Što dolazak popularne web trgovine Amazon znači da domaće online kupce? Kako će izgledati suradnja Amazona i Hrvatske pošte te kakvu dostavu možemo očekivati? Hoće li dolazak Amazona na naše tržište uništiti domaće web trgovine?

Posljednjih su se tjedana domaći web portali raspisali o tome da je u Hrvatsku stigao Amazon. Zahvaljujući ekskluzivnoj suradnji Amazona i Hrvatske pošte, hrvatski će ljubitelji online shoppinga napokon moći uživati u kupnji s najpopularnije web trgovine na svijetu. No, iako su Amazon i Hrvatska pošta sklopili hvale vrijedan ugovor o suradnji, čini se kako to ipak ne znači da ćemo uskoro moći uživati u svim blagodatima koje Amazon nudi na globalnom tržištu. Naime, ovim korakom unaprijeđen je samo sustav dostave, ali postojeća ograničenja i dalje će biti aktualna.

Informacija da Amazon, kao najpopularnija svjetska web trgovina, stiže u Hrvatsku – svakako je fantastična. Iako u samom startu to neće puno promijeniti po pitanju hrvatskih kupaca na Amazonu, činjenica je da se ovime otvaraju mnoga vrata za budući razvoj domaćeg online trgovanja. Dapače, Hrvatska bi prema nekim informacijama mogla postati i regionalni centar Amazona što bi značilo da ćemo igrati važnu ulogu u poslovanju Amazona u regiji. Ipak, pojavljivanje Amazona u Hrvatskoj moglo bi imati i poguban utjecaj na mnoge domaće web trgovine – koje bi mogle nestati uslijed pojave velikog Amazona.

Što će se po pitanju web trgovanja u Hrvatskoj događati u skorašnjoj i daljnjoj budućnosti za sada je teško reći. No, u nastavku teksta donosimo nešto više detalja o tome kako će funkcionirati hrvatski Amazon i kakav bi utjecaj mogao ostaviti na domaćem tržištu.

Amazon kao najpopularnija web trgovina na svijetu

Amazon je definitivno jedna od najvećih i najpopularnijih web trgovina na svijetu, a mnogima Amazon zapravo predstavlja sinonim za online trgovinu. Popularnost Amazona jasno pokazuju nevjerojatne brojke koje ova web trgovina ostvaruje na globalnoj razini. Primjerice samo u SAD-u web trgovina Amazon ima više od 150 milijuna aktivnih korisnika aplikacije za online kupovanje. Prošlogodišnji rezultati prodaje su fantastični pa tako statistički podaci pokazuju kako je Amazon prošle godine napravio više od 280 milijardi dolara prometa – čime se definitivno nalazi u samom svjetskom vrhu po rezultatima prodaje.

Pogledamo li malo u povijest Amazona vrijedi spomenuti kako je kompanija pokrenuta sada već davne 1996. godine, kada su tek rijetki koristili internet. Na čelu kompanije od samih početaka je Jeff Bezos, koji je ne tako davno proglašen najbogatijim čovjekom na svijetu. Zanimljivo je da je Amazon u svojim počecima bio zamišljen kao digitalna trgovina knjiga da bi s vremenom prerastao u web trgovinu koja prodaje sve – od igle do lokomotive. Značajan rast Amazona započinje u 2009. i 2010. godini, kada su ljudi masovno prihvatili tehnologiju, pametne telefone i društvene mreže. Sve to zajedno zasigurno je ostavilo veliki značaj za rast Amazona, no tome treba pridodati i sve veće povjerenje korisnika u kupovanje putem interneta. U mnogim zemljama svijeta online kupovanje danas je važnije od fizičkog kupovanja, a upravo Amazon u očima online kupaca uživa veliko povjerenje.

Kako je kompanija rasla tako su korisnicima ponuđene i mnoge nove usluge. Mnogi korisnici danas koriste Amazon Prime koji online kupovanje podiže na jednu novu razinu. Usluga dostave istog dana postala je sasvim normalna na području SAD-a, a Amazon ulože veliki novac posljednjih godina kako bi razvio flotu dronova koji će pakete dostavljati samostalno na adrese kupaca. Amazon se itekako dobro zna prilagoditi situaciji na tržištu i tome možemo pripisati popularnost ove velike web trgovine. Dakako, okidač mnogih kupnji su i povoljne cijene jer Amazon zahvaljujući bogatim logističkim centrima i povezanosti – može korisnicima pružiti brzu dostavu proizvoda po vrlo prihvatljivoj cijeni.

Početak proboja Amazona na područje Balkana

Već se nekoliko godina priča o tome kako će Amazon stići na područje Hrvatske i regije, no sve te najave nekako su neslavno propadale. Mnogi su već pomislili kako Amazon ne vidi svoj interes u regiji Balkana jer ovdašnji kupci imaju razne “čudne” navike prilikom online kupovanja. Definitivno, ono što je itekako izraženo kod ovdašnjih online kupaca jest plaćanje robe pouzećem. No, nakon što su mnoge priče o proboju Amazona u Hrvatsku i regiju propale, nedavno se pojavila jedna koja nam je dala nagovijestiti da se sprema nešto veliko. Korak po korak razotkrila se priča kako Amazon zaista stiže u regiju – što će ovdašnjim kupcima ponuditi jedan novi level online shoppingiranja.

Iako je sama priča u početku zvučala bombastično, pokazalo se kako se radi o samo djelomičnom pomaku prema Amazonu u Hrvatskoj. Naime, suradnja koju je Amazon sklopio s Hrvatskom poštom rezultirat će samo kvalitetnijom i svestranijom dostavom paketa na adresu hrvatskih kupaca. Za sada to ne znači da će Amazon biti i fizički (logističkim centrom) biti prisutan na teritoriju Hrvatske, već će se roba dostavljati iz najbližih regionalnih centara Europe. Samim time, hrvatski korisnici ipak neće moći uživati u svim blagodatima koje kupnja na Amazonu nudi. Pretpostavka je da će veliki dio proizvoda i dalje biti nedostupan hrvatskim kupcima, s obzirom na to da se radi o robi koju prodaju treće strane putem Amazona. Dakle, neke stvari i u narednom periodu neće biti dostavljive u Hrvatsku, bez obzira na to što je “Amazon došao u Hrvatsku”.

AMAZON Rekognition

Paketi Amazona pod okriljem Hrvatske pošte

Cijela priča oko pristizanja Amazona u Hrvatsku zapravo se temelji na potpisivanju ekskluzivne suradnje između Amazona i Hrvatske pošte. Unatoč mnogobrojnoj konkurenciji, Hrvatska pošta je i dalje vodeća kurirska služba u Hrvatskoj i samim time je logičan potez da se Amazon odlučio upravo na suradnju s našom najvećom dostavnom službom. S druge strane, Hrvatska pošta je u posljednje vrijeme uložila puno novca u razvoj novih usluga i logističkog centra – koji bi trebao biti temelj budućih aktivnosti dostave. Novi sortirni centar Hrvatske pošte izgrađen je u Velikoj Gorici i radi se o ogromnoj investiciji koja bi dodatno trebala učvrstiti poziciju HP-a u Hrvatskoj. Centar u Velikoj Gorici opremljen je inovativnim strojem za automatsko sortiranje paketa koji u sat vremena može obraditi čak 15.000 paketa. Samim time, kapaciteti HP dostavnih službi brzo rastu, kao i sama brzina dostave paketa na adresu primatelja.

Ulaganje u inovativni logistički centar i uređaj za automatsko sortiranje paketa veliki su koraci kojima se nastoji slijediti tempo potreba globalnih trgovina iz kojih svakog dana izlazi sve veći broj paketa. Upravo je novi logistički centar vjerojatno bio jedan od okidača zbog kojeg se Amazon odlučio na suradnju s Hrvatskom poštom, a prema nekim mišljenjima nije isključeno i da je sam Amazon sudjelovao u izgradnji novog logističkog centra HP-a. Zahvaljujući novom centru Hrvatska pošta postaje jedan od lidera službe dostave u području regije, što bi moglo rezultirati i širenjem Amazona na regiju – upravo putem usluga Hrvatske pošte. Velika Gorica mogla bi tako postati središnji skladišni centar za budući proboj Amazona na tržište Hrvatske i regije. Prema nekim informacijama, prvi paketi s Amazonovim logotipom već izlaze iz sortirnice Hrvatske pošte u Velikoj Gorici – što je samo potvrda da će taj centar igrati važnu ulogu u budućem poslovanju Amazona u regiji Balkana.

Hoće li se proboj Amazona u područje regije odvijati putem Hrvatske?

Kada pričamo o proboju Amazona na tržište regije, sasvim je izvjesno da se radi o iznimno vrijednim poslovnim odlukama koje bi mogle značajno utjecati na gospodarstvo određene regije i države. Amazon je trenutno prisutan u Hrvatskoj putem Hrvatske pošte i to je fantastičan signal za sve buduće aktivnosti Amazona u regiji. Naime, Amazon nema sklopljenih velikih ugovora s država u regiji i Hrvatska ovdje predstavlja svojevrsnu spojnicu koja bi mogla odrediti budućnost poslovanja Amazona u regiji. Poprilično je izvjesno da Amazon neće graditi svoje skladišta u svim zemljama regije već će se odlučiti za jedno ili više temeljnih skladišta iz kojih će roba stizati u sva odredišta unutar regije. Kada bi Hrvatska postala to središte Amazona za regiju – to bi moglo doprinijeti bržem i boljem razvoju gospodarstva kako u Velikoj Gorici, tako i u čitavoj Hrvatskoj.

Promet Amazona na globalnoj razini broji se u desecima i stotinama milijardi dolara. Iako Hrvatska sama po sebi izgleda smiješno u usporedbi s tim ciframa, činjenica je da Hrvatska kao dio regije Balkana zapravo ima veliku kupovnu moć. Kada Hrvatskoj pridodamo zemlje iz okruženja – dobivamo veliki broj kupaca, a samim time i ogroman financijski kolač koji bi Hrvatska definitivno voljela iskoristiti. No, da bi Velika Gorica postala središnje skladište Amazonove web trgovine bit će potrebno uložiti puno napora i znanja – kako bi se osigurao kvalitetan logistički sustav dostave Amazonove robe u sve predjele regije. Kako će to u konačnici izgledati za sada je teško prognozirati, baš kao i reći koliko je regija Balkana zapravo zanimljiva Amazonu. Nadamo se da Amazon vidi Balkan kao jednu od važnijih točaka svojeg budućeg širenja poslovanja jer kao kupci i gospodarstvenici s time bismo mogli dobiti puno dobrih stvari.

web trgovina e trgovanje woocommerce trgovina online

Znači li dolazak Amazona propast domaćih web trgovina?

I dok će većina kupaca sasvim sigurno biti oduševljena činjenicom da Amazon stiže u Hrvatsku i regiju, nešto manje zadovoljstva zasigurno će imati vlasnici domaćih web trgovina. Amazon je globalno prepoznatljiv brend i praktički sinonim za sigurnu web trgovinu. Kupci diljem svijeta uvjereni su da kupuju na sigurnom i povoljnom mjestu kada kupuju na Amazonu – a upravo su to dva važna okidača za online kupnju. Dakle, samo pojavljivanje Amazona na domaćem tržištu itekako bi moglo poljuljati poslovanje domaćih web trgovaca.

Za sada većina domaćih web trgovaca ne treba strahovati od dolaska Amazona jer se pokazalo kako velika najave donose samo bolje mogućnosti dostave u Hrvatsku, dok je sve ostalo i dalje isto kao i do sada. Nažalost, hrvatski kupci i dalje će robu trebati naručivati iz stranih Amazon trgovina, a također će trebati plaćati i velike cijenu dostave. O tome da veliki dio robe s Amazona neće biti dostavljiv do hrvatskih kupaca ni ne trebamo pričati. Dakle, većina hrvatskih web trgovaca za sada može mirno promatrati što se događa s Amazonom u regiji. No, takva situacija neće vjerojatno dugo potrajati jer Amazon će sasvim sigurno, prije ili kasnije, ozbiljno zakoračiti na domaće tržište. Kada se to dogodi, mnogobrojni web trgovci mogli bi ostati bez svojih kupaca – a posebno se to odnosi na veće web trgovine.

Nekako smo mišljenja da puno veće šanse za opstanak na tržištu uz Amazon imaju one web trgovine koje su posvećene određenim nišama (npr. hrana za pse), nego li web trgovine koje prodaju sve i svašta. Cijene na Amazonu su uvijek bile povoljne pa bi veliki domaći web shopovi trebali smanjiti svoje marže žele li biti konkurentni Amazonu – što bi uzrokovalo velike poslovne gubitke u kratkom roku. Prednost domaćih web trgovina definitivno je mogućnost plaćanja pouzećem, a također je jedan od benefita i “pravilno” korištenje hrvatskog jezika. No, Amazon svojim financijskim i ljudskim resursima takvo što može savladati u relativno kratkom roku – barem su takva predviđanja. Spomenimo samo kako u Amazonu radi više od 1.000.000 ljudi, što je praktički četvrtina Hrvata.

Domaće web trgovine definitivno trebaju biti zabrinute zbog mogućnosti pojavljivanja Amazona u Hrvatskoj i regiji. Iako za sada Amazon nije fizički prisutan u Hrvatskoj, stvari bi se već u narednim mjesecima mogle promijeniti. Pojavljivanje Amazona definitivno će izmijeniti stanje u domaćem online trgovanju – no u kojem smjeru za sada je teško prognozirati. I dok se neki raduju što je Amazon stigao u Hrvatsku, mnogima njegovo pojavljivanje zadaje glavobolje. Čekamo nastavak ove priče – jer Amazon sasvim sigurno ima velike planove.

Piše: M.Ž.

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here