Potreba za kvalitetnim i izdržljivim baterijama na svjetskoj i europskoj razini iz godine u godinu raste. Kada samo pomislimo koliko se baterija koristi unutar naših pametnih telefona, tableta, prijenosnih računala, ali i raznih drugih uređaja – postajemo svjesni koliko smo zapravo ovisni o baterijama. No, segment koji će itekako u budućnosti ovisiti o baterijama je auto industrija. Ova popularna industrija sve više se okreće elektrifikaciji automobila, što znači da drastično raste i potrebama za velikim i izdržljivim baterijama.
Prema statističkim podacima, europske su zemlje nedavno premašile prodaju električnih automobila u odnosu na kinesko tržište – što znači da EU i europski proizvođači automobila rade sjajan posao u području popularizacije vožnje na struju. Iako europsko tržište sada igra itekako važnu ulogu na području električnih vozila, činjenica je da se u Europi proizvodi tek mala količina baterija za automobile. To je veliki problem i financijski gubitak jer upravo je baterija najskupocjeniji dio električnog automobila. Trošak baterije električnog automobila u prosjeku iznosi čak 30% vrijednosti automobila.
Godine 2017. Europska komisija osnovala je Battery Alliance čiji je zadatak pronaći rješenja i osmisliti planove za proizvodnju baterija na području Europe. Iako je od tada prošlo već nekoliko godina, činjenica je da nemamo velikih napredaka po tom pitanju – a ti su napredci neizbježni za jačanje gospodarstva. Stvari oko proizvodnje baterija na tlu Europe razvijaju se jako sporo, no sve bi trebala potaknuti nova velika ulaganja koja će Europa usmjeriti u bolje pozicioniranje europske proizvodnje baterija na globalnoj sceni. Ideja je osigurati dovoljno električnih baterija koje će moći pratiti užurbani razvoj električnih automobila, ali i ostalih električnih proizvoda za čiji je rad potrebna baterija. Mogli bismo reći kako je ulaganje u proizvodnju baterija, zapravo ulaganje u budućnost.
Europski automobili na korejskim i kineskim baterijama
Automobilska industrija čini jednu od okosnica europskog gospodarstva, a “domaći” proizvođači trude se održati svoj status na globalnoj sceni. Već nekoliko godina na automobilskom tržištu događa se jedan veliki zaokreta ka elektrifikaciji automobila, koji će u godinama pred nama biti itekako izražen. Prema dostupnim podacima, u Europi trenutno 10 posto tržišta čine električni automobili, a do 2030. godine taj postotak bi trebao iznositi oko 30% za automobile na struju. UZ to što se u Europi proizvodi veliki broje električnih automobila, Europa je ujedno veliko tržište za takve automobile. S obzirom na to da imamo i proizvodnju i prodaju na svojem kontinentu – prava je šteta što veliki dio novca odlazi u zemlje s Istoka.
Kao što smo već rekli, baterija čini oko 30% troška vozila i zapravo je pojedinačno najveći trošak kod proizvodnje električnog vozila. No, zanimljivo je kako europski automobili striktno ovise o proizvodnji baterija na kineskom i korejskom tržištu. Dakle, imamo automobile, imamo tehnologiju i inovacije – ali nemamo baterija koje bi pogonile te električne automobile.
Što se tiče baterija koje pogone europske automobile, najviše njih dolazi nam iz poznatih južnokorejskih kompanija LG Chem, Samsung i SK Innovation. Uz južnokorejske divove tu je još i kineski Contemporary Amperex Technology Limited (CATL), ali i japanski Panasonic. Sve te navedene kompanije zaslužne su za funkcioniranje europskih električnih vozila jer proizvodnje baterija u Europi gotovo da ni nema. Nešto malo proizvodnje baterija u Europi odvija se u Poljskoj i Mađarskoj, ali to su poprilično mizerne brojke na globalnoj sceni.
Velika potreba za kvalitetnim baterijama
Kupnja baterija iz Južne Koreje, Kine i Japana predstavlja svojevrstan “trn u oku” europskim čelnicima i proizvođačima automobila. Naime, mnogi stručnjaci smatraju kako se kupnjom baterija s Istoka gubi veliki novac, a ujedno se i usporava razvoj i proizvodnja novih električnih automobila. Iako su se baterije s Istoka pokazale vrlo kvalitetnima i ispunjavanju svoj zadatak sukladno specifikacijama – Europa želi barem dio proizvodnje baterija preseliti unutar svojih granica. Na taj način osigurala bi se bolja integracija između proizvođača automobila i baterija, a ujedno bi se omogućio i kvalitetniji i sveobuhvatniji razvoj inovacija.
Kada pričamo o baterijama, uglavnom se to odnosi na litij-ionske baterije. Navedene baterija ne koriste se samo u auto industriji već je njihova primjena puno raznovrsnija. Uzmemo li u obzir ostale uređaje u kojima se litij-ionske baterije koriste predviđa se kako će povećanje potreba tih baterija dosegnuti minimalno 25 gWh do kraja 2032. godine. Što se tiče same elektrifikacije automobila tu su stvari još izražajnije pa su prognoze daleko veće. Do 2022. godine trebat ćemo 120 gWh novih baterija za automobile, a do 2030. godine ta će se potreba popeti na čak 500 gWh godišnje. Samim time jasno je vidljivo kako će potreba za novim baterijama drastično rasti u godinama koje su pred nama – i to je segment koji Europa želi iskoristiti.
Europi će udio elektrificiranih (priključnih hibrida i potpuno električnih) vozila premašiti 30 posto do 2030. godine, u odnosu na sadašnji oko 10 posto. Očekuje se da će Europi do kraja 2022. godine trebati 120 gWh novih baterija za elektrifikaciju automobila (baterijska i hibridna) putnička vozila, a do kraja 2030. godine čak 400 do 500 gWh godišnje proizvodnje baterija za automobile.
Europa predvodnik u ulaganjima u proizvodnju baterija
Kada je godine 2017. osnovana Battery Alliance (Europsko industrijsko udruženje za proizvodnju baterija) stvoren je temeljit i opsežan plan ulaganju u proizvodnju baterija u budućnosti. Od te godine Europska Unija započela je i velika ulaganja u sektor razvoja baterija, a ta ulaganja trenutno su najveća u svijetu. Zanimljivo, Europa je po ulaganjima u proizvodnju baterija uspjela prestići čak i Kinu – čije tržište baterija dominira svijetom. Dakle, Europska Unija misli itekako ozbiljno i za predvidjeti je kako će Europa u budućnosti igrati važnu ulogu na globalnom tržištu baterija. Ipak, put do te titule je iznimno dugačak i težak – no prvi koraci su uspješno obavljeni.
Europska investicijska banka (EIB) objavila je kako će ove godine u pojedinačne projekte proizvodnje baterija ulagati čak milijardu eura. Ogroman je to novac koji je veći od svih ulaganja u taj segment u proteklih deset godina. Sveukupno, financiranje tržišta za proizvodnju baterija sada iznosi impresivnih 100 milijardi eura, što je povećanje za čak 30 puta u odnosu na neke prethodne godine. Procjene su kako bu ukupna vrijednost navedene industrije mogla doseći razinu od 250 milijardi eura. Europski proizvođači vodit će se ekološkom politikom – sve od procesa nabave materijala pa do recikliranja starih baterija. Ukupno bi ovaj sektor mogao zaposliti oko 4 milijuna radnika – što je itekako impozantna brojka.
Raste broj proizvođača baterija u Europi
Putem financijskog mehanizma IPCEI (financiranje strateških projekta od zajedničkog europskog interesa) u 2019. godini investirane su velike količine novca u sedam zemalja Europe, među kojima su: Francuska, Njemačka, Belgija, Švedska, Finska, Italija i Poljska. U tim bi se zemljama trebao odvijati istraživački rad koji će uroditi inovacijama i proizvodnjom baterija za budućnost. Budućnost razvoja europskih baterija vrlo vjerojatno će obilježiti Northvolta iz Švedske i Total iz Francuske – koji će se aktivno uključiti u razvoj inovacija na području baterija.
Što se tiče konkretnih pomaka u razvoju baterija na području Europe, stvari ipak idu određenim tempom prema budućnosti. Možda i najznačajniji pomak događa se u sferi Volkswagen Group – koja je vodeći europski proizvođač automobila. U razvoj električnih vozila ova je grupa uložila milijarde i milijarde eura, a sada se ubrzano priprema za razvoj tvornice baterija u Njemačkoj. U zajedničkom ulaganju s Northvoltom ovaj će automobilski gigant do početka 2024. godine pokrenuti tvornicu baterija u Salzgitteru čiji će kapacitet biti do 16 gWh. Potreba Volkswagen Group do 2025. godine iznosit će velikih 150 gWh, tako da će ova nova tvornica zadovoljiti samo jedan manji dio potreba.
Northvolt već za iduću godinu priprema otvorenje velike tvornice baterija u Skelleftei u Švedskoj u kojoj će se najprije proizvoditi 16 gWh, ali će kapacitet biti proširen na 32 gWh u skorašnjoj budućnosti. PSA i Total-Saft otvorit će čak dvije tvornice za proizvodnju baterija (jednu u Njemačkoj, a drugu u Švicarskoj) do 2023. godine, a pojedinačni kapacitet tvornice iznosit će 24 gWh. Verkor će pokrenuti proizvodnju od 16 gWh u Francuskoj, a Britishvolt u Walesu do kraja 2023. godine s kapacitetom od 30 gWh.
Uz nove projekte tvornica baterija koje se otvaraju narednih godina, veliki su planovi i po pitanju proširenja kapaciteta postojećih tvornica. SK Innovation će svoju tvornicu baterija u Mađarskoj od 7.5 gWh proširiti na 17.3 gWh do 2022. godine, dok će primjerice popularni LG Chem tvornicu u Poljskoj proširiti s 10 gWh na čak 65 gWh. U Europske tvornice ulagat će i ostali poznati proizvođači baterija, a među njima ćemo spomenuti Samsung SDI (tvornica od 3 gWh od 2021. godine u Mađarskoj) te CATL (tvornica od 32 gWh u Njemačkoj do 2022. godine).
Iz svega gore navedenog jasno je kako se sprema prava evolucija europskih baterija na globalnom tržištu, što bi Europu u budućnosti trebalo pozicionirati kao jednog od glavnih svjetskih izvoznika baterija. Poseban značaj otvaranje novih tvornica za proizvodnju baterija ima i za europsku auto industriju koja žudi za inovativnim i kvalitetnim rješenjima po pitanju baterija. S obzirom na rast popularnosti električnih automobila potražnja za baterijama bit će ogromna, a novi europski proizvođači baterija trudit će se zadovoljiti potrebe tržišta.
Europa se na najvišim razinama pobrinula, planiranjem i ulaganjima, da razvoj europskih baterija ide u smjeru koji nameće tehnološka budućnost. Drastično povećanje ulaganja u sektor proizvodnje baterija čini nam se kao pametan korak jer današnje baterije donose iznimnu vrijednost svakom elektroničkom uređaju, a posebice električnim vozilima. Kako se europsko gospodarstvo uvelike oslanja na auto industriju, a auto industrija na nove električne automobile – svaki uloženi euro u proizvodnju baterija čini nam se smislen.
Piše: M.Ž.