Oko tvrtke Tesla se u posljednje vrijeme mnogo toga događa. Njen izvršni direktor Elon Musk prometnuo se tijekom kampanje za predsjedničke izbore u SAD-u kao desna ruka Donalda Trumpa, a s njihovom pobjedom uzburkala su se tržišta diljem svijeta i svi strepe oko toga što nas čeka u bližoj budućnosti.
Dovoljno je navesti kako je bitcoin stigao do nove, rekordne, vrijednosti, a dionice tvrtke Tesla su također zabilježile veliki skok.
S druge strane, Nacionalna uprava za sigurnost u cestovnom prometu (National Highway Traffic Safety Administration ili skraćeno NHTSA) ocijenila je kako se Teslin „Full Self-Driving“ sustav autonomne vožnje ne bi trebao tako nazivati jer on uopće to ne predstavlja.
NTHSA traži drugačiji pristup promidžbi Teslinih automobila
NTHSA je kao vodeća nadzorna agencija u SAD-u za pitanja sigurnosti u cestovnom prometu nedavno istupila zbog pokretnja istražnog postupka koji je vezan uz sustav autonomne vožnje tvrtke Tesla pod nazivom „Full Self-Driving“ ili FSD.
Prema pisanju Associated Pressa, Gregory Magno, vodeći čovjek Nacionalne uprave za sigurnost u cestovnom prometu, iskazao je zahtjev za provođenjem istrage Teslinih modela automobila koji imaju „Full Self-Driving“ sustav zbog novonastalih problema. Istraga je pokrenuta jer je utvrđeno kako je postojao cijeli niz nesreća koje su spomenuti modeli Teslinih automobila imali tijekom specifičnih uvjeta na cesti. Radilo se o slabijoj vidljivosti na cesti na koju su utjecali magla, prašina ili prejako bljeskanje pa je isto pokrenulo niz sumnji u istinitost navoda kako ljudska intervencija u vožnji nije potrebna.
Muskova obećanja
Elon Musk je u svojim ranijim medijskim istupima mnogo puta obećao potpuno autonomne Tesla automobile te je čak tvrdio da će se sljedeće godine na tržištu pojaviti modeli Ys i 3s koji će biti kompletno bez vozača. Tesla je kao tvrtka također imala u planu plasiranje robotaksija na tržište u Kaliforniji i Teksasu tijekom 2026. godine koji bi bili bez volana.
Spomenute nesreće pomalo bacaju sjenu na ove planove i mnogi se pitaju kolike se zapravo opasnosti kriju u autonomnim vozilima koja su sklona izazvati nesreću čim se promijene uvjeti na cesti.
Žestoka prozivanja američkih tijela
Velike kritike američkih tijela usmjerene su prvenstveno na način promidžbe tvrtke Tesla pa tako u Nacionalnoj upravi za sigurnost u cestovnom prometu navode da nazivi „Full Self-Driving“ ili „Autopilot“ obmanjuju korisnike da misle kako se radi o potpuno autonomnim sustavima vožnje, a oni to nisu.
Posebno je istaknut Teslin korisnički račun na društvenoj mreži X na kojem se stalno objavljuju obmanjujući sadržaji kao što su videa vozača u Teslinim vozilima koji koriste „Full Self-Driving“ sustav pa ne drže ruke na volanu. Zanimljiv je primjer jednog videa u kojem čovjek koji ima infarkt koristi „Full Self-Driving“ sustav kako bi stigao do bolnice.
Nacionalna uprava također navodi kontradiktornost da se na Teslinoj službenoj web stranici spominje kako FSD i Autopilot sustavi zahtijevaju dozvole regulatornih tijela, no istodobno u svojim videima tvrtka pokazuje ljude koji voze bez da su im ruke na volanu.
Zahtjev upućen Tesli
Nacionalna uprava za sigurnost u cestovnom prometu dala je Tesli rok do 18. prosinca za odgovor na zahtjev za istragom i prosljeđivanjem informacija o načinu na koji FSD i Autopilot sustavi reagiraju u vremenskim uvjetima smanjene vidljivosti.
Ovo će biti zanimljivo pratiti jer istraga sigurno neće biti završena do siječnja sljedeće godine kada Trump preuzima ured. Elon Musk je potrošio više od 100 milijuna dolara na Trumpovu kampanju i mnogi su zabrinuti da će se njegov utjecaj proširiti na savezna tijela i agencije pod čiju nadležnost spada nadzor različitih aspekata rada tvrtki kao što je Tesla.
Ervin Mičetić