Koliko iznosi cijena baterija za električne automobile i zašto su baterije jedan od najvažnijih čimbenika finalne cijene automobila? Jesu li baterije opasne zbog mogućnosti zapaljenja i koliko u prosjeku traje baterija u automobilu? Kako se baterije mogu puniti i je li moguće recikliranje starih baterija za automobile?
Baterije za električne automobile sve su češće tema mnogih rasprava u medijima i na društvenim mrežama. Naime, baterije su jedan od najvažnijih dijelova električnih automobila, a ujedno pridonose u velikoj mjeri i cijeni samih automobila. Analitičari nagovještaju kako će pad cijene baterija, značiti i veliki pad cijena električnih automobila – što je super vijest za sve buduće vozače vozila na struju.
S obzirom na to da su velike baterije jedna od većih inovacija u području automobilske industrije, mnogo je nepoznanica koje vežemo uz same baterije. Dakako, mnogi se vozači pitaju koliko su baterije sigurne i kakve performanse vožnje mogu pružiti. Odlučili smo malo istražiti sustave baterija u automobilima te vam u nastavku donosimo nekoliko vrlo važnih smjernica u razvoju i nabavci baterija za automobile.
Baterija kao temelj kvalitetnog električnog automobila
Više-manje je svima jasno da je baterija temelj svakog električnog automobila. Naime, u bateriji je pohranjena energija koju automobil pretvara u snagu te zahvaljujući tome savladava više ili manje kilometara. Baterije većeg kapaciteta pružaju bolje vozne performanse, ali ujedno zauzimaju i više prostora.
Važno je naglasiti kako sektor baterija u automobilima izuzetno brzo napreduje pa danas imamo puno bolje i modernije baterije, nego što smo ih imali u automobilima prije samo nekoliko godina. Povećan je kapacitet baterija, smanjene su dimenzije – a ujedno je omogućeno i brzo punjenje koje je izuzetno praktično u mnogim situacijama. Sve to itekako utječe na vozne performanse električnih automobila.
Baterije su uglavnom smještene ispod samog automobila ili u stražnjem dijelu vozila. Današnje baterije u nešto manje dimenzije uspijevaju strpati više kapaciteta, što omogućava bolji domet električnih vozila. Baterije iz godine u godinu postaju sve bolje i sofisticiranije, što vozačima osigurava komforniju i dugotrajniju vožnju.
Primjerice, prije samo nekoliko godina dosezi električnih automobila kretali su se oko 200 kilometara, a danas ti dosezi kod top automobila idu i preko 500 km na jednom punjenju. Povećanjem kapaciteta vozačima je omogućena dulja vožnja, što itekako utječe na odluku o kupovini električnog vozila. Naime, uz izdržljivije baterije vozači ne moraju brinuti stalnom punjenju vozila – što daje znatno više komfora i puno manje brige oko kilometraže koju rade svakog dana.
Baterije znatno diktiraju cijenu električnog vozila
Pri primjerak baterija kakve danas dominiraju tržištem nastao je još davne 1980. godine, kada je ustanovljeno kada kombinacija litija-kobalta-kisika može pružiti dovoljnu stabilnost za pohranjivanje električne energije. Od tada je proteklo već više od 40 godina, a današnje su baterije u mnogim pogledima znatno napredovale. Posebice valja pohvaliti sektor pametnih telefona, zbog kojeg su mnogi proizvođači i inženjeri stvorili izuzetno vrijedne i brzo punjive baterije – koje su danas prisutne u mnogim uređajima i područjima.
Baterije su dugo godina bile trn u oku mnogih proizvođača električnih uređaja, a posebice i električnih automobila. Naime, da bi se pružile koliko-toliko zadovoljavajuće performanse vožnje (100+ km) bilo je potrebno u automobil ugraditi poprilično veliku bateriju. Drugi problem je bila sporost punjenja baterije, što je uzrokovalo da vozači koji ostanu bez energije trebaju satima čekati da mogu nastaviti put. Srećom, danas je većina tih problema otklonjena, a mnogobrojni proizvođači baterija proizvode sve bolja i inovativnija rješenja.
Iako danas imamo dostupnu naprednu tehnologiju pohrane energije, činjenica jest da baterije još uvijek igraju vrlo važnu ulogu u cijeni samog električnog vozila. Prema provedenim istraživanjima, prosječna cijena baterije za električni automobil u ovome trenutku iznosi preko 6.000 dolara. Kada to uračunamo u cijenu vozila, ispada kako je baterija vrlo važan i bitan čimbenik još uvijek visoke cijene električnih vozila. Srećom, posljednjih je godina cijena baterija u pad – a to će se nastaviti i u narednim godinama.
Zbog pada cijene baterija el. vozila biti će jeftinija od klasičnih
Kao što smo rekli iznad, posljednjih je godina cijena baterija za električne automobile u padu, što je sjajna vijest za sve buduće vlasnike električnih automobila. Naime, činjenica jest da će značajni pad cijena baterija utjecati i na značajni pad cijena električnih vozila. Samim time, doći ćemo u fazu kada će električna vozila biti cjenovno pristupačnija od klasičnih vozila na benzin i dizel (koja se ionako uskoro više neće proizvoditi).
Nekoliko je glavnih razloga pada cijene baterija, a jedan od najvažnijih svakako jest više uključenih kompanija koje su prepoznale važnost inovacija u području baterija. Zanimljivo, do sada je proizvodnja baterija uglavnom bila fokusirana na dalekom Istoku, što je omogućavalo kompanija da dižu cijene i imaju određeni monopol. No, situacija se po tom pitanju mijenja i sada imamo raznolikost zahvaljujući kojoj se baterije proizvode i u Europi, ali i SAD-u.
Primjera radi, najpoznatiji proizvođač automobila Tesla, odlučio je kako će graditi veliko vlastito postrojenje za baterije u Europi (nedaleko Berlina). Tamo bi se trebale proizvoditi inovativne baterije za Tesla automobile, a proizvodni kapaciteti trebali bi biti izuzetno veliki. Prema nekim najavama, Tesla bi u toj tvornici trebala imati više od 12 tisuća radnika, s time da će više od tisuću radnika biti isključivo vezano uz proizvodnju baterija za nova Tesla vozila. U Teslinoj tvornici blizu Berlina godišnje bi se trebalo proizvoditi do 500 tisuća električnih automobila.
Slične aktivnosti započele su i u raznim drugim poznatim auto brendovima, koji se mahom odlučuju za “odvajanje” od Istoka. Naime, mnogi su proizvođači automobila prepoznali kako mogu biti inovativniji, brži i kvalitetniji odluče li se za samostalni razvoj baterija za automobile. Tako će u narednim godinama i veliki broj europskih auto giganta vlastite baterije proizvoditi na području Europe, čime će se smanjiti ovisnost o kineskim baterijama.
Drugi važan čimbenik za pad cijena baterija definitivno su inovacije. Zahvaljujući inovativnim procesima proizvodnje i baterijama čije trajanje je dulje i postojanije – cijena baterija može padati. Inovacije su posljednjih godina prekrojile tržište baterija za električne automobile, a cijena će narednih godina još dodatno padati. Uz diverzifikaciju proizvodnje i inovacije, treći važan čimbenik pada cijene baterija jest iskorištenje postojećih materijala. Naime, stare baterije imaju vrlo dobru iskoristivost pa se mogu koristiti za proizvodnju novih baterija – čime se ostvaruju značajne uštede na materijalu za baterije.
Prema prognozama analitičara, zbog pada cijene baterija, električni automobili bi cjenovno mogli sustići klasične automobile već do 2027. godine. Nakon 2027. godine cijena električnih automobila trebala bi biti povoljnije u odnosu na klasična vozila na benzin ili dizel. To je definitivno odlična vijest kojoj se mogu radovati svi budući vlasnici električnih vozila.
Mogućnost zapaljenja el. automobila je 1 naprema 12 milijuna
Mediji često znaju napraviti određenu senzaciju pa se tako ponekad u medijima može pročitati kako su električni automobili opasni jer može doći do zapaljenja baterije. Činjenica jest da može doći do zapaljenja zbog baterije, ali isto tako je činjenica da može doći i do zapaljenja automobila zbog benzina. Valja imati na pameti da električni automobili nisu ništa manje sigurni od klasičnih automobila, pogotovo jer moraju proći stroge provjere od strane institucija nadležnih za sigurnost u prometu.
Istraživanja su pokazala kako je vjerojatnost za spontano zapaljenje baterije električnog automobila izuzetno mala. Izračunali su kako je vjerojatnost zapaljenja baterije svega 1 prema 12 milijuna, što znači da će se možda samo jedan od 12 milijuna električnih automobila zapaliti zbog baterije. Valja naglasiti kako je mogućnost zapaljenja automobila zbog baterije povećana u slučaju sudara, mada su i tamo mogućnosti vrlo vrlo niske. Naime, baterija je izuzetno dobro zaštićena u automobilu i nalazi se u zonama gdje ne dolazi do velikog naprezanja prilikom sudara. Baš kao električni automobil i klasični automobil na benzin se može zapaliti prilikom sudara – tako da nema nikakve dodatne opasnosti.
Jedna od pretpostavki jest i da se baterija može zapaliti zbog greške u softveru i ta je tvrdnja potpuno legitimna, mada su takve mogućnosti zapaljenja mizerno niske. S druge strane, i benzinski automobil se može zapaliti zbog loših električnih instalacije ili krivih postavki softvera – koji su danas praktički dio svakog novog automobila. Stoga, između električnog i klasičnog automobila nema apsolutno nikakve razlike – i mogućnost zapaljenja automobila su poprilično niske i rijetke (iako postoje).
Garancija na baterije uglavnom do 150.000 kilometara
Baterije električnih automobila s vremenom gube svoj kapacitet pa vam tako nakon nekoliko godina pružaju nešto oskudnije performanse vožnje. Nakon 7+ godina korištenja automobila poprilično je izvjesno da ćete trebati ili zamijeniti električni automobil ili zamijeniti bateriju električnog automobila. No, u razdoblju do 7 godina ne biste trebali imati nekih većih problema s baterijom automobila i kapacitet baterije trebao bi biti na zadovoljavajućoj razini (iznad 70%).
Proizvođači električnih automobila daju vam razne vrste garancija na baterija automobila, a uglavnom se svode na godine i kilometražu. Iako garancija varira od proizvođača i modela automobila, nekakvo prosječno trajanje garancije na bateriju iznosi ili 150.000 kilometara ili 5 godina. Kod mnogih je garancija i preko 7 godina, a neki proizvođači nude i više od 150.000 prijeđenih kilometara garancije na bateriju. Nakon tog perioda biti ćete primorani provjeriti stanje baterije te je prema potrebi zamijeniti jer će vaše vozilo moći prijeći svega polovicu kilometraže na jednom punjenju.
Električni automobili su iznimno povoljni za održavanje jer sadrže puno manje pokretnih dijelova, nego što je to slučaj kod klasičnih automobila na benzin ili dizel. Samim time, ostvariti ćete značajne uštede kod vožnje i popravaka, ali će vas dočekati zamjena baterija nakon 5+ godina korištenja. No, 5 godina možete sasvim bezbrižno uživati u vožnji na gotovo punom kapacitetu baterije, a nakon toga ćete vidjeti što i kako dalje. Cijena baterija će u tom periodu sasvim sigurno značajno pasti – pa bi vas zamjena trebala koštati puno manje nego što je to sada slučaj.
Piše: Marko Županić