PočetnaHardverKomponenteRecenzija ASRock B650E Steel Legend WiFi

Recenzija ASRock B650E Steel Legend WiFi

B650E Steel Legend WiFi je AM5 utor matična ploča iz srednjeg cjenovnog razreda, namijenjena mainstream entuzijastima, a nudi bogatu opremu i zanimljiv dizajn uz pristupačnu cijenu od 270 eura. Ploša je namjenjena za AMD procesore AMD Ryzen 7, AMD Ryzen 9 7th Gen, AMD Ryzen 5, a podržana memorija je DDR5-SDRAM do maksimalnih 128GB kroz 4 memorijska DIMM utora. Što sve nudi ova zanimljiva matična ploča umjerene cijene od 270 eura pročitajte u nastavku…

ASRock B650E Steel Legend

Dizajn i izgled

Kao dio linije Steel Legend, ASRock B650E WiFi ima tipičan sivo-bijeli digitalni kamuflažni uzorak tvrtke na tiskanoj ploči (PCB) i površinskim komponentama. Ovaj se uzorak miješa s ASRock-ovim uobičajenim dijagonalnim prugama i rezovima u hladnjaku modula regulatora napona (VRM). RGB osvjetljenje osvjetljava prozor iznad stražnjeg ulazno/izlaznog (I/O) područja i donje strane hladnjaka čipseta.

PCB se sastoji od osam slojeva, isto kao ASRock X670E Taichi i gotovo sve ASRock AM5 matične ploče. Također kao i kod Taichija, utori za memoriju i kartice za proširenje B650E postavljeni su na površinu umjesto kroz otvor. Stražnji I/O štitnik je integriran i koristi jedinstveni sustav za montiranje koji mu omogućuje malo klizanje u svakom smjeru, što olakšava postavljanje u kućište čak i ako svaka točka za montiranje nije savršeno poravnata.

B650E Steel Legend WiFi koristi 16+2+1 fazni dizajn na VRM-u i ima dva 8-pinska konektora za napajanje u gornjem desnom kutu ploče. Ovo nije toliko veliko koliko bi bilo poželjno za matičnu ploču s mogućnostima vrhunskog ”overclocka”, ali je dovoljno za sustave višeg razreda na koje ova ploča cilja. Isto tako, VRM hladnjak je obični segmentirani aluminij; nema toplinskih cijevi koje povezuju aluminijske blokove, a aktivno hlađenje nije prisutno niti potrebno.

Četiri DIMM utora su ojačana, imaju zaštitu od elektrostatičkog pražnjenja i koriste polu-zasune samo na gornjoj strani. Ploča službeno podržava RAM brzine do DDR5-6600, kao i XMP i AMD EXPO, te drži do 128 GB memorije.

ASRock B650E Steel Legend

Pohrana i mogućnosti pohrane

Dobivši sufiks “E” svoje oznake B650E, gornji PCI Express utor na ploči podržava specifikaciju 5.0 x16 i povezuje se s procesorom. Tri mjesta ispod utora za glavnu karticu nalazi se još jedan utor pune duljine koji se spaja na 3,0 x4 brzine. Iako bi konfiguracija B650E ovom utoru omogućila rad do 5.0 x4, za podršku višim frekvencijama bili bi potrebni mnogo skuplji tragovi. Čudno, ASRock ga je spustio sve do PCIe 3.0 umjesto 4.0, što bi ga učinilo upotrebljivijim kao NVMe utor za proširenje.

Kada se govori o NVMe, primarna M.2 veza nalazi se iznad glavnog utora za PCIe karticu, ispod naslaganog hladnjaka koji je puno bolji od tipične tanke trake. Kao i kod svih AM5 ploča, radi na PCIe 5.0 x4 preko CPU-a. Svih osam PCIe 4.0 staza čipseta koristi se za dvije dodatne M.2 veze, smještene ispod duge pokrovne trake ispod hladnjaka čipseta i drugog utora za karticu za proširenje. Sva tri M.2 utora mogu stati do Type-2280 (80 mm) pogona i koristiti termalne jastučiće samo na gornjim stranama pogona.

Za starije SATA diskove dobivate samo dva ulaza od 6Gbps okrenuta naprijed, oba na vrhu; druge dvije linije čipseta za SATA koriste mrežni kontroleri. Ako još uvijek želite koristiti više optičkih pogona ili nadograđujete računalo i prenosite preko diskova s više ploča ili 2,5-inčnih SSD-ova, B650E Steel Legend možda nije za vas.

Za većinu osnovnih korisnika, koji izrađuju osobno računalo sa samo jednim ili dva pogona, ovo SATA ograničenje ne bi trebalo biti problem. RAID 0 i 1 podržani su za NVMe i SATA diskove. NVMe pogoni mogu raditi u RAID 10 načinu rada ako koristite NVMe karticu za proširenje za montiranje četvrtog pogona, ali to zahtijeva odustajanje od grafičkog utora ili korištenje puno sporijeg 3.0 x4 utora.

Stražnja strana matične ploče

HDMI 2.1 i DisplayPort 1.4 priključci mogu se pronaći na stražnjoj strani. Dostupno je ukupno osam USB priključaka: dva gornja su USB 2.0, jedan od njih pored BIOS Flashback kontrolne tipke i obrubljen crnim rubom kako bi ga označili kao Flashback priključak. Četiri porta u sredini su 5Gbps USB 3.2 Gen 1 Type-A portovi.

Ispod RJ-45 priključka nalaze se dva 10Gbps priključka, jedan Type-A i jedan Type-C. Prethodno spomenuti mrežni kontroleri su Realtek Dragon 2.5Gbps Ethernet i MediaTek Wi-Fi 6E/Bluetooth 5.2 kombinirana kartica. Vanjska antena uključena je u kutiju, iako za montažu koristi dvostrano ljepljivu pjenu umjesto magnetske baze. Dva utora od 3.5 mm, jedan linijski izlaz i jedan ulaz za mikrofon, pružaju audio veze, zajedno s jednim S/PDIF priključkom. Ugrađenim zvukom upravlja Realtek ALC897 kodek, zastarjeli čip koji je još uvijek prikladan za mainstream uporabu.

ASRock B650E Steel Legend

Unutarnji utori

Ploča sadrži i pet dodatnih USB priključaka. Na sredini prednjeg ruba, ispod ATX priključka za napajanje, nalaze se 5Gbps USB 3.2 Gen 1 zaglavlje i 20Gbps USB Type-C zaglavlje. Drugo USB 3.2 Gen 1 zaglavlje i dva USB 2.0 zaglavlja nalaze se uz donji rub, zajedno s 5-pinskim Thunderbolt zaglavljem koje zahtijeva zasebnu Thunderbolt karticu.

Za hlađenje, B650E Steel Legend koristi šest 4-pinskih priključaka ventilatora. Dvije su u gornjem desnom kutu, namijenjene hlađenju procesora. Tri od preostala četiri su uz donji rub, a posljednji odmah ispod SATA priključaka. Prvi CPU ograničen je na struju od 1 ampera (A), ali ostatak se može postaviti na način rada vodene pumpe za isporuku do 2 A.

Funkcionalnost

Kao i kod većine modernih matičnih ploča, ništa se posebno ne ističe. Hladnjak VRM ne zadire u dva EPS12V konektora za napajanje, što ih čini lako dostupnima. Integrirana stražnja ploča na CPU utičnici čini montažu hladnjaka sigurnom. Vijci za M.2 toplinske štitove su polu-zahvaćeni; bilo bi bolje da sami M.2 utori imaju neku vrstu brzih kopči za montiranje pogona, umjesto korištenja tipičnih labavih M.2 mikro-vijka.

S negativne strane, raspored zaglavlja ventilatora mogao bi biti prilagodljiviji. Tri od šest konektora ventilatora nalaze se uz donji rub ploče i nisu baš upotrebljivi u mnogim tipičnim scenarijima izrade ”tower-kućišta”. Dva priključka CPU ventilatora u gornjem desnom kutu dobro funkcioniraju za gornje ili prednje montirane radijatore. Posjedovanje samo jednog zaglavlja na prednjem rubu ploče može biti ograničavajuće za one koji žele dodatne prednje usisne ventilatore. Nijedan od njih nije prikladno smješten za stražnje ispušne ventilatore iznad stražnje I/O ploče.

UEFI

Osim uzorka boja Steel Legend koji se koristi u pozadini UEFI-ja, BIOS sučelje je isto kao kod X670E Taichija. Ne postoji EZ način rada za prikupljanje najčešće korištenih postavki na jednoj stranici. Iako ovaj način rada samo za stručnjake ima smisla za ploču za podešavanje visokih performansi kao što je Taichi, nije idealan za ”mainstream” proizvod kao što je linija Steel Legend.

Kao i kod Taichija, overclocking RAM-a čini najveći dio odjeljka OC Tweaker. Podržani su standardni JEDEC, Intel XMP i AMD EXPO profili. Dostupno je deset unaprijed postavljenih utora za pohranjivanje i pozivanje postavki sustava, a možete ”izvesti” i unaprijed postavljene postavke i prebaciti ih na USB pogon.

Precision Boost Overdrive (PBO) unaprijed postavljene postavke i podizbornici za prilagođene RAM profile, vremena i vanjski napon također su dostupni. Kartica Napredno upravlja integriranim komponentama, pohranom, USB-om i PCIe konfiguracijom. Kao i kod svih ASRock ploča, UEFI podržava punu 1080p rezoluciju. Za postavke za kontrolu taktova jezgre, Infinity Fabric, PBO i CPU napona koristite odjeljak Advanced, ali budite spremni vidjeti upozorenje svaki put kada pristupite jednoj od ovih mogućnosti.

Odjeljak H/W Monitor pruža kontrolu temperature sustava i brzine ventilatora. Ventilatori mogu imati krivulju od pet točaka, kreiranu ručno ili automatski pomoću alata Fan-Tastic. Ventilatori se mogu konfigurirati da isključe temperaturu CPU-a ili matične ploče i postave na PWM i način rada napona.

Dodatne mogućnosti

Ako je mogućnost Auto Driver Installer omogućena u UEFI-ju, dobit ćete skočnu obavijest u sustavu Windows prvi put kada se otkrije mrežna veza s pristupom internetu. Ovo pokreće mali uslužni program za automatsko preuzimanje svih upravljačkih programa za koje se otkrije da nedostaju. No, aplikacija neće sama, automatski preuzimati ili instalirati bilo koji od ASRockovih uslužnih programa. Morat ćete ih preuzeti ručno.

Polychrome Sync omogućuje prilagođeno RGB osvjetljenje i sinkronizira uzorke među matičnom pločom i drugim periferijama spojenim ili izravno na matičnu ploču (kao što je RGB RAM) ili putem adresabilnih RGB zaglavlja. Kontrola zvuka Nahimic omogućuje vam podešavanje zvuka pomoću grafičkih ekvilajzera, pa čak i prekrivanje vizualnog pokazatelja odakle zvukovi dolaze u igrama.

Zaključak

ASRock B650E Steel Legend ispunjava uobičajene zahtjeve u pogledu trenutnog hardvera. Upravljanje napajanjem, VRM i ”overclock” radne memorije prikladni su za standardne taktove na vrhunskim procesorima i XMP/EXPO profilima na RAM, ali treba reći da ova matična ploča definitivno nije vrhunska platforma za entuzijaste.

Podrška za pohranu je zadovoljavajuća za moderne pogone, s M.2 utorima za NVMe pogone koji rade na brzinama 5.0 (jedan utor) i 4.0 (druga dva utora). Uključivanje samo dva SATA priključka i zastarjeli audio kodek manji su nedostaci koji će neke odbiti, ali oni nisu veliki. Mrežni i USB priključci su na visini zadatka, ali ponovno, nedostatak se odnosi na nepostojanje ASRockovih Lightning Gaming priključaka.

Tehničke specifikacije:

• Format: ATX
  • CPU utičnica: AMD AM5