PočetnaMobyPametni telefoniKraj jedne ere - nestaje li uskoro BlackBerry u potpunosti s tržišta?!

Kraj jedne ere – nestaje li uskoro BlackBerry u potpunosti s tržišta?!


Odlazi li BlackBerry zauvijek s tržišta mobilnih uređaja? Staje li odlaskom BlackBerry-a jedna era i gubimo li brend koji je odgajao mnoge generacije? Što je to inovativnog BlackBerry donio tržištu mobilnih uređaja i ima li nade za spas ovog brenda?

Baš poput brenda Nokia i BlackBerry je prije 20-ak godina bio dominantno ime na tržištu mobilnih uređaja. Inovativnim konceptom i mudrim razvojem tih je davnih dana BlackBerry tržištu ponudio nešto novo – preteču današnjih pametnih telefona. No, ta inovativnost kao da je stala onog trena kada su se pojavili prvi iPhone uređaji i Android pametni telefoni. BlackBerry je ostao vjeran svojem konceptu – što se ubrzo pokazalo kao pogrešna odluka.

Iza BlackBerry-ja je vrlo zanimljivo razdoblje puno preokreta i dramatičnih tržišnih odluka – no čini se kako brend polako, ali sigurno odumire. Naime, već krajem kolovoza ove godine TCL više nema pravo na proizvodnju i prodaju BlackBerry uređaja – što će vrlo vjerojatno označiti kraj ovog brenda.

Što nam je sve BlackBerry dobroga donio kroz povijest, kako je tekao razvoj ovog brenda i što će se događati u narednim mjesecima – saznajte u nastavku. BlackBerry je definitivno veliko ime, koje je davnih dana dominiralo tržištem mobilnih uređaja – i zaslužuje da se prisjetimo svega što nam je BlackBerry donio (sada kada je kraj čini se blizu). Evo po čemu ćemo pamtiti BlackBerry:

 

Inovativni koncept i osvajanje tržišta

Nastanak brenda BlackBerry službeno vežemo uz 1999. godinu, što znači da se BlackBerry na tehnološkoj sceni uspješno održao 21 godinu. Iako se čini kako je kraj ovog brenda sve bliže, to ne mora nužno biti istina – ako se pojavi netko tko će htjeti spasiti ovaj posrnuli brend. Bilo kako bilo, prije 20-ak godina BlackBerry je gradio prepoznatljivo ime u svijetu mobilnih uređaja – stvarajući nešto slično što nam danas predstavlja Apple.

BlackBerry se odmaknuo od klasičnih mobilnih uređaja toga doba koji su uglavnom imali oko 15 tipki – te su ponudili mobilni uređaj s čitavom tipkovnicom. Iako je bio iznimno težak zadatak zgurati cijelu tipkovnicu na mali mobilni uređaj, BlackBerry je u tome uspio – što su korisnici ubrzo prepoznali. Gradeći inovativni koncept, BlackBerry je postao jedan od najjačih brendova doba prije pametnih telefona. Istovremeno, svojim inovativnim konceptom potaknuli su ideju o razvoju pametnog telefona – koji su danas iznimno dominantni na tržištu. No, ta je inovativnost s vremenom splasnula, a tvrdoglavost BlackBerry-a da se zadrži na svojem provjerenom konceptu – pokazala se totalno pogrešnim tržišnim potezom.

 

Pioniri u stvaranju prvih aplikacija i notifikacija

Iako je BlackBerry donio inovativni koncept u sam fizički izgled mobilnih uređaja tadašnjeg doba, velike su se promjene uskoro dogodile i na području softvera. BlackBerry je prepoznao kako zahvaljujući drugačijem pristupu razvoju telefona, može napraviti određeni iskorak i po pitanju funkcioniranja samog uređaja. Godina je 2005., a BlackBerry radi iskorak na području softvera te predstavlja nešto što će poslužiti kao temelj današnjim modernim aplikacijama na pametnim telefonima. Dakle, možemo reći kako je BlackBerry djelomično zaslužan za razvoj svih budućih aplikacija, iako su današnje aplikacije znatno naprednije od svega što je BlackBerry ponudio tržištu. Ipak, bili su kreatori koncepta koji je danas iznimno popularan i koristi se masovno širom svijeta.

Uz to što je BlackBerry razvio temelje budućih aplikacija, napravili su još puno sjajnih stvari po pitanju softverskih rješenja. Dakako, nisu to bile neke napredne ideje i koncepti, ali su poslužili kao smjernica za daljini razvoj svih ostalih sustava. Uglavnom, BlackBerry je predstavio i jedan zanimljiv koncept zahvaljujući kojem je moguće vidjeti kada osoba s druge strane pročita vašu poruku. Takve sustave (notifikacije) danas imamo na gotovo svim aplikacijama i sustavima za komunikaciju – a inicijalna ideja za takvo nešto nastala je upravo od strane BlackBerry-a. Iako su bili inovatori i izgradili temelje za sve buduće mobilne uređaje – ubrzo su izgubili svoju lidersku poziciju na tržištu.

 

Tvrdoglavost u ustrajanju na razvoju vlastitih koncepata

Inovacije jako brzo zastarijevaju, posebice u doba kada se tehnološki sektor jako brzo razvija. Ono što je danas inovativno, za nekoliko godina bit će stvar prošlosti i lako ćemo se toga odreći. Upravo se takav scenarij dogodio BlackBerry-ju. Naime, ova je kompanija prije ere pametnih telefona imala fantastičan inovativni koncept koji su korisnici širom svijeta obožavali. No, pojavili su se tada prvi pametni telefoni koji su donijeli nevjerojatan zaokret na tržištu. Kada biste se samo prisjetili tih prvih pametnih telefona, bilo bi vam smiješno koliko su bili ograničeni u funkcioniranju – u odnosu na današnje uređaje. Hrabar pokušaj Apple-a, a zatim i Google-a – ubrzo se pokazao kao jedini ispravni smjer u kojem će se razvijati tržište mobilnih uređaja.

No, BlackBerry je smatrao kako njihov koncept mobitela s fizikom tipkovnicom i dalje može imati dio tržišta – s obzirom na popularnost koju je imao prije pojave pametnog telefona. Nažalost, pogriješili su u svojim prognozama. Unatoč tome što su imali iznimno popularan brend i što su vjerojatno imali kvalitetne timove koji su mogli razviti nove uređaje slične pametnim telefonima – u BlackBerry-ju to nisu učinili. Odlučili su biti tvrdoglavo ustrajni u razvoju svojeg koncepta telefona s fizičkom tipkovnicom – što korisnike više nije uzbuđivalo. Korak po korak srljali su u poslovnu provaliju – iako su ih mnogi na to upozoravali. Zanimljivo je da BlackBerry ni dan danas nije napravio zaokret ka pametnim telefonima i još uvijek gaje svoj koncept telefona s fizičkom tipkovnicom. Ustrajanje u zastarjelim konceptima i ne prilagođavanje modernim trendovima – BlackBerry je dovelo do financijskog ponora.

 

Pokušaj zaokreta ka Android sustavu

Godine ustrajanja na razvoju vlastitog koncepta koji korisnici više ne obožavaju, natjerale su BlackBerry da konce igre prepusti u ruke drugoj kompaniji. Prije nekoliko godina djelomično upravljanje brendom BlackBerry pripalo je kineskoj kompaniji TCL. Ova je kompanija trebala spasiti što se spasiti može te vratiti kakvu-takvu popularnost BlackBerry-u. No s godinama promašenih politika i lošeg poslovnog razvoja, BlackBerry se našao u iznimno dubokim problemima – iz kojih je gotovo nemoguće isplivati. Svima je bilo jasno da BlackBerry treba drastičan zaokret – i to se dogodilo.

Nakon što su godinama ustrajali na razvoju svojeg softvera, BlackBerry se okrenuo Android sustavu. Zanimljivo, s hardverske strane BlackBerry pametni telefon je i dalje bio opremljen fizičkom tipkovnicom – no softverski stvari više nisu bile iste. Nadogradnja na Android sustav trebala je korisnicima pružiti sigurno utočište u kojem se bez problema snalaze. Iako s inovativnim konceptom na tržištu, pametni telefon s fizičkom tipkovnicom nije zapeo za oko korisnicima – i prodaja nije išla po planu čelništva BlackBerry-a.

Valja ovdje istaknuti i jedan zanimljiv period u životu kompanije u kojem je bilo pokušaja da se BlackBerry uređaji tretiraju kao najsigurniji pametni telefoni na tržištu. Naime, BlackBerry je unutar telefona imao sustav koji je korisnicima dopuštao punu kontrolu nad privatnosti i olakšavao je proces oduzimanja/dodjeljivanja odobrenja za korištenje hardverskih komponenti uređaja. Iako je početno ovakav pokušaj brendiranja naišao na odobrenje, ubrzo nakon toga Apple i Google porinuli su se istu stvar ponuditi u svojim sustavima za telefone – pa BlackBerry ni po tome više nije jedinstven na tržištu. Tako je propao još jedan pokušaj brendiranja – a BlackBerry je gurnut u provaliju iz koje teško da se može izvući.

 

Loši prodajni rezultati i mnoštvo promašenih odluka

Iako s velikim žalom gledamo prema gašenju velikog BlackBerry-a, činjenica je da je sve ovo rezultat mnoštva promašenih poslovnih odluka. Tehnološko tržište koje iznimno brzo napreduje ima jednu krucijalnu vodilju – prilagodi se ili nestaješ. BlackBerry se nažalost nije prilagodio, već je tvrdoglavo ustrajao u svojem konceptu – što ga je dovelo do propasti.

Svoje buduće poslovanje bazirali su na staroj popularnosti, a korisnici danas nisu nimalo lojalni – barem što se tehnologije tiče. Korak po korak BlackBerry je upao u razdoblje loših poslovnih rezultata jer se prodaja novih uređaja jednostavnije nije odvijala prema zacrtanom planu. Svaki novi loš financijski rezultata smanjivao je mogućnosti investiranja u inovacije – i BlackBerry je bio primoran konce igre prepustiti drugim tržišnim liderima. Manjak inovacija korisnici danas jako kažnjavaju – i oni koji se ne prilagođavaju trendovima ne mogu računati na kvalitetne rezultate prodaje. BlackBerry je nažalost bio među takvima, iako je prije ere pametnih telefona imao iznimno dobru poziciju na tržištu mobilnih uređaja.

 

BlackBerry Priv

Kraj jedne ere i velikog brenda

Kraj jedne ere i velikog brenda mogao bi se dogoditi i prije nego što ste mislili. Naime, koncem kolovoza ove godine TCL gubi pravo na proizvodnju i prodaju uređaja pod brendom BlackBerry – što bi moglo značiti definitivnu “smrt” za ovaj nekada dominantni brend. Svi korisnici koji koriste nove BlackBerry uređaje na podršku mogu računati do 31. kolovoza 2022. godine – nakon čega i taj segment staje.

Iz TCL-a su poručili kako su iznimno zadovoljni suradnjom s BlackBerry brendom i smatraju kako su tržištu ponudili zanimljive i kvalitetne uređaje. Isto tako zahvalili su se svim korisnicima koji su odabrali BlackBerry brend i koji su gradili lojalnu zajednicu. No, tu je priči kraj – TCL više neće imati pravo na brend BlackBerry.

Što se tiče BlackBerry-a moguće je nekoliko scenarija, no dva su najizglednija. Prvi scenarij je da se pokušaju udružiti s nekim drugim proizvođačem koji će ovom brendu udahnuti novi život. Ako se to i dogodi, vjerojatno će biti potrebno da se BlackBerry napokon rastane od svojeg koncepta telefona s fizičkim tipkovnicama i prigrli trendove koje kroji ostatak tržišta. Dobar primjer ovakvog scenarija definitivno je Nokia, koja nakon kolapsa ostvaruje sve bolje tržišne rezultate. Drugi scenarij je nažalost gašenje brenda BlackBerry. Desi li se taj scenarij, izgubit ćemo jednog vrijednog predstavnika na tržištu mobilnih uređaja – koji je “palio i žario” prije ere pametnih telefona. BlackBerry je utemeljio mnoge koncepte koje današnji mobilni uređaji imaju – i bogatu prošlost mu nitko ne može oduzeti. No, ista stvar nije i s budućnosti – koja je iznimno neizvjesna.

 

Piše: Marko Županić


RELATED ARTICLES

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular