Steam Deck, Valveov izum prijenosnog računala za igre u stilu Switcha, možda je najočekivaniji komad prijenosnog hardvera od Nintendo Switcha. Stoga nije ni čudo da postoji ogromno zanimanje za novu ”konzolu”.
Iako ovi videozapisi za pregled ne smiju ulaziti u sve iscrpne detalje Steam Decka, oni nam daju prilično potpuni uvid u konačni hardver i barem neke naznake o tome kako će se ponašati na odabranom nizu popularnih računalnih igara.
S obzirom na Valveov naveden cilj da na relativno jeftinom ručnom uređaju pokrene “najnovije AAA igre i da ih pokreće jako dobro”, to je možda jedna od najvećih briga za one koji se pitaju trebaju li ga kupiti (ili one koji su već unaprijed naručena). S nekim od istog AMD APU hardvera koji ulazi u moderna prijenosna računala i čvrstom integracijom sa Steam platformom i uslugom, lako je vidjeti kako bi Steam Deck mogao biti spreman za isporuku.
Valve je dopustio LinusTechTips-u i Gamers Nexusu isprobavanje Steam Deck-a i onoga što ta konzola nudi, kao što je prilagođeni AMD Aerith APU sustav koji koristi Zen 2 procesorsku grafiku, Radeon RDNA 2 grafiku i 16 GB brze LPDDR5 RAM-a. Oba su testera otkrila da sustav može proći kroz 2D igre male snage kao što su izvrsne Dead Cells, a da se pritom ne oznoji, lako udvostručujući (ili utrostručavajući) granicu od 60Hz hardvera. Linus je čak otišao toliko daleko da je Steam Deck nazvao “vjerojatno najinovativnijim gaming računalom u posljednjih 20 godina ili više”.
Igraće mogućnosti Steam Deck-a
Intenzivnije AAA igre imale su puno više varijabli. Dobro optimizirane igre imale su tendenciju da rade prilično dobro na osnovnom sustavu SteamOS baziranom na Linuxu (Windows će također biti opcija, ali nije bio dostupan za testiranje). Devil May Cry 5, sa svojom neprekidnom borbenom akcijom, bio je izvanredan, nikada nije pao ispod 60 sličica u sekundi ni za jedan tester. Ghostrunner, slično intenzivna akcijska igra, također je imala dobre performanse: Gamers Nexus ju je postigao 64 sličica u sekundi s onemogućenim praćenjem zraka (40 sličica u sekundi spojeno na puni zaslon od 1080p), dok je Linus izvijestio da je ponekad skočio i na čak 90 sličica u sekundi.
Druge igre su bile manje željne izvedbe na prijenosnom hardveru. Kontrola bi se spustila u raspon od 30 FPS u područjima, a Forza Horizon 5 sa svojim motorom intenzivnog osvjetljenja i otvorenim svijetom pokazivao bi neobične probleme s fizikom čak i ako je ostao na 60. Čak i s Valveovom unaprijed odabranom kolekcijom igara, jasno je da će neke rade bolje od drugih i možda imaju koristi od nekih podešavanja upravljačkih programa, ista situacija u kojoj su računalni igrači desetljećima bili kada su puštene nove igre i/ili grafičke kartice.
Vijek trajanja baterije
Naravno, s prijenosnim sustavom same igre su samo dio jednadžbe. Vijek trajanja baterije uvijek je bio briga za ono što je u biti maleno računalo gurnuto u kućište kontrolera. Valve tvrdi da Steam Deck može izdržati između 2 i 8 sati isključen iz struje, ovisno o intenzitetu igara (ili streaming aplikacija) koje se pokreću. Naravno, radi se o pokretanju igara na izvornoj instalaciji SteamOS-a temeljene na Linuxu, a ne na Windowsima.
Igrači Nexusa smatrali su ta predviđanja pomalo optimističnim, jer nikad ne idu dalje od 6 sati trajanja baterije, čak i uz igre niske potrošnje i streaming. Triple-A igre su dobile samo 90 minuta igranja uz unos igrača, što je zahtijevalo punu trosatnu sesiju punjenja. “Htjet ćete V-Sync i ograničenu brzinu i prikaz sličica po sekundi dok ste na bateriji, inače se nećete približiti brojevima koje je Valve objavio u svojim tablicama specifikacija”, izjavio je glavni urednik GN-a Steve Burke.
“Mislimo da je to razumno i ima smisla; morate negdje zamijeniti za uređaj na baterije.” Linus je otkrio u prosjeku 3,3 do 8 sati života, ali taj video ne navodi da je testiran kontinuirani unos igranja. Između toga, jasno je da će trajanje baterije biti vrlo varijabilno ovisno o igri koja se igra, a interkontinentalni letovi će zahtijevati samo punjač ili dodatnu bateriju napajanja.
Ergonomija i iskustvo igranja
Dakle, to je hardverska strana jednadžbe, barem dok više ljudi ne bude moglo usporediti Valveov domaći SteamOS baziran na Linuxu i teži, ali fleksibilniji (barem u smislu igranja) Windows operativni sustav. Ali kako se Steam Deck ponaša kao prijenosni stroj za igre? Uređaj je apsolutno gigantski u tim specifičnim uvjetima, daleko veći od Nintendo Switcha, pa čak i od PC-baziranih alternativa poput Aya Neo ili GPD Win 3.
Linus nema gotovo ništa osim pohvala za fizički dizajn Valveovog 7-inčnog stroja za igranje. Ulazi se sastoje od dvostrukih palica plus D-pad, A/B/X/Y i dvostrukih gumba na ramenu, kao što bi se očekivalo od bilo kojeg modernog aparata za igre. Ali također ima četiri gumba za lopatice na stražnjoj strani, a la Xbox Elite Controller i slične premium dizajne, plus dva mala haptička trackpad-a naslijeđena od Valveovog prethodnog rada na Steam Controlleru. Između svih ovih različitih ulaza i Valveovog softvera koji korisnicima omogućuje prilagodbu kontrola za sve, od trkaćih igara do pucačina do naslova strategije odozgo prema dolje.
I uglavnom je, izvještava Linus, nevjerojatno učinkovit. Kaže da je osjećaj Steam Decka “upravo tamo sa svim mojim omiljenim kontrolerima konzole”, inteligentno poboljšan Valveovim hardverskim dizajnom koji drži vruće točke dalje od točaka kontakta s kožom. (Gamers Nexus je otkrio da hardver sam sebe prigušuje kako bi održao unutarnju temperaturu na ili ispod 90 stupnjeva Celzija, nazivajući termalni dizajn “impresivnim i izuzetno dobro izvedenim s obzirom na to koliko je uređaj mali.”)
Uz to, Linus je primijetio da ljudi s manjim rukama može imati problema s dosegom gumba za ramena ili A/B/X/Y, ovisno o hvatu, ali to većini ne bi bio problem. Također je pohvalio sposobnost zaslona da postane ultra-dim u zatvorenom prostoru i širok raspon vjernosti zvučnika (uspoređujući ih s onima na MacBook Pro-u).
Ona loša strana? Haptička povratna informacija. Dok su igrači na konzolama i ljudi koji koriste kontroler na PC-u manje-više očekivali vibracije kao suptilan način poboljšanja uranjanja, Valve nije mogao pronaći prostor ili snagu u Steam Decku da uključi konvencionalne vibracijske motore, umjesto toga ostavljajući samo usporedive slaba taktilna povratna informacija o touchpadima (opet, pogledajte Steam Controller).
Zaključak
Još uvijek imamo vrlo malo uvida u to kako će SteamOS izgledati na Steam Deck-u, rukovanje bibliotekama stotina igara PC igrača i sinkroniziranje napretka na postojećem hardveru i prijenosnoj igri, da ne govorimo o tome kako će se igre koje nisu Steam igrati, bilo na SteamOS-u. ili Windows. Upravo je danas Epic rekao da nije zainteresiran za stvaranje Linux verzije Fortnitea za Steam Deck, unatoč tome što se više od godinu dana borio da ga vrati u trgovine mobilnih igara.
Čak i tako, ovi nepotpuni pogledi na Steam Deck sigurno će biti dovoljni da neke uvjere da povuku okidač za kupnju, pogotovo ako već imaju ogromnu biblioteku Steam igara. S početnom cijenom od samo 399 USD, manje od polovice od konkurentskih prijenosnih računala, to je nevjerojatno primamljiv komad hardvera, posebno za one koji mogu koristiti Steamovu značajku streaminga, kako bi ga pojačali za igre koje jednostavno zahtijevaju punu snagu desktopa.
Morat ćemo pričekati, kada će napokon Steam Deck uređaj doći u redakciju, za uistinu potpuni pogled na ovaj uređaj. Ali prvi pogledi pokazuju da bi Valve mogao jednostavno ispuniti svoja velika obećanja, barem u nekim situacijama i za neke igre.
Piše: D.Z.