Capcom, japanska tvrtka najviše poznata po franšizama videoigara kao što su Mega Man, Street Fighter i naravno Resident Evil, u proteklim nas je godinama uglavnom uveseljavala svojim igrama.
Istina, bilo je tu i loših nastavaka, ali sve u svemu, može se reći da je Capcom uspio zadovoljiti ono što igrači žele i da im je uspio pružiti u konačnici kvalitetan proizvod. Ovo je uglavnom dosad bila istina za Street Fighter i Mega Man igre. No, što je s Resident Evilom, igrama s kojima je Capcom etablirao toliko toga na tržištu i igrama koje su toj tvrtki pomogle u dolasku na mjesto na kojem se sada nalazi?
Capcom nam za proljeće, točnije za 07. svibnja ove godine priprema još jednu od svojih Resident Evil igara. Dok je jedan dio ljubitelja franšize oduševljen i jedva čekaju na novi nastavak Resija, drugi dio je oprezan i sve više svjestan nekih stvari.
Može li Resident Evil 8 (ili popularno, Resident Evil Village) pokazati i dokazati svima da Capcom i dalje zna raditi dobre Resi igre ili će ovo biti nastavak koji će jednom i zauvijek pokazati da se Capcom odmaknuo od stare RE formule koja je tvrtki u prošlosti donijela mnoštvo uspjeha? To ćemo vidjeti za nekoliko mjeseci. No nazire li se iz informacija koje smo dosad uspjeli saznati hoće li novi RE biti remek-djelo ili još jedna neuspjela Capcomova ideja?
Kako je sve počelo
Što se samog Resident Evila tiče, sve je počelo davne 1989. godine. Te je godine Capcom na svoje, japansko tržište izbacio igru pod nazivom Sweet Home. Radilo se o, za to vrijeme, vrlo ambicioznom projektu. U svijetu u kojem dominiraju igre kao što je Super Mario i slične 2D arkadne avanture, osmisliti igru koja će u sebi sadržavati elemente RPG-a (žanra u kojem igrač preuzima ulogu jednog ili više različitih likova, čije se vještine razvijaju skupljanjem iskustvenih bodova) i horora i sve to u dvije dimenzije, bilo je vrlo ambiciozno.
No, Capcomu je to uspjelo. Igračima se igra svidjela. Iako je izašla samo za Famicom (japansku verziju Nintenda, odnosno Nintendo Entertaining System), uspjela je ostvariti vrlo velik uspjeh i probuditi zanimanje kod igrača.
No, pravi horor nastao je sedam godina kasnije. 1996.
Premda su do 1996. godine već postojale neke programerske kuće koje su osmišljavale svoje survival horor naslove (kao na primjer Alone in the Dark od Infogramesa), smatra se da je otac survival horor igara Resident Evil.
Svijet survival horrora
Ono zbog čega je Resident Evil 1 ubrzo zaokupio pažnju velikog broja igrača tadašnjeg Playstationa 1, čije su se sposobnosti tek trebale ispitati, budući da je konzola na tržište izašla dvije godine ranije, bio je neobičan žanr u tadašnjem svijetu pucačina, arkada i tučnjava. Nije bilo puno igara poput Resident Evila.
Igara u kojima vi kao igrač kontrolirate igrivog lika, s kojim trebate pretražiti ogromnu vilu, u kojoj se kriju svakojaka čudovišta koja kao da su izašla iz filmova strave i užasa (zombiji, ogromni pauci, divovska zmija), rješavate zagonetke, povezujete slagalice priče i pokušavate s ono malo streljiva i lijekova- preživjeti.
Preživljavanje je ono što je krasilo prvi Resident Evil ono što je postalo svojevrsna perjanica velikog broja nastavka i spin-offova koji su izašli u godinama koje su uslijedile. Resident Evil, iako je počeo skromno, ubrzo je osvojio ogroman broj igrača. Igra je počela biti toliko poznata da su do završetka devedesetih godina prošlog stoljeća, mnoge druge tvrtke pokušale kopirati taj survival horror žanr i implementirati ga u svoje igre (kao što je na primjer Countdown Vampires).
Uz utrke (Need For Speed), pucačine (Duke Nukem), arkadne igre (Spyro, Gex), tučnjave (Tekken, Mortal Kombat), dobili smo i survival horor žanr, koji je, usprkos svim očekivanjima, osvajao sve veći broj igrača kako je vrijeme prolazilo.
Uspjeh se nastavio i u novom tisućljeću. 2001. godine Capcom je za konzolu nove generacije, Playstation 2 preradio Resident Evil: Code Veronica X, nastavak koji je godinu dana ranije izašao na neuspjeloj Segi Dreamcast. 2002. godine izašlo je reizdanje klasika iz 1996., koje će kasnije s vremenom dobiti s pravom epitet jedne od najboljih Resident Evil igara uopće: Resident Evil Remake.
Nažalost, igra je u početku izašla samo za Nintendovu GameCube konzolu (zbog sporazuma kojeg je Capcom sklopio s Nintendom), što je dovelo do prodaje koja je po prvi puta bila niža od očekivane. Capcom je smatrao da je do slabije prodaje došlo zbog toga što su se igrači zasitili ”starih” RE igara: s prerenderiranim pozadinama i kontrolama koje su tada bile svojstvene za RE igre, za koje su neki govorili da su zastarjele.
No pravi razlog slabije prodavanosti bio je taj što je RE igra izašla samo za GameCube. I ovdje dolazi do promjena, koje će franšizu zauvijek okrenuti u drugačijem smjeru.
Neki novi, drugačiji Resident Evil
Nakon vrlo dobrih, iako za to vrijeme previše naprednih Resident Evil Outbreak 1 i 2 igara, igara koje su imale mrežnu podršku koja u to vrijeme, 2004. i 2005. nije bila toliko razvijena, pogotovo ne za Playstation 2, dolazi novo vrijeme franšize. Capcom, misleći da je ljudima već dosta survival horora, okrenuo se novim idejama za novi RE. Tako smo 2005. godine dobilo Resident Evil 4. Igru, koja je vrlo zabavna, vrlo dugotrajna, prepuna sadržaja, ali i igru koja će imati jednu krucijalnu razliku: Resident Evil 4 nije bio survival horor.
RE4 je bio nastavak koji je jasno označio Capcomovo odmicanje od etabliranog žanra i želju za osvajanjem novih naraštaja igrača, kao i zapadnjačkog dijela tržišta. Resident Evil 5, koji je izašao 2009. godine nastavio je u tom smjeru i u potpunosti ugasio bilo kakav trag survival horor žanra, žanra kojeg je prvi Resident Evil utemeljio.
Kako je Resident Evil 6 prošao, o tome ne treba govoriti. No, bilo je jasno da stvari idu u tom smjeru. Igrači više nisu imali na raspolaganju ograničenu količinu streljiva i lijekova, zagonetke i način igre koji je od igrača zahtijevao pažljivo igranje i oprez. Sada su igrači imali hrpetinu streljiva, snažna oružja, QTE (iliti ”Quick Time Events”, kratke događaje unutar kojih je igrač trebao pritisnuti točno određene tipke kako bi igrivi lik nešto učinio, što je doprinijelo do filmskog efekta u igrama, ali je dodatno uništilo survival horor element) i raznorazne udarce, hvatove i bacanja kojima su igrači mogli sređivati protivnike.
Ipak, Resident Evil 6 bio je jasan pokazatelj da se franšiza previše odmaknula od svojih korijena. To su vrlo jasno iskazali i nezadovoljni veterani-igrači, zbog čega je RE6 prošao vrlo loše, iako se dobro prodavao u godinama koje su uslijedile. No Capcom je po prvi puta vidio da nešto ozbiljno mora promijeniti te je razmotrio vraćanje na survival horor žanr.
Sedma sreća, reizdanja i pokušaj spašavanja franšize
Resident Evil 7 trebao je biti Capcomov pokušaj spašavanja franšize. I u određenoj mjeri, to je i bio. Ponovno smo dobili sva ona obilježja survival horora, ali ovoga puta iz prvog lica. Uslijedilo je reizdanje klasika iz 1998. te nakon toga reizdanje klasika iz 1999. Dva reizdanja dobila su potpuno različite ocjene.
Dok je drugi uglavnom objedinio sve ono u čemu su igrači uživali u klasiku iz 1998., Resident Evil 3 Remake bio je više interaktivni film, s premalo sadržaja u samoj igri. Neki su ga igrači nazivali čak ”mini-verzijom” Resident Evila 6, što nije daleko od istine.
Resident Evil 8
Hoće li Resident Evil 8 uspjeti dodatno revitalizirati franšizu ili će kroz ovaj nastavak Capcom ponovno pokušati neke nove ideje i usput se negdje izgubiti? Trenutno je to teško za reći. Ono što se može vidjeti iz filmova i demoa koji su na raspolaganju jest to da će RE8 nastaviti koracima svog prethodnika, što ne mora nužno biti loše.
Ako i dalje svi elementi survival horora iz RE svijeta budu prisutni, RE8 bi zaista mogao biti remek-djelo. No, koliko vampiri, vukodlaci, vještice i slična stvorenja pripadaju Resident Evilu? Neki će reći da u RE svijetu može proći sve. Istina, može, no imali smo prilike vidjeti kako to završava (RE6).
Jest da je divovska gospođa u bijeloj haljini sa šeširom iz viktorijanskog doba i zamamnim oblinama na određene načine privlačna, ali je li to Resident Evil? Koliko se Capcom kroz ideje iz RE8 ponovno odmaknuo od svojih korijena, u namjeri zadovoljavanja želja novih igrača? Na ova pitanja svaki će igrač odgovoriti za sebe. No, konačne odgovore saznat ćemo 07. svibnja, kada nam na tržišta izlazi novi Resident Evil.
Piše: I.H.