Nezgodna stvar kod otkazivanja komponenti računala ili računala uopće jest ta što se takve stvari nekako uvijek dogode kada to najmanje očekujemo i želimo. Bez obzira na to kada dođe do otkazivanja nečega na računalu većina nas će si postaviti pitanje koje glasi: „Je li to baš sada moralo otkazati“?
Ne bi li bilo odlično kada bismo na neki način mogli odrediti kada bi otprilike neka komponenta mogla otkazati? Ono što je još bolje jest da to možemo učiniti. U nastavku članka ćemo nešto više reći o znakovima upozorenja da računalo otkazuje (ili da će uskoro otkazati) i što mi kao korisnici možemo učiniti u vezi njih.
Jedan od očiglednih pokazatelja je ”glasan” disk
Unatoč tomu što danas sve veći broj prijenosnih i stolnih računala koriste SSD-ove još uvijek postoji solidan broj računala koji u sebi imaju standardne, čvrste diskove.
Najveća razlika između SSD-ova i čvrstih diskova jest ta što su čvrsti diskovi mehanički. To znači da se HDD ili čvrsti sastoji od pokretnih dijelova, a kao i kod svih drugih pokretnih dijelova i ti se s vremenom mogu ”istrošiti”. Može doći do ”zamora materijala”. Neka istraživanja pokazuju da je uobičajeni vijek trajanja jednog čvrstog diska do pet godina.
Što mi kao korisnici možemo u vezi ovoga učiniti?
Običan korisnik ne može nažalost puno toga učiniti u vezi diska koji otkazuje. Najbolje što mi kao korisnici u vezi ovoga možemo učiniti jest to da povremeno radimo sigurnosne kopije podataka. Ako do otkazivanja diska dođe, šteta će barem biti donekle manja.
Drugi pokazatelj otkazivanja računala su česte greške koje nastaju prilikom pokretanja računala
Unatoč tomu što potencijalnih razloga i uzroka za greške koje nastaju prilikom podizanja sustava i uključivanja računala ima cijelo mnoštvo, jedno je sigurno: ako vaše računalo pokazuje sve više ovakvih grešaka gotovo je sigurno da će neka komponenta otkazati (ili da otkazuje).
Ako recimo prilikom ”bootanja” Windowsa vaše računalo ne može očitati Windowse i umjesto toga vam pokaže poruku tipa ”Could not find boot device” to znači da postoje velike šanse da su Windowsi korumpirani (corrupted). Problemi s podizanjem i očitavanjem operacijskog sustava se mogu dogoditi s vremena na vrijeme čak i kod novijih računala. No problem nastaje ako se oni događaju sve češće i ako sve teže i teže vaše računalo može podići sustav, unatoč tomu što ste nedavno instalirali novu kopiju Windowsa. Rješenje za ovaj problem jest ponovna instalacija Windowsa.
Treći pokazatelj – programi, aplikacije i igre rade sporije i lošije bez nekog očitog razloga
Rušenje sustava ne događa se nužno zbog problema kod hardverskih komponenti. Često puta uzročnici za takve probleme mogu se pronaći i u programima koji ne rade dobro.
Jedan od najčešćih razloga (kojeg ipak mnogi korisnici ne primijete) nastanka softverskih problema na vašem računalu zbog kojeg cijelo računalo radi lošije nego što bi trebalo jest specifikacija računala. U slučaju da program zahtijeva više procesne moći i sposobnosti nego što to računalo može pružiti doći će do naglog usporavanja i prestanka rada cijelog računala.
Rješenje za ovakav problem jest obraćanje pažnje na potrebe sustava aplikacije prije njezinog instaliranja na računalo. Ako neka aplikacija za svoj rad zahtjeva 4 GB RAM a vaš laptop u sebi ima 2 GB RAM znate da taj program neće raditi. Ako pak računalo zadovoljava potrebe, no problemi i dalje postoje, probajte očistiti računalo korištenjem nekog od programa za čišćenje.
Loše hardverske performanse
Loše performanse hardverskih komponenti očigledan su pokazatelj nadolazećeg ”rušenja” računala. Ovaj problem je zapravo najčeći, a njegovo rješavanje ovisi o tome koja je hardverska komponenta problematična. Je li problem u procesoru? Ili je možda problem u zvučnoj kartici? U točno, određivanju koja je komponenta problematična mogu vam pomoći neki od programa za odrađivanje benchmark mjerenja na računalu.
Radi li ventilator (ili ventilatori) na vašem računalo glasno?
Ventilator(i) služe snižavanju radne temperature računalnih komponenti. U slučaju da ventilator vašeg računala radi glasnije nego što je to uobičajeno i normalno vrlo vjerojatno postoji nekakav problem ili kod samog ventilatora ili kod drugih komponenti.
Provjerite je li ventilator prljav i je li se oko njega nakupila prašina. Nakon toga provjerite pregrijava li se vaše računalo. U slučaju da se pregrijava i da ga ventilator ne može ohladiti nešto ozbiljno nije u redu s ostalim komponentama, što može dovesti do otkazivanja računala i ozbiljne štete ukoliko se ovakav problem ne riješi u što kraćem vremenu.
”Konflikt” hardverskih komponenti
Što se dogodi kada recimo dva programa na računalu žele u isto vrijeme koristiti istu hardversku komponentu? Dolazi do takozvanog ”konflikta” hardverskih komponenti.
Konflikt hardverskih komponenti nije mala ni zanemariva stvar. Svaki puta kada do njega dođe računalo može početi nepredvidivo raditi (može doći do rušenja aplikacije ili do ponavljajućih BSOD ekrana). Najjednostavniji način kako se može provjeriti je li došlo do konflikta komponenti jest pomoću Windowsovog Device Managera. Svaka komponenta koja ima problem bit će označena žutim uskličnikom. Reinstaliranje pogonskih programa komponente može riješiti problem.
Nemogućnost korištenja programa i datoteka na računalu
Još jedan od klasičnih pokazatelja otkazivanja računala su greške koje nastaju prilikom pokušaja otvaranja datoteka te prilikom pokušaja korištenja programa. Aplikacija koju ste do jučer normalno koristili odjednom ne radi ili samo radi ponekad. Datoteke koje ste imali na svome računalu ne možee otvoriti ili ih više ne možete pronaći.
Najčešći uzroci ovakvih problema mogu biti virusi, diskovi koji otkazuju (i pritom ”gube” datoteke), druge komponente koje otkazuju ili pokvarene datoteke. Prvo što je dobro napraviti u ovakvim situacijama jest pokrenuti antivirusno skeniranje računala. Nakon toga dobra ideja je provjeriti imaju li diskovi na vašem računalu kakve greške.
Otkazivanje računalnih komponenti, neočekivano ”rušenje” sustava, plavi ekrani, glasan rad ventilatora, nemogućnost pokretanja aplikacija i programa- svi ovi pokazatelji znače da na računalu postoji ozbiljan problem. U većini slučajeva ti problemi se mogu riješiti (ili se može napraviti to da do njihove pojave ne dođe). Ponekad je uzrok virus ili neki drugi štetni program kojeg ste možda pokupili dok ste pregledavali internet. No ponekad je jednostavno došlo do ”kraja”. Komponenta je ”dala svoje” i vrijeme je da ju se zamijeni. U svakom slučaju korisno je znati koji su najčešći pokazatelji otkazivanja računala te što se može (i može li se uopće) nešto po tom pitanju učiniti.
Piše: I.H.