Svijet 3D modeliranja je prilično velik i skup. Skup u smislu da određeni softverski paketi koštaju više nego prosječan automobil. No, za početak su vam i više nego dovoljni besplatni alati koji će vam dati sve što vam treba
U zadnje vrijeme 3D modeliranje je postalo iznimno popularno. Tu popularnost može zahvaliti dijelom i novim 3D printerima koji su svakim danom sve popularniji i popularniji. Usprkos ovom novom trendu, 3D modeliranje je prilično stara vještina i na svijetu postoje na tisuće IT profesionalaca koji se bave isključivo ovime. Oni koriste posebne komercijalne pakete o kojima mi danas nećemo pričati. Nas zanimaju besplatni softverski paketi koji vam mogu biti odličan uvod u svijet 3D modeliranja. Ako ništa drugo, paketi koje ćemo mi spomenuti su „light“ paketi maksimalne veličine 2-3 GB. Pravi komercijalni paketi su 4-5 puta veći, koštaju kao da kupujete novi automobil i s njima možete učiniti što god želite. No, ostavimo te komercijalne pakete po strani i pogledajmo što se nudi na tržištu besplatnih paketa, koji paketi su najbolji za korištenje, koje su razlike u odnosu na komercijalne pakete, kakva su im ograničenja i slično.
Piše: Boris Plavljanić
Najpopularniji besplatni softver – Blender
Ako proguglate besplatne softverske pakete za 3D modeliranje, prvo ime na koje ćete naići je definitivno Blender. To je open source paket koji se pretežito koristi za izradu animiranih filmova, vizualnih efekata, 3D modeliranje, izradu 3D modela za printanje na 3D printerima, te u industriji koja se bavi izradom računalnih igrica. Uglavnom, Blender je svestran softver u kojem možete sve. Dobro, skoro sve.
Za one koji ne znaju, evo par rečenica o tome kako je Blender zapravo nastao. Razvio ga je Ton Roosendaal, odnosno njegova tvrtka „Not a Number Technologies“ (NaN). Prvotno je Blender bio distribuiran kao shareware, no kada je tvrtka 2002.-e godine bankrotirala, budućnost Blendera je postala neizvjesna. Kako je veliki broj ljudi koristio ovaj softver, željeli su ga sami dalje razvijati, a ne koristiti neki novi softver jer bi potrošili previše vremena na učenje nekog novog programa. Roosendaal se složio s time, odnosno ponudio je da će Blender staviti pod GNU GPL licencu, no želio je jednokratnu „donaciju“ od 100 000 eura (odnosno tada je to bilo 100 670 dolara). Ubrzo je Blender zajednica skupila taj novac i od tada je Blender open source softver koji razvija veliki broj programera diljem svijeta. Vrlo zanimljiva priča, no puno su zanimljivije njegove mogućnosti, pa pogledajmo što nudi.
Ono što bi vas odmah u startu moglo iznenaditi je da Blender ima svega 115 MB kada ga instalirate. Jako mali program, no moćniji od nekih koji su i 10-20 puta veći od njega, tako da neka vas ne zavara veličina ovog softvera. Blender možete instalirati na Linux, Mac OS X, MS Windowse i FreeBSD (na 32 i 64 bitne verzije).
Ako počinjete koristiti Blender prvi puta i ako niste Autodesk Maya ekspert, očekujte da ćete provesti puno vremena čitajući razne (ne)službene priručnike i gledajući razne video tutorijale. Blender je ogroman program sa mnoštvom mogućnosti pa se nije moguće odmah baciti na 3D modeliranje. Točnije, možete pokušati, no uštedjeti ćete si vrijeme ako imate na računalu otvoren barem nekakav priručnik gdje ćete potražiti ono što vas zanima. Pa makar to bilo i spajanje dvije točke običnom ravnom linijom.
Što Blender sve ima ugrađeno? Puno toga. Recimo, ima jako puno geometrijskih tijela koje možete razvlačiti i oblikovati kako vi želite. Zanimljivo je da sa svega 5-6 geometrijskih oblika možete učiniti što god želite ako imate malo znanja (i iskustva) o 3D modeliranju. Naravno tu je i svestrana podrška za poligone, razne površine nepravilnih oblika, NURBS površine … sve ono što možete poželjeti. Nema neke prevelike razlike u odnosu na komercijalne pakete. Geometrijski oblici u takvi kakvi jesu, a programi se razlikuju u mogućnostima koje imate i metodama koje možete pozivati da biste izobličili te iste oblike. Nadalje, Blender dolazi sa internim sustavom za renderiranje, mogućnošću osjenčavanja objekata, dodavanja sjena i ambijenta kako biste dobili bolji dojam. U početku vam to neće vjerojatno biti zanimljivo no sa iskustvom svakako bude. Osim alata za modeliranje, Blender donosi i alate za animiranje, simuliranje dinamičkih događaja, alate za izradu efekata (možete izraditi od eksplozija do valova na moru koji se povećavaju i smanjuju u ovisnosti o „vjetru“ …). Možete koristiti i Python programski jezik za pisanje skripti, logike za igrice, skripte za importanje/eksportanje datoteka, konverziju iz jednog formata u drugi. Zapravo, možete raditi što god želite, pitanje je samo vašeg znanja i želje da naučite nešto raditi. Ne treba vam skupi komercijalni paket dok je Blender tu. Naravno, ako se počnete baviti profesionalno s time, onda je priča malo drugačija jer komercijalni alati dolaze sa velikim brojem dodatnih modula koji imaju jako puno gotovih modela i efekata koje možete iskoristiti i to se u biti plaća. No i Blender ima mogućnost da ga vi sami nadogradite (ako znate programirati) ili iskoristite neke gotove module koje su drugi korisnici napisali, odnosno izradili. O Blenderu više nećemo pričati, možemo vam ga smao preporučiti kao prvi izbor za modeliranje. Nećete s njime pogriješiti. Ako ipak želite probati nešto drugo, nastavite čitati dalje. Ima još besplatnih programa.
SketchUp
Već smo navikli da Google gura svoj nos tamo gdje mu i nije mjesto, ali stvarno nismo očekivali da će se Google ikada baviti programima za 3D modeliranje. SketchUp je jedan prilično poznat program za 3D modeliranje, a Google ga je kupio 2006.-e godine. Nakon 6 godina su ga ipak prodali jer su shvatili da im je održavanje ovakvog programa trošak, a nisu s njime ništa dobili. U tih 6 godina je Google prilično unaprijedio SketchUp, tu nema ništa sporno. Sporno je to što je Google kupio softver koji se ne uklapa u njihov model poslovanja. Pogledajte kakve oni usluge imaju – web orijentirane usluge. Softver za crtanje se tu ne uklapa, pogotovo što se radi o povećoj desktop aplikaciji. No, dosta o Googleu. Napravili su pogrešku i kasnije ju ispravili. Ipak su ovdje najvažniji korisnici i sam program, pa pogledajmo što konkretno nudi.
SketchUp je, kao što smo rekli, program za 3D modeliranje a koristi se u arhitekturi, uređenju interijera, civilnom i mehaničkom inženjerstvu, filmovima, gaming industriji … Kao i Blender, ima široku primjenu. Naravno, u nekim segmentima je bolji u nekima lošiji, no generalno gledano možete ga koristiti za što god želite. Većinu besplatnih softvera ove vrste možete tako koristiti, dok su komercijalni paketi najčešće specijalizirani za određene segmente. Rekli bismo da je tu možda i najveća razlika. Ako vam za posao treba nešto konkretno, recimo razvoj manjih ili većih dijelova koji će se ugrađivati u neki motor (nebitno kakav), onda je vjerojatno najbolje koristiti specijalizirani AutoCAD program za to. Ako trebate neki općeniti model napraviti, onda je dovoljan i ovakav softver. Dosta je teško razlučiti koji softver za što koristiti – to ćete vidjeti o konkretnom modelu/zadatku kojeg imate.
No, vratimo se na SketchUp. Postoje dvije varijante. Jedna je besplatna, a druga je komercijalna (SketchUp Pro). Oba programa je prilično lako za koristiti, imaju user friendly grafičko sučelje i veliki broj tutorijala na Internetu što olakšava svakodnevnu upotrebu.
Kada prvi puta pokrenete SketchUp, neće vam ništa biti jasno. Kao i u svim programima, naći ćete se u „praznom 3D prostoru“ i vjerojatno ćete se pitati: „Što sad?“. Prvo ćete pročitati tutorijale na službenim stranicama (www.sketchup.com), a zatim ćete posjetiti web stranicu 3D warehouse (sketchup.google.com/3dwarehouse). Riječ je o web stranici koja je usko povezana sa dotičnim softverom i prva je destinacija gdje ćete otići kada nešto želite napraviti. Ova web stranica je zapravo „skladište“ u kojem možete naći na tisuće gotovih modela (od automobila, do kuća, zgrada, prozora, vrata, mehaničkih dijelova, dizalica … možete naći sve što poželite), koje možete skinuti, podijeliti sa prijateljima ili ih sami učitati da ih drugi mogu koristiti. To je super kada poželite recimo dizajnirati kuću ili recimo malo veći kvart oko kuće – ne morate izmišljati toplu vodu. Uzmite gotove modele i samo ih prilagodite svojim potrebama. Ako vam to ne odgovara onda napravite svoj model u SketchUp-u. Važno je znati da imate izbor – ili koristiti gotove modele (koje možete prilagoditi) ili raditi svoje. Mnogi programi nemaju takav „luksuz“. Nadalje, SketchUp vam daje hrpu drugih alata – to su alati za 2D crtanje, za brzo skiciranje, za renderiranje, alati za „sitno“ animiranje (možete racimo animirati da lift ide gore dolje, ali ne možete napraviti animaciju u punom smislu te riječi)… Tu je još i mogućnost instaliranja neslužbenih (third party) pluginova. Oni su vam super jer omogućuju neke kul stvari, poput gotovo foto realističnog renderiranja i slično. Te ekstenzije možete naći na raznim Internet stranicama, ali i na službenim web stranicama ovog programa.
Što se tiče Pro verzije, ona ima još neke dodatne mogućnosti koje vam u početku neće trebati. Ako se odlučite na kupnju iste, onda budite spremni na to da ćete licencu platiti oko 600 dolara, što je dosta novaca no mnogo manje nego za neke druge alate. U svakom slučaju, SketchUp je super program, pogotovo ako planirate raditi modele gradova, kvartova, vrtove, kuće i slično.
Softimage|XSI Mod Tool
Nakon Blendera i SketchUpa, idemo na nešto drugačiji softver. Autodesk, tvrtka koja stoji iza Softimagea, vam je vrlo vjerojatno poznata po softveru kao što je AutoCAD, 3ds Max, Maya, Navisworks … To su specijalizirani komercijalni alati za arhitekturu, manufakturu, video i filmsku industriju, mehaniku … Tu govorimo o proizvodima koji su već dugi niz godina na tržištu, usavršavaju se gotovo svakodnevno i koštaju jako puno novaca. Neki moduli su skuplji nego prosječni automobili u Hrvatskoj. Najčešće zato takav softver ne kupuju pojedinci nego kompanije, što je i jedan od razloga zašto ti programi nisu najpopularniji među korisnicima. Ako kupujete licencu, a pretpostaviti ćemo da ju morate kupiti ako želite koristiti taj isti softver, jednostavno ne možete. S druge strane, takve mogućnosti jednostavno nećete naći kod besplatnih programa.
Softimage je također komercijalan alat, no XSI Mod Tool (jedan dio ovog programa) je besplatan i uklapa se u nađu priču o besplatnim alatima za 3D modeliranje. XSI Mod Tool (dalje u tekstu: XSI) je besplatni softver za modeliranje i animiranje namijenjen onima koji razvijaju igre ili modove za igre. Zasigurno ste igrali igre poput Freelancera, Morrowinda, Obliviona … koje imaju na desetke fantastičnih modova. Ti modovi se najčešće rade u ovakvim alatima. XSI je vrlo popularan, ali daleko od toga da je jedini. Naravno, sve što napravite u ovom alatu ne smijete prodavati. Znači, smijete ga koristiti, stavljati na Internet sve ono što napravite ali mora biti besplatno. Ako naletite na mod koji je komercijalan, možete biti sigurni da nije napravljen u XSI-ju. Nama se XSI sviđa iz mnogo razloga. Prvi i glavni razlog su alati za 3D modeliranje. Da, svi spomenuti programi imaju te iste alate, no XSI ima „high-performance“ modeling sustav koji je iznimno lako za koristiti. To je standardni alat u XSI-ju koji će vam pomoći da modeli izgledaju odlično, odnosno da ih prilikom izrade napravite u iznimno visokoj rezoluciji koristeći milijune poligona. Kako vi modelirate objekt, u pozadini će se vrtjeti sustav koji će optimizirati model (zategnuti površine, učiniti ih glađima i slično). Krajnji rezultat je fantastičan izgled modela. Također, prilikom korištenja programa sve te alate možete isključiti ako mislite da vam nisu potrebni. Ima ih oko 30-ak tako da ih nećemo sve nabrajati. Kada počnete koristiti program, sami ćete vidjeti što vam treba a što ne. Nadalje, tu su alati za „UV texturing“ (alat za osvjetljavanje okoline i samog modela da izgleda što realističnije), Ultimapper (alat za kreiranje nekoliko modela različitih kvaliteta – što manje „kvalitetan“ objekt, lakše ga je za koristiti jer troši manje računalnih resursa da bi ga se prikazalo), RenderMap i tako dalje. Jako puno kvalitetnih alata koji će vam dobro doći.
Ako govorimo o animiranju, tu također imate jako puno korisnih mogućnosti. Recimo, set alata za kontroliranje kamere (Camera sequencer). Možete točno odrediti putanju kamera kako će se rotirati oko modela, „postaviti“ X kamera oko modela kako biste dobili pogled iz više kutova, rezati i montirati te materijale … Uglavnom, možete skoro sve što poželite. Tu su još i alati za izradu i kontrolu mišića na licu pa modeli mogu izgledati vrlo živo, možete dodavati razne video i audio efekte, imate podršku za fiziku (NVidioa PhysX) i razne kretnje …
Sve u svemu, fantastičan alat, no kada ipak poželite još dodati i razne programerske API-je i SDK-ove, shvatiti ćete da ne možete. Određeni segmenti programa se jednostavno moraju platiti, odnosno morate kupiti puni paket koji košta od 2 do 3 tisuće dolara. No, tada već govorimo o profesionalnom segmentu modeliranja. XSI jako puno nudi kao besplatan alati i kao takav nam se iznimno sviđa – na stranu sa ograničenjima. Ako želite recimo promijeniti modele u svojoj omiljenoj igrici – idealan je. Doslovno trebate uzeti modele iz originalne igre, učitati ga u XSI, promijeniti i vratiti nazad u igru. Ne biste vjerovali koliko je to u nekim igrama (kao što je spomenuti Morrowind) lagano. Svakako alat vrijedan spomena i nadamo se da ćete ga probati koristiti ako imate želju poigrati se sa 3D modelima.
K-3D
I za kraj ostaje nam još K-3D – prilično nepoznat ali dobar softver za 3D modeliranje i animiranje. No, specifičan je po tome što je rađen za druge operativne sustave, a ne prvenstveno za Microsoftove Windowse. K-3D možete pokrenuti na Linuxu, Mac OS X-u, BSD-u, Solarisu i 32-bitnim Windowsima. Kao što možete zaključiti, program se nalazi pod GNU GP Licencom, što znači da ga možete modificirati ako želite. No o tome ćemo kasnije.
Rekli smo već da postoji veliki broj programa za 3D modeliranje koji su besplatni ili izrazito jeftini (< 100 dolara/godina). K-3D dosta dobro stoji u ovom svijetu i iznimno je popularan u Linux zajednici. To je zajednica koja čini „samo“ 5-6 posto korisnika, no i dalje se broji u milijunima. Za Linux ima nekoliko imena vrijednih spomena, a K-3D je jedno od njih. Čak bismo rekli da dotični softver može posramiti i neke komercijalne alate na drugim platformama koji iste alate i mogućnosti naplaćuju i to prilično puno. I da ne zaboravimo – ovdje nije riječ o tome da se radi o dobrom alatu sa lošim grafičkim sučeljem kao što je čest slučaj u Linux zajednici. Ne – K-3D je cjelokupni paket koji ima odlične mogućnosti, odlično sučelje, user friendly je, no kao da nešto nedostaje. Nešto što bi nagnalo korisnike da ga ipak malo više koriste.
Dotaknimo se prvo korištenja i mogućnosti. Kada prvi puta pokrenete K-3D vidjeti ćete standardni 3D prostor u kojem možete raditi što god želite. No sa jednom razlikom – svuda oko radne površine ćete imati alate. Jako puno alata. To nam se sviđa jer početnici najčešće imaju problema sa nalaženjem određenog alata i korištenjem istoga. K-3D to pokušava zaobići, a ako zapnete kod nečega, možete sa dva klika mišem pokrenuti interaktivne tutorijale ugrađene u sam program. Vrlo korisno, pogotovo u početku. Nadalje, što se objekata tiče, imate one standardne – razne geometrijske tijela, poligone, mreže, zakrivljene i nezakrivljene površine, točke u prostoru, linije … Imate sve ono što vam treba za modeliranje. Osim objekata, tu su i one standardne mogućnosti: NURBS (Non-Uniform Rational B-Splines) – matematički prikaz svakog 3D objekta kao niz 2D slika, razne “mreže“, pogledi iz svih kutove, normalna rotacija u 3D prostoru, mogućnost zumiranja prema i od objekta, te druge mogućnosti. Tu su još i razni „manji“ alati za poliranje površina, osvjetljavanje objekta, alati za stvaranje dojma da se objekt nalazi u realnoj okolini (recimo alat za izradu trave koja se miče kao da vjetar puše, alati za izradu valova ukoliko se radi o moru …). No, tu već dolazimo polako i do animiranja. K-3D dopušta animiranje, no morate biti vješti u tome. Jednostavnije rečeno, alati za animiranje su možda mogli biti malo jednostavniji, no ovako će vam trebati neko određeno vrijeme da se priviknete na njih. Nas se najviše dojmio „Visualisation pipeline“. To je animiranje u stilu da animirate jedan objekt, onda kada dođe do određenog stanja, počnete micati drugi objekt … svaki slijedeći objekt ovisi o prethodnome, tj. Nekom njegovom svojstvu. Vrlo zanimljiv koncept koji omogućuje da animirate što god želite.
Uz to, K-3D ima ugrađen i odličan engine za renderiranje, tako da se ne morate brinuti ni oko toga. No, rekli smo ranije u tekstu da možete sami dograđivati program. Možete, no puno je važnije da možete pisati razne skripte i macroe koji će vam dobro doći u svakodnevnom modeliranju. Koristi se naravno programski jezik Python. Te skripte mogu pomoći kod animiranja, ali i kod modeliranja. Pitanje je što želite napraviti i što želite automatizirati. Spomenimo još da K-3D ima podršku za sve popularne, ali i neke manje popularne, formate.
Sve u svemu, jako dobar program s kojim nećete pogriješiti. Kao što vidite, na tržištu postoje kvalitetni paketi za modeliranje, samo trebate naći neki koji će odgovarati vašim potrebama i koji će vam biti ugodan za korištenje. Naravno, to je stvar osobnog odabira, no garantiramo vam da postoji barem 20-ak alata ovog kalibra sa više-manje istim mogućnostima. Postoji tu i jedan problem – određeni paketi već godinama nemaju nikakvu podršku što znači da se u budućnosti najvjerojatnije neće nadograđivati pa ako postoje bugovi morate se s njima pomiriti. Mi savjetujemo da koristite one programe za koje znate da imaju dobru podršku – i zajednice i kompanije koja stoji iza tog proizvoda.