Apple je počeo od ponedjeljka s objavljivanjem ažuriranja svog iOS operativnog sustava s novim kontrolama privatnosti dizajniranim da ograniče digitalnim oglašivačima praćenje korisnika iPhonea.

Za više od milijardu Appleovih korisnika iPhonea diljem svijeta, promjena će značiti novu skočnu obavijest u nekim aplikacijama koja traži njihovo dopuštenje za prikupljanje podataka za koje Apple vjeruje da bi se mogli koristiti za praćenje njihovih navika pregledavanja u aplikacijama i web lokacijama trećih strana.

Za neke tvrtke bi ova nova pravila mogla donijeti ogromne promjene na gotovo 100 milijardi dolara vrijednom tržištu mobilnog oglašavanja, pogotovo ako većina korisnika iPhonea odbije dopustiti prikupljanje podataka, tvrde stručnjaci iz industrije. Tu je posebno izložen i Facebook.

Što Apple točno radi?

Apple zahtijeva od programera aplikacija koji žele prikupljati određene informacije od korisnik iPhonea u svrhu digitalnog oglašavanja, kako bi sada takve aplikacije morale prikazivati skočni prozor u kojem bi aplikacija “tražila dozvolu da vas prati preko aplikacija i web lokacija u vlasništvu drugih tvrtki”, zajedno s objašnjenjem aplikacije o tome zašto se traži dopuštenje. Neki analitičari mobilnog oglašavanja vjeruju da će manje od svakog trećeg korisnika vjerojatno dati dopuštenje.

Vlasnici iPhonea također imaju izbornik “praćenje” u postavkama privatnosti svog telefona gdje mogu isključiti praćenje svih aplikacija na svom telefonu jednim prekidačem ili odabrati između aplikacija kojima će dati odobrenje.

Što to znači za programere i oglašivače?

I oglašivači i programeri aplikacija koji prodaju oglasni prostor kažu da će, ako se mnogi korisnici iPhonea odreknu praćenja, oglašavanje učiniti manje učinkovitim. Oglasna industrija već je dugo prikupljala podatke o ponašanju korisnika prilikom pregledavanja weba kako bi se prikazivali oglasi, poput odjeće ili automobila, koji bi korisnike mogli eventualno zanimati.

Smanjivanje broja korisničkih podataka moglo bi dovesti do manje prodaje robnih marki i nižeg prihoda od oglasa za mobilne aplikacije i izdavače. Appleov potez produbio je razdor s Facebookom, koji je rekao da će promjena naštetiti malim poduzećima jer će im onemogućiti ekonomično pronalaženje lokalnih kupaca kojima se nudio oglas.

Zašto je Apple napravio promjenu?

Apple je rekao da želi svojim kupcima dati veću kontrolu nad time dijele li se podaci koje o njima prikupljaju treće strane.

Mogu li aplikacije i dalje prikupljati podatke o korisnicima iPhonea?

Da, prikupljanje podataka i dalje je dopušteno ako je to navedeno u pravilima o privatnosti aplikacije. Promjene utječu samo na to da li programeri aplikacija dijele podatke koje prikupljaju s trećim stranama ili ih miješaju s vanjskim podacima trećih strana kako bi pomogli ciljanju oglasa. Apple je u svoj App Store uveo detaljan popis vrste podataka koji se prikupljaju kako bi korisnicima točno pokazao što podaci prikupljaju.

Hoće li iPhone aplikacije i dalje imati oglase?

Da, korisnici iPhonea i dalje mogu vidjeti oglase čak i ako odbiju novi skočni prozor, sve dok su ti oglasi ciljani pomoću podataka koje je programer aplikacija prikupio sam. Na primjer, društvena mreža poput Facebooka i dalje može ciljati oglase na temelju podataka prve strane, poput grupa ili fan pageova kojima se korisnici pridružuju ili kojima se postovi lajkaju.

Piše: Z.K.

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here