Dok su se igrači i oni koji se smatraju entuzijastima donekle navikli na zaslone od 144 Hz posljednjih godina, noviji pomaci u tehnologiji doveli su do pojave monitora od 360 Hz na tržištu. Je li monitor od 360Hz isplativa nadogradnja u odnosu na 144Hz? Odgovor ćete, nadam se, dobiti u nastavku ovog članka.
Razumijevanje brzine osvježavanja monitora i broja sličica u sekundi
Stopa osvježavanja odnosi se na broj puta kada se monitor “osvježi” novim okvirom u jednoj sekundi. Standardna brzina osvježavanja za većinu monitora, televizora i telefona je 60Hz. Brzina osvježavanja usko je povezana s brzinom sličica po sekundi (”Frames per Second” ili kraće FPS), ali to dvoje nije potpuno isto.
Možete pokrenuti igru pri 100 FPS na monitoru od 60 Hz, ali zapravo nećete vidjeti sve prednosti koje donose 100 FPS. To je zato što vaša stopa osvježavanja određuje maksimalnu brzinu kadrova koju vaš monitor može prikazati.
Osim toga, pokretanje igara pri brzini kadrova većoj od one koju vaš monitor može podržati rezultirat će cijepanjem zaslona, što remeti bilo kakvo iskustvo igranja.
Odnos mogućnosti grafičke kartice računala i razine osvježavanja zaslona
Prije nego što prijeđemo na tehničke detalje brzina osvježavanja, vremena odziva i svih ostalih stvari, vrijedno je pozabaviti se važnosti odnosa između grafičke kartice vašeg računala i brzine osvježavanja.
Ako imate monitor visoke stope osvježavanja, trebali biste moći pokretati Windows pri visokoj stopi osvježavanja bez obzira na situaciju u vezi grafičke kartice ili GPU-a (”Graphical Processing Unit”). Vidjet ćete razliku u pokretu miša, koji će biti svilenkasto glatki na cijelom zaslonu, ali osim što se osjećate malo glatkijim, to ne čini značajnu razliku u vašem iskustvu sa sustavom Windows.
Kako biste igrali igre s velikom brzinom osvježavanja, morate imati moćan GPU, a čak i tada je vrlo malo vjerojatno da ćete biti blizu brzine osvježavanja od 360 Hz. Za perspektivu, gledajući mjerila po igri jednog od najmoćnijih GPU-a na tržištu.
Na ultra postavkama pri 1080p, sposoban je postići brzinu kadrova u području od 100 do 180 FPS ni blizu 360 FPS, za koje vaš monitor od 360 Hz nije sposoban. Procjenjuje se da ćete morati igrati igre starije od 10 godina na vrhunskom GPU-u da biste postigli te smiješno visoke brzine sličica po sekundi.
Nadalje, ako vaš monitor ima razlučivost od 2560 x 1440 ili višu, tada ćete vjerojatno dati prednost korištenju tih viših razlučivosti, a ne pokušavati postići najvišu brzinu kadrova. Iz moje osobne perspektive, kada prijeđete preko 120 FPS, povrat se smanjuje jer ljudskom oku postaje sve teže i teže uočiti razliku.
Očito je da je gotovo svaki GPU slabiji od toga, tako da će brzina sličica koju ćete dobiti biti još niža. Pojednostavljeno rečeno: 360Hz je za ozbiljne entuzijaste, a 144Hz je razumnija opcija za većinu današnjih igrača.
Kratka napomena o vremenu reagiranja i vrstama ploča
Kada gledate zaslone s visokom stopom osvježavanja, vrijeme odziva i vrsta ploče postaju mnogo važniji.
Vrijeme odgovora (točnije nazvano vrijeme odziva piksela) mjeri količinu vremena potrebnog pojedinim pikselima da promijene boje. Ako je vaše vrijeme odgovora previsoko, vaša će slika biti sklona pojavljivanju duhova i artefakata, što prije svega smanjuje prednosti visoke stope osvježavanja.
Tip ploče ima izravan utjecaj na vrijeme odziva piksela zbog ograničenja tehnologija koje su trenutno na tržištu. Glavna tri tipa ploča su TN, IPS i VA.
- TN ploče imaju najniže vrijeme odziva i najveće stope osvježavanja, ali po cijenu puno lošije kvalitete slike, osobito vidljivo kada se gleda izvan osi.
- IPS ploče mogu imati veliko vrijeme odziva i stope osvježavanja te imaju najbolju kvalitetu slike, ali obično su pretjerano skupi i nešto sporiji od TN ploča. Kutovi gledanja su također najbolji.
- VA ploče su pristojan između s posebno dobrim performansama u mračnoj prostoriji, ali su također najzloglasniji po tome što imaju slabo vrijeme odziva, čak i na VA zaslonima s visokom stopom osvježavanja. Ipak, kutovi gledanja su bolji od TN-a.
Imajući sve ove informacije na umu, preporučujemo da se držite TN ili IPS ploča, ako se odlučite za monitor visoke stope osvježavanja (144Hz ili više) i vrijeme odziva od 5-1 ms, pri čemu je 1 ms najbolji slučaj za zaslon od 360 Hz.
Utjecaj broja sličica po sekundi i razine osvježavanja na iskustvo igranja
Mogu li veća brzina osvježavanja i više sličica u sekundi doprinijeti da budete bolji u igrama?
Da i ne. U konačnici, vaša će vještina i praksa biti ono što će odrediti vaše rezultate, posebno u športskim naslovima. Međutim, niske razine sličica i osvježavanja svakako će vam odmoći, pogotovo ako imate poteškoća u igrama i ako ne možete dosegnuti onih ”zlatnih” 60 sličica po sekundi.
Stvarni se život ne percipira u pojedinačnim kadrovima kao što su filmovi ili igre, ali da jest, mogli biste ga zamisliti kao efektivno neograničen broj kadrova. Jedino što bi moglo ograničiti vaše sposobnosti da reagirate na stvari u stvarnom životu je vaša vlastita koordinacija očiju i ruku.
Monitori su, međutim, druga priča, a čak je i monitor od 144 Hz daleko od iskustva stvarnog života. Najjednostavniji način da se objasni razlika između dva inače jednaka igrača s različitim monitorima je da onaj s većom stopom osvježavanja vidi ažuriranje igre brže od drugog igrača.
Treba li vam danas monitor s razinom osvježavanja od 360 Hz?
Za većinu gejmera i definitivno one koji nisu igrači, kao i za one obične ili ”casual” igrače, najveća prednost koju ćete vidjeti nakon nadogradnje sa 60 Hz je na 144 Hz. 240 Hz i 360 Hz nude dodatne prednosti, ali one su u konačnici marginalne u usporedbi s skokom od 60 do 144 i dolaze uz veliku novčanu cijenu.
Osim puno veće cijene samih monitora, morat ćete potrošiti puno više na hardver vašeg računala kako biste zapravo pogurali 360Hz, a ako igrate na konzolama, ionako ne možete prijeći 120Hz. Sve u svemu, monitor visoke stope osvježavanja odlična je nadogradnja na bilo koje iskustvo igranja, ali u konačnici jedini način da postanete bolji u igri jest da postanete bolji u igri. Fantastičan monitor to neće učiniti umjesto vas, iako vam može pružiti više mogućnosti i olakšati neke stvari.
Piše: Ivan Hečimović