PočetnaSoftverKorisniDigitalno izdavaštvo

Digitalno izdavaštvo


Napraviti knjigu ili časopis nikada nije bilo lakše. Postoje platforme koje će vam uvelike olakšati izradu, distribuciju i naplatu sadržaja, ali ni te platforme nisu baš jeftine. S druge strane, vrlo brzo možete doprijeti do korisnika, oni vrlo brzo mogu doći do sadržaja sa bilo kojeg uređaja… Ono što smo imali prilike vidjeti i isprobati je bilo i više nego odlično, a nadamo se da ćete i vi biti zadovoljni kada budete koristili iste

Trendovi u izdavaštvu se ne mijenjaju baš jako često, no trenutačno se nalazimo u fazi digitalnog izdavaštva koje polako raste. Danas je napraviti knjigu, časopis ili nešto slično lakše nego ikada. Sve što vam treba je praktički računalo, alat za pisanje, te platforma na kojoj ćete objaviti ono što ste napravili – bez obzira da li je to priča od dvije stranice, knjiga od 500 stranica, časopis, novela, strip … Upravo zato smo odlučili vidjeti koje platforme su najbolje za koristiti kada nešto planirate izdati, kakvi su troškovi istoga, koje su mogućnosti tih istih platformi i slično.

Piše: Boris Plavljanić

Digitalno izdavaštvo

Izdati knjigu danas više nije nešto teško ili magično, kao što se možda čini velikom broju ljudi. Sve što trebate je dobru ideju staviti na papir (makar i onaj virtualni), ljudi moraju shvatiti kako je ta ideja dobra i – BUM! Evo vaše knjige u knjižarama. Barem je tako bilo u prošlom stoljeću. Sada iza „BUM“ knjiga se pojavljuje na Amazonu, blogovima, profesionalnim platformama za izdavanje, mobilnim i tablet uređajima … Samo nebo je granica. Proces izdavanje knjige se promijenio, ali i dalje nije kompliciran.

Nažalost, mnogi ljudi ni prije nisu razumjeli proces izdavanja knjige/časopisa, pa im je teško shvatiti isti i sada kada se mijenja. Sada kada je sve digitalno i kada je lakše nego ikada. Sada kada nema puno papirologije i kada doslovno svako može objaviti materijale koje napravio. Prije ste trebali izdavača koji će izdati vaše materijale, trebali ste hrpu novaca da pokrenete proces izdavanja materijala, trebali ste distribucijske kanale, do vaših materijala je mogao doći ograničen broj ljudi i slično. Rezultat digitalnog izdavaštva je mnogo više materijala na tržištu, što ujedno znači i teži proboj pokraj konkurencije, no manji su troškovi izdavanja, možete prodavati materijale kada god želite i kome želite…

Tržište koje je vrijedilo oko 65 milijuna dolara godišnje je skočilo na tri milijarde dolara, dok je „klasnično“ tržište knjiga i časopisa palo sa 5.2 milijarde na 5 milijardi dolara i dalje pada. Ako ništa drugo, spomenuti pad je rezultat toga što digitalna knjiga košta manje od one „prave“, te što digitalnu knjigu možete čitati na bilo kojem uređaju i možete prenijeti tisuće knjiga na jednom uređaju. Predviđanja su da bi tržište digitalnih knjiga, časopisa i ostaloga trebao i dalje rasti, te ostvarivati svake godine dvogodišnji rast.

Pet faza digitalnog izdavaštva

Prije nego se pozabavimo samim platformama za izdavanje, moramo se dotaknuti još nekih segmenata digitalnog izdavaštva. Prvo je pet faza kroz koje svi moraju proći.

1) Pisanje – prva faza je pisanje, odnosno oblikovanje ideja i sadržaja za digitalni svijet. Ovo je ujedno i najvažnija te najteža faza. Napisati nešto originalno ili drugačije je teško, to je vjerojatno i razlog zašto malo ljudi piše, no kao i sve i ovo se može uvježbati i naučiti. Stoga, ako imate dobru ideju, sjednite za računalo i počnite pisati.

2) Editiranje – Nakon što imate napisane materijale, vrijeme je da izaberete jedan od ponuđenih digitalnih formata i da prilagodite sadržaj svim uređajima na kojima će se on moći čitati. Na svu sreću, platforme koje služe za digitalno izdavanja materijala će veći dio posla odraditi za vas. Na vama je da odabere layout, odnosno izgled koji vam se sviđa i to je to. O tome ćemo reći nešto kasnije u tekstu kada se dotaknemo platformi koje možete koristiti.

3) Izdavanje – Nakon što je vaša knjiga gotova, trebate ju izdati. Odnosno trebate ju učiniti dostupnom ljudima od Amerike do Australije. Za to služe profesionalne platforme koje će vam pomoći da to napravite. Jednom kada ju izdate u digitalnom obliku, ona postaje dostupna svim onima koji imaju neki digitalni uređaj spojen na Internet.

4) Promocija – Izdati knjigu kao takvu nije problem, no pitanje je promocije. Kako će ljudi znati za nju? Da živimo u idealnom svijetu, svaka dobra ideja bi odmah bila prepoznata od ljudi i svi bi živjeli od pisanja. No ne ide to tako – knjigu biste trebali promovirati na sve moguće strane. Posebice na društvenim mrežama (Facebook, Twitter …) jer je to jedan od načina da se brzo proširi glas. Na taj način možete brendirati sebe kao autora, te knjige/časopisa koji ste napravili. Naravno, nisu društvene mreže dovoljne, no to je dobar početak. Postoji još mnogo alata vezanih uz marketing koje biste trebali isprobati jer samo tako možete doći do većeg broja korisnika Interneta, a samim time i kupaca.

5) Interakcija – Nakon promocije ide interakcija. Kada počnete prodavati svoj proizvod, postojati će ljudi koji će vas željeti kontaktirati putem Interneta ili uživo. Svaki autor to prolazi, a proći ćete i vi ukoliko ste napravili nešto što se ljudima sviđa. Stoga biste trebali naći načina kako najlakše komunicirati sa ljudima. To može biti preko posebnog bloga, Facebook stranice, Twittera … Svaka ta interakcija je vrijedna pažnje jer možda će upravo taj kupac nekome preporučiti vaš proizvod.

Na što pripaziti kod izdavanja digitalnog sadržaja?

Naravno da ove faze nisu sve što trebate znati. Trebate obratiti pozornost na još neke segmente, a neki od njih su:

1) Publika – je bitna jer morate paziti na nekoliko segmenata vezanih uz istu. Kao prvo, sadržaj mora biti prilagođen vašoj ciljanoj publici, a drugo morate im prilagoditi način isporučivanja sadržaja. Današnje mlađe generacije će zasigurno prigrliti digitalni sadržaj bez ikakvih problema, dok neke starije možda neće. No, u svakom slučaju, ovo je važan segment o kojem treba razmisliti prije nego počnete nešto pisati.

2) Distribucijska strategija – Pojednostavljeno, to je način kako ćete prodavati svoj uradak i putem kojih kanala. Niti jedan kanal, odnosno način prodaje nije loš, samo neki daju bolje rezultate od drugih. Najbolje rezultate trenutačno daje kombinacija „klasične prodaje“ i online prodaje na stranicama kao što su Amazon i slične, no za početak je bolje početi samo preko odabrane platforme za izdavanje jer je trošak najmanji mogući.

3) Korisnički podaci i analiza – Ako ste dobro podesili platformu koju koristite za digitalno izdavaštvo, ta ista platforma vam može izgenerirati jako puno korisnih podataka. Tako možete vidjeti koje stranice vam donose najviše posjetitelja (da li su to društvene mreže, forumi, klasične web stranice …), koliko se posjetitelji zadržavaju, što ih najviše zanima (recimo, kod digitalnog časopisa možete vidjeti na kojim stranicama/sadržaju se najviše zadržavaju i slično), koji proizvodi se najviše prodaju (u slučaju da ih imate više) …

4) Premium sadržaj – Korisnici vole premium sadržaj. Možda ne u Hrvatskoj, ovdje rijetko tko kupuje bilo kakav digitalni sadržaj, no u razvijenoj Europi, Americi i Aziji mnogi kupuju digitalni sadržaj. Jedna od preporuka je imati dvije razine sadržaja – onaj osnovni (recimo digitalni časopis) i premium sadržaj (dodatni sadržaj za one koji su spremi platiti ekstra novac za ekskluzivni sadržaj).

5) Tehnikalije – Prije nego se krenete baviti digitalnim izdavaštvom, jako je dobro potrošiti nešto vremena na tehničke stvari. Većina platformi koje možete „iznajmiti“ su dovoljno dobre za sve vaše zahtjeve, no nije loše vidjeti kakav bandwidth nude, koliko korisnika u isto vrijeme može pristupati tom vašem sadržaju, da li imaju offline mode za čitanje sadržaja, kakva im je dostupnost i koliko često mjesečno ili godišnje platforma nije dostupna za korisnike i slično. To su sve stvari koje možete naći na službenim stranicama pojedine platforme i svakako preporučamo da to jako dobro proučite!

6) Skalabilnost – Ova točka se veže na prošlu. Vrlo je bitno da je platforma skalabilna i da ima, kao što smo rekli, visoku dostupnost. Vi kao korisnik platforme, i kupci kao konzumenti vašeg sadržaja, želite u svakom trenutku da sadržaj bude dostupan. Ponavljamo, bitno je da se time pozabavite prije odabira platforme, te da vidite precizno kada platforma neće biti dostupna. Većina istih ima dostupnost od 99.99 posto vremena što je i više nego u redu, no postojati će određeni sati u godini kada će se platforma nadograđivati i slično, pa će sadržaj biti nedostupan. Sve stranice imaju to vrijeme, tako da vas to ne treba previše brinuti.

PLATFORME

ZMAGS

Sada kada znate na što sve treba pripaziti, vrijeme je da se pozabavimo samim platformama. Prva, i po nama možda najbolja je, Zmags platforma. Riječ je o profesionalnoj platformi koja ima sve što možete zamisliti i dijeli se na 3 pod platforme, ako ih tako možemo nazvati. To su redom: Zmags Professional, Zmags Commerce i Zmags CommercePro. Nas zanima ova prva jer ona služi za digitalno izdavaštvo. Zmags je zapravo skup alata s kojim možete izrađivati digitalni sadržaj u sekundi. Prije ste trebali koristiti nekoliko alata – alat za pisanje, alat za izradu dizajna … – dok ovdje sve to imate u jednom.

Zmags Professional vam daje da u tren oka napravite bilo što – katalog, knjigu, strip, časopis, brošuru, priručnik. Možete napraviti što god želite. Sve što trebate je napraviti korisnički račun i spremni ste za raditi. Ako ste recimo nekada radili blog, onda nećete imati nikakvih problema. Ovo je vrlo slično tome, samo što je mnogo profesionalnije i imate mnogo više opcija na raspolaganju. Kada kreirate korisnički račun, dolazite do upravljačke ploče od koje sve kreće. Ovdje birate layout, odnosno izgled koji želite (možete uzeti predefinirani izgled ili sami urediti isti), unosite sadržaj, birate da li želite izraditi knjigu, časopis, brošuru ili nešto drugo … Uglavnom, sve što poželite, možete ovdje podesiti. To se odnosi i na druge segmente platforme kao što su mogućnost skidanja sadržaja u PDF formatu, dodavanje modula za eCommerce, odnosno naplatu artikala ako ih imate mnogo … Kada smo se već dotaknuli dodatnih opcija, moramo napomenuti da je Zmags prilično zahvalna platforma. Jednom kada sve postavite, više se za ništa ne morate brinuti. Krenimo od sadržaja – jednom kada ga prilagodite i editirate, on će se prilagoditi bez problema tabletu od 10 inča i monitoru od 27 inča.

Ukratko, ne morate se brinuti kako će netko pregledavati sadržaj. Ako ima uređaj sa Internet konekcijom, može se spojiti i pregledati sadržaj. Za one koji ne žele trošiti Internet promet, Zmags dozvoljava da se sadržaj skine u obliku PDF-a na uređaj. Naravno, ako vi to dozvolite. Nadalje, tu je mogućnost dodavanja dodatnog multimedijalnog sadržaja (video, audio, Twitter feed …) u vaše materijale, mogućnost integracije sa Facebook stranicom (možete dozvoliti da se sadržaj čita direktno na Facebook fan stranici), imate na raspolaganju bogatu statistiku sa podacima … Uglavnom, sve što trebate ova platforma vam nudi. Čak je moguće iskoristiti i HTML5/CSS3 i napraviti dizajn kakav god vi želite.

Mag+

Druga platforma vrijedna spomena je svakako Mag+. Riječ je o platformi sa mnogim unikatnim mogućnostima. Neki će možda reći bespotrebnim mogućnostima, no to je osobni stav. Mag+ je jedna od najjačih platformi na tržištu, a to dokazuje i poduži popis poznatih klijenata. Neki od njih su: New York Magazine, Popular Science, MAD Magazine, Macworld Magazine, British Journal of Photography, Maxim, Game Informer, Vouge, Men’s Fitness … Da platforma nije dobra, vrlo vjerojatno ju ovako „jaka imena“ ne bi koristila. No, vratimo se na samu platformu. Ova platforma vam dozvoljava mnogo toga da napravite – magazin (časopis), prodajne brošure, marketing materijale, vodiče, kataloge, knjige … no na jedan malo drugačiji način. S ovom platformom vi kreirate sadržaj kao i kod Zmagsa, no distribuirate ga na malo drugačiji način – putem aplikacija. Da pojasnimo – Mag+ je platforma putem koje napravite aplikaciju za Android i iPhone uređaje i putem nje vaših korisnici mogu pregledavati sadržaj.

Da biste napravili aplikaciju ne morate niti liniju koda napisati – sve će ova platforma izgenerirati za vas, a na vama je samo da postavite aplikaciju na Google Play, te AppStore. Unutar te aplikacije možete naplaćivati sadržaj (po broju časopisa ili nekom drugom kriteriju), dio sadržaja (op.a. recimo premium sadržaj), možete ga davati besplatno vašim korisnicima i slično. Ako imate Android ili iPhone pogledajte aplikaciju od spomenutog New York magazina. To je jednostavna aplikacija koju skinete i možete čitati vijesti. Ni više ni manje. Isto tako, putem nje možete čitati i premium vijesti koje se u trenutku pisanja ovog teksta naplaćuju po članku. Želite pročitati članak? Nema problema – 10 centi.

Ovaj način distribuiranja digitalnog sadržaja je super jer danas svi imaju ove uređaje i mogu skinuti aplikaciju na svoj uređaj u sekundi. Pitanje je samo što ćete im ponuditi preko te aplikacije i koliko ćete im naplatiti.
Ponavljamo – Zmags ima jedan način distribucije digitalnog sadržaja, Mag+ ima drugi. Obje platforme vam daju isto – mogućnost digitalnog izdavanja sadržaja, bez obzira kakav on bio, no način distribucije istoga do korisnika je drugačiji.

Što još nudi Mag+? Kao što smo rekli na početku – jako puno toga. Od dizajna kojeg možete personalizirati do najsitnijeg detalja do bogatog multimedijalnog sadržaja kojeg možete dodati u svoje digitalne materijale. Ne smijemo ni zaboraviti jako puno dodatnih alata za marketing, analizu posjeta, mogućnost izrade dodatnih skripti za aplikacije … Sve u svemu, fantastična platforma koju morate pogledati ako imate namjeru nešto prodavati u digitalnom obliku. Ima li mana? Ima jednu, a to je cijena. Kolike su? Pogledajte na službenim stranicama (www.magplus.com) – iznenaditi ćete se. Nažalost neugodno.

Adobe Digital Publishing Suite

Koliko je ovo obećavajuće područje, shvatili su ljudi iz Adobea te su oni kreirali i svoju platformu za sve one koji izdaju bilo kakav digitalni sadržaj. Ono što nam se na prvi pogled sviđa kod Adobea je jednostavnost same platforme pomiješana sa velikim brojem njihovih alata i mogućnosti. Kada ju idete koristiti, glavni alat će vam zapravo biti Adobe InDesign integriran u ovoj platformi. Upravo se putem njega i nekada „slagao“ časopis ili knjiga, a sada je taj isti alat nadograđen, odnosno unaprijeđen te se koristi u kombinaciji s nekim drugim alatima. Mogućnosti toga alata su ogromne, tako da se nećemo previše zadržavati na njemu. Dodati ćemo samo da u kombinaciji sa HTML-om možete učiniti gotovo sve što poželite.

No, i DPS (Digitial Publishing Suite) je vrlo sličan maloprije spomenutom Mag Plusu. Riječ je o alatu putem kojeg se kreiraju časopisi/knjige/brošure i slično ali se sadržaj čita preko mobitela, odnosno tableta. DPS vam pomaže da napravite fantastičnu aplikaciju za dotične uređaje, a korisnici ju moraju skinuti na svoj uređaj da bi mogli pristupiti materijalima koje vi objavljujete. To ne bi trebao biti problem, posebice ako im dajete zanimljiv sadržaj. Ne želimo ulaziti kakav sadržaj ćete im dostavljati, no korisnici kada skinu aplikaciju žele nešto dobivati putem nje. Ona je idealna za one koji izdaju novi sadržaj svakih tjedan ili mjesec dana. Adobe DPS je platforma koja vam uglavnom samo omogućuje kreiranje sadržaja i dostavljanje istoga krajnjim korisnicima.

Naravno, kao i sve platforme i Adobe ima jako puno korisnih dodataka koje možete iskoristiti prilikom kreiranja aplikacije. Prva stvar je dijeljenje na društvenim mrežama. Ljudi žele nešto zanimljivo pročitati i preporučiti svojim prijateljima. Adobe je to olakšao do krajnjih granica i sve što morate pokraj sadržaja je stisnuti tipku „Share“ koja vam dozvoljava dijeljenje sadržaja sa prijateljima na društvenim mrežama. Naravno, ne morate dati korisnicima tu opciju ukoliko se radi recimo o premium sadržaju. Nadalje, Adobe vam nudi mogućnost da određene članke naplaćujete, a određene dajete besplatno. Dovoljno je u upravljačkoj ploči označiti da će se neki članak naplaćivati i odrediti cijenu. Ako korisnik ne plati, ne može ga pročitati i točka. Vrlo jednostavno rješenje, a još jednostavniji je sustav naplate. Korisnik može platiti preko PayPala, kartice, računa …

Nadalje, tu je mogućnost dozvoljavanja korisnicima da vam putem vaše aplikacije pošalju određeni feedback. To nije loše jer je uvijek dobro čuti kritike i prijedloge korisnika. Tu je još i mogućnost eksportiranja sadržaja u PDF format radi manje potrošnje Internet prometa, mogućnost praćenja bogate statistike, implementacija sadržaja u web stranicu … Uglavnom, ovdje se radi o enterprise rješenju za malo veće i bogatije kompanije jer samo korištenje platforme košta i do par tisuća dolara mjesečno.

BookType

I za kraj ostaje nam još jedna zanimljiva aplikacija (op.a. da dobro ste pročitali – aplikacije, ne platforma) BookType namijenjena izradi knjiga. Ova aplikacija će vam pomoći da vaše intelektualno vlasništvo pretvorite u pravu i profesionalnu knjigu. Tako barem kaže slogan te iste aplikacije. No, poanta je u pravo u tome. BookType je sve što trebate kada krećete pisati knjigu ili želite probati napisati knjigu.

Da li možete pisati u Wordu? Možete – Word služi tome. No zar nije bolje pisati uz pomoć aplikacije koja vam u startu nudi mnogo više od „običnog“ alata za pisanje i koja je specijalizirana za izradu knjiga? Po nama je BookType mnogo bolje rješenje. Kao prvo, kada počnete pisati sve što napišete može se spremiti u oblake i nećete izgubiti napisane materijale.

Nadalje, BookType vam nudi mogućnost kolaboracije sa kolegama. Samo im morate na email poslati pozivnice i oni će putem tog linka moći pristupiti onome što ste do sada napravili. Ako ima date ovlasti, moći će nadodavati sadržaj, editirati već postojeći i slično. Nije ovo nikakav novi sustav kolaboracije, no bitno je da vam stoji na raspolaganju. Kada napišete knjigu ili manji dio iste, možete ga editirati na bezbroj načina. Imate već ugrađene predefinirane predloške koje možete iskoristiti ili možete sami editirati dio po dio teksta.

Naravno, možete bez ikakvih problema dodavati slike i raditi sve ono što možete i u drugim alatima. Nakon što napravite i to, sa 2 klika mišem možete napraviti digitalni sadržaj za vaše korisnike. Možete ga eksportirati u PDF, pripremiti za objavu na web stranicu, možete ga eksportirati i pripremiti za klasično printanje… možete ga prilagodit i e-čitačima…

Ono što ne možete preko ove aplikacije je naplatiti sadržaj (morate vaše materijale prodavati preko neke druge stranice) i ne možete ga koristiti na Windowsima. Ovu aplikaciju bez problema možete koristiti na Linuxu i Mac OS-u, a Windows korisnicima preporučamo da nađu alternativu.


RELATED ARTICLES

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular