Kasni li tržište električnih bicikala s isporukom? Zašto je došlo do kašnjenja u proizvodnji bicikla i tko je krivac za velike probleme sa sklopovima? Kada će se isporuka električnih bicikala normalizirati?
Električni bicikli posljednjih su godina novi veliki hit na tržištu, posebice u vremenima kada gorivo postaje sve skuplje. Potražnja za električnim biciklima sve je veća, gradske staze za bicikliste sve su kompaktnije i svrsishodnije, a broj korisnika el. bicikala strelovito raste.
Unatoč svemu, prodavači električnih bicikli posljednjih su mjeseci i godina u velikim problemima. Naime, nakon što je svijet zavladala pandemija – znatno se poremetio lanac isporuke bicikala. Konkretno, nastala su velika kašnjenja u samim proizvodnim procesima, što je uzrokovalo sve daljnje poremećaje. Iako se vjerovalo da će unutar 18 mjeseci problem biti riješen, stvari su nedavno ponovno vraćene na početak problema. Evo što se događa s tržištem električnih bicikala:
Porast potražnje za električnim biciklima
Posljednjih je godina došlo do velikog porasta potražnje za električnim biciklima. Posebice se to odnosi na period od početka epidemije, kada se broj biciklista na ulicama znatno povećao. Ljudi su postali svjesniji važnosti rekreacije, a bicikl se pokazao kao odlično sredstvo koje spaja rekreaciju s novčanim uštedama. Sve to dovelo je do porasta potražnje električnih bicikala, koji su ionako vrlo tražena roba posljednjih desetak godina.
Tržište električnih bicikli pokazalo se kao vrlo perspektivno tržište koje ima ogroman potencijal za rast. Sve to privuklo je nove proizvođače koji su na tržištu ponudili razne vrste električnih bicikli. Od jednostavnih gradskih bicikala pogonjenih na struju pa sve do brzih cestovnih bicikala čije su brzine poprilično impozantne. Tržište danas donosi velik izbor bicikala, ali nažalost i velika kašnjenja s isporukama. Samim time, kupci električnih bicikala mogu biti i sretni i žalosni jer će u moru ponude na svoje dvo-kotačno vozilo čekati i po nekoliko mjeseci.
Problemi i velika kašnjenja u proizvodnji električnih bicikli
Nestašica čipova već se dugo spominje u raznim tehnološkim medijima kao gorući problem koji se nikako ne rješava. Uz nestašicu čipova uglavnom se vezivao problem velikih kašnjenja isporuka automobila, no svima je jasno kako je taj problem puno šireg karaktera. Dakako, problem nestašice čipova prelomio se i na tržište električnih bicikala pa danas imamo velika kašnjenja u lancu isporuke električnih bicikli.
Nakon što je prvi val pandemije zavladao svijetom svima je bilo jasno kako će doći do velikih kašnjenja i problema s isporukom čipova. No, očekivanja industrije bila su da će se stanje normalizirati unutar 18 mjeseci. Iako je situacija s vremenom išla na bolje, ponovno su se dogodili veliki problemi koji su stvorili nova kašnjenja čipova. Problem u cijeloj priči dakako predstavlja i činjenica da se čitava proizvodnja električnih bicikli u velikoj mjeri oslanja na dijelove i komponente iz Azije – gdje su često na snazi razna pauziranja poslovanja. Samim time, problem postaje globalnog karaktera i čini se neće biti još tako brzo riješen.
Problem nisu baterije nego sklopovi za punjenje
Baterije su često jedan od problematičnih dijelova, kada pričamo o kašnjenju isporuka određenih električnih vozila. Iako mnogi smatraju kako su baterije veliki problem zbog kojeg dolazi do kašnjenja, podaci s terena pokazuju nešto sasvim drugo. Do kašnjenja ne dolazi zbog baterija, već zbog sklopova koji omogućavaju punjenje baterija. Nestašica poluvodiča direktno se održava na sklopove za punjenje baterija i upravljanje zaslona pa je samim time čitava industrija u određenom blokiranom statusu.
Za razliku od proizvođača automobila koji mogu eliminirati određene sklopove i iskoristiti manje zahtjevne komponente, kod električnih bicikli i skutera to baš i nije slučaj. Naime, sklopovi u biciklima i romobilima ionako su oskudni pa ne postoji puno mjesta za reduciranje. Samim time, kada ne postoji dovoljno sirovina i sklopova za proizvodnju bicikli – cjelokupni proces doslovce stoji ili radi znatno smanjenim kapacitetom. Posebno su osjetljivi sklopovi za punjenje i zasloni koji moraju biti izvedeni prema svim sigurnosnim i kvalitativnim mjerama.
Planiranje kašnjenja od 18 mjeseci su se odužila
Industrija je planirala kako će kašnjenja nakon početnih problema s epidemijom trajati oko 18 mjeseci. Dakle, u godinu i pol od početka epidemije stanje s isporukom komponenti, dijelova, ali i bicikli se trebalo normalizirati. Ipak to se nije dogodilo, a problem s isporukama je sada prolongiran na dodatnih godinu dana. Situacija na tržištu nimalo ne sluti na dobro pogotovo nakon nedavnih negativnih događanja na području Ukrajine. Valja naglasiti kako većina komponenti i dijelova stiže iz Istočnih zemalja, a upravo su te zemlje trenutno u najvećim problemima i sa stopiranom proizvodnjom.
Istočna i jugoistočna Azija trenutno se bori s novim valom korona virusa, nakon što su dugo vremena odijevali zarazi. Valja spomenuti kako azijske zemlje imaju drugačiji pristup rješavanja pandemije i koristi se metoda nulte tolerancije na širenje virusa. Konkretno, kada se mala količina virusa pojavi čitava regija, tvornica ili zemlja ulazi u lockdown. S obzirom da virus u Kini, Maleziji, Singapuru i Vijetnamu buja – došlo je do stopiranja proizvodnje i zatvaranja velikog broja tvornica. Sve to u velikoj se mjeri odražva na ostatak svijeta, posebice na segment električnih vozila koja jednostavno vape za čipovima. Samim time, kašnjenja s proizvodnjom i isporukom električnih bicikala biti će još dodatno prolongirana i pitanje je kada će cijela saga oko isporuke el. bicikli završiti.
Očekuje li se skorašnje normaliziranje isporuke električnih bicikli?
Cjelokupni lanac proizvodnje i isporuke električnih bicikala znatno je poljuljan i poremećen. I dok mi u Hrvatskoj živimo relativno mirno i normalno, situacija u Ukrajini i azijskim zemljama nimalo nije dobra. Proizvodnja komponenti i dijelova bicikli u mnogim tvornicama stagnira i samim time nema nekih naznaka za ubrzanje procesa proizvodnje i dostave. Početne prognoze analitičara pokazale su se potpuno pogrešnima i nije došlo do oporavka i ubrzanja procesa proizvodnje komponenti unutar prvih 18 mjeseci od početka pandemije. Dakako, na sve to utjecali su novi problemi koji se se pojavili u tom periodu pa je sasvim logično da do oporavka proizvodnje nije još došlo.
Bilo bi pomalo nezahvalno davati neke konkretne prognoze kada će se desiti ponovni zamah tržišta. Mnogobrojni kupci nestrpljivo čekaju svoje električne bicikle, no isporuke kasne. Mnogi se slijedom toga odlučuju za biranje nekih drugih modela električnih bicikala, no to nikako nije rješenje velikog problema. Možemo se samo nadati kako će se situacija s ratom u Ukrajini smiriti i kako će se azijske zemlje uspješno izboriti protiv koronavirusa. Sve dok se to ne desi imati ćemo veliki problem s manjkom vozača, ali i manjkom komponenti za električne bicikle. Nadamo se kako će problemi na tržištu biti vrlo brzo riješeni jer ljuljanje jednog lanca znači ljuljanje čitavog svjetskog gospodarstva.
Piše: Marko Županić