PočetnaElektrična vozila6 mitova o električnim vozilima

6 mitova o električnim vozilima


Električna vozila (EV) velikom brzinom preuzimaju naše ceste, stoga je vrlo važno “razbitimitove vezane uz njih. Nažalost, neke “iskrivljene činjenice” su nastale od strane onih koji ne vole električna vozila, a neke stvari su se možda mogle vezati uz prve generacije električnih vozila. U svakom slučaju, mi ćemo danas u tekstu proći 6 mitova za koje smatramo da nisu istiniti i da o tome treba pričati. EV nisu spora vozila kojima treba cijela vječnost da se napune. Baš naprotiv. No, o tome u nastavku teksta.

1) Električna vozila se jako dugo pune

Ovo je jedna od najvećih zabluda o električnim vozilima. Ako priključite Hummer EV na običnu utičnicu od 220V u svojoj kući, trebat će mu jako puno vremena da se napuni zbog ogromne veličine baterije.

Ali, ako pripremite svoju kuću za punjenje električnog vozila, možete isti priključiti na L2 punjač koji će zasigurno nadopuniti/napuniti bateriju i ona će biti potpuno napunjena do trenutka kada se probudite sljedeći dan.

To naravno nije potrebno za ljude koji EV koriste za gradsku vožnju i s automobilom putuju do posla i nazad. Uz to, ne žive svi u kući i nemaju svoje dvorište. Većina ljudi u gradovima živi u stanovima, odnosno zgradama.

Zato ćete diljem Hrvatske ćete naći hrpu punjača za EV koji mogu brzo napuniti vaše vozilo. Čak imamo i nekoliko IONITY punjača snage 350kW koji će vozila poput Hyundaijevog IONIQ-a 5 napuniti od 10% do 80% za svega 18 minuta!

Naravno, većina punjača nudi manju snagu punjenja, no dok u trgovini nešto kupite ili popijete brzinsku kavu u kafiću, vaš automobil će biti napunjen dovoljno da napravite 200-300 ili više kilometara.

2) Električna vozila ne mogu putovati daleko

Mnogi misle da se električna vozila ne mogu koristiti za dulja putovanja i da im je domet dostatan za otići do trgovine, do posla i nazad. To je daleko od istine. Moderna električna vozila mogu prijeći 500-600 kilometara s jednim punjenjem, a da ne govorimo o autima kao što je Lucid Air koji nudi domet od 700-800 km s jednim punjenjem.

Ono što želimo reći je – električno vozilo je dobro da duži put, kao i svako “standardno” (ICE) vozilo. Samo što jedno punite na benzinskoj, a drugo na “punjaču”. Diljem hrvatske ćete naći benzinske postaje, kao što ćete naći i dovoljno punjača za EV.

Moguće je naravno da živite i u mjestu gdje nema hrpa punjača, nego samo nekoliko. Ali i tih nekoliko je dovoljno da svi koji imaju EV, dođu na isti i napune ga.

I za kraj ovog dijela, malo matematike. Recimo da EV ima domet od 500 km, a vi dnevno do posla i nazad radite 25 km. To znači da 20 dana možete ići na posao i nazad kući s jednim punjenjem. Zar je problem jednom mjesečno otići na punjač i napuniti auto?

Ili na putu od Zagreba do Splita stati na 45-60 minuta i pripuniti EV? Taman dok popijete kavu, auto je spreman za nastavak putovanja.

3) Električna vozila su spora

Ovo je vjerojatno jedna od najsmješnijih zabluda koje postoje. Da, imate električne automobile koji su limitirani na 140-150 km/h, ali imate i Rimac Neveru koja ide preko 400 km/h.

Generalno, danas su električna vozila daleko od sporih; oni su “kraljevi ubrzanja”. Električna vozila mogu ubrzati brže od svojih benzinskih alternativa zahvaljujući trenutnom momentu koji proizvode električni motori.

Električna vozila kao što je Tesla Model S Plaid mogu uništiti sve “ICE izazivače” u drag utrci. Zatim imate hiperautomobile poput spomenute Rimac Nevere, koja će izdominirati svaki cestovni automobil koji joj se približi.

Mnoga električna vozila imaju četiri zasebna motora koji daju trenutni okretni moment u sva četiri kotača automobila. Takva vozila mogu kontrolirati koliko snage odlazi na svaki kotač, pružajući razinu kontrole i sofisticiranosti koju automobili s unutarnjim izgaranjem jednostavno mogu samo sanjati.

4) Električna vozila su nepouzdana

Električna vozila ne zahtijevaju redovite izmjene ulja kao vozila s unutarnjim izgaranjem, a električni motori nemaju toliko pokretnih dijelova kao spomenuti konvencionalni motori s unutarnjim izgaranjem.

Ostatak električnog automobila vrlo je sličan konvencionalnom automobilu, posebice osnovne komponente poput kočnica i ovjesa. Dakle, pouzdanost ovih dijelova ne bi trebala biti toliko različita. Međutim, najveća briga koju većina ljudi ima kada je u pitanju pouzdanost EV-a je baterija.

To je donekle opravdana briga, posebno s obzirom na cijenu zamjene baterije. No, baš kao što se katastrofalni kvar motora može dogoditi svakom “standardnom” (ICE) automobilu, čak i novom, baterije mogu otkazati.

To ipak nije česta pojava, a električna vozila su dizajnirana da traju mnogo godina s istom baterijom. Teslino jamstvo pokriva bateriju vašeg novog EV-a osam godina. Ovo je izravna izjava o povjerenju proizvođača električnih vozila da će vaše električno vozilo biti pouzdano dugi niz godina, uključujući baterije.

5) Električna vozila su užasno skupa

Električna vozila su bila užasno skupa, ali kako vrijeme prolazi, pojavljuje se sve više električnih vozila s pristupačnim cijenama. Ako to iskombinirate s time da ne morate raditi mnoge servise, da ne morate ići na benzinsku postaju, te da od države možete dobiti solidne novce u obliku “poticaja” – imate dobitnu kombinaciju.

Mnogima je Tesla sinonim za električne aute, ali Tesla spada u “premium razred” automobila kao što su BMW, Mercedes, Audi i slični. Ako si možete priuštiti BMW, vjerojatno možete i Teslu. Pitanje je vaših osobnih preferenci.

No, većina nas gleda aute iz nižih razreda. Dobra vijest je da upravo u tim nižim razredima možete naći pristojne električne automobile. Ali na kraju dana, EV su, u apsolutnom iznosu, nešto skuplji od ICE vozila.

6) Baterije električnih vozila ne traju jako dugo

Mnogi ljudi vjeruju da se električna vozila nakon nekoliko godina korištenja mogu baciti “u smeće”. To, naravno, nije istina. Ni približno.

Od svog električnog vozila možete očekivati pristojan radni vijek, a čak i nakon što baterija više ne bude optimalna za korištenje, možete ju iskoristiti za neke druge stvari.

Kao što smo rekli, Tesla nudi čak 8 godina garancije na bateriju, što dovoljno govori koliko su samouvjereni i koliko vjeruju da će baterije biti optimalne za korištenje. Drugi proizvođači EV nude nešto kraće garancije na baterije, ali definitivno će raditi dovoljno dugo.

Baterija se definitivno neće “pokvariti” za dvije godine i nećete morati potrošiti X tisuća eura da ju zamijenite. Ako se i slučajno pokvari, dobiti ćete novu bateriju besplatno jer imate garanciju na istu. Tako da kupnjom novog EV dobivate garanciju da ćete se godinama jeftino voziti na struju.

 

Piše: Boris Plavljanić


RELATED ARTICLES

4 Komentari

  1. Da, ako imam pola milijuna kuna za el. auto OK, ali ako nemamo onda da kupimo kao i do sad, polovan auto (na struju) iz Njemačke. I pitanje je koliko će ta polovna baterija raditi. A što se događa s kapacitetom baterije po zimi, kad baterija izgubi i trećinu snage, plus još kad ostari i izgubi kapacitet. I gdje je tu ekološka računica ako automobili na unutarnje izgaranje dulje traju, (npr. u Egiptu ili na Kubi voze automobile stare i do 50 godina i to u velikim količinama.

  2. Ja vozim doduše rabljeni ZOE, 9g. star, domet mu je po zimi 50posto nazivnog dometa, ne smijem ga stalno puniti kod kuće jer će me struja koštati 50% skuplje. U glavnom, kompletna priča ne drži vodu. Jedino ako budemo punili na dizel agregate…

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular