Je li reizdanje legendarne igre iz 2005. godine bolje od originala i još važnije, radi li se o najboljem Resident Evilu dosad?
Resident Evil 4 Remake igra je koja je došla pomalo neočekivano. Neočekivano iz razloga što smo 2014. godine dobili HD izdanje originalnog četvrtog nastavka igre, koji je prvotno izašao 2005. godine, najprije samo za GameCube, da bi 2007. godine izašao za Windows računala, Xbox i Playstation 2, a onda i za sve ostale, moguće i nemoguće konzole, mobitele i tako dalje. No, 24. ožujka bio je datum kada je Capcom i službeno na tržište pustio reizdanje igre za koju se može reći da je svojom pojavom uzrokovala tektonske promjene u gaming svijetu.
Sada, nakon nepunih tjedan dana druženja s igrom, kada sam se dobro upoznao s njom i sa svime onime što ona nudi i ne nudi, možemo prijeći na odgovaranje važnih pitanja. Najvažnije od njih je svakako: je li Resident Evil 4 Remake bolji od originala i je li ovo trenutno najbolji Resident Evil kojeg imamo priliku igrati? Odgovore na ova i mnoga druga pitanja dat ću u nastavku recenzije koja slijedi.
Mala povijest Resident Evila
Prvi Resident Evil izašao je sada već davne 1996. godine, za Playstation 1 i značio je iskorak japanske tvrtke Capcom u svijet tada jako slabo poznatog ”survival-horor” žanra videoigara. Umjesto arkadnih skakutalica kakvih je bilo pregršt na tadašnjim konzolama Super Nintendo i na Segi Genesis, Capcom se odlučio na nešto drugačije, na nešto novo i to je odlučio predstaviti na tada još poprilično novoj Sonyjevoj konzoli prve generacije. Rođen je Resident Evil i igrači su po prvi puta na Playstationu imali prilike vidjeti što znači igrati igru koja je bila ”survival-horor”.
Resident Evil (1996) odvijao se u okolišu koji je u cijelosti bio pre-renderiran, što znači da su za predodžbu igrivog okoliša korištene fotografije. U ovome primjeru vidimo isto: jedini trodimenzionalni objekti na ovoj fotografiji su zombi i igrivi lik. Pre-renderirane pozadine korištene su ponajprije zbog ograničenih mogućnosti Playstationa 1, ali i zbog nedovoljne upoznatosti programera s mogućnostima tada relativno nove konzole.
Dva igriva lika, mjesto radnje napuštena vila, velik broj zagonetki, malo streljiva i predmeta za liječenje, vrlo izdržljivi protivnici zbog kojih je igrač često bio prisiljen na odluku ”pucaj ili bježi i sačuvaj streljivo”, dobra zvučna podloga koja je samo naglašavala horor atmosferu, zanimljiva priča i sve to upakirano u scene koje su bile snimane kamerom i za koje su korišteni pravi glumci u stilu B-Trash filmova iz osamdesetih i početka devedesetih, sve je ovo doprinijelo tomu da Resident Evil u godinama koje su dolazile bude prepoznatljiva franšiza i da ubrzo dođe do novih nastavaka. Devedesete godine bile su po mnogima zlatne godine Resident Evila. 1999. godine izašao je posljednji nastavak igre za Playstation 1, Resident Evil 3: Nemesis.
Resident Evil: Code Veronica prvi je Resident Evil koji je koristio u cijelosti trodimenzionalne objekte. Sve što vidite na slici je 3D. No usprkos prijelazu na nove konzole, Re: Code Veronica ipak nije uspjela ostvariti uspjeh kakav su ostvarile prve igre za Playstation 1.
Novi milenij bio je iza ugla, i čekalo se što Capcom planira sa svojom novom franšizom. Svi su očekivali još onoga što smo već imali. To se i dogodilo. 2000. izašao je Resident Evil Code: Veronica za Segu Dreamcast, da bi godinu dana kasnije izašlo reizdanje te igre za Playstation 2. 2002. izašao je više nego odličan Resident Evil 1 Remake, reizdanje klasika iz 1996., no nažalost samo za GameCube (HD verzija za Windows računala i ostale konzole izaći će tek 2015. godine). Ovdje je lagano došlo do zasićenja u žanru; sve veći broj igrača želio je nešto novo, a Capcom je toga bio svjestan. A to ”novo” došlo je 2005. godine u obliku Resident Evila 4.
Reizdanje prve igre, Resident Evil Remake i dalje je koristio u pre-renderirane pozadine, budući da su statične fotografije dopuštale kutove kamere koji su dodatno doprinosili horor atmosferi igre, iako je igra prvotno izašla na znatno snažnijoj GameCube konzoli koja bi bez problema mogla ”vrtjeti” puni 3D.
Resident Evil 4 donio je prijelaz sa survival horora u ”action-horor” žanr s naglaskom na akcijske segmente
Neki ljubitelji franšize reći će da je Resident Evil ”umro” nastankom Resident Evila 4 i to s pravom, budući da je ”četvorka” znatno više akcijski orijentirana u odnosu na ostale nastavke (iako je svaki idući nastavak bio sve više akcijski orijentiran u odnosu na protekle). Drugi će reći da je tek četvrtom igrom Resident Evil zasjao u punom sjaju. Capcom je četvrtim nastavkom potpuno prešao u akcijski žanr. Kako bi igra još više sličila holivudskim filmovima, RE4 sadržavao je i brze sekvence unutar kojih je igrač morao pritisnuti određen slijed tipki ili ”Quick Time Events”.
Prijelazom u akcijski žanr Capcom se pobrinuo za jednu jako važnu stvar: sada će i igrači akcijskih igara, koji možda prije nikada nisu ni čuli za Resident Evil moći igrati njihovu igru. Sam Resident Evil 4 bio je što se igrivosti tiče, vrlo dobar. Zahvaljujući tempu i činjenici da, iako je svako novo područje u kojem bi igrač bio, funkcioniralo kao nova ”soba” s novim izazovima, RE4 bio je i ostao vrlo zanimljiva i dinamična igra. Resident Evil 4 Remake samo nastavlja u tom smjeru, ali na puno bolji, istančaniji način, uz bolju rezoluciju i s dozom horora kojeg će znati prepoznati svaki veteran Resident Evila.
Resident Evil 4 Remake znatno je unaprijedio originalnu ”četvorku” te je više nego uspješno implementirao mnoge nove stvari
Resident Evil 4 Remake jednom je riječju odlična igra. Razloga zašto ovo pišem je puno, no neću ići u detalje kako ne bih pokvario nešto onima koji igru još nisu igrali. No kada kažem da je puno toga novoga u igri, onda mi vjerujte da jest. No nemojte misliti da je Capcom izmijenio 30% stvari, a da je 70% izbacio, kao što je bio slučaj s Resident Evilom 3 Remake. Ne, nikako. Istina, neke stvari jesu izbačene (meni je osobno drago što su izbačeni ”Quick Time Eventi”, jer osobno smatram da takvim stvarima nikada nije bilo ni mjesto u RE-u), ali je zato puno toga dodano. Ovdje se ne radi samo o oružjima (koja su i dalje vrlo učinkovita i posebna, svako na svoj način). Vjerujem da je Capcom čuo vapaj igrača i da je odlučio od Resident Evila 4 Remake zaista napraviti remek-djelo, za što vjerujem da ova igra zaista i jest.
RE4 Remake u sebi sadrži mnoge horor elemente, koje će svaki istinski ljubitelj survival-horor žanra znati prepoznati.
Capcom s reizdanjem četvrte igre nije napravio samo poboljšanje po pitanju grafike. Uvedene su i neke nove stvari, od kojih je meni osobno najbolja mogućnost pariranja napadima protivnika. Na primjer, ako imate nož, a na vas krene doktor s vrećom na glavi, koji u rukama nosi motorku i koji na putu prema vama ruši selo, vaše sposobnosti izbjegavanja napada više neće ovisiti samo o brzini vaših refleksa. Moći ćete parirati napad pritiskom na tipku, što je jedna od mehanika za koje smatram da su više nego dobrodošle za igru, jer one dodatno dodaju na tempu igre.
Tempo igre je još brži, luđi i frenetičniji nego što je bio u originalu. S obzirom na to da je Leon sada brži i okretniji, to znači da su i vaši protivnici isto tako brži, sposobniji i okretniji, pa će vas tako nemali broj puta vrlo lako okružiti i pokušati vas skratiti za glavu, osim ako ih naravno u tome ne spriječite ”high-kickom” ili popularnim ”Suplexom”. No brži tempo ne znači da igra u sebi nema horor elemenata.
Baš suprotno. RE4 Remake u sebi sadrži dovoljno situacija zbog kojih će se veterani starih Resident Evila osjećati kao da su na poznatom terenu i kao da su se vratili u dobri stari ”mansion” iz Resident Evila 1 ili u policijsku postaju Resident Evila 2, što je također veliki plus i pokazatelj da se Capcom sjeća svojih korijena i da zna tko je zaslužan tomu da je Resident Evil postao i ostao jedna od najuspješnijih franšiza u svijetu igara; to su naravno igrači.
Jedna od novih mogućnosti je i mogućnost pariranja, odnosno ”parry”. Zahvaljujući njoj više se ne morate toliko bojati doktora Salvadora i njegove vjerne motorke (možda), no nikada nemojte podcijeniti igru niti precijeniti sebe (pogotovo na Hardcore ili Professional razinama težine).
Dobre, stare lokacije koje opet izgledaju tako novo i privlačno da je to užasno
Iako grafika nije najvažniji segment igre, treba nešto reći i o njoj. Capcom je za programiranje Resident Evila 4 Remake ponovno koristio svoj RE Engine, koji je svoj debi pokazao 2017. godine s Biohazard: Resident Evil 7 igrom. Dovoljno je samo reći da ova igra na najbolji mogući način dosad pokazuje sve mogućnosti enginea. Tu se ne radi samo o Ray Tracingu i mogućnosti igranja na 4K. Čak i na niskim postavkama igra izgleda fenomenalno, čak i znatno bolje od Resident Evil Villagea, koji je izašao prije nepune dvije godine. Svaka čast Capcom, znate napraviti igre koje su vizualna poslastica za igrače (posebice za one koji posjeduju Playstation 5 ili računalo koje od ove igre može izvući maksimum)!
Još jedna od stvari koje su mene zapanjile dok sam igrao ovu igru bio je onaj poznati osjećaj, kao da ste ovdje već bili, ali se sada radi o novim-starim lokacijama. Sličan sam osjećaj imao prilikom igranja Resident Evila 2 Remake, kada sam s Leonom i Claire trčkarao policijskom postajom i uspoređivao novi izgled, nove zagonetke i nove-stare hodnike i sobe s onima iz originala. Isto vrijedi i za RE4 Remake.
Svi oni koji su igrali original iz 2005. znat će jako lako i brzo prepoznati mnoge lokacije koje su predočene u reizdanju. Neke od lokacija su malo izmijenjene, što ne smatram lošim potezom, jer ako i sami malo bolje pogledate, sada vam neke lokacije više imaju smisla i više doprinose fluidnosti priče (uz to, iskreno, nedostaje li nekome to što su uklonili jednu boss borbu, znate onu na platformi, s vremenskim ograničenjem?).
Velik broj lokacija i dalje su tu, no sada su nešto izmijenjene i dorađene, kako i priliči ”remakeu”, odnosno kvalitetnom reizdanju igre, što RE4 Remake apsolutno jest.
Priča je manje-više ista kao i originalu, uz dodatak kompliciranijih zagonetki
Priča četvrtog nastavka Resident Evila je jasna: Leon Scott Kennedy, jedan od preživjelih iz nesreće koja je 1998. godine pogodila Racoon City, sada pripadnik elitne vladine postrojbe, kreće u zabačeno seoce negdje u Španjolskoj ne bi li ondje pronašao otetu kćer američkog predsjednika i u manirima pravog američkog junaka je spasio.
Likovi koje Leon susreće u svojoj avanturi ostali su isti, no njihova je uloga nešto promijenjena, za što ne mislim da je nužno loše, iako osobno smatram da je glumica koja je davala glas Adi Wong u Resident Evilu 2 Remake trebala ostati i za ovu igru; novi Adin glas jednostavno ne odgovara njoj kao osobi, to je barem moje mišljenje. Luis Serra, Krauser, uz poznatu lepezu negativaca kao što su patuljasti Ramon Salazar, vođa kulta ”Los Illuminados” (ili na hrvatskom ”Prosvijetljeni”) Osmund Saddler i nikad ozbiljniji ”rasputinovski” nastrojen ”šef” sela Bitorez Mendez i dalje su tu, s time da je uloga nekih od njih malo nadograđena, dok je uloga drugih dosta promijenjena, što je nešto za što smatram da je bio dobar potez Capcoma, jer su time dodatno donijeli mnoštvo novina u igru koja je poznata i pticama na grani.
Žao mi je što sam ovako nejasan, no ne želim nikome pokvariti priču, ali definitivno preporučujem da zaigrate RE4 Remake, ako već niste. Jesam li rekao da je Ashley daleko manje iritantna nego što je bila u originalu? Oh da, jest, na moje, a i siguran sam na oduševljenje mnogih!
Eh Ado, Ado, misterijo Resident Evila… iako njezin lik i dalje izgleda vrlo dobro i premda je izgledom slična Adi Wong iz RE2 Remakea, nažalost njezin glas daje nova glumica, na razočaranje mnogih, što utječe na njezin lik i to bojim se ne baš na najbolji način.
RE4 iz 2005. nije bio bogat zagonetkama, a kako i bi, kada je naglasak bio na akcijskom segmentu. U reizdanju je to malo drugačije: igra se sada može pohvaliti solidnim brojem zagonetki, koje iako nisu prekomplicirane, opet nisu ni tako jednostavne da ih dijete koje ide u prvi razred osnovne može riješiti iz prvog pokušaja. Dodatak zagonetki meni je osobno plus i dodatni pokazatelj povratka korijenima. Isto vrijedi i za drago kamenje, ogrlice, luksuzne boce za parfeme, lule i ostale vrste blaga koje ćete pronalaziti na svom putovanju kroz španjolsku ruralnu sredinu, drevni dvorac, bazu, koja je laboratorij na otoku i koja u sebi skriva neke od najstrašnijih stvorenja protiv kojih sam se imao prilike boriti u Resident Evil igrama. Ne, nije samo veliki bijeli stvor, s 3 skrivena parazita koja možete pronaći samo određenom vrstom svjetla…
Headshot opet kao da je iz raja izašao…. Ali gdje mi je šok-bomba??
Resident Evil 4 Remake: najbolji Resident Evil dosad ili ipak ne?
Zaključiti članak o ovoj igri vrlo je nezahvalan posao, jer postoji puno toga što se o ovoj igri može napisati, pozitivnog naravno. No možda je najbolje stati i dopustiti da sve to sami iskusite. Ako se odlučite na kupovinu RE4 Remake igre, znajte da vas čeka barem 15-satno iskustvo igranja igre koja na odličan način prikazuje sve ono dobro od igre koja je izašla prije 18 godina i obilježila gamersku industriju, uz više nego odličan ”replay-value”, što se može zahvaliti mnogim tajnama koje igra skriva, mnogim oružjima koje valja isprobati i novoj težini, Professional, koja je teža od one Pro razine težine iz originala, a sve to naravno predstavljeno kroz prekrasnu grafičku predodžbu i lijepe detalje.
Je li Resident Evil 4 Remake najbolji Resident Evil dosad? Po mom mišljenju nije, ali ne zaostaje puno. Iako više prednost dajem onim ”survival-horror” nastavcima, sa sigurnošću mogu reći da je ova igra jedna od najboljih Resident Evil igara koje su dosad izašle i da će sigurno biti jedan od kandidata za igru godine.
Platforme: Playstation 4, Playstation 5, Xbox Series S/X, Windows
Datum izlaska: u prodaji
Konačna ocjena igre: 9.4/10
Piše: Ivan Hečimović