PočetnaMobyPametni telefoniBlackberry- postoji li nada za oporavak?

Blackberry- postoji li nada za oporavak?


Može li IT div ponovno ustati i vladati kao nekada? Vrlo vjerojatno ne, ali uz dobre poslovne odluke i drastično zaokretanje smjera, mogli bi imati određen udio na mobilnom tržištu i pridobiti nazad određeni dio korisnika

Sjeća li se netko RIM-ovih Blackberry mobitela? Da, to su oni poslovni mobiteli koji su bili iznimno popularni u poslovnom svijetu, no danas rijetko tko posjeduje njihov telefon. Blackberry je svojevremeno bila IT kompanija koja je imala sve – ogromno tržište, fantastične uređaje, ogroman broj korisnika, odličan kripto sustav koji je korisnicima ulijevao osjećaj sigurnosti, a danas jedva drže glavu iznad vode. Što je tome razlog? Teško je na ovo pitanje odgovoriti sa nekoliko rečenica. Da li je kriva strategija? Da li su im uređaji loši? Konkurencija prejaka? Nude premalo toga korisnicima? Odgovore na ova pitanja ćemo vam dati u ovom tekstu, te vam pokazati zašto Blackberry danas ne može egzistirati na tržištu.

Loša strategija i loši poslovni potezi

Prije nekoliko mjeseci na naslovnici Financial Timesa je bio jedan zanimljiv naslov koji je rekao: „Kada jedna IT kompanija raste, druga mora propasti“. Ovaj naslov se odnosio na druge IT kompanije koje nemaju veze sa RIM-om (Research in motion), ali se može ovdje primijeniti. Dolaskom novih kompanija u posljednjih par godina, RIM je počeo drastično padati, a objasniti ćemo vam i zašto je to tako.

RIM je, za one koji ne znaju, kanadska kompanija koja je dugi niz godina na tržištu. Ako želite baš preciznu brojku – 30 godina. Da, ova kompanija ima 30 godina, no možda su joj ovo posljednje godine na tržištu. Prije samo 5 godina, RIM je vrijedio oko 80 milijardi dolara, danas vrijedi otprilike 4.3 milijarde, a prihod im je toliko nizak da jedva uspijevaju pokriti osnovne troškove koji kompaniju održavaju na životu. Čak su počeli otpuštati veliki broj zaposlenih kako bi bili na „pozitivnoj nuli“. Pitanje je zašto? Da li je Blackberry, odnosno RIM prestara kompanija? Odgovor je – ne. Problem je, kao i uvijek, prilagodbe korisnicima i tržištu.

Kompanije koje se ne mogu prilagoditi tržištu ili se sporo prilagođavaju novim trendovima počinju propadati. Odličan primjer je kompanija Apple koja je 1997.-e godine bila praktički na rubu bankrota – cca. 90 dana ih je dijelilo od toga da nestanu zauvijek. U tom razdoblju se u Apple vratio Steve Jobs koji je iskoristio svoje veze, posebice onu sa Bill Gatesom, te počeo ispočetka graditi kompaniju te ju je uspio stabilizirati. Kompanija je počela zarađivati, troškovi su se pokrivali na vrijeme i to je bio temelj daljnjeg rasta. 10 godina kasnije, taj isti Steve Jobs je shvatio da računala jednostavno neće biti dovoljna da bi Apple opstao na tržištu. Pa se opet morao prilagoditi tržištu i tako su nastali iPhone, iPod, pa kasnije i iPad. Preuzeli su rizik i uspjeli. Blackberry nije riskirao od 1995.-e godine. Već gotovo 20 godina imaju istu strategiju i način poslovanja.

Taj model je bio dobar dok niste imali konkurenciju. Blackberry uređaji su uvijek bili iznadprosječno kvalitetni, bili su vrlo prepoznati u poslovnom svijetu, bili su pouzdani i praktički se mobitel sam prodavao. Strategija koja su imali je bila jednostavna – održati kvalitetu i polako svake godine povećavati broj korisnika, te probati postojeće korisnike zadržati. Ovu strategiju vam može napraviti student prve godine ekonomije ili poslovnog menadžmenta.

No, nije da se Blackberry nije pokušao prilagoditi tržištu. Problem je u krivim poslovnim odlukama koje su čelni ljudi spomenute kompanije počeli donositi. Jedna loša odluka je vukla drugu i tako se skupilo prilično puno loših odluka unazad 5-6 godina. I dobili ste to što ste dobili – kompaniju na rubu propasti i bankrota sa fantastičnim brandom koji se više ne prodaje. Pa čak ni zagriženim fanovima koji su dizali Blackberry u nebesa. Neke od tih loših odluka su zadržavanje izgleda starih Blackberryja (manji ekran od konkurencije + fizička tipkovnica), nisu imali niti jedan uređaj koji je bio cijeli na dodir (tek su se sada odlučili na isto), nisu ozbiljno shvaćali Google i Apple, prekasno su prilagodili svoj operativni sustav potrebama korisnika, nemaju jeftinijih uređaja za korisnike koji si ne mogu priuštiti skupe uređaje … nabrajati bi mogli do sutra.

Neki će reći da je lako sada kritizirati BB sa odmakom od nekoliko godina, no trendovi su svojevremeno bili jasni – korisnici su željeli „touch“ uređaje, željeli su jeftinije mobitele i željeli su veliki broj aplikacija. Sve ono što Blackberry nije imao. Oni su se uvijek oslanjali na učinkovitost, sigurnost i fizičke tipkovnice. Te tri stvari su bile njihove odlike ali to jednostavno nije bilo dovoljno. Opet se moramo vratiti na Apple – njihove smjernice su bile vrlo jasne – performanse i lakoća korištenja. Ispalo je da korisnici to preferiraju i Apple danas ima stabilnih 20-ak posto tržišta. Blackberry manje od 1 posto, a svakim danom taj udio se smanjuje.

Ostali razlozi zašto Blackberry neće uspjeti

Postoji još nekoliko ključnih razloga zašto Blackberry u ovom obliku i sa ovom strategijom ne može opstati.

1) Loš marketing
Odlično pitanje je da li Blackberry ima marketing tim koji rade na tome da se spomenuti telefoni prodaju? Imaju, no oni koji stoje iza toga ne rade dobro svoj posao. Ili misle da rade dobro, no zapravo ne rade. Blackberryjev marketing je isti kao i strategija – već godinama se ne mijenja, a došlo je neko novo vrijeme. I dalje se njihove marketing kampanje baziraju na poslovnim korisnicima kojima se Blackberry prikazuje kao uređaj koji moraju imati ako su cijeli dan „u pokretu“ i ako rade cijele dane. Zašto bi ga morali imati? Više Internet promet ne ide preko RIM-ovih servera u Kanadi što znači da su jednaki svim ostalim kompanijama i uređajima na svijetu, te ne nude ništa posebno svojim korisnicima. Možete čitati email poruke na BB uređajima? Možete na bilo kojem pametnom telefonu koji je spojen na Internet. Imate „poslovne aplikacije“? Imaju ih i Android i iPhone i svi Windows Phone telefoni … Sve u svemu, marketing kampanje su im loše i ne uspijevaju doći do korisnika, a kada i dođu do određenih korisnika, mnogi odustanu od kupnje telefona. Zašto? To nas vodi do slijedeće točke.

2) Mobiteli nisu dovoljno posebni
Blackberry je davno u svojoj ponudi imao veliki broj uređaja. U jednom trenutku u 2006., odnosno 2007. godini su imali preko 10 uređaja koji su se prodavali. Ti uređaji su bili međusobno različiti, bili su podijeljeni u dva cjenovna razreda (srednje skupom – između 2000 i 3500 kuna, te u onom skupljem – 3500+ kuna), imali ste uređaje koji su imali fizičku tipkovnicu, one koji nisu imali. Imali ste one sa većim ekranima, kao i one s manjima. Uglavnom, mogli ste birati. Danas BB ima praktički dva mobitela i to dva flagshipa – Q10 i Z10. Q10 je fantastičan uređaj sa odličnim ekranom osjetljivim na dodire, te sa odličnom fizičkom tipkovnicom, dok je Z10 mobitel vrlo sličan uređajima koje možete naći na tržištu – velik, kockast i cijeli je osjetljiv na dodir. Postoje još i neki stariji modeli koje još uvijek možete kupiti, no oni nisu vrijedni spomena trenutačno. Ova dva mobitela zapravo i nisu ništa posebno – skupi su, kvalitetni, no ne odskaču od konkurencije. Nemaju praktički niti jednu mogućnost za koju bi mogli reći da je specifična za ove uređaje. Osim operativnog sustava, no to je priča za sebe. I da – oba spomenuta mobitela spadaju u najskuplju skupinu mobitela, te ćete ih uz prilično velike tarife platiti i preko 4000 kuna. Da li se isplati ili ne, prosudite sami. Samo uzmite jednu stvar u obzir – za 500 kuna, bez pretplate, možete dobiti solidan Android uređaj sa pristojim ekranom osjetljivim na dodir, te sa solidnim performansama koje će zadovoljiti prosječnog korisnika.

3) Q10 nije ono što je trebao biti
Q10 je trebao biti vrlo pristupačan uređaj za široke mase, a ujedno je trebao biti kvalitetniji od konkurencije u istom cjenovnom razredu. No, očito je izrada bila skuplja nego što se očekivalo i vraćamo se na prošlu točku – Q10 uz pretplatu košta i 4000 kuna, ako ne i više. Naravno, to ovisi o tarifi, no teško da ćete ga platiti ispod 3500 kuna. Također, očekivanja su bila velika, RIM se nadao da će prodati milijune primjeraka ovog telefona, što bi isto tako smanjilo cijenu uređaja (naravno, kada se telefon počne dobro prodavati), no to se nije dogodilo. Uz to – godinama se radilo na razvoju ovog telefona i možda se očekivalo malo više od njega. Da, kvaliteta izrade je dobra, tipkovnica je izuzetno „user friendly“, kamera solidna ali to možemo reći i za mnoge jeftinije uređaje. Ako niste zagriženi fan, vjerojatno nećete dati ovoliko novaca za ovaj uređaj.

4) Operativni sustav je loš
Blackberry uređaji su specifični po tome što imaju svoj operativni sustav. Blackberry OS je solidan operativni sustav koji pokušava slijediti Android OS i iOS, no ne ide mu za rukom. S jedne strane, BB OS je sasvim stabilan OS koji rade prilično brzo na njihovim uređajima, no ne nudi ništa posebno, osim HUB-a i BB Messengera. HUB je odličan dodatak OS-u koji na jednom mjestu prikazuje sve obavijesti korisniku bez obzira da li su to novi emailovi, SMS poruke, notifikacije sa Twittera ili Facebooka … a BB Messenger je dobro posložena IM aplikacija za dopisivanje sa prijateljima (ništa bolji ni lošiji od Whatsappa ili Vibera). No, osim toga BB OS se nema čime ponositi.

5) Mali broj aplikacija
Ono što svi korisnici pametnih telefona žele su aplikacije! Cijeli koncept mobilnih operativnih sustava se bazira na aplikacijama. Aplikacija za Facebook, aplikacija za Twitter, aplikacija za vođenje bilješki, aplikacija za slušanje glazbe, igrice … ukratko – što više aplikacija, to su korisnici sretniji. Te aplikacije čak ne moraju biti ni vrhunski napravljene (op.a. pogledajte malo iPhone i Android aplikacije koje nisu u top 1000 najskidanijih – nisu ništa posebno dobre), a korisnici će ih koristiti ako vide svrhu istih. Nažalost, BB ne nudi puno aplikacija i mnoge od tih aplikacija su toliko loše da ih ni najveći entuzijasti ne bi koristili. Kada smo već kod aplikacija, dotaknimo se još jednog problema vezanog uz različite operativne sustave. Trenutačno na tržištu imate novije i starije operativne sustave i određene aplikacije možete instalirati samo na određenim verzijama. Tako recimo popularnu aplikaciju Viber možete instalirati na starijem OS-u, dok na novijem ne možete. Razlog? Aplikacije nisu prilagođene novom BB OS-u 10 i pitanje je kada će biti. Zapravo, bolje je pitanje da li će uopće biti prilagođene novom OS-u. I što sada? Postoje određene aplikacije koje biste htjeli koristiti i za koje očekujete da će raditi na novom operativnom sustavu, a one ne rade. Pa morate koristiti loše kopije koje ne rade dobro ili uopće ne rade i više putem tih istih aplikacija ne možete kontaktirati osobe koje ste kontaktirali. To je poseban problem onima koji sa Android uređaja ili iPhonea prijeđu na Blackberry. Bilo je davno riječi da će se jako olakšati prebacivanje Android aplikacija na Blackberry uređaje kako bi autori tih aplikacija iste mogli prodavati i BB korisnicima, no očito ništa od toga. Jednostavno je premalo BB korisnika kojima bi se te aplikacije prodale.

6) Korisnike i poslovni svijet više nije briga
Što se korisnika tiče, bez obzira da li su to „normalni“ ili „enterprise“ korisnici, njih više nije briga za Blackberry. On im ne nudi ono što oni hoće i njihov izbor telefona je vrlo jednostavan. Uzeti će ili Android telefon ili iPhone i na raspolaganju imati na stotine tisuća aplikacija, a možemo reći da se 80% aplikacija za Android i iPhone podudara. Točnije, ako imate Android aplikaciju, vrlo vjerojatno imate istu takvu i za iPhone. Rijetko koja aplikacija ima i svoju BB verziju. Maloprije smo spomenuli VIber – aplikacija koju koriste na milijuni ljudi, BB korisnici ne mogu koristiti. Dobro, oni imaju BB Messenger ali taj Messenger ne koristi nitko osim BB korisnika. Pa eto, ako imate sreće, možda ćete imati nekoliko prijatelja koji imaju BB uređaj pa ćete njima moći slati poruke. BB Messenger se odnedavno može instalirati i na Android i iPhone uređaje, no koliko je nama poznato, gotovo nitko ju ne koristi na spomenutim platformama. Što je poražavajuća činjenica jer je to vrlo dobra IM aplikacija.

Zaključak

Kada podvučemo crtu, moramo reći da nismo zadovoljni Blackberryjem zadnjih par godina. Ne slijede trendove, ne nude korisnicima dovoljno dobrih mogućnosti i svakim danom čitamo sve više tekstova koji „gaze“ po tim istim uređajima, te kompaniji koja stoji iza njih. Mi smo Blackberryju dali šansu, koristili smo ga godinama, no sada i mi odustajemo od njega. Jednostavno on ne može zadovoljiti našu svakodnevnu potrebu, a ne želimo plaćati ove uređaje X tisuća kuna. Više ne. Ako ste zagriženi fan, preporučamo vam da probate novi BB OS 10 – daleko je bolji od starijih verzija, no ostati će vam gorak okus u ustima kada shvatite da su defaultne aplikacije zapravo jedine aplikacije vrijedne spomena i da nemate što instalirati. Eventualno neku aplikaciju za pisanje bilješki ili izradu ToDo listi. Zaključak svega je da će RIM morati u slijedećih par mjeseci povući neke drastične poteze ili će otići u povijest. Ovo „životarenje“ i preživljavanje više nije opcija – Android korisnika je svakim danom sve više, Apple će uskoro izbaciti možda 2 ili 3 nova uređaja, Microsoft ima velikih planova sa svojim Windows Phone telefonima, a Blackberry čeka bolje dane. Tih dana neće biti bez rizika, novih (dobrih) poslovnih odluka i novih marketing kampanji koje će vratiti barem dio korisnika.


RELATED ARTICLES

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular