Ovih dana stigle su vrlo važne vijesti iz SAD-a koje znače još jednu prekretnicu u razvoju automatizirane vožnje. Mercedes-Benz postao je prvi proizvođač automobila koji je dobio dozvolu za automatiziranu vožnju treće razine (Level 3) na američkim cestama. Tvrtka je navela kako se isto dogodilo u državi Nevadi gdje joj je omogućeno korištenje Drive Pilot tehnologije.
Zakonsko odobrenje
Kod korištenja Drive Pilot tehnologije automobil samostalno obavlja kompletnu vožnju, no vozač u njemu mora biti spreman u određenom trenutku preuzeti kontrolu.
Mercedes je objavio da je ova tehnologija sukladna zakonski propisanom „stanju minimalnog rizika“ koji je u Nevadi naveden za razinu 3 ili više razine autonomne vožnje. Spomenuti minimalni rizik zahtijeva da je vozilo u mogućnosti stati ako se pojavi određeni kvar u sustavu.
Mercedesova Drive Pilot tehnologija slična je ostalim „hands-free“ sustavima vožnje kao što su Super Cruise General Motorsa, Fordov Blue Cruise ili Teslin Autopilot. Oni svi omogućuju vozaču da makne ruke s volana te stopala s papučica pod određenim uvjetima. Za razliku od razine 2 gdje vozač mora držati pogled na cestu, Mercedesov sustav razine 3 ima nešto više slobode.
Testiranja Drive Pilota
Poznati portal The Drive prošle je godine testirao Drive Pilot na zatvorenoj stazi u Njemačkoj. Navedeno je kako vozač mora paziti na to da je njegovo lice cijelo vrijeme vidljivo kamerama unutar automobila, a komunikaciju s putnicima ili druge radnje poput uspostavljanja poziva može odrađivati na infotainment zaslonu.
Sustav je programiran da ne dopušta vozaču spavanje ili vožnju na stražnjem sjedalu i po tome se razlikuje od, primjerice, Teslinog Autopilota gdje se moglo raditi oboje pošto sustav praćenja nije dobro reguliran.
Drive Pilot se također ponaša kao mnogi sustavi razine 2. Ubrzava i smanjuje brzinu, ovisno o gustoći prometa. Automobil može centrirati prema traci i izvoditi automatizirane promjene traka.
Zanimljivo je da Mercedes navodi kako Drive Pilot djeluje na brzinama do otprilike 140 kilometara na sat „na prikladnim sekcijama autoputa gdje je intenzivnija gustoća prometa“. Čini se da se time sugerira da će njegova upotreba biti prikladna na prometnim dionicama gdje su potrebna česta zaustavljanja i kretanja.
Drive Pilot sustav se, uz kameru i radar, pouzdaje na podatke senzora kako bi mogao konstruirati 3D model okruženja te na mikrofone koji detektiraju dolazak vozila.
Velika razlika Drive Pilota i, primjerice, sličnih sustava kod Forda ili General Motorsa je mogućnost djelovanja u širem rasponu potencijalnih scenarija s manje ljudskih intervencija. Razina 2 autonomne vožnje je još uvijek prilagodljiva razina kontrole, no razina 3 kod Drive Pilota u softverskom i hardverskom smislu može procesuirati mnogo više podataka i pružiti mnogo veću autonomnost na cesti.
Razina 3 ima svoje rizike
Potrebno je reći kako razina 3 nije toliko savršena te nosi sa sobom određene rizike. Neke tvrtke koje se bave tehnologijom autonomnih vozila, kao što su Waymo ili Cruise, navele su mišljenje prema kojem smatraju da je razina 3 previše opasna i kako bi se zapravo ekskluzivno trebalo raditi na razini 4. Razlog ovakvog mišljenja leži u činjenici da vozači moraju održavati svoju pažnju unatoč tome što vozilo obavlja većinu zadataka.
Studije su pokazale da postoji veliki jaz između automatiziranog sustava vožnje i situacije kada vozač upravlja vozilom. Kada se vozač u tolikoj mjeri isključi iz upravljanja vozilom tijekom dužeg perioda, postoji opasnost da njegove reakcije budu previše intenzivne i pretjerane u situaciji kad mora naglo preuzeti kontrolu. Vozač tada može previše intenzivno okrenuti volan, kočiti prejako ili ne biti u mogućnosti ispravno reagirati jer mu dugo vremena pažnja nije bila fokusirana.
Sve te radnje mogu stvoriti domino efekt koji potencijalno može biti vrlo opasan.
Drugi proizvođači također rade istraživanja
Mercedes trenutno nije jedini proizvođač automobila koji se intenzivno posvetio radu na tehnologiji autonomne vožnje. Nedavno smo mogli vidjeti objavu Forda kako se okreće razvoju sustava razine 2 i 3 autonomne vožnje. Audi, BMW i Volvo također su spomenuli da rade na svojim sustavima razine 3.
Na kraju se može zaključiti da je mogućnost funkcioniranja Drive Pilota u raznim scenarijima stvarnih situacija na cesti zaista impresivna. Ono što se posebno ističe u ovom kontekstu je kako se Drive Pilot brzo i samouvjereno prilagođava.
Sustavi razine 2 teško se mogu s njime uspoređivati. To nije samo zbog potrebe vozača da stalno obraća pozornost na cestu, već i zbog činjenice kako je reakcija sustava te razine znatno sporija te teže procesuiraju podatke i elemente iz okoline uz mnogo nedoumica.
Drive Pilot u potpunosti imitira ljudskog vozača s fluidnim i jasnim upravljačkim inputima te uvjerljivim upravljanjem s ubrzavanjem i kočenjem. Teško je spekulirati kako će se ovakvo jedno vozilo prilagoditi američkim, a pogotovo europskim, prometnim regulacijama. Također je teško reći koliko će uvjerljivo ovaj sustav djelovati na neke regulatorne institucije i agencije, ali svakako se radi o jednom od trenutno najnaprednijih u svijetu.
Mercedes-Benz je ljestvicu visoko postavio s Drive Pilotom i tek treba vidjeti kakav će biti odgovor drugih proizvođača automobila te što novo mogu ponuditi sa svojim sustavima.
Piše: Ervin Mičetić