PočetnaInternetDruštvene mrežeFacebook i Meta pred drastičnim krahom: Svjedočimo li kraju dominacije Zuckerberga i...

Facebook i Meta pred drastičnim krahom: Svjedočimo li kraju dominacije Zuckerberga i Facebooka?


Jesmo li posljednjih mjeseci svjedoci nezapamćenih tržišnih promjena koje će itekako utjecati na naše živote? Zašto je Facebook (Meta) izgubio praktički polovicu svoje tržište vrijednosti i znači li to kraj dominacije najpopularnije društvene mreže na svijetu? Može li se Meta izvući iz velikih problema ili nova istraživanja pokazuju kako će tonuti sve dublje?

Posljednjih smo mjeseci i tjedana svjedoci jednog praktični nezapamćenog tržišnog pada. Naime, vrijednost kompanije Meta (bivši Facebook) u padu je već nekoliko mjeseci, a od početka veljače vrijednost Zuckerbergove kompanije gotovo je prepolovljena u odnosu na najbolje dane. Prije svega pola godine činilo se kako situacija u Meti nikada nije bila bolja, no danas je stanje po Zuckerberga itekako alarmantno.

U pozadini cijele priče kriju se mnogi razlozi, a jedan od temelja definitivno su mnogi problemi sa sigurnošću korisnika koji su se nakupili posljednjih godina. Sada kada su ti mnogobrojni problemi isplivali na površinu, to se drastično odrazilo na samu vrijednost Facebook – koja je srozana gotovo na polovične vrijednosti. Što je razlog tome i znači li to kraj Facebooka – saznajte u nastavku.

facebook Metaverse

Promjena i nastanak brenda Meta ne pokazuju se kao dobar potez

Krajem listopada prošle godine, Facebook je nakon gotovo 20 godina postojanja odlučio promijeniti ime u Meta. Dakako, odluka je donesena od strane upravitelja kompanije, čijim čelom još uvijek predsjeda vizionar Mark Zuckerberg. Završila je tako jedna duga era u kojoj je Facebook kao kompanija ostvario nevjerojatne rezultate i zauvijek se zabilježio u povijest najvećih svjetskih kompanija. No, u Facebooku su prepoznali kako je vrijeme za novi smjer, a promjena imena brenda u Meta učinila se kao dobar početni potez.

No, nakon što je podstavljen krovni brend Meta, vrlo brzo su počeli prvi problemi. Najprije su na račun Mete stizale optužbe da se zapravo radi o potezu preusmjeravanja pažnje jer Facebook ima mnoštvo internih problema. Kada je predstavljena sama Meta bilo je i javnih prozivki zbog samog logotipa koji je uvelike nalikovao na logo jedne druge kompanije. Kada su se svi ti problemi pomalo umirili i kada se činilo da će sada sve ići na bolje započeli su tek pravi problemi.

Iako je Facebook velebno najavio metaverse kao novi bolji virtualni svijet u kojem će se ljudi osjećati kao u stvarnom svijetu, činjenica jest da se takvo što neće dogoditi još dugo godina. S druge strane, ulaganja u razvoj takvih koncepata su ogromna, a pitanje je hoće li takav novi virtualni svijet ikada u potpunosti zaživjeti. Iako ideja metaversa zvuči zanimljivo i obećavajuće, mnogi se pitaju je li se društvo iz Facebooka možda prenaglilo u želji da svijetu predstave neki novi koncept korištenja interneta i tehnologije.

FACEBOOK

Veljača 2022 kao koban mjesec za kompaniju Meta

Otkako je kompanija Meta stigla na tržište prije nekoliko mjeseci, stvari su se odvijale u ne baš željenom smjeru za čelnike novo imenovane kompanije. Naime, zainteresirani ulagači nekako su poljuljana povjerenja u velike promjene koje najavljuje Facebook polako počeli povlačiti svoj novac pa je tako vrijednost Facebooka u konstantnom padu već nekoliko mjeseci. Zanimljivo, kompanije je prije pola godine dosegla vrhunac svoje vrijednosti, koji je danas praktički prepolovljen.

Mjesec koji će u povijesti Facebooka (Mete) zasigurno ostati zabilježen kao jedan od najtežih mjeseci u poslovanju kompanije – svakako je veljača 2022. Na samom početku mjeseca kompanija Meta je počela naglo gubiti na svojoj vrijednosti na burzama, a danas je najviša vrijednost kompanije gotovo prepolovljena. Od rekorda gdje je Facebook prije samo pola godine vrijedio više od jedan bilijun, kompanija je izgubila čak 500 milijardi dolara vrijednosti pa danas vrijedi oko 550 milijardi. Iako je vrijednost kompanije i danas izuzetno visoka, činjenica jest da se radi o ogromnom padu u jako kratkom vremenu – što je signal analitičarima da se događaju negativne promjene koje bi mogle označiti kraj jedne moderne ere čovječanstva.

Kako je veljača odmicala, tako je i vrijednost Meta kompanije nastavila padati, a navedeni pad ne zaustavlja se ni proteklih dana. Analitičari su vrlo zabrinuti jer krivulja vrijednosti samo tone pa prognoze za budućnost baš i nisu optimistične. U jednom trenutku pad vrijednosti će morati stati, no sada se već svi boje da to ne bude na preniskoj razini za održavanje normalnog rada i inovacija Facebooka (Mete). Valja ovdje spomenuti kako Meta kao krovna organizacija ispod sebe delegira s velikim kompanijama i servisima kao što su Facebook, Instagram WhatsApp, Oculus VR, itd. Pad vrijednosti Mete mogao bi značajno utjecati na funkcioniranje svih navedenih servisa.

facebook-avatar

Problemi unutar Meta i Facebooka koji se već neko vrijeme guraju pod tepih

Meta (Facebook) je svjestan problema koje ima u svojem poslovanju i na vlastitim servisima, ali se stječe dojam da se problemi ne rješavaju nego se samo guraju pod tepih. Dakako, mnogi će reći kako je za sve to “zaslužna” želja za što većim profitom, dok je Meti sasvim svejedno kako se osjećaju korisnici. Iako ta teorija baš i ne drži vodu jer je Meta na svojim platformama predstavila mnogobrojne inovacije za korisnike, stvari uvijek mogu funkcionirati bolje.

Jedna od glavnih afera posljednjih mjeseci definitivno je izazvana od strane zviždačice Haugen koje je progovorila o internim istraživanjima Facebooka. Naime, kako bi proveo zadovoljstvo kvalitete svojih usluga Facebook je odlučio provesti velika interna istraživanja među korisnicima, čime je ustanovljeno da društvene mreže imaju velik negativan utjecaj na mnoge ljude, pogotovo najmlađe. Iako su takve stvari otkrivene u istraživanjima, Facebook je odlučio zažmiriti na te rezultate istraživanja u želji da sakrije eventualne probleme. No, sve je to procurilo u javnost i zbog toga se stvorila negativna slika oko mnogih Meta kompanija. Dakako, korisnici su i sami svjesni da društvene mreže negativno utječu na njihov život, no s druge strane nitko te iste korisnike ne prisiljava da koriste društvene mreže. Facebook i Instagram su izbor – a ne obaveza.

Guranje problema pod tepih sada je došlo na naplatu, a na to direktno ukazuje streloviti pad vrijednosti kompanije Meta. Žele li se ponovno osoviti na noge, neki će interni problemi unutar kompanije morati biti riješeni, na opće zadovoljstvo svih korisnika.

Apple vs Facebook

Apple i Google okreću leđa Meti i Facebooku

Facebook, Instagram i WhatsApp su izuzetno popularne platforme, a njihova zarada bazira se na oglašavanju koje je u potpunosti prilagođeno krajnjim korisnicima. No, upravo su u tom dijelu nastali veliki problemi za Metu posljednjih mjeseci jer su druge velike kompanije odlučile okrenuti leđa popularnom Facebooku i Instagramu. Naime, Apple je odlučio omogućiti korisnicima u svojem sustavu da blokiraju Facebookovo praćenje aktivnosti korisnika, čime je drastično smanjio mogućnost prikupljanja informacija i prilagodbe oglasa. Samim time, korisnici koji se odluče blokirati Facebook više neće biti praćeni od strane Facebooka, ali isto tako neće dobivati relevantne oglase. Ako nema relevantnih oglasa, korisnici ni ne klikaju na oglase – pa tako nema ni zarade. Stvorio se začarani krug u kojem Facebook gubi veliki dio novca – zbog odluke Apple-a.

Slična priča sada se događa i od strane Google-a koji će također omogućiti blokiranje Facebookova praćenja, a što će definitivno veliki broj korisnika odabrati. Kada u sve to uračunamo bazu korisnika koji se nalaze na Googleovom Android sustavu – jasno je kako pravi problemi za Facebook tek počinju. U ovoj bitci za tržište sve se čini kako će veliki gubitaš biti Facebook, dok će Google i Apple profitirati. No, Facebook je oduvijek bio vrlo inovativna kompanija koja je diktirala trendove pa možda pronađu rješenje i za ove probleme s oglašavanjem. Ono što im definitivno ide u prilog jest činjenica da su Facebook i Instagram danas “centar svijeta” mnogim korisnicima pa će mnogi pristati na razno razne uvjete koje im Meta ponudi. S druge strane, u prilog im ne ide to što Europa traži bolju zaštitu podataka korisnika – zbog čega se već spominjalo povlačenje Facebook s europskog tržišta.

Project Libra

TikTok kao velike prijetnja ispuhanom Facebooku

Mnogi analitičari smatraju kako je došao kraj ere Facebooka jer je Facebook dodirnuo plafon broja korisnika. Brojke pada broja Facebook korisnika ukazuju na takve prognoze, a kada u obzir uzmemo milijarde ljudi koje svakog mjeseca posjećuju Facebook – svima je jasno da je kod mnogih od njih došlo do određenog zasićenja Facebookom. Ako je činjenica da je Facebook dodirnuo plafon broja korisnika točna, onda za ovu društvenu mrežu slijedi crni scenarij u kojem će krenuti nagli pad korištenja. Nemojmo se zavaravati, svijet aplikacija i digitalnih servisa tako funkcionira već desetljećima i neke nekada popularne aplikacije i servisi danas su potpuno upali u zaborav korisnika.

TikTok je trenutno jedan od najvećih i najstabilnijih konkurenata popularnim Meta društvenim mrežama – Facebooku i Instagramu. Ova jedinstvena video platforma koja je s radom započela prije svega nekoliko godina, danas je izuzetno dominantna na tržištu i broj korisnika strelovito raste. TikTok je tako postao jedan od glavnih konkurenata Meti i sasvim sigurno se čelnici kompanije pribojavaju rasta TikTok-a. No, Facebook i Instagram su se u mnogim segmentima približili funkcioniranju TikTok sustava – kako bi zaustavili nagli raste ove nove popularne video mreže. Iako je sada TikTok malo usporen, činjenica jest da mnogobrojni mladi korisnici sve češće biraju TikTok povrh Instagrama i Facebooka. Sve to moglo bi značajno utjecati na popularnost Facebooka i Instagrama, ali i vrijednost kompanije Meta.

facebook

Hoće li Metaverse odvesti Facebook u propast?

Posljednjih su tjedana sve glasnija nagađanja kako je upravo velebno predstavljeni metaverse jedan od razloga zašto Meta strelovito gubi svoju popularnost i vrijednost. Iako je koncept Metaverse-a izuzetno zanimljiv i inovativan, pitanje je koliki broj korisnika je spreman “zaroniti” u jedan takav novi virtualni svijet. Svima je jasno kako Facebook želi biti lider i predstavljati nove stvari na tržištu, no velebne najave metaverse-a možda su bile preuranjene. Sve to moglo bi se okrenuti kontra Facebooka i Instagrama te umjesto da te mreže učvrste svoju lidersku poziciju na tržištu – metaverse bi mogao označiti početak kraja tih mreža.

Ulaganja u Metaverse su ogromna i toga su svjesni svi, a s druge strane činjenica jest da se takva ulaganja sigurno neće vratiti još nekoliko godina, a možda i više desetljeća. Naime, ljudi sporo prihvaćaju inovativne koncepte, a metaverse je nešto neopipljivo, spektakularno, potpuno nepoznato. S druge strane, pojavili su se i prvi problemi za metaverse gdje su prvi mladi korisnici bili izloženi obilju nasilja i neželjenog sadržaja. Samim time, postavlja se pitanje gdje, kako i kada će korisnici htjeti prigrliti metaverse kao tehnologiju sadašnjosti, a ne budućnosti. Dok se to ne dogodi, ulaganja kompanije Meta mogla bi iscijediti velike novčane zalihe koje Zuckerberg i društvo imaju – te dovesti do kraja dominacije Facebooka i Instagrama. Hoće li se to dogoditi teško je i zamisliti, no pokazati će nam naredne godine.

Piše: Marko Županić


RELATED ARTICLES

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular