Instagram je pun sumnjivih prodavatelja, stoga je ključno znati upozoravajuće znakove takve prijetnje.
Lažni prodavatelji i prevaranti su svuda. I nažalost, više na internetu nego bilo gdje drugdje, uključujući i Instagram. Može biti teško prepoznati dotične prevarante, posebno ako nemate iskustva s Instagramom. Stoga smo u ovom tekstu napisali savjete koji će vam pomoći. Kombinirajte ih i koristite “zdrav razum” kako biste izbjegli da postanete još jedna žrtva lažnih prodavatelja i izgubite par desetaka dolara.
Ono što se pitamo u tekstu jest – kako rade prodavatelji na Instagramu i kako možete prepoznati sumnjive prodavače?
Što su “Instagram Vendori”, odnosno prodavatelji?
Meta nije pružila službeni način za prepoznavanje prodavatelja/vendora na Instagramu. Nema oznake prodavatelja na Instagramu niti bilo kakvog jedinstvenog identifikatora. U osnovi, prodavatelj na Instagramu je svatko tko na Instagramu prodaje proizvod ili uslugu.
Međutim, postoje neki pokazatelji koje možete koristiti da biste shvatili je li riječ o prodavatelju na Instagramu:
- Profil i opis često prikazuju proizvode, usluge, lokaciju i kontaktne podatke.
- Objave na računu obično vam omogućuju da kontaktirate prodavatelja u vezi s objavom.
- Često ćete vidjeti promocije, oglase, suradnje i partnerstva kao objave i u njihovim ‘storyjima’.
- Profil često ima poveznicu na web stranicu prodavatelja ili mogućnost izravnog slanja emaila podršci.
- Također biste mogli vidjeti oznaku Brand/Poduzetnik/Shopping usluga (Brand/Entrepreneur/Shopping Service) ili nešto slično (to se znatno razlikuje ovisno o prodavatelju) ispod ikone profila na stranici profila.
- Ugledniji i provjereni brendovi imaju gumb “Pregledaj trgovinu” (View Shop) u svom profilu koji možete koristiti za pregled njihovih kolekcija.
U nastavku ćemo pogledati detaljnije kako prepoznati sumnjivog prodavatelja na ovoj društvenoj mreži.
1) Korisničko ime je promijenjeno više puta
Dobar način da saznate je li takozvani prodavatelj na Instagramu sumnjiv je ako primijetite da je svoje korisničko ime promijenio više puta. To ukazuje na mnoge loše stvari, uključujući mogućnost da je račun hakiran ili kupljen, da izbjegavaju optužbe s prethodnog korisničkog imena ili da se pretvaraju da su netko drugi.
Srećom, možete provjeriti koliko je puta Instagram račun promijenio svoje korisničko ime. Dok ste na profilu Instagram računa, dodirnite tri točkice u gornjem desnom kutu, odaberite “O ovom računu” (About this Account) i odaberite “Prethodna korisnička imena” (Former usernames).
Općenito, račun koji je promijenio svoja korisnička imena tri ili više puta može biti loš znak. To pokazuje nedosljednost, što je loše za bilo koji posao. Međutim, uvijek biste trebali koristiti svoju prosudbu i koristiti ovaj savjet u kombinaciji s drugima.
2) Nemaju nijednu originalnu sliku proizvoda
Kao što smo ranije utvrdili, većina prodavatelja na Instagramu pokazuje da su prodavači i poslovni subjekti tako što svoju stranicu pune medijskim sadržajem svojih proizvoda. I možete prepoznati koji su prodavatelji lažni na temelju mogu li pružiti originalnu sliku proizvoda. Budući da šalju proizvod, barem jednom moraju napraviti originalnu fotografiju.
Zatražite originalnu fotografiju proizvoda koji želite kupiti i koristite Google Lens za pretragu slike unatrag. Ako pronađete istu fotografiju na drugoj web stranici, najvjerojatnije ćete biti prevareni.
3) Nisu povezani s provjerenom fizičkom adresom ili osobom
Većina ozbiljnih prodavatelja ima fizičku adresu na svojoj poslovnoj stranici i/ili prepoznatljivu osobu koja je zaštitno lice kompanije. Tvrtke to rade jer im to daje vjerodostojnost – čak i kao trgovina koja posluje isključivo putem interneta.
Kada vidite adresu na profilu prodavatelja, trebali biste pretraživati tu lokaciju na Google Mapsu. Koristite Street View na Google Mapsu da vidite postoji li ikakav znak trgovine ili kompanije koju tražite.
Ako područje koje vidite izgleda sumnjivo ili napušteno, trebali biste pretpostaviti da se radi o prijevari.
4) Prodavatelji uvijek izbjegavaju video pozive uživo
Kao kupac, postoje neke stvari koje možete zahtijevati. Jedna od takvih stvari je video poziv uživo, posebno ako kupujete skupu stvar, poput rabljenog vozila.
Umjesto dokazivanja svoje legitimnosti, prodavatelj na Instagramu trebao bi biti spreman na poziv s vama kako bi predstavio svoj proizvod i povezao lice sa svojim poslovanjem. Svaki razumni prodavatelj prihvatit će ponudu, čak i ako samo na nekoliko minuta.
Video poziv s Instagram chata možete započeti dodirivanjem ikone video kamere u gornjem desnom kutu.
5) Ima malo ili nimalo komentara od stvarnih kupaca
Većina prodavatelja dobiva javne povratne informacije i pitanja od kupaca. To možete koristiti da provjerite koliko je prodavatelj legitiman.
Pronađite objavu na profilu kupca i otvorite odjeljak s komentarima. Što je prodavatelj popularniji, lakše će biti pronaći objave sa znatiželjnim komentarima. No čak bi i male, nadolazeće tvrtke trebale imati komentare kupaca na nekoliko objava.
Posebno biste trebali biti zabrinuti ako račun ima mnogo pratitelja, ali malo ili nimalo interakcije. To sugerira da većina pratitelja možda su botovi ili da je račun hakiran. Trebao bi postojati razumni omjer između broja pratitelja i interakcije.
6) Cijena proizvoda je (pre)niska
Zlatno pravilo preuzimanja rizika je da ako je nešto predobro da bi bilo istinito, vjerojatno i nije istinito. Koristite to pravilo kao svoj vodič dok pokušavate odlučiti tko je legitiman prodavatelj na Instagramu.
Budimo iskreni: šanse da slučajno nabavite ispravan iPhone 14 Pro Max online za 200 eura su jednake kao i šanse za osvajanje Euro jackpota. Zašto riskirati? Ako doista dobijete proizvod, mogli biste završiti s nečim što donosi više problema nego što vrijedi.
U istom kontekstu, pripazite na nagradne igre na Instagramu. Neke od njih su prijevare koje bi vas mogle koštati novca ili vaših osobnih podataka.
7) Sumnjiv broj i vremensko razdoblje objavljivanja sadržaja
Dok pregledavate Instagram profil prodavatelja, postoje neke stvari na koje biste trebali obratiti pažnju:
- Ako su sve objave prodavatelja napravljene u isto vrijeme.
- Ako postoji previše naglo objavljenih objava.
- Ako postoji premalo objava.
- Dob računa u usporedbi s vremenom kada su objave dodane (ovo ćete pronaći u odjeljku O ovom računu).
Datum objave možete provjeriti tako da se pomaknete na dno i potražite datum objave.
Koristite ove savjete za provjeru prodavatelja na Instagramu zajedno
Samostalno, neke od ovih stvari nisu loše. Prodavatelj, na primjer, može odlučiti uštedjeti novac i odlučiti se ne otvarati fizičku trgovinu. To ne znači da nije legitiman; samo morate provjeriti njihovu autentičnost koristeći druge gore navedene metode.
Ali prije svega, koristite svoj “zdrav razum”. Ako vam nešto izgleda sumnjivo, istražite dok ne budete zadovoljni; ako i dalje niste zadovoljni, nemojte riskirati.
Piše: Boris Plavljanić