- McKinsey: Brzina implementacije tehnologije u krizi je od 24 do 27 puta brža u odnosu na apsorpciju novih tehnologija prije krize
- Financial Times: Dobitnici u krizi kompanije su iz svih poslovnih sektora, no svima je zajedničko da su se na vrijeme prilagodili novim uvjetima i proveli digitalnu transformaciju na vrijeme
BE-terna, vodeći integrator za implementaciju poslovnih softverskih rješenja u regiji, danas je održao 9. godišnju konferenciju na kojoj je okupila ključne partnere i ljude iz domaće i regionalne ICT zajednice. Tema ovogodišnje konferencije je „Kraj prosječnosti“. Novi oblici komunikacije, napredak tehnologije i nepredvidivi globalni uvjeti poslovanja neke su od dinamičnih promjena s kojima se suočavamo. Promjene na tržištu nikad nisu bile brže i zahtijevaju brzu prilagodbu. Dinamično vrijeme stvorilo je nove trendove i načine poslovanja, u kojem je izvrsnost postala imperativ u prilagodbi na nove izazove.
Zbog epidemioloških uvjeta, BE-terna godišnja konferencija po prvi je put održana isključivo u online formatu, a sudionicima je omogućen sadržaj u visokoj kvaliteti putem live prijenosa. Interaktivna predavanja ponudila su presjek raznih aspekata poslovne izvrsnosti i ispričala inspirativne priče o poslovnoj uspješnosti. U prijepodnevnom dijelu konferencije održana su keynote predavanja renomiranih domaćih stručnjaka iz IT industrije.
Krešimir Mlinarić, Managing Director, BE-terna Hrvatska, u uvodnom obraćanju nazvanom „Vrijeme koje ne tolerira prosječnost“, pozdravio je sudionike te poručio kako sve tvrtke koje su se na vrijeme pripremile na krizu, istu prolaze lakše i bez većih posljedica. Prema istraživanju analitičke kuće McKinsey[1], tvrtke su u doba pandemije ubrzale proces digitalizacije svojih internih procesa, lanaca opskrbe i interakcija s kupcima za 3-4 godine u usporedbi s prethodnim razdobljem, a udjela digitalno podržanih proizvoda ili digitalnih proizvoda za 7 godina.
Prema istom istraživanju, brzina implementacije tehnologije u krizi je od 24 do 27 puta brža u odnosu na apsorpciju novih tehnologija prije krize. Mlinarić navodi i podatke iz recentnog istraživanja Financial Timesa[2] koje – pomalo neočekivano – pokazuje kako dobitnike u krizi[3] imamo iz svih poslovnih sektora – svima je zajedničko da su se na vrijeme prilagodili novim uvjetima i pravodobno proveli digitalnu transformaciju. S druge strane, na listi 25 najvećih gubitnika krize [4]je 10 kompanija iz financijskog sektora, 8 kompanija iz sektora energetike, a tek 2 avioprijevoznika. Svim kompanijama koje su se našle na listi, a ne dolaze iz sektora izravno pogođenih pandemijom, i ranije je predviđen pad – kriza je tek ubrzala propast ovih kompanija.
Kao izrazito važnu komponentu svake organizacije Mlinarić ističe – ljude. Pobrinite se za svoje zaposlenike – oni su vaš najvrjedniji resurs i kompetitivna prednost vaše organizacije. Korporativna kultura erodira, postoje problemi s prijenosom znanja – čuvajte zaposlenike, poručuje Mlinarić.
Kao vitalnu komponentu uspješnosti, Mlinarić navodi izvrsnost. Biti izvrstan nije stvar izbora, već opstanka. Nije vrijeme mediokriteta i nećemo se vratiti na staro, poručio je Mlinarić, te naveo kako je tijekom pandemije više od 80% kupaca promijenilo navike i prešlo na online kupovinu, a 75% onih koji su to učinili prvi put tijekom pandemije, nastavit će to činiti i nakon pandemije. Tvrtke koje nisu prilagodile sustave – neće vratiti kupce, zaključuje Mlinarić.
Na kraju izlaganja, Mlinarić je rečenicom „Good bye Adacta, welcome BE-terna“, zaključio kako fokus nove kompanije u regiji i dalje ostaje u regiji te na domaćem tržištu, a politika prema klijentima i partnerima ostaje ista.
Sven Marušić, Managing Partner, Five, održao je keynote predavanje na temu Operativna izvrsnost kao ključni test poslovanja. Postizanje operativne izvrsnosti jedan je od osnovnih preduvjeta poslovnog uspjeha, ali i opstanka na tržištu, no njeno postizanje ne sastoji se isključivo od skupa aktivnosti i ciljeva, napominje Marušić.
U svom izlaganju, Marušić je rekao kako kompanije zahtijevaju fokus na egzekuciju i stabilno poboljšanje učinkovitosti. Istaknuo je tri glavne teorije operativne izvrsnosti – Lean Manufacturing, Six Sigma i Kaizen.
Marušić navodi i deset principa za poboljšanje:
- Poštujte svaku osobu
- Upravljajte humano
- Tražite savršenstvo
- Uvedite znanstveno razmišljanje
- Usredotočite se na procese
- Osigurajte kvalitetu na izvoru
- Radite s „Flow“ i „Pull“ vrijednostima
- Razmišljajte sistematično
- Stvarajte konstantu svrhe
- Stvorite vrijednost za klijenta
Govoreći o kompaniji Five, Marušić ističe da je Fiveu, kao uslužnoj kompaniji, povećanje operativne izvrsnosti jedini način povećanja profita kompanije, a u rastu Fivea najveći je izazov osigurati kvalitetu u uvjetima ekstremnog rasta kompanije.
Marušić je izlaganje zaključio s osam osnovnih vrijednosti kojima se u Fiveu koriste za podizanje operativne izvrsnosti: slušajte krajnjeg korisnika, uspjeh klijenta je naš uspjeh, ne miješajte ego u proces, budite timski igrač, uvijek isporučujte na vrijeme, nastavite vraćati, budite radikalno transparentni, te na kraju – počistite za sobom. Izvrsnost je moguća isključivo onda kada je uz nju prisutna i odgovarajuća kultura razmišljanja unutar organizacije.
U keynoteu nazvanom „Kultura tehnološke izvrsnosti – je li novo i uvijek bolje?“, Ratko Mutavdžić, CTO, Microsoft, govorio je o postizanju uspjeha u 21. stoljeću.
Tehnologija je postala dominantna i koristimo je sve više, ne samo u životima, već i u poslu za postizanje poslovnih ciljeva. Tehnološku izvrsnost Mutavdžić je podijelio na tri područja izvrsnosti: izvrsnost u inženjerstvu, izvrsnost u platformi te izvrsnost u uslugama. Ispod tehnoloških komponenata izvrsnosti je kultura promjena. Na kulturi organizacija pada i ona je neophodna – ne postoji organizacija koju ne možete uništiti ako kultura ne postoji, poručuje Mutavdžić.
Mutavdžić kompaniju Microsoft Ističe kao „enablera“, odnosno kompaniju koja podržava druge kompanije da ostvare izvrsnost kroz Microsoftove proizvode i usluge. Danas se to ne radi „1 na 1“, već masovno, kaže Mutavdžić. Microsoft proizvodi, servisi i usluge na platformi su koju koristi velik broj korisnika – primjerice, u domeni operativnog sustava Windows 10 radi se o čak milijardu korisnika.
Davor Runje, TEDx govornik i CTO, Airt, u keynote predavanju „Reinventing yourself“ govorio o vlastitim počecima, profesionalnom razvoju te postizanju izvrsnosti u svim aspektima. Runje svakih sedam godina u potpunosti mijenja karijeru. Posljednjih godina zamjetan je izrazito snažan val umjetne inteligencije, kojom se Runje danas intenzivno bavi. Runje ističe kako slijedi trendove i kad osjeti da bi novi tehnološki val mogao poljuljati – ne samo IT industriju, već i društvo općenito – započinje posao i pokušava iskoristiti svoje talente kako bi pozitivno promijenio svijet. Tajna uspjeha nije u inteligenciji, već u tom da se čovjek treba naći u pravo vrijeme na pravom mjestu – „na pravom valu“, zaključuje Runje.
U drugom dijelu konferencije, stručnjaci iz BE-terne dali su pregled iz novosti u tehnologijama.
Milan Listeš, Customer Landing Manager, BE-terna Hrvatska, održao je live demo kupovine iz kućnog naslonjača ili bilo kojeg drugog udaljenog mjesta. Današnji su kupci globalni i mobilni, fizička trgovina ostaje, no upotreba internetske trgovine raste, napominje Listeš. Listeš je uživo demonstrirao kupnju iz vlastitog doma uz pomoć proširene stvarnosti (Augmented Reality aplikacije) i alata Customer Insights.
Nakon ove demonstracije, Listeš je održao i prezentaciju o životu s umjetnom inteligencijom, koji je goruća tema u mnogim raspravama o digitalizaciji. Tijekom prezentacije, Listeš je pokazao stvarni slučaj upotrebe u distribucijskoj tvrtki i objasnio kako život s AI izgleda iz perspektive krajnjeg korisnika.
Antonija Šoštarić, Sales Manager, BE-terna Hrvatska, predstavila je Business Central Flying Start , novo ERP rješenje u oblaku iz BE-terne namijenjeno malim i srednje velikim tvrtkama. Rješenje objedinjuje sve poslovne procese tvrtke u jednom sustavu, a na tržište dolazi u 3 različita paketa funkcionalnosti – Finance, Trade i Manufacturing, zaključuje Šoštarić.
U posljednjem izlaganju, Dino Filipović, Solution Consultant, BE-terna Hrvatska, govorio je o načinima ubrzanja digitalne transformacije putem tehnologije robotske automatizacije procesa (RPA). Filipović pojašnjava kako je RPA budućnost poslovanja mnogih industrija. Automatizacija repetitivnih procesa donosi veću efikasnost i smanjenu mogućnost za pogreškom, rekao je Filipović te prikazao primjere iz prakse u kojima RPA igra značajnu ulogu u procesu digitalizacije poslovanja.
[1] Izvor: McKinsey, https://www.mckinsey.com/business-functions/strategy-and-corporate-finance/our-insights/how-covid-19-has-pushed-companies-over-the-technology-tipping-point-and-transformed-business-forever#
[2] Izvor: Financial Times, https://www.ft.com/content/844ed28c-8074-4856-bde0-20f3bf4cd8f0
[3] Izvor: Financial Times, https://www.ft.com/content/496bc09a-4646-407a-a0d4-a22dac55c1e6
[4] Izvor: Financial Times, https://www.ft.com/content/1d52d243-c5f1-4725-9ea5-8ddda14a5fe8
P.R.