Virtualna stvarnost vrlo vjerojatno će postati jedna od omiljenih tehnologija budućnosti, no zanimljivo je pogledati činjenice koje vežemo uz ovu novu modernu tehnologiju. Naime, prvi zapisi i uređaji virtualne stvarnosti nastali su daleko prije nego što većina nas misli.

Svijet virtualne stvarnosti mogao bi nas zabavljati u desetljećima koja su pred nama. No, ne samo zabavljati – već bi virtualna stvarnost trebala poprimiti puno veće razmjere gdje će svoju primjenu naći u medicini, edukaciji, vojnim zadacima, itd. Potencijal koji sa sobom donosi virtualna stvarnost je iznimno velik, a na inženjerima je da taj potencijal pretvore u nešto korisno, što će poboljšati način života ljudi.

S obzirom na to da o virtualnoj stvarnosti jako malo toga znamo, danas smo odlučili za vas istražiti nekoliko zanimljivih činjenica koje vežemo uz razvoj virtualne stvarnosti. Ostali smo iznenađeni informacijama o tome kada se prvi put spominjala virtualna stvarnost, ali i kada je proizveden prvi uređaj za virtualnu stvarnost. Dakako, bili su to samo začeci, ali iznimno vrijedni začeci nečeg što će promijeniti našu budućnost. Želite li saznati zanimljive stvari o virtualnoj stvarnosti, svakako pročitajte nastavak članka:

 

Prvo spominjanje VR-a davne 1930. godine

Virtualni stvarnost popularizirana je prije 10ak godina i od tada se značajno razvija. No, prvi zapisi prema svemu sudeći sežu daleko dublje u prošlost. Godine 1930. nastala je priča Pygmalion’s Spectacles u kojoj se jasno opisuje tehnologija virtualne stvarnosti koja bi se trebala pojaviti jednom u budućnosti.

Autor ove priče je Stanley Weinbaum, a njegove su ideje u to davno doba gotovo svima zvučale kao nešto što je nemoguće ostvariti. Danas, 2020. godine znamo da je virtualna stvarnost itekako moguća i da će prerasti u tehnologiju koju će koristiti veliki dio svjetske populacije.

Prvi uređaj razvijen je 1980. godine

Možemo reći kako je točno 50 godina trebalo da bi se od ideje došlo do realizacije. Naime, nakon što je Weinbaum u svojoj priči 1930. godine spomenuo ideju virtualne stvarnosti, nekolicini je inženjera takva ideja bila primamljiva pa su se okrenuli razvoju takvog uređaja.

Godine 1980. svoju je razvojnu priču uspješno zaključio inženjer Jaron Lanier koji je kreirao uređaj kojeg možemo nazvati prototipom modernih VR uređaja. Uređaj je imao naočale i rukavice, a njegova cijena iznosila je vrtoglavih 49.000 dolara. Uređaj je nosio naziv EyePhone 1 / HRX i svakako možemo reći kako je jedna od preteča modernih uređaja za virtualnu stvarnost.

 

VR set za glavu razvijen 1995. godine

Uređaji za virtualnu stvarnost danas se uglavnom fokusiraju na naočale koje nosimo na glavi i kroz koje dobivamo željenu sliku. Očekivanja su kako će se navedene naočale s godinama smanjivati i kako će postati praktičan uređaj koji ćemo svugdje moći nositi sa sobom. Prve VR naočale (set za glavu) nastale su 1995. godine, a za njihov razvoj zaslužna je kompanija Virtual I/O.

Prisjetimo li se tadašnjih računala, ovaj je naglavni set bio itekako napredan za svoje vrijeme i označavao je jednu prekretnicu za budućnost. Ipak, te su naočale bile pomalo nezgrapne, no zahvaljujući kompaktnosti i funkciji praćenja pokreta glave – označavale su početak jedne nove ere za virtualnu stvarnost.

Resident-Evil-7-vr

Sony PlayStation VR Headset razvijen u tajnosti

Sony PlayStation VR Headset trenutno je jedan od najpopularnijih uređaja za virtualnu stvarnost na tržištu. No, priča o nastanku ovog uređaja je i više nego zanimljiva. Nekolicina inženjera u Sonyju zainteresirala se za razvoj VR uređaja pa su u tajnosti radili na razvoju takvog uređaja. Zanimljivo, nadređene osobe nisu znale kako se u Sonyju razvija uređaj koji bi mogao promijeniti budućnost poslovanja ove velike kompanije.

Nakon što su uspješno završili razvoj uređaja, inženjeri su odlučili predstaviti svoj tajni proizvod nadređenima. Danas, taj je tajni proizvod ima potencijala da postane vrlo važna karika u poslovanju ove velike kompanije.

VR ILI AR RAZLIKA

Virtualna stvarnost za istraživanje svemira

Kada pričamo o virtualnoj stvarnosti, svi uglavnom na prvo pomisle na igranje video igara. Činjenica jest kako će se virtualna stvarnost na tržište najlakše “progurati” zahvaljujući kvalitetnoj upotrebi u svijetu video igara, no VR ima daleko veće mogućnosti.

Danas se virtualna stvarnost u sve većoj mjeri koristi u medicinskim istraživanjima, a važnu ulogu ima i u sektoru vojske. Posebno je zanimljivo kako je virtualna stvarnost svoje mjesto pronašla i u području istraživanja svemira pa ćemo jednog dana možda reći kako smo zahvaljujući virtualnoj stvarnosti otkrili kako funkcionira svemir oko nas.

 

Poboljšanje poslovnih rezultata uz VR

Velike kompanije s velikim zanimanjem prate zbivanja na tržištu virtualne stvarnosti. Nakon što su se neke kompanije odlučile za implementaciju robota i umjetne inteligencije, na redu je i uvođenje virtualne stvarnosti. Prije svega, veliki potencijal virtualna stvarnost ima u edukaciji novih zaposlenika, kao i proširivanju znanja starih zaposlenika.

Primjerice, putem virtualne stvarnosti mogu se stvoriti nove situacije i okruženja te se tako ljudi mogu naučiti kako reagirati u određenoj situaciji. Dakako, uz edukaciju zaposlenika, virtualna stvarnost mogla bi promijeniti i čitav edukacijski sustav koji bi uz korištenje VR-a mogao postati zanimljivi i interaktivniji.

VR google-cardboard

Gotovo 200 milijuna ljudi koristi tehnologiju virtualne stvarnosti

Iako se mnogima možda čini kako virtualna stvarnost još uvijek nije uzela puno maha, podaci pokazuju nešto sasvim drugo. Posljednjih se godina dogodila prava ekspanzija tržišta, a brojke na strani virtualne stvarnosti sve su značajnije.

Prema posljednjih podacima, virtualnom stvarnosti se već danas koristi gotovo 200 milijuna ljudi, a te će brojke iz mjeseca u mjesec samo rasti. Tome pogoduje sve veća konkurentnost na tržištu uređaja virtualne stvarnosti, rastući broj sadržaja za takve uređaje, ali i sve manja cijena navedenih uređaja.

 

Ogroman rast u godinama pred nama

Virtualna stvarnost je zapravo skup tehnologija koje moraju funkcionirati zajedno, ne bi li polučile odlične rezultate. Prije svega, potreban nam je uređaj koje može kvalitetno predočiti sadržaj koji je stvoren za virtualnu stvarnost. Navedeni sadržaj ima svoje zakonitosti pa je sve više kompanija koje razvijaju sadržaj namijenjen upravo prikazivanju na uređajima za virtualnu stvarnost.

Kada na sve to nadodamo i ostale aspekte prilagodbe pojedinom sektoru (gejmingu, medicini, edukaciji) dolazimo do jednog ogromnog tržišta koje mora funkcionirati u suživotu. Prema prognozama, tržište virtualne stvarnosti naglo će porasti u sljedećih nekoliko godina. Neki podaci ukazuju na to kako će rast biti veći od 10 puta u odnosu na današnje brojke. Konkretno, priča se o rastu vrijednosti tržišta od ogromnih 209 milijardi do 2022. godine. Interes korisnika sve je veći, tako da će prognoze vrlo vjerojatno biti ostvarene.

virtualna-stvarnost

 

Na Amazonu možete pronaći više od 200 različitih VR setova za glavu

Prije koju godinu imali smo svega nekoliko kompanija koje su na tržištu nudile svoje VR naglavne setove. Razvoj takvih setova je skup i mnoge su kompanije sumnjičavo pristupale razvoju novih uređaja za virtualnu stvarnost. No, pokazalo se kako je interes korisnika sve veći pa je naglo porastao i broj kompanija koje nude naglavne satove za VR.

Amazon, kao jedna od vodećih online trgovina, na svojim stranicama prodaje više od 200 različitih VR setova za glavu. Setovi se uglavnom razlikuju svojim mogućnostima i dizajnom, a među popularnijima su Oculus Rift, PSVR, HTC Vive, itd.

 

Većina ljudi želi doticaj s virtualnom stvarnosti

Ljudi su uglavnom sumnjičavi po pitanju nove tehnologije i potrebno je puno vremena da bi prigrlili neke nove trendove. Ipak, čini se kako virtualna stvarnost s time neće imati velikih problema jer interes za ovom tehnologijom je poprilično velik. Nedavno su provedena istraživanja čiji je cilj bio pokazati žele li ljudi virtualnu stvarnost u svojim životima.

Gotovo nevjerojatno zvuči podatak kako je čak 91 posto ljudi reklo da žele tehnologiju virtualne stvarnosti u svojem životu, bez da su prethodno iskušali mogućnosti te tehnologije. Prije istraživanja korisnicima su pokazani materijali s mogućnostima koje nudi virtualna stvarnost i čini se kako je to bio dovoljan poticaj da bi ljudi pokazali pozitivne stavove prema tehnologiji virtualne stvarnosti.

Nedostatak standarda kao problem ili prilika

Spomenuli smo prije kako se na Amazonu može pronaći više od 200 različitih VR uređaja, a činjenica je kako se ti uređaji načinom funkcioniranja uglavnom prilično razlikuju. Potencijalni problem koji bi se mogao pojaviti u budućnosti, a kada je u pitanju virtualna stvarnost, jest pomanjkanje standarda. Naime, za razliku od gotovo svih ostalih tehnologija u kojima je način funkcioniranja uređaja prilično sličan, kod virtualne stvarnosti takvo što ne postoji.

Svaki proizvođač VR uređaja na svoj način kreira prikaz sadržaja i zapravo razvija vlastitu tehnologiju. Iako je trenutno to dobra stvar jer se traži idealno rješenje na tržištu, u budućnosti bi pomanjkanje standarda moglo predstavljati problem. Naime, sadržaj koji će stvarati kreativci morat će se prilagođavati raznim standardima koje zahtijevaju razni VR uređaji. Hoće li pomanjkanje standarda prerasti u problem ili priliku – pokazat će vrijeme.

 

Zaključak

Virtualna stvarnost je tehnologija koja na velika vrata ulazi u naše živote, iako toga još nismo svjesni. Podaci pokazuju kako su pred nama godine velike ekspanzije virtualne stvarnosti, što će zasigurno utjecati na cijene i dostupnost tehnologije i na našem području. Očekuje se kako će se na tržištu pojaviti nekoliko lidera čiji će uređaji postati dominantni, a proizvođači sadržaja će se prikloniti razvoju novih funkcija upravo za te glavne “igrače” na tržištu.

Činjenica je da su ljudi uvelike zainteresirani za virtualnu stvarnost i to vide kao jedan napredak ka budućnosti. Pozitivni stavovi dobar su pokazatelj potencijala koji nudi virtualni svijet, a što će rezultirati još većim ulaganjima u virtualnu stvarnost. Pred nama su svakako zanimljive godine koje će profilirati virtualnu stvarnost – kao jednu od vodećih tehnologija budućnosti.

Piše: Marko Županić

1 komentar

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here