Jeste li ikada slušali gramofonske ploče i glazbu s gramofona? Zanima vas zašto su gramofoni i gramofonske ploče sve popularnije na tržištu? Može li popularizacija gramofona srušiti digitalno glazbeno tržište kakvo danas poznajemo?
Gramofoni i gramofonske ploče bile su veliki hit sredinom 20 stoljeća. Bilo je to zlatno doma gramofonskih vinil ploča, kada je gotovo svatko u svojem domu posjedovao gramofon i ploče. No, iako je ova tehnologija stara već više od 100 godina, činjenica je da gramofoni ponovno postaju veliki trend u svijetu.
Uzlazna putanja prodaje gramofona i gramofonskih ploča vidljiva je već čitavo desetljeće, a prošle je godine prodaja porasla za više od 50 posto. Sve to samo je dokaz kako glazba s gramofona ponovno postaje trend i to prvenstveno među mladim ljudima. Kako će to utjecati na razvoj digitaliziranog tržišta glazbe i koje su posebnosti gramofona – saznajte u nastavku:
Posjedovanje glazbe ili pravo na pristup glazbi
Kada pričamo o gramofonskim pločama lako je uočiti razliku između ploča i principa na kojima funkcioniraju moderni digitalni glazbeni kanali. Naime, korisnici danas plaćaju servise koji im nude pravo na pristup određenoj glazbi. Dakle, glazba koju korisnici dobivaju putem digitalnih servisa nije u njihovom posjedu – već se nalazi “tamo negdje” na digitalnoj platformi. S gramofonskim pločama priča je potpuno drugačija.
Gramofonske ploče su fizički zapis koji možemo osjetiti pod prstima. Takve vinil ploče ne daju nam samo pristup do glazbe, nego nam daju osjećaj posjedovanja glazbe. Posjedovanjem ploče posjedujemo i određenu glazbu i to na način kako je umjetnik zamislio. Na digitalnim servisima možemo se prebacivati nasumično s pjesme na pjesmu, dok u gramofonskoj ploči uživamo u glazbi upravo onako kako je umjetnik to zamislio. Kroz vinil ploču umjetnik daje svoj osobni pečat glazbi.
U vremenima kada je sve digitalizirano i online, kroz gramofonske ploče možemo osjetiti romantiku nekih prošlih vremena – kada smo posjedovali opipljive stvari. Samim time nimalo ne čudi kako popularnost gramofona i vinil ploča sve više raste. Zanimljivo je kako popularnost raste među mladom populacijom ispod 40 godina – što je samo dokaz koliko su mladi željni nečeg opipljivog i stvarnog.
Popularnost gramofona na vrhuncu sredinom prošlog stoljeća
Gramofon je svoju najveću popularnost doživio sredinom 20. stoljeća kada se nalazio u gotovo svakom domu. Gramofonske ploče bile su vrlo popularna roba, posebice među kolekcioniranima koji su se trudili imati top izvođače i top naslove. Inače, povijest gramofona seže daleko u 1887. godinu kada je Edisonov fonograf nadograđen i preuređen kako bi mogao reproducirati spiralni zapis na ravnoj ploči. Nekoliko godina nakon toga prvi su gramofoni stigli na tržište, a prve vinil ploče pojavile su se tek 50-ak godina nakon toga.
Popularnost gramofona i vinil ploča naglo počinje rasti sredinom 20. stoljeća, a najplodonosnije razdoblje svakako je druga polovica prošlog stoljeća. Zanimljivo, gramofon i gramofonske ploče postale su dio povijesti upravo zbog ubrzanog razvoja tehnologije. No, kako se danas čini gramofoni ponovno postaju veliki trend na tržištu.
Prisjetimo li se tih nekih prošlih vremena lako ćemo uvidjeti kako je gramofon istisnut iz upotrebe. Osamdesetih godina prošlog stoljeća pojavili su se prvi Walkmani i kazete, a koji su u svega desetak godina istisnuti pojavom CD-a. Nakon CD stigli smo u eru raznih playera i iPod-a, a da bi danas uglavnom uživali u streamingu glazbe s digitalnih online servisa. Velika se promjena dogodila u svega 50-ak godina, no sada gramofon ponovno dobiva više nego zasluženo mjesto na tržištu.
Prodaja gramofona i ploča porasla za 50% u 2021. godini
Statistike već godinama jasno ukazuju na ogroman rastući trend prodaje gramofona i gramofonskih ploča. Iako su vjerojatno mnogi među vama uvjereni kako su gramofoni dio neke ropotarnice povijesti, stanje na tržištu pokazuje nešto sasvim drugo. Tržište gramofona i gramofonskih ploča je izuzetno veliko i iz godine u godinu raste. Rastući trend jasno je vidljiv već više od 10 godina, a svake godine postotak rasta ubrzava.
Konkretni podaci za 2021. godinu jasno ukazuju kako je prodaja vinil ploča porasla za više od 50% u donosu na godinu dana ranije. Isto tako, u 2020. godini prodaja gramofonskih ploča rasla je za oko 40% u odnosu na godinu ranije, itd. Dakle, trend rasta ne samo da je jasno vidljiv nego se iz godine u godinu sve više povećava.
Posebno je zanimljivo vidjeti podatak kako prodaja gramofonskih ploča najviše raste upravo u sektoru u kojem bismo to najmanje očekivali. Generacije ispod 35 godina najčešći su i najveći kupci gramofona i gramofonskih ploča. Čini se kako je novim generacijama dosadila svugdje dostupna tehnologija i kako žele uživati u romantici i čistoći zvuka koju donose gramofonske ploče. Inspirirano trendom rasta tržišta, sve više raste i ponuda gramofona i gramofonskih ploča. Nekako se dobiva osjećaj da ćemo u narednim godinama imati sve veći izbor gramofona i ploča – što će dovesti do zanimljive situacije na tržištu. Popularnost digitalnih glazbenih servisa lagano bi mogla početi padati, dok će prodaja gramofona naglo rasti. Tko bi to očekivao prije 10-ak godina?
Sve zanimljivija ponuda gramofona i gramofonskih ploča
Tvrtke, kompanije i glazbene kuće koje prate zbivanja na tržištu itekako su svjesne trenda porasta popularnosti gramofona i ploča. Samim time, iz tjedna u tjedan i iz mjeseca u mjesec sve više raste ponuda raznovrsnih gramofona i ploča. Nekada davno gramofonske su ploče bile isključivo crne boje, a danas ploče dolaze u razno raznim bojama. Posebnu popularnost danas imaju šarene i jarke ploče koje svojim dizajnom kupcima donose jedno posebno iskustvo. Možemo reći kako moderne gramofonske ploče spajaju tradicionalni zvuk i moderni dizajn – što u konačnici doprinosi iznimnoj popularnost gramofonske glazbe među mladima. Valja još jednom naglasiti kako čak 50 posto kupaca gramofona i ploča čine mlađi od 35 godina.
Što se tiče samih gramofona ponuda na tržištu je trenutno sasvim solidna i lako ćete pronaći gramofon po vašem ukusu. Od malenih lako prenosivih gramofona koje možete slušati svugdje preko retro izdanja gramofona koji veličinom i dizajnom odgovaraju uređenju doma. Ponuda gramofona je zaista velika, a sigurni smo kako će kupci pronaći upravo ono što traže za svoj dom. Cijene gramofona znatno variraju, a ovise o mnogo faktora. Najjeftiniji novi gramofoni na tržištu mogu se pronaći već za 150 kuna, no od takvih gramofona ne možete očekivati savršen zvuk i dizajn. S druge strane, možete nabaviti velike i luksuzne gramofone za nekoliko tisuća kuna kod kojih je čistoća zvuka zagarantirana. Dakako, nekakva zlatna sredina uvijek je mudar odabir. Ako ste ljubitelj retro stila, možete pronaći i neki rabljeni gramofon koji će se savršeno uklopiti i vaš prostor.
Gramofonske ploče izuzetno su atraktivna roba i danas se prodaje sve i svašta. Od gramofonskih ploča starih preko 50 godina pa sve do novih ploča koje donose top ljestvice proteklih godina. Zanimljivo je kako su se i neki glazbenici posljednjih godina odlučili za proizvodnju i izdavanje vlastitih gramofonskih ploča, čime samo još dodatno potpiruju vatru na rasplamsalom tržištu. Moderne ploče definitivno su nezaobilazan odabir svih novih generacija koje su spremne uživati u romantici glazbe s gramofona – ali u slušanju moderne glazbe omiljenih glazbenika. Rastom tržišta sve će više glazbenika snimati ploče što će dovesti do zanimljive situacije, gdje će ljubitelji glazbe moći kupiti razne ploče svojih omiljenih glazbenika – što je do prije samo koju godinu bio nezamisliv scenarij.
Analogni zvuk savršene čistoće za uživanje u glazbi
Naše uho je analogni instrument, a isto su takvi zvukovi s vinil ploče. Danas većina zvukova koje imamo prilike slušati putem digitalnih kanala i raznih modernih uređaja donose digitalni zvuk koji se kvalitetom ne može mjeriti s analognim. Dakako, moderne tehnologije i formati približili su digitalne zvukove uz bok analognima, no zvuk s vinil ploče i dalje je jedan od najboljih medija za slušanje glazbe. Analogni zvuk s gramofonske ploče tako bi vam trebao pružiti maksimalni užitak u preslušavanju glazbe savršene čistoće. Ipak, sama kvaliteta zvuka ponovno ovisi o nekim drugim faktorima – kao što je kvalitetno podešavanje iglice gramofona ili sam način snimanja gramofonske ploče.
Moderne gramofonske ploče danas su često snimljene na način da digitalni zvuk pretvaraju u analogni – čime se zapravo gubi kvaliteta zvuka. Dakle, sama činjenica da glazbu slušamo s ploče ne mora nužno značiti da je zvuk kvalitetniji jer je prethodno možda snimljen s digitalnog nosača na analogni. Najbolje bi bilo kada bi zvuk bio sniman direktno iz studia analogno, što je također jedna od praksi koja se ponovno sve više koristi. Mada, uz sve moderne tehnologije i dodatke, teško je očekivati da će veliki broj glazbenika i bendova zvukove snimati analogno. Ipak, kako će popularnost ploča rasti tako će možda porasti i želja za analognim snimanjem zvuka.
U cijeloj toj priči s gramofonima i pločama preostalo je nadodati još jednu važnu stvar – pečat glazbenika i umjetnika. Za razliku od digitaliziranih zvukova i audio zapisa koji su ponekad totalno bez emocije, s gramofonskim pločama situacija je potpuno drugačija. Gramofonske ploče imaju svoj unaprijed određeni format koji je nemoguće mijenjati i koji ide svojim tokom. Ne postoji opcija preskakanja pjesama (osim pomicanjem iglice) već u glazbi uživate upravo onako kako je glazbenik to zamislio. Dakle, glazbenik je zadužen za raspored pjesama na ploči i zahvaljujući osobnom pečatu glazbenika možete glazbu doživjeti upravo onako kako je glazbenik to zamislio. Na sve to valja nadodati i omote od ploča koji su često napravljeni od strane umjetnika, čime čitava stvar s pločama postaje još osobnija, romantičnija i zanimljivija. Kada slušate ploče, zapravo imate osjećaj da komunicirate s glazbenikom i njegovim trenutnim izričajem – što kod digitaliziranih kanala često nije slučaj.
Rast tržišta gramofonskih ploča neminovno ukazuje na to kako je pred nama jedna zanimljiva era u kojoj će gramofoni i vinil ploče biti vrlo tražena roba. Sve to moglo bi u velikoj mjeri utjecati na situaciju digitalnih servisa, posebice kada u obzir uzmemo činjenicu da je čak 50% kupaca ploča mlađe od 35 godina. Čini se da nam na velika vrata stiže razdoblje gramofonske glazbe. Kako će se čitava situacija odvijati – vidjet ćemo za nekoliko godina.
Piše: M.Ž.