Windows računala ili konzole… Što je bolje za ”gaming”? Rasprave o ovome traju otprilike 20 godina, još tamo od vremena Playstationa 2, Xbox i GameCube konzola. Dok PlayStation i Xbox igrači često sudjeluju u “ratovima konzola”, ”pisijaši” djeluju moćno, elitno i drže se izvan tih drama i svađa, jer znaju da je Windows računalo superiornije u odnosu na konzole. Ovaj elitistički stav često se pripisuje superiornom hardveru i fleksibilnosti igraćih računala u usporedbi s konzolama. To bi još uvijek moglo biti tehnički točno, ali stanje u industriji računalnih igara stvari čini mnogo kompliciranijim, u usporedbi s igranjem na konzolama.
Vrijedi li i dalje ona da je igranje igara na Windows računalima bolje i isplativije od igranja na konzolama? Je li se nešto promijenilo u vezi ovoga? U nastavku ovog članka reći ćemo nešto više o tome zašto je dobro prijeći sa Windows računala na konzole, koliko god da to nevjerojatno zvučalo.
Računala namijenjena za igranje igara su vrlo skupa.
Sklapanje računala ili kupovina računala koje će biti namijenjeno za igranje s performansama koje su konkurentne Xbox Series X ili PlayStation 5 može lako koštati više od 1000 eura, u najboljem slučaju Ako ciljate na to da vam najnovije igre rade na 60 sličica po sekundi i više, na visokim postavkama pri 4K razlučivosti, morat ćete izdvojiti najmanje 500-600 sura samo za modernu grafičku karticu. I to bez Ray Tracinga, ako želite dosljedno iskustvo od 60 ili više sličica po sekundi ili ”fps-a”. Usporedite ovo s Xbox Series X ili PlayStationom 5, koje koštaju 500-injak eura, a obje konzole vam omogućuje igranje u 4K na 60 fps-a s Ray Tracingom i postaje jasnije zašto neki zagovaraju igranje igara na konzolama u usporedbi s računalima.
Konzole su oduvijek bile značajno jeftinije od računala namijenjenih za igranje igara, zbog povoljne ekonomičnosti koju uživaju Microsoft i Sony. Štoviše, te tvrtke većinu svog novca zarađuju prodajom usluga pretplate kao što su Xbox Live, Game Pass, PlayStation Plus i još mnogo toga. Zbog toga si mogu priuštiti prilično konkurentnu cijenu svojih konzola. Osim toga, cijena igara je više-manje ista na računalima kao i na konzolama. Xbox Game Pass dostupan je i na računalu i na Xbox Series X/S, nudeći igračima stotine igara po pristupačnoj mjesečnoj pretplati. Čak i PlayStation Plus brzo sustiže Game Pass, dodatno eliminirajući sve razlike u cijeni igara između konzola i računala.
Ekskluzivni naslovi za Windows računala koji koštaju puno novca, a izlaze na tržišta prepuni grešaka, neki čak i u ”pred-alfa” fazi
Ovo je nažalost stvarnost za mnoge ”pisijaše”. Osim izdvajanja oko 1000 eura za adekvatno ”gamersko” računalo, zamislite da za igru izdvojite 70-ak eura i da umjesto zadovoljstva i sati provođenja uz svoju omiljenu igru dobijete polu-proizvod, s mnoštvo grešaka zbog čega je sama igra ili neigriva ili neigriva na višim detaljima (ahem, ahem, The Last of Us Part 1, Calisto Protocol, Redfall i naravno super poznati i dugo najavljivani Cyberpunk 2077, sjećamo li se ovih naslova..?).
Uz to, igra je ”velika” barem 50-60 gigabajta, a zakrpa za igru, koja se pojavi, ako se pojavi, tjedan-dva, mjesec-dva kasnije, iznosi barem koliko je velika i sama igra. Zašto je to tako, zašto ”pisijaši” dobivaju ovakve poluproizvode? Više je potencijalnih razloga za to. Lijenost programera, nesposobnost implementiranja svega što su željeli implementirati u igru, što onda ne funkcionira zbog nedostatka vremena ili jednostavno fokusiranje na mikro-transakcije umjesto na osmišljavanje kvalitetnog naslova koji vrijedi pune cijene.
Potrebe za nadogradnjom na bolje komponente (kupovina novih grafičkih kartica, matičnih ploča, procesora, SSD-a, itd.)
Kao što smo već spomenuli, hardverske komponente za računala dosta su skupa, pogotovo ako želite nabaviti komponente koje su namijenjene za ”gaming”. Ne samo da tvrtke poput NVIDIA-e i AMD-a često probijaju granicu od 800-1000 eura sa svojim grafičkim karticama, nego se osim toga i previše stvari događa u industriji. Računala su takva da ih neprestano treba nadograđivati. Neprestano je potrebno kupovati nove grafičke kartice, procesore, radnu memoriju, SSD-ove, ako želite da vaše računalo bude sposobno odrađivati visoko-zahtjevne zadatke na najbolji mogući način.
Kod konzola to ipak nije tako. Jednom kada kupite konzolu, mirni ste barem nekoliko godina. Gledajte samo kakva je situacija bila s Playstationom 4. Ova situacija se ponešto mijenja ove godine, budući da sve veći broj naslova počinje izlaziti ekskluzivno za PS5. No PS4 je od godine izlaska, odnosno od 2013. godine, pa sve do prošle godine, bio jako popularan, što znači da ako ste igrač i ako preferirate konzole, ako ste kupili PS4 prije 10 godina, niste morali kupiti novu konzolu, sve do recimo ove godine.
Ekskluzivni naslovi za konzole
Već dugi niz godina naslovi ekskluzivni za konzole privlače igrače u jedan ili drugi tabor. Ovo nije problem za ”pisijaše”, koji žele igrati Xbox igre, s obzirom na to da su gotovo svi Microsoftovi najveći naslovi dostupni i na Windows računalima. Ali ako želite igrati neke od igara koje spadaju u najnoviju Playstation ekskluzivu iz serije Spider-Man, God of War ili Horizon pri lansiranju, to ćete moći igrati samo na Playstation konzolama, ne na Windows računalu (osim ako nemate Playstation 4 emulator, no to je tema za neki drugi članak).
Konzole su namijenjene za uživanje u igrama iz udobnosti vašeg naslonjača, što je još jedan od razloga zašto će neki prije odabrati PS4/PS5 umjesto igraćeg računala
Praktičan aspekt konzola nadilazi njihov standardizirani hardver i optimizirane igre. Konzole su prirodno pogodne za opušteno igranje u udobnosti naslonjača, odnosno ne morate sjediti ispred računala. Za mnoge potencijalne igrače, ovo je dovoljan razlog za kupovinu na primjer Playstationa 4, umjesto ulaganja znatno više novca u igraće računalo, pa tu onda treba kupiti i solidan stolac u kojem ćete sjediti, koji će biti dovoljno udoban, pa treba kupiti i solidan miš, tipkovnicu…. Za mnoge je to prevelika gnjavaža. Nakon napornog dana na poslu, neki igrači žele samo sjesti za svoj naslonjač, uključiti konzolu, televizor i pokrenuti svoj omiljeni naslov.
Piše: Ivan Hečimović