Svi znamo da je izrada pričuvnih kopija izuzetno bitna stavka u svakodnevnom radu na računalu, bilo na poslu ili kod kuće, a oni koji su ostali bez podataka u ključnom trenutku znaju to najbolje. Ono što razlikuje dobar sustav pričuvnih podataka od lošega je to što će kod dobrog podaci ostati sačuvani i u najgorem mogućem slučaju. Zamislite da danas radite na nečem što ćete neophodno koristiti sutra te da sutra vašeg računala jednostavno nema. Bilo da se radilo o malicioznom programu koji vam je uništio datoteke ili je računalo izgorjelo u požaru, sasvim je svejedno ako nemate pričuvnu kopiju.

Cijena izrade pričuvnih kopija također je tema za razmišljanje, hoćete li odvojiti određenu svotu novaca ili postoji lukaviji način? Jedno je sigurno, da se napravi dobar backup potrebno je utrošiti određeno vrijeme, vaše vrijeme i nikada nije dobro biti “škrt” što se toga tiče jer u slučaju katastrofe, trebati će vam mnogo više vremena za napraviti sve iz početka, nego da ste se posvetili backupu ranije.  Sada, što se tiče cijene, naravno da postoje servisi koji svoje usluge znaju dobro naplatiti. Takve usluge često nude i solidne mogućnosti pa ćete morati procijeniti koliko vaši podaci u stvari vrijede.

Postoje i besplatne usluge i neke druge koje se može iskoristiti za izradu pričuvnih kopija. U ovoj temi donosimo najpovoljnije načine za pohranu pričuvnih kopija, odnosno nastojimo optimalnom omjeru između uloženog i dobivenog. Kao što ćete vidjeti, spomenuti ćemo više pristupa izradi i spremanju pričuvnih kopija, od kojih svaki ima svoje prednosti, nedostatke, ali i cijenu dok je na vama da odabere onaj koji vam najviše odgovara.sugarsync

Jedan od njih su dakle, plaćeni servisi koji služe isključivo za online backup. Ovaj sistem je u suštini prilično jednostavan i odnosi se na upload datoteka koje želite sačuvati, na udaljeni server.  Udaljeni server je dakako, mjesto gdje se spremaju podaci svih korisnika koji su se prijavili za konkretnu uslugu pa je tako svakome od njih potrebno i osigurati određenu količinu prostora za spremanje podataka. Ovo je jedan od glavnih razloga zašto takve usluge ne mogu biti besplatne, jer osim resursa koje svaki korisnik okupira, tu se često nude još i dodatne usluge, odnosno neke naprednije opcije do kojih ćemo doći kada ćemo gledati podrobnije ove servise.

Prvi koji nam se svidio iz ove kategorije zove se CrashPlan i pravi je dokaz različitosti i mogućnosti koje ovakvi servisi mogu ponuditi, poput korištenja drugog računala kojem vjerujete, kao sredstvo za pohranu podataka, a računalo može biti i od nekog vašeg prijatelja. Odmah da kažemo i kako se cijene kreću. Prvo, za isprobati ovaj servis nećete morati ništa platiti, niti povezivati račun s nekim sredstvom plaćanja. Probni period traje 30 dana i možete dobiti dobar dojam treba li vam ovako nešto. “Puna ratna sprema” nakon toga koštat će vas $50 godišnje za jedno računalo s neograničenim prostorom za backup. Ako pak jedno računalo nije dovoljno i želite osigurati i ostala računala u kući, morati ćete izdvojiti dodatnih $120 godišnje, što uključuje Family plan koji nudi backup za do deset računala. Što se tiče usporedbe cijena s drugim servisima, ovo je otprilike u prosjeku. Za početak rada sa CrashPlan-om potrebno je preuzeti klijentsku aplikaciju s njihove web stranice te ju instalirati na računalo. U samom postupku ćete izraditi i korisnički račun sa svojim korisničkim imenom i lozinkom s kojima ćete se identificirati i spremati datoteke.

Nakon relativno lagane i brze instalacije, prikazati će vam se vaša kontrolna ploča u kojoj ćete moći vidjeti sve relevantne podatke vezane za usluge, a pri prvom korištenju dočekat će vas poruka o jednomjesečnom probnom periodu gdje će biti objašnjeni uvjeti korištenja. CrashPlan klijent kojeg ste instalirali sjedit će u sistemskom trayu te nuditi prikazivanje aplikacije, pauziranje i izlaz. Vezano uz integraciju s Windowsima, recimo da nedostaje ugradnja u Windows Explorer, što neki konkurentski proizvodi podržavaju.

U aplikaciji imamo izbornik s lijeve strane i intuitivnog sučelja gdje biramo izradu sigurnosne kopije, vraćanje postojeće kopije, pregled postavki, pregled povijesti te prijatelja. CrashPlan će vam odmah na početku dati dobar prijedlog svih lokacija koje bi bilo poželjno osigurati, odnosno sadržaj koji se nalazi na tim lokacijama predlaže se da bude prenesen na udaljeni server. To su obično osobne mape kao što su Dokumenti, Fotografije, Glazba i sl. Moguće je, a i poželjno specificirati i sve ostale direktorije čiji sadržaj želite sačuvati, zajedno ili bez određenih poddirektorija. Nakon potvrde vašeg odabira, prvo će se izračunati koliko prostora će odabrani skup podataka zauzeti.

Veoma zanimljiv činio nam se odabir lokacija gdje želimcrash_plano spremiti pričuvnu kopiju, a mogućnosti su naravno, na CrashPlanov centralni storage, opcija koja je veoma preporučena i gdje će vaši podaci definitivno ostati sigurni, međutim u slučaju glomaznih kopija taj put bi mogao biti dugotrajan, tako da ovu opciju je najbolje odabrati za bitne datoteke koje ne smijete izgubiti ni pod koju cijenu.

Druga mogućnost je spremanje pričuvne kopije na istom računalu u drugi direktorij, što je korisno jedino u slučaju brisanja datoteke zabunom, dok u drugim slučajevima kao što su stradavanje tvrdog diska, ova opcija je prilično bezazlena. Ono što je zanimljivo je opcija spremanja pričuvne kopije na drugo računalo ili kod prijatelja. Dakle, ideja je da prijatelju pošaljete pozivnicu putem elektroničke pošte da koristite njegovo računalo za spremanje podataka. S obzirom da nitko tko bi dobio ovakvu pozivnicu ne bi bio baš pretjerano oduševljen, sistem je zamišljen tako da vi vratite uslugu, ustupivši dio svog prostora na računalu da pomognete prijatelju u istom cilju.

Uostalom, dobar sistem za razglašavanje ove usluge, zar ne? Na očigled drugi problem bi bio sigurnosni, odnosno netko bi mogao čitati potencijalno povjerljive podatke koje mu šaljete na čuvanje. Kako bi se ovo izbjeglo, svi podaci se kriptiraju, a jedino vi imate ključ pomoću kojeg možete vratiti podatke kada vam zatrebaju. Onaj tko ustupa svoje računalo za backup nekom drugom, također ima pravo odabrati vrijeme kada će mu ti podaci biti dostupni te može postaviti ograničenje na veličinu prostora kojeg ustupa.

Ako ste vi ti koji ustupate prostor nekom drugom, možete odabrati određenu mapu gdje će se spremati datoteke vaših prijatelja te svima kojima isto dopustite, dovoljno je podijeliti vašu jedinstvenu lozinku kako bi oni mogli spremati svoje datoteke na vaše računalo. U slučaju da nekom želite odjednom uskratiti ovu mogućnost i to možete učiniti, jednostavno da ga maknete iz liste prijatelja.

Ono što je ograničavajuće u cijeloj priči kod izrade sigurnosnih kopija na ovaj ili onaj način su resursi i to, prvenstveno mrežni, dakle postavljanje datoteke na udaljeno računalo, provjera ima li izmjena te primanje datoteka s udaljenog računala. CrashPlan ove operacije radi cijelo vrijeme, dakle nakon što određenu datoteku osigurate na udaljenom serveru, cijelo vrijeme će se provjeravati je li poslana datoteka aktualna te ako nije, ponovno će se prenijeti. Ovo osim, mrežnog prometa troši i još jedan resurs, a to je procesor. Iako je gotovo neosjetljiv utjecaj na procesor, eventualno kada bismo imali doista poveći broj manjih datoteka, moglo bi ovo imati nekog utjecaja pa je kao mjera predostrožnosti postavljena opcija na odabir korisniku da odabere kada želi da računalo provjerava da li su sve datoteke aktualne, koje direktorije da gleda ili u koje dane.

Naravno u usporedbi s ovim, prebacivanje datoteka na server je najsporija karika u procesu čak i u današnjem vremenu pa možete jedino pauzirati upload/download kada vam treba puna brzina za nešto drugo.  S ovime na umu možemo zaključiti da ukoliko vam treba nešto naprednija usluga za izradu sigurnosnih kopija CrashPlan je sasvim solidan izbor, no ne i besplatan. Uz dobre mogućnosti backupiranja i vraćanja podataka koje uključuju čak i korištenje prijateljeva računala ovo je preporuka svima koji ne žele riskirati sa svojim podacima.crash_plan_logo

 

 

 

 

 

 

 

 

Sada kad vidimo što može učiniti jedan servis kojem je primarna namjena backup podataka, pogledajmo što možemo učiniti mi sami bez potrebe za dodatnim plaćanjem i koliko će nas to zapravo zaštititi od potencijalnih katastrofa. Danas kada je spremanje podataka u oblak sve pristupačnije sa postojanom konkurencijom na tržištu, postoji dobra prilika za iskoristiti ovo u svrhu backupa.

Najzvučnija imena koja nude pohranu u cloudu su Dropbox, Google s uslugom Drive, Microsoft sa SkyDrive-om, SugarSync, Box i mnogi drugi. Sve ove usluge mogu poslužiti za obranu od nenamjernog brisanja bitnih podataka, kvara tvrdog diska i elementarnih nepogoda. Slično kao kod CrashPlan-a vaši podaci će se također prenositi na udaljeni server gdje će se držati njihova kopija, no za razliku od spomenutog servisa, ovdje spomenute usluge su namijenjene općenito, pohrani podataka te s toga, ne nude neke inovativne načine backupa poput usluga koje se specijaliziraju isključivo za to.

Svejedno, možemo i ovdje pronaći neke zanimljive značajke poput verzioniranja datoteka, što posjeduje SugarSync i gdje imamo povijest zadnjih pet promjena odnosno verzija određene datoteke. Naravno, servisi za online storage imaju i svoje prednosti pred servisima koji služe isključivo backupu podataka, inače se niti ne bismo dotakli njih ovdje u ovoj temi. Jedna prednost je cijena, koja je redovno niža, pogotovo radi li se o kopiji koja ne prelazi nekoliko gigabajta. Dakle, u slučaju da imate većinom tekstualne dokumente koje želite backupirati, korištenjem online storage servisa proći ćete besplatno.

Za nešto zahtjevnije slučajeve također ima rješenja, no tada raste i cijena. Online storage servisi imaju i druge karakteristike poput jednostavnosti dijeljenja datoteka s bilo kime na Internetu, na način da određenu datoteku ili cijelu mapu učinite javnom i onome s kime želite tu datoteku ili mapu podijeliti, jednostavno pošaljete link na nju. Osim toga, ovi servisi imaju i dorađenije klijentske aplikacije i integraciju u okolinu operacijskog sustava. Tako ćete moći putem nekoliko klikova iz ljuske operacijskog sustava postaviti željenu datoteku u vašu online mapu.

Spomenimo još i prednost koja se odnosi na bolju kompatibilnost sa drugim platformama. Ovdje nabrojane usluge za online storage su dostupne putem vlastitih web stranica koje omogućuje upload i download vlastitih datoteka što je moguće izvesti na bilo kojem operacijskom sustavu pa i onom na primjerice, mobilnom uređaju. Nije rijetka pojava da ovi servisi posjeduju i vlastite aplikacije pisane baš za pametne telefone koje dodatno olakšavaju pristup vlastitom računu u oblaku, a naravno sve skupa doprinosi jednoj jedinstvenosti i kompaktnosti cijelog sustava. Stižemo i do dijela koji vas vjerojatno i najviše zanima, a to je “koliko muzike mogu dobit za što manje para”.  Krenimo sa Microsoftovim SkyDriveom koji nudi svima besplatno 7 GB prostora, a postoje i planovi koji se plaćaju te najskuplji iznosi $50 godišnje za 107 GB prostora.

SkyDrive dolazi sa klijentskom aplikacijom te naravno Metro aplikacijom koristite li Windows 8. Google sa svojim Drive-om nudi 5 GB u besplatnoj varijanti te maksimalno 100 GB za $4.99 mjesečno, no sama usluga se može iskoristiti za druge svrhe poput online kolaboracije u realnom vremenu. Dropbox u osnovnoj inačici nudi 2 GB besplatno, no ta dva je moguće vrlo brzo povećati odradite li neke zadatke koji nisu obavezni, poput instaliranja klijentske aplikacije, prvog uploada te naravno dovođenja novih korisnika. Dropbox nudi i plan od 100 GB koji košta $99 godišnje. Spomenimo i SugarSync servis koji je za svrhu izrade sigurnosnih kopija još najprikladniji po svojim mogućnostima jer nudi spomenuto verzioniranje datoteka, moguće ga je postaviti na više platformi što uključuje i mobilne te usluga je bogata mogućnostima za upravljanjem datotekama te njihovsugarsync_versionsim dijeljenjem. Usluga nudi 5 GB prostora besplatno te 100 GB za $149.99 godišnje. Kao što se vidi iz priloženog, a što je i logično, je da sve usluge nude neku osnovnu tarifu besplatno te nakon toga postoje planovi za nadogradnju trenutne usluge, koji se plaćaju.

Na izboru postoji uistinu solidan broj servisa koji nude kvalitetne usluge s dobrim mogućnostima za pohranu sigurnosnih kopija. Na vašem je osobnom izboru sada, da odaberete što ćete koristiti za backup podataka, a smjernice koje vam mogu pomoći idu ovako: ukoliko imate datoteke koje će stati na nekoliko gigabajta, makar ih je i mnogo, koristite jedan od servisa za pohranu podataka koje smo naveli ovdje na kraju. Na taj način proći ćete najpovoljnije, a ako s vremenom mjesta za pohranu postane premalo moguće je dokupiti dodatan prostor.

Ako ovaj slučaj ipak ne zadovoljava vaše potrebe, onda će optimalan izbor biti neka od usluga poput CrashPlan-a koja nudi neograničen prostor za pohranu sigurnosnih kopija i neke napredne mogućnosti baš u svrhu izrade backupa. Što god i koju god uslugu da odaberete, možete pogriješiti samo jednom i na jedan način, a to je da ne radite backup podataka.backup_schema

 

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here