Prošlo je gotovo 3 godine od zadnje verzije Officea, odnosno od posljednje veće nadogradnje, ako ne uzmemo u obzir Office 365. To je dosta pogotovo kada konkurencija ne spava i svakim danom pokušava nešto novo napraviti i ponuditi to korisnicima. Ipak – samo je jedan Microsoft i samo je jedan Office. Danas Office paket od Microsofta koristi 1.2 milijarde ljudi što dovoljno govori za sebe. Mnogi koriste samo jedan ili dva alata iz njihovog paketa, ali ga ipak koriste. Rijetko tko koristi cijeli paket kontinuirano. Bez obzira na to, svi ovi korisnici će željeti znati što im je nova verzija Officea donijela i hoće li im olakšati svakodnevni posao? Naše mišljenje je da hoće i da neće. Ovisi što trebate od Officea i za što ga koristite. No, o tome više u nastavku teksta.
Uvod u svijet Officea
Office je mnogo više od Worda, PowerPointa, Excela i Outlooka, iako mnogi kada kažu riječ Office pomisle upravo na to. Upravo na te proizvode. Sada je tu ipak mnogo više usluga i proizvoda, krenuvši od Officea 365, mobilnog Officea za iOS i Android, novi set aplikacija za desktop računala (Windows i OS X) … Sve to potvrđuje tvrdnju novog CEO-a Satye Nadelle da je Microsoft kompanija koja povećava produktivnost i koja se brine o istome. Ipak, mi bismo rekli da su aplikacije za računala ipak „glavna stvar“ bez obzira na cloud i što se danas sve vrti oko njega. Da, Office 365 je popularan, ali isto tako su popularne i mobilne aplikacije, tj. Mobilni office.
Vjerojatno najveći izazov za Microsoft je bio napraviti sve izmjene na svim platformama, dostaviti ih praktički u isto vrijeme bez da zakompliciraju život korisniku.
U isti mah su došle nove desktop aplikacije koje su trebale donijeti određeni napredak u odnosnu na starije aplikacije, morali su napraviti napredak za Office za Mac koji je zadnji update dobio prije više od 5 godina i to sve ukomponirati sa Officeom 365 koji je u kontinuiranom razvoju. Uz to, trebalo je ažurirati i mobilne aplikacije za tablete i pametne telefone na tri platforme – iOS, Android i Windows 8 (uskoro Windows 10). Ono što mi zapravo dobivamo sa Officeom 2016 je mnogo više od samog Officea i nekoliko ažuriranih aplikacija. Dobivamo hrpu novih mogućnosti, dobivamo sinkronizaciju i potpunu integraciju Officea i cloud usluge (točnije Officea 365), dobivamo nove alate na mobilnim telefonima, kolaboraciju u realnom vremenu gdje možete vidjeti sve izmjene kako ih vaši kolege rade i još mnogo toga. Na prvi pogled ne bi se reklo da je Office 2016 veliki skok u odnosu na Office 2013, pogotovo što su vizualno jako slični (op.a. iskreno rečeno, Office je jako sličan još od verzije 2007 i 2010 kada je u ribbon sa alatima zaživio), no prevarili biste se. Ispod haube je napravljeno puno promjena, a i sve se polako seli u cloud.
Office 2016 i univerzalni izgled
U ovom trenutku više nije pitanje što se sve možete napraviti sa Officeom, nego je pravo pitanje „Kako mogu biti produktivniji sa dostupnim alatima?“. To je novi smjer koji si je Microsoft zadao prije par godina, a intenzivno nastavio sa dolaskom spomenutog Satye Nadelle, i u kojem ide novi Office. Fokus je definitivno na kolaboraciji i produktivnosti jer zapravo više ne postoji nešto što ne možete napraviti sa ovim, ali i sličnim, alatima. Svaki uredski alat vrijedan spomena ima dovoljno opcija da napišete dobar tekstualni dokument, da napravite tablične izračune, da napravite prezentaciju. Neki od tih dokumenata će možda biti malo ljepši vizualno, no sve se svodi na isto. Office 2016 je to prepoznao i ponudio nešto novo – u obliku cloud usluga, ali i novih mogućnosti unutar aplikacija. Iako, nemojte se prerano veseliti – kada govorimo o novim mogućnostima u aplikacijama većina izmjena se svodi na security, menadžment i interface, odnosno korisničko sučelje. S druge strane, teško je opisati sve izmjene u svega par rečenica ili naći sve nove izmjene u svim alatima. Posebice kada u svakodnevnom radu konstantno koristite iste (osnovne) mogućnosti. Ipak, mi bismo par riječi posvetili prvo izgledu novog Officea.
Microsoft kaže za novi Office da je „colorful“ odnosno da je šaren. Nismo sigurni na što su točno mislili, ali je istina da sada imate 5 umjesto 3 različite teme koje možete izabrati i prilagoditi si boje. Možete odabrati nešto tamnije teme koje pašu uz Windowse 10 ili nešto šarenije teme ukoliko vam to više odgovara. Također, boje će se mijenjati prema aplikaciji koju otvorite što je prilično zgodno. Nećemo ulaziti u detalje menija i govoriti vam što je pomaknuto u lijevo za par piksela, a kojim labelama je smanjen fotn, no jedna od novih opcija koje moramo spomenuti je opcija „Tell Me“. Nju će prepoznati oni korisnici koji su koristili Office 365. Riječ je o mjestu na kojem možete pretraživati opcije i dobiti mini menu. Recimo da želite naći ‘line spacing’. Možete samo to upisati u spomenutu kućicu za pretraživanje i u mini meniju ćete dobiti tu opciju, odnosno odvesti će vas do nje. Zgodno i korisno jer su mnoge opcije sakrivene iza hrpe menija.
Također, vidljiva je promjena na glavnom meniju gdje imate pregled datoteka na kojima ste radili. Sada ih možete „pinnati“, odnosno zakvačiti da vam uvijek budu dostupni, a ostali će se grupirati po principu „danas“, „jučer“, „prošli tjedan“, „prošli mjesec“ … Što je također vrlo korisno. Uz to, sada dokumente možete spremati i otvarati sa OneDrivea i drugih web mjesta, lokalnog računala … Slično je kao i prije, ali malo obogaćeno novim mogućnostima koje su vam korisne ako koristite cloud mjesta za pohranu podataka. Ako ne, tada vam to nije ni vrijedno spomena. Spomenimo još da sada imate i opciju „Share“ u kojoj možete ljude pozivati na OneDrive, možete dijeliti dokumente, priloge, pozivati ljude na kolaboraciju, raditi online prezentacije i pozivati ljude na istu i tako dalje. Čak je moguće i dokument podijeliti na društvenim mrežama Facebook, Twitter i LinkedIn. Ono što je ponekad problem oko kolaboracije i clouda je to što se dokument cijeli mora učitati na vaše računalo da biste ga mogli editirati, a to ponekad zna biti malo duži proces (cca. 30-60 sekundi) … Na sporim mrežama i duže pa budite strpljivi. A da ne govorimo o tome da vam je dokument nedostupan ukoliko nema Interneta, pa dvaput razmislite da li želite dokument držati lokalno na računalu ili u oblacima.¸
Outlook
Outlook je definitivno odličan mail klijent za sve nas koji imamo po nekoliko email adresa i koji jako puno odgovaramo na emailove. Neki će reći da ste vezani za računalo ili slično – da jesmo, no barem na jednom mjestu možemo vidjeti sve emailove, sve kontakte, bilješke i možemo sa jednog mjesta na sve odgovoriti. Što vrijedi da vi na 5-6 ili više email adresa odgovarate sa bilo kojeg mjesta ili uređaja kada svaki morate zasebno otvarati i nemate hrpe opcija? Tako da ta priča pada u vodu.
Outlook je fantastičan mail klijent, a jedini argument koji možemo prihvatiti je da je dio komercijalnog Office paketa pa zato mnogi koriste Mozillin Thunderbird. U redu – netko želi nešto platiti, netko ne. No, ponavljamo, to nema veze sa mobilnošću ili nekim ograničenjima u radu. Uostalom, svi mi imamo prijenosna računala koja su praktički uvijek s nama. No, pogledajmo što Outlook konkretno nudi. Kao prvo, sada kada idete slati email i želite dodati prilog (attachment) dobiti ćete popis onih dokumenata koje ste nedavno napravili sa Officeom. To je jako zgodno kada nešto napišete u wordu i to idete poslati nekom preko emaila.
Outlllok će prepoznati takav dokument i ponuditi vam ga u spomenutom popisu. Taj popis nećete vidjeti ako radite na uređaju koji ima zaslon osjetljiv na dodir, odnosno ako njime upravljate prstima. Tu se prvenstveno misli na pametne telefone i tablete. Uz to, na dotičnim uređajima ćete vidjeti i manje menije, jer će se sve stisnuti i vidjeti ćete samo one glavne gumbe za odgovaranje na mail, izradu novog maila i tako dalje.
Ostalih noviteta i nema previše, osim što ćete brže skidati mailove sa Exchangeom i Outlook će se manje „smrzavati“ na sporijim mrežama. Osjetili smo i malo bržu pretragu emailova, no to je to. Outlook je i dalje fantastičan alat koji ćemo koristiti na dnevnoj bazi. Ako ništa, onda barem što na jednom mjestu i iz jedne aplikacije možemo slati emailove, pisati si bilješke, sortirati i spremiti kontakte …
Excel
Excel ima poboljšane mogućnosti koje se tiče poslovne inteligencije i one su glavni fokus Excela 2016. To znači da u njemu možete obrađivati velike količine podataka, kompleksne podatke i slično, te Excel sada radi i sa podacima iz OLAP „kocke“. Ne možete ga koristiti za BI, ali možete jako puno toga. Također, sada kada dodajete postojeće kolone u, recimo, grafove dobivate padajuće menije sa prijedlozima što je vrlo korisno.
Osim na novim mogućnostima, fokus je na produktivnosti i lakšoj uporabi alata. Čak je moguće i otvoriti direktno velike Excel tablice (namijenjene analizama i manjem BI-u) na SharePointu ili OneDriveu (ali samo u slučaju OneDrivea za Business). Navodno je sada lakše koristiti i Excel 2016 na uređajima osjetljivim na zaslon, ali ga nismo probali. Stvar je u tome što je prije bilo teško na takvim uređajima doći do određenih opcija, a sada je sve tu na jedan dodir prsta. Sve u svemu, to je to od Excela. Nema ni tu prevelikih izmjena koje će drastično utjecati na vaš rad. Da, Excel radi bolje i brže zbog novog enginea u pozadini, no to ćete teško osjetiti na računalima gdje koristite SSD diskove.
Ostale aplikacije
Ostale aplikacije iz Office paketa imaju manje izmjene i alati se gotovo i ne razlikuju od onih iz Officea 2013. Uzmimo za primjer OneNote. On izgleda identično kao i onaj iz Officea 2013 i nismo našli niti jednu novu opciju. Access ista stvar – čak nema ni „Tell Me“ opciju u komandama.
MS Project dobiva novu vremensku crtu koja može prikazivati određene podatke paralelno, ali i to je zapravo manja izmjena. Visio dolazi sa novim setom crteža koje možete iskoristiti, no u moru već dostupnih templetea nećete ni primijetiti ove nove. Vjerojatno jer ga ili malo koristite ili je već ugrađeno ono što koristite i nemate potrebe za novim predlošcima.
Lync se vjerojatno više neće zvati Lync nego „Skype for business“. Kada ga pokrenete vidjeti ćete da jako sliči na Skype.
Ono na što ćemo se još malo vratiti je cloud i kolaboracija. Svi Office alati imaju dodatne opcije koje vam nude pregršt mogućnosti u oblacima. Spremi u oblake, podijeli dokument na društvenim mrežama, podijeli sa ljudima, podijeli sa grupom ljudi, daj određenim ljudima određena prava itd. Ono što nas izuzetno veseli je mogućnost da vi napravite word dokument, dignete ga u oblake, podijelite sa grupom ljudi i u realnom vremenu imate otvoren taj dokument i gledate kako ga netko editira. I vidite kako ta ista osoba briše tekst, prepravlja vaš, prepravlja tuđi … Fantastično.
Čak se, kada govorimo o word dokument, zaključa red u kojem netko drugi radi i vi ga ne možete mijenjati dok ta ista osoba ne izađe iz tog reda. Ista stvar je i sa excel tablicama, PowerPoint prezentacijama … Jako dobro je napravljen taj dio koji objedinjuje cloud segment usluge i kolaboraciju. OneNote recimo već godinama ima opciju kolaboracije na bilježnicama i stranicama unutar bilježnice. Tu se recimo ništa nije promijenilo kada je to već sve postojalo.
Ono što želimo reći je da je Office 2016 nastavak Officea 2013, možda u desktop dijelu ne donosi toliko puno noviteta, no kada u obzir uzmete širu sliku, kada vidite kako fantastično radi sa Officeom 365 i kako je lako surađivati sa ljudima preko clouda, ne možete ništa prigovoriti Microsoftu.
Riječ je o fantastičnom proizvodu koji je sazrio tokom godina i ne mora iz verzije u verziju donijeti hrpu novih mogućnosti da bi ga ljudi cijenili. Dapače, bitno je da su im proizvodi kontinuirano u razvoju, da lagano donose nove mogućnosti i da su korisnici zadovoljni. Vjerujemo da je velika većina ljudi zadovoljna Officeom, a biti će još zadovoljnija kada proba ovu verziju.
Office for Windows 10
Željeli bismo reći još par riječi o Officeu za tablete i pametne telefone koji će na sebi imati operativni sustav Windows 10, a zove se Office for Windows 10. Iako vas naziv može zavarati (pomislili biste da se radi o officeu za rčaunala sa Windowsima 10), radi se o mobilnoj verziji Officea 2016.
Za uređaje sa touch ekranima napravljene su aplikacije Word, Excel, PowerPoint, Outlook i OneNote. Možete ih skinuti besplatno sa Windows Storea ukoliko posjedujete jedan od spomenutih uređaja. Radi se o novim univerzalnim aplikacijama koje su predstavljene još sa Windowsima 8, a poboljšane sa Windowsima 10. Kao što znate (ili ne znate) radi se o aplikacijama koje napišete jednom i koristite ih na više uređaja. To znači da će se ove univerzalne aplikacije isto ponašati i na tabletu od 12 inča, kao i na pametnom telefonu zaslona 5 inča. Samo će se UI drugačije skalirati i prikazati u ovisnosti o tome koliko mjesta na ekranu imate. Iskreno rečeno, dotične aplikacije će biti lako koristiti na tabletima, a na pametnim telefonima malo teže. Otvaranje dokumenata na pametnim telefonima će biti lako i praktično, ali pisati dokumente, ili još gore tablične izračune, na malom ekranu vjerojatno neće biti dječja igra. Dapače, moglo bi biti vrlo naporno. No, nećemo suditi dok ne probamo.
Ono što je cilj ove varijante Officea je svakako uhvatiti korak za „pravim“ Officeom, samo što će biti besplatan, imati će određene funkcije filtrirane i sve će biti prilagođeno ekranu osjetljivom na dodir. Čak nećete ni morati biti online, što je super, jer mnogi nemaju SIM kartice ili pristup Internetu na tabletima, osim ukoliko su na WIFi-ju. Zato će ovaj Office biti idealan. Naravno da ćete moći otvoriti i datoteke koje se nalaze u oblacima, no primarno će ovaj Office služiti za otvaranje dokumenata na prijenosnim uređajima. Vjerojatno će manji broj korisnika koristiti tablet ili mobitel za kreiranje dokumenata, no ne treba isključiti ni tu varijantu. Možda je naša procjena kriva. U svakom slučaju, jako pohvalno od Microsofta što je odlučio napraviti i mobilnu varijantu Officea – trebati će nam. Ukoliko ste u mogućnosti probajte ih – i mobilnu i „stolnu“ varijantu i Office 365. Nećete biti razočarani. Ne moramo ni govoriti da je ovaj Office nekoliko svjetlosnih godina ispred „besplatne“ konkurencije. OpenOffice i LibreOffice su dobri, ali nisu za naprednije korisnike koji žele izvući maksimum iz uredskih alata – MS Office jest.
Autor: Boris Plavljanić