestima vašeg računala. Onemogućavanje ovoga neće utjecati na samo funkcioniranje vaših obavijesti, što znači da sigurno i bez rizika možete onemogućiti ovaj potencijalni vid kontrole.
Idite na “Privatnost i sigurnost -> Obavijesti-> “Pristup obavijestima”-> ”Onemogući”.
Informacije o korisničkom računu
Ova postavka će onemogućiti da svaka aplikacija, koju imate instaliranu na svome računalu, ima pristup vašim podacima. Idite na “Privatnost i sigurnost -> Informacije o računu” i kliknite na ovu opciju. Odaberite želite li da aplikacije na vašem Windows uređaju pristupaju podacima vašeg Microsoft računa. Ako želite, odaberite želite li onemogućiti određene aplikacije u tome.
Kontakti i kalendar
Ove dvije opcije omogućuju vam odabir kojim aplikacijama je dopušten pristup Kontaktima i Kalendaru. Idite na “Privatnost i sigurnost” i otvorite “Kontakte” i “Kalendar”. Možete dopustiti pristup kontaktima za sve aplikacije, onemogućiti ovo ili odabrati određene aplikacije kojima ćete odobriti pristup kontaktima.
Povijest poziva
Dosad nije postojalo mnoštvo korisnika koji bi svoja Windows računala koristili za uspostavu poziva. No ako te vi jedan od njih i ako svoje računalo koristite i za pozive, trebali biste provjeriti ovu postavku kako biste bili sigurni da nijedna druga nasumična aplikacija nema pristup ovim podacima. Idite na “Privatnost i sigurnost -> Povijest poziva” i ondje onemogućite opciju “Pristup povijesti poziva”. Ondje isto tako možete odabrati i željena dopuštenja za aplikacije.
E-pošta
Određene će aplikacije zahtijevati pristup vašoj e-pošti. Provjerite ovu postavku kako biste bili sigurni da tim informacijama pristupaju samo one aplikacije kojima ste vi odobrili pristup i za koje znate da su pouzdane. Idite na “Privatnost i sigurnost -> E-pošta.” Isključite “Pristup e-pošti” ili odaberite želite li ovo dopustiti za određene aplikacije.
Zadaci i slanje/primanje poruka
Windows vam također omogućuje odlučivanje želite li da vaše aplikacije imaju pristup vašim popisima zadataka i porukama, u slučaju da ste ovo postavili. Ako jeste, možete odabrati odgovarajuće aplikacije koje će imati pristup ovoj vrsti podataka. Idite na ove opcije: “Zadaci” i “Poruke”, koje se nalaze unutar opcije “Privatnost i sigurnost”. Omogućite ili onemogućite pristup, ovisno o tomu što želite.
Radio odašiljači
Radio uređaji su odašiljači koji između ostalog šalju informacije putem Bluetootha i Wi-Fi konekcije. Najvjerojatnije će biti bolje da su ovi uređaji uključeni, ali možete kontrolirati koje će točno aplikacije koristiti ove mogućnosti. To možete učiniti tako što ćete kliknuti na prekidač za uključivanje/isključivanje pored svake aplikacije.
Idite do opcija “Privatnost i sigurnost -> Radio” i kliknite na tu opciju kako bi se otvorila. Odaberite želite li onemogućiti ovu uslugu ili ograničiti pristup određenim aplikacijama.
Drugi uređaji
Ova postavka vašem računalu omogućuje komunikaciju s bežičnim uređajima, koji nisu izričito povezan s vašim računalom. Ako ne želite da se to dogodi, idite na “Privatnost i sigurnost -> Ostali uređaji”. Ove postavke mogu se malo razlikovati od ostalih postavki privatnosti, koje su povezane s aplikacijom. Bez obzira na to, možete onemogućiti opciju “Komunikacija s ne uparenim uređajima” ili možete odabrati aplikacije koje mogu komunicirati s drugim uređajima.
Pozadinske aplikacije
Provjera ove postavke ne samo da će poboljšati privatnost vas kao korisnika, nego će također i poboljšati performanse vašeg računala. Ako na vašem računalu postoji velik broj aplikacija koje nepotrebno rade u pozadini, to može usporiti vaše računalo. Zato ne bi bilo na odmet provjeriti popis aplikacija, kako biste nakon toga mogli isključiti one aplikacije koje su pokrenute i instalirane, a koje trenutno ne koristite.
Za razliku od korisnika sustava Windows 10, korisnici sustava Windows 11 ne mogu onemogućiti pozadinske aktivnosti za sve aplikacije odjednom; umjesto toga morat će ih onemogućiti jednu po jednu. Idite na “Postavke -> Aplikacije -> Instalirane aplikacije”, a zatim kliknite ikonu s tri točke koja se nalazi pokraj aplikacije i odaberite “Napredne opcije”. Sada ćete moći kontrolirati pozadinske aktivnosti te određene aplikacije. Odaberite opciju “Nikad”, ako ne želite da ta aplikacija radi u pozadini Windows operativnog sustava vašeg računala.
Dijagnostika aplikacija
Ova postavka određuje koliko ćete informacija poslati Microsoftu u slučaju potrebe dijagnosticiranja potencijalnog problema. Radi maksimalne zaštite privatnosti, ono što se preporučuje jest da vi kao korisnik Microsoftu šaljete samo one informacije koje se odnose na problematične ili ne funkcionalne aplikacije. Ovo možete regulirati ako odete pod “Privatnost i sigurnost -> Dijagnostika aplikacije”. Možete onemogućiti “Pristup dijagnostici aplikacije”, ali možete omogućiti i opciju pod nazivom “Dopusti aplikacijama pristup dijagnostičkim podacima o vašim drugim aplikacijama”, to jest ”Let apps access diagnostic info about your other apps”.
Automatsko preuzimanje datoteka
Odjeljak Automatsko preuzimanje datoteka deblokira aplikacije tako da mogu automatski preuzimati datoteke s mrežnih usluga, radi pohrane u oblaku. Ako koristite pohranjivanje na oblak a ne spremanje na disk računala, dobro bi bilo da dopustite samo određenim aplikacijama ostvarivanje pristupa tim datotekama. Unutar odjeljka “Privatnosti i sigurnosti” odaberite “Automatsko preuzimanje datoteka” i primijenite željene postavke.
Piše: Ivan Hečimović