PočetnaElektrična vozilaSoftver za automobile: Hrvatski zakoni spremni za prva vozila bez vozača?!

Softver za automobile: Hrvatski zakoni spremni za prva vozila bez vozača?!


Stižu li uskoro na hrvatske ceste prva autonomna vozila? Kako se hrvatski zakoni prilagođavaju budućnosti autoindustrije i imamo li spremne zakone za vozila bez vozača? Kada možemo očekivati autonomna vozila na domaćim cestama i kakvu će ulogu u budućim vozilima imati operativni sustavi i aplikacije za automobile?

Budućnost koju najavljujemo već godinama, napokon nam je pred vratima. Autonomna vozila više nisu neuobičajena na svjetskim prometnicama, a uskoro bi mogla postati i sasvim normalna pojava na hrvatskim cestama. Naime, Hrvatska se zakonodavno i funkcionalno priprema za dolazak autonomnih automobila.

Autonomna vožnja postaje svakodnevica u svijetu

Autonomna vožnja na tržištu se nalazi već deset godina, a sve bolja prilagodba i mnogobrojna testiranja na stvarne cestovne uvjete – dopuštaju proizvođačima automobila sve intenzivnije plasiranje autonomnih vozila na tržište. Iako su u gotovo svim državama pravila oko autonomne vožnje još uvijek poprilično stroga, di je zemalja već prilagodio zakonske smjernice za budućnost vozila bez vozača.

Primjerice, u nekim dijelovima Sjeverne Amerike danas je sasvim normalna pojava vidjeti automobile bez vozača. Odnosno, automobile u kojima vozači nemaju ruke na volanu tijekom vožnje. Iako većina autonomnih vozila još uvijek mora biti pod vrlo detaljnom i pažljivom prismotrom vozača – stvari polako počinju prelaziti na stranu računala.

sustav-za-autonomno-punjenje-vozila

Automobili kojima upravljaju računala umjesto vozača tako su već sasvim normalna pojava u mnogim razvijenim dijelovima svijeta. Posebice se to odnosi na neke top svjetske gradove, koji testiraju nove, bolje i brže načine transporta ljudi. Autonomna vozila tako više nisu samo stvar budućnosti, već su velikim dijelom integrirana u neke moderne razvijene dijelove svijeta.

Prilagođeni hrvatski zakoni za moderna vozila bez vozača

Iako autonomnih vozila u Hrvatskoj još uvijek nema (puno) na cestama, činjenica je da se i Hrvatska priprema za eru automobila bez vozača. Nedavno je tako iz Vlade u saborsku proceduru pušten finalni prijedlog nadograđene verzije Zakona o sigurnosti prometa na cestama. Taj novi zakon između mnogih odrednica o električnim vozilima, definira i neke segmente autonomne vožnje.

Konkretno, zakon opisuje što se smije događati za vrijeme vožnje, kada automobilom upravljaju autonomni sustavi. U samom zakonu razlikuju se dva pojma, odnosno dvije razine autonomne vožnje: potpuna automatika i djelomična automatika.

Kod potpune automatike smatra se kako je vozilo u potpunosti autonomno, odnosno kako vozač tog vozila nije osoba – već autonomni računalni sustav. Samim time, za takvo potpuno autonomno vozilo vrijede ista pravila kao i za sva ostala vozila na cesti. Posebno je zanimljiv dio zakona koji kaže kako u potpuno automatiziranim vozilima na vozačkom mjestu ne treba sjediti osoba. Dakle, potpuno autonomni automobil može voziti sam, bez vozača na vozačkom sjedištu i takva vožnja neće biti kažnjiva jer je u skladu sa zakonom.

Vozila s djelomičnom automatikom s druge strane imaju puno stroža pravila, odnosno u takvim vozilima vozač i dalje igra glavnu ulogu. Kada kažemo djelomično automatizirana, zakon pod time podrazumijeva moderna vozila koja su opremljena inovativnim sustavima koji mogu pratiti linije na cesti, očitavati znakove, prilagođavati brzinu, reagirati u kriznim situacijama, itd. Uglavnom, kada sam proizvođač vozila definira da vozilo nije u potpunosti automatizirano i da za volanom treba vozača – takvo se vozilo i vozač moraju u prometu ponašati prema dobro nam znanim pravilima. Vozač tako mora sjediti za volanom i u svakom trenutku treba biti sposoban reagirati na događaje na cesti. Ako vozač to nije spreman napraviti, čekaju ga kazne od 3.000 do 7.000 kuna.

Inovacije koje revolucioniziraju tržište automobila

Veliki problem u razumijevanju novih zakona mogla bi predstavljati činjenica da se u automobilskom svijetu razvijaju inovacije na mnogim frontovima. Konkretno, mnoge su kompanije uključene u razvoj novih automobilskih sustava pa samim time imamo pravi “čušpajz” na tržištu. Razvoj tehnologije i autonomne vožnje kreće se u mnogim smjerovima, a vozači sve više gube primat u upravljanju vozilima. Kako će se zakon tome prilagoditi i kako će percipirati određene sustave tek trebamo vidjeti.

nvidia autonomna vozila

Sektor automobila i vozila naglo raste posljednjih godina. Gotovo je nevjerojatno vidjeti kako se čitav sektor praktički mijenja iz korijena, a mnoge struke koje su prije dominirale auto industrijom, sada postaju gotovo nebitne. Jedna od glavnih vizualnih razlika u modernim automobilima svakako je kokpit. Od mnogobrojnih gumbiju i prekidača došli smo u eru kada čitavim automobilom možete upravljati samo putem jednog zaslona. Gumbi i različiti prekidači više neće biti sastavni dio vozila, već će se čitavim vozilom upravljati samo preko zaslona.

Digitalni kokpit proizvođačima automobila pružiti će obilje mogućnosti. Sam digitalizirani kokpit u budućnosti će biti povezan na 5G mreže čime će dobiti puno aktivniju funkciju u vrijeme vožnje automobila. Primjerice, automobil će moći komunicirati s drugim automobilima na cesti čime će se stvarati bolja protočnost vozila. Nadalje, digitalni će se kokpit u svakom trenutku moći nadograditi novim sustavima i aplikacijama pa ćete uvijek moći imati nove stvari u vašem kokpitu. Budućnost nam zaista donosi obilje zanimljivih i korisnih stvari – a godine pred nama biti će posebno izazovne za proizvođače softvera za automobile.

Velike kompanije razvijaju posebne operativne sustave za vozila

Mnoge velike IT kompanije uključene su u razvoj modernih električnih i autonomnih vozila. Za razliku od prethodnih era kada su vozilima dominirali mnogobrojni mehanički dijelovi, moderna električna vozila u fokusu imaju kvalitetan softver. Samim time, fokus budućeg razvoja vozila biti će na inovativnim IT kompanijama koje će ponuditi svoja rješenja za automobile. S obzirom na to da se radi o iznimno perspektivnom i ogromnom sektoru, interes za razvoj električnih autonomnih automobila je velik među popularnim IT kompanijama.

rimac automobil autonomna vožnja

Google, Alibaba, Baidu, BlackBerry, Herman-Samsung, Huawei, Nvidia, TomTom, Qualcomm, Apple, Tencent – samo su neke od kompanija koje ulažu velika sredstva u razvoj softvera za buduća električna i autonomna vozila. Glavnu ulogu u cijelom ovom zbiru poznatih IT kompanija trebali bi imati Google, Alibaba, Tencent i Baidu. Naime, ove su kompanije najavile kako već neko vrijeme rade na razvoju operativnih sustava za automobile. Dakle, vozila bi u budućnosti mogla biti upogonjena upravo na temeljima modernih operativnih sistema nekog od gore navedenih proizvođača.

Biti će zanimljivo vidjeti može li Google pobijediti u ovoj borbi za najbolji operativni sustav električnih automobila. Naime, Google ima veliku inovacijsku i financijsku moć, ali i iskustvo dominacije na području operativnih sustava (Android). Samim time, Google ima određene prednosti pred ostalim IT kompanijama. Valja naglasiti i činjenicu da Google već godinama razvija i testira svoja autonomna vozila i jedan je od pionira tržišta električnih autonomnih vozila. Mnogi aduti tako su okrenuti na stranu Google-a, no sigurni smo kako će i ostale kompanije pokazati svoju moć i inovativnost kroz razvoj kvalitetnih operativnih sustava.

Novi sustavi i aplikacije za uživanje u vožnji

Razvoj operativnog sustava namijenjenog samo automobilima donijeti će pravu malu revoluciju na tržište automobila. Naime, današnji automobili uglavnom su softverski vrlo oskudni jer koriste programirana rješenja koja nemaju puno mogućnosti nadogradnje. Sustavi se uglavnom svode na osnovno upravljanje funkcionalnostima automobila pojedinih proizvođača i takvi sustavi nisu pretjerano skalabilni. Prije svega jer nemaju kvalitetnu softversku podlogu za daljnji razvoj, a drugo zbog manjka interesa i znanja pojedinih proizvođača automobila da stvore bolje, opsežnije i funkcionalnije sustave.

Odmak iz svijeta klasičnih digitalnih rješenja prema operativnom sustavu za vozila donijeti će veliki zaokret na tržištu. Vozila će postati puno zanimljivija i skalabilnija, a vozači će sve više moći uživati u vožnji. Kada na sve to nadodamo velike digitalne kokpite koji postaju temelj modernih automobila – svijet auto industrije zadesiti će tektonske promjene.

auto-x-robotaxi-autonomni-taksi-u-kini

Kada će vozilom upravljati zasebni operativni sistemi, vozila će imati puno veće mogućnosti nadogradnje i skalabilnosti. Primjerice, operativni će sustav omogućiti vozačima da samostalno preuzimaju i instaliraju aplikacije koje žele u automobilu. Na taj način osloboditi će kokpit nekih suvišnih značajki, a istodobno omogućiti moderna proširenja za potpuno uživanje u sadržajima tijekom vožnje. Sami automobili će eliminacijom vozača kao sastavnog dijela vožnje zapravo postati male digitalizirane kuće na kotačima. Naime, u automobilima ćete moći uživati u ispijanju šampanjca, dok istovremeno gledate omiljeni film ili seriju na prostranom kokpit. Vaše centralno računalo samo će trebati adresu na koju želite stići, a sve ostalo biti će odrađeno od strane računala.

S obzirom da se radi o ogromnom tržištu koje se u potpunosti modernizira – interes mnogih kompanija je iznimno velik. Apple je tako još 2014. godine predstavio Apple CarPlay, Xiaomi je najavio lansiranje EV 2024, Oppo je prošle godine pokazao tehnologiju za povezivanje vozila, itd. Mnoge su kompanije uključene u raznim segmentima u razvoj modernih električnih autonomnih vozila – a sve to rezultirati će odličnim i funkcionalnim rješenjima. Kako će točno izgledati i funkcionirati moderna električna vozila sada je već otprilike jasno, a igra se sada prebacuje na leđa tvoraca softvera. Uz funkcionalnost autonomne vožnje, izdržljive baterije, moderne digitalne kokpite i operativne sustave samo za vozila – budućnost transporta biti će uvelike drugačija nego što je danas poznajemo.

Piše: Marko Županić


RELATED ARTICLES

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular