Kupuju li hrvatski vozači električne automobile i koji su najpopularniji el. automobili u Hrvatskoj? Raste li značajno popularnost električnih vozila u Hrvatskoj? Koji su automobilski brendovi najpopularniji na hrvatskim prometnicama?
Električni automobili već dugo vremena nisu stvar budućnosti, već sadašnjosti. Podaci jasno pokazuju kako je rast prodaje električnih automobila u strelovitom porastu u sjevernoj i zapadnoj Europi, a sličan trend primjetan je sve više i kod nas. Prema službenim podacima, tržište električnih automobila u Hrvatskoj u 2021. godini poraslo je za više od 150 posto.
Sve popularniji električni automobili pobuđuju sve veći interes među kupcima pa se tako mnogi pitaju koja su najpopularnija električna vozila u Hrvatskoj i tko zapravo kupuje el. automobile. Koje je proizvođač električnih automobila najdominantniji u Hrvatskoj i kupuju li Hrvati i rabljena električna vozila. O svemu tome, više možete saznati u nastavku teksta.
Električna euforija u Hrvatskoj tek kreće
Kako to obično biva, Hrvatska dobrano kaska za zapadnom Europom kada su u pitanju vozila i inovacije. Prosječni vozni park u Hrvatskoj starosti je 15-ak godina, što jasno ukazuje na to kako električna groznica u Hrvatskoj još neće poprimiti epske razmjere. Ipak, stvari se pomiču prema naprijed i sve je više vozača koji prepoznaju potencijal i zelenu pogodnost električnih automobila.
Električnih vozila na hrvatskim prometnicama još uvijek ima jako malo, no posljednjih godina postotak novih vozila strelovito raste. Kako se europski i svjetski proizvođači sve više okreću k elektrifikaciji vozila i kako za nekoliko godina više neće ni proizvoditi standardna goriva na benzin i dizel – tako će i Hrvati (htjeli ili ne htjeli) morati prigrliti eru električnih vozila. Dakle, mjesta za odlaganje kupnje električnih vozila sve je manje – a novi trend stiže ubrzano i na Hrvatske prometnice.
Trend koji bi mogao zahvatiti Hrvatsku svakako je i uvoz rabljenih električnih vozila. Zanimljiv je podatak da se električna vozila manje kvare, no s druge strane imaju bateriju koju je potrebno mijenjati nakon određenog broja kilometara. Samim time, automobili koji će dobiti novu bateriju mogli bi završiti na hrvatskim prometnicama – te tako stvoriti trend vožnje rabljenih električnih automobila. Da sve to nije samo prognoza, pokazati ćemo u nastavku.
Snažan rast (154%) električnih vozila u Hrvatskoj
Prema dostupnim podacima za 2021. godinu, broj električnih vozila na hrvatskim prometnicama trenutno se kreće iznad 3.050 vozila. Službena statistika CVH-a govori kako je do kraja 2021. u Hrvatskoj bilo registrirano 3.054 električnih vozila. Zanimljivo, gotovo polovica te ukupne svote vozila prodana je u 2021. godini. Naime, prema službenim statistikama, u Hrvatskoj je u 2021. godini prodano 1.436 novih električnih vozila.
Pretvorimo li navedene brojke u postotke, ispada kako je tržište električnih automobila u 2021. godini poraslo za čak 154 posto. Zanimljiv je također i podatak kako je u proteklom periodu uvezeno i oko 340 rabljenih električnih vozila, što pridodaje značaju elektrifikacije vozila u Hrvatskoj. Dakle, rabljeni električni automobili u ovome trenutku čine čak 20% tržišta, a za vjerovati je kako će taj postotak značajno rasti u budućnosti – kako će zapadna Europa kupovati nova el. vozila.
Ovakav snažan rast prodaje električnih automobila u 2021. godini jasan je pokazatelj kako sve više Hrvatica i Hrvata razmišlja o kupnju električnog vozila. Razlog tome valja potražiti u sve snažnijim medijskim promidžbenim aktivnostima, ali i u sve boljoj infrastrukturi za el. automobile u Hrvatskoj. Tržište električnih automobila u Hrvatskoj raste, a ova bi godina trebala biti još značajnija i perspektivnija – s obzirom da se tržište automobila napokon oporavlja od turbulencija izazvanih korona-krizom.
Mnoštvo proizvođača u borbi za hrvatske kupce el. vozila
Posljednjih 10-ak godina automobilski giganti započeli su porces transformacije u kojem je osnovni fokus na elektrifikaciji vozila. Mnoge su velike automobilske kompanije odlučile kako u narednim godinama u potpunosti prestaju s proizvodnjom automobila na fosilna goriva te se okreću isključivo proizvodnji električnih automobila. Dakako, cjelokupni proces elektrifikacije traje već više od deset godina, što je iznjedrilo mnoštvo ponude električnih automobila koja je dostupna na hrvatskom tržištu.
Prema statistici koja je dostupna za 2021. godinu, kupci su birali između više od 40 različitih brendova i marki vozila. Dakako, u samome vrhu popularnosti su poznati europski i svjetski automobilski giganti, no na listi ima i nekih manje poznatih brendova – koji na velika vrata najavljuju svoj proboj na hrvatsko automobilsko tržište.
Posebno je zanimljiva ponuda novih kineskih električnih vozila koja će europskom tržištu parirati povoljnom cijenom, s obzirom na to da se u Kini proizvodi većina dijelova i baterija za električna vozila. Osim Kine, na tržištu se mogu pronaći razni europski brendovi, japanski automobilski gigant, ali i najpopularniji američki brend električnih automobila. Doslovno, ponude električnih vozila ima iz čitavog svijeta što samo sugerira kako su se gotovo svi proizvođači okrenuli proizvodnji električnih vozila.
Renault Twingo E-Tech je najpopularnije električno vozilo u Hrvatskoj
Prvo mjesto ljestvice popularnosti novih električnih automobila u 2021. godini pripalo je popularnom europskom brendu vozila Renault. Zanimljivo, radi se o jednom od najmanjih automobila u Renault ponudi, što dakako sugerira i kako je cijena vozila među nižima (u usporedbi s ostalim el. vozilima). Ukupno je u 2021. godini u Hrvatskoj bilo prodano 444 novih Renault Twingo E-Tech vozila.
Drugo mjesto na ljestvici prodaje novih električnih vozila u Hrvatskoj, pripalo je popularnom američkom brendu – Tesla. Ovaj je brend automobila dominantan na svjetskom tržištu električnih automobila pa stoga ni ne čudi kako je na drugome mjestu u Hrvatskoj. U 2021. godini u Hrvatskoj je prodano 219 Tesla Model 3 automobila. Uz Tesla Model 3, popularni je proizvođač automobila prodao i 15 Tesla Model Y vozila. Samim time, Tesla je vrlo brzo učvrstila svoj položaj na hrvatskom tržištu automobila, a sigurni smo kako će popularnost ovog brenda u Hrvatskoj rasti i narednih godina.
Hyundai, Škoda, Volkswagen i Dacia još su četiri popularna proizvođača automobila koja su ostvarila značajnu prodaju električnih vozila u Hrvatskoj. Valja odmah naglasiti kako su ovi proizvođači pojedinačno prodali znatno manje modela, nego što je prodan Tesla Model 3 i Renault Twingo E-Tech. Ipak, ovi su proizvođači napravili odličan temelj za daljnje aktivnosti na tržištu električnih automobila u Hrvatskoj. Posebno se to odnosi na Volkswagen koji na ljestvici ima čak nekoliko popularnih modela, a ujedno je i jedan od najpopularnijih predstavnika kada pričamo o uvozu rabljenih električnih automobila.
Audi, Mercedes i BMW za sada relativno suzdržani u prodaji električnih vozila
Top europski brendovi (Audi, Mercedes i BMW) za sada drže relativno slabu prodaju električnih vozila na europskom tržištu. Audi Q-4 eTron nalazi se na 9. mjestu popularnosti prodaje novih el. vozila u Hrvatskoj, a prodan je u svega 29 primjeraka. Mercedes EQA prodan je svega 6 puta, a BMW i3 svega 5 puta. Dakle, ova popularna vozila nešto višeg cjenovnog razreda i kvalitete za sada se prodaju relativno rijetko u Hrvatskoj. No, kako će potražnja za električnim vozilima rasti tako bi i jako europski brendovi trebali doći bliže samome vrhu popularnosti prodaje.
Na cjelokupnoj ljestvici najprodavanijih električnih vozila u Hrvatskoj, nalazi se zaista puno brendova i modela vozila. Hyundai Kona EV zauzima tako treće mjesto po broju prodaja, a ukupno je u 2021. godini ostvareno 94 prodaja ovog vozila. Vrlo blizu tom ostvarenju je i Škoda Enyaq koja je prodana 90 puta, dok je Volkswagen ID.3 prodan 79 puta, a Volkswagen ID.4 72 puta. Dacia Spring za sada se nalazi vrlo visoko na 7. mjestu, a razlog tome svakako treba potražiti u prihvatlijvoj cijeni koja je dostupna većem broju građana Hrvatske.
Najpopularniji i zapravo jedini ozbiljni predstavnik gospodarskih vozila na ljestvici top električnih automobila u Hrvatskoj je Renault Kangoo E-Tech. U 2021. godini ovo je gospodarsko vozilo prodano 52 puta, čime je postalo jedan od predvodnika elektrifikacije gospodarskih vozila u Hrvatskoj.
Peugeot na ljestvici najprodavanijih el. vozila u Hrvatskoj ima nekoliko različitih modela (e-2008, e-208 i e-Expert). Opel također ima nekoliko različitih modela među kojima je najpopularnija Opel Mokka-e koja je u 2021. godini prodana 10 puta. Škoda kao jedan od najpopularnijih brendova automobila u Hrvatskoj, radi za sada odličan posao i na području električnih automobila – te bi se vrlo vjerojatno mogla nametnuti kao jedan od top brendova na domaćem tržištu u budućnosti. Što se tiče manje poznatih brendova koji su završili na ljestvici, izdvojiti ćemo: Rariro, Goupil, Dongfeng i MG.
Kvalitetnija infrastruktura za još veći rast tržišta električnih vozila
Jedan od glavnih nedostataka domaćeg tržišta električnih automobila za sada je još uvijek relativno slaba popratna infrastruktura. Iako električnih punionica sada imamo širom hrvatskih gradova, problem je mali broj punionica – i manjak punionica izvan gradova. Potrebe za punionicama u gradovima sve su veće, a mnogi gradovi još uvijek oskudijevaju brojem punionica. S druge strane, manje ruralne sredine ne zalažu se u dovoljno velikoj mjeri za implementaciju električnih punionica na strateški važna mjesta.
Europska Unija sve je glasnija i jasnija u svojim stavovima kako je elektrifikacija automobila jedan od glavnih temelja zelene budućnosti. Samim time, donesene su mnoge regulative i financijske konstrukcije koje bi trebale pomoći razvoju elektrifikacije automobilskog tržišta. U budućnosti ćemo tako imati prilike izvući još više novca za izgradnju mnogobrojnih električnih punionica, a istovremeno će se nastaviti i s programom sufinanciranja kupnje električnih vozila.
Valja ovdje spomenuti i velika ulaganja u razvoj vlastitih europskih baterija za automobile, kako bi se smanjio utjecaj o proizvodnim kapacitetima Kine i Istoka. Kada sve skupa zbrojimo, pred nama je električna automobilska budućnost – koja će vrlo brzo zavladati i Hrvatskom. Mjesta za ostajanje na fosilinim gorivima više neće biti jer gotovo svi proizvođači automobila rade zaokret na električna vozila. Samim time, ako još uvijek niste – vrijeme je da razmotrite ponudu električnih automobila u Hrvatskoj.
Piše: Marko Županić