PočetnaInternetGoogle Chrome bi uskoro mogao “potrgati” ad-blockere

Google Chrome bi uskoro mogao “potrgati” ad-blockere


Google planira promijeniti način na koji se ekstenzije integriraju u Chrome web preglednik. Glavni motiv kompanije za ovu izmjenu je to što žele iskorijeniti maliciozne ekstenzije koje narušavaju korisnikovu privatnost i sigurnost.

Google se već duže vremena, barem oni tako kažu, bori za privatnost i sigurnost svih svojih korisnika i ne žele da im third-party ekstenzije naruše taj sustav. Nažalost, kada se ova izmjena dogodi, popularne ekstenzije poput uBlock Origina i uMatrixa će najvjerojatnije prestati raditi. Ako se oslanjate na ad-blockere, bit ćete u problemu.

Ovaj Googleov plan se naziva “Manifest V3” i opisan je u javnom dokumentu. Ako vam se da čitati dokument, vidjet ćete da u njemu Google predlaže način na koje ekstenzije rade i integriraju se u web preglednik. Žele da korisnik ima veću kontrolu nad time što ekstenzija radi i kako komunicira s web stranicama, te učiniti ekstenzije robusnijima.

Na primjer, ekstenzije više neće moći učitati kod s remote (udaljenih) servera. Neke ekstenzije, nakon što biste ih instalirali, bi povukle kod s udaljenih servera i taj kod izvršile na vašem računalu lokalno. Samim time bi narušili vašu sigurnost, potencijalno inficirali vaše računalo itd. To u budućnosti više neće biti moguće.

Problem: trenutačni webRequest API

Što se ad-blockera tiče, njihov problem je u API-ju koji se zove “webRequest”. S trenutačnim webRequest API-jem, web preglednik pita “zainteresirane” ekstenzije da pregledaju svaki web zahtjev koji se radi. Zatim ekstenzija uzme taj zahtjev, i može ga po potrebi modificirati. Recimo, ukloniti cookie-je, spriječiti određene zahtjeve, maknuti određeni HTTP header iz zahtjeva i još mnogo toga.

 

API se također može koristiti za limitiranu modifikaciju odgovora na web zahtjev. To znači da ekstenzija može blokirati određeni dio JavaScripta ili blokirati skidanje veće datoteke koja bi se mogla automatski skinuti na računalo …

Ali baš zato što ekstenzije pregledavaju web zahtjeve i daju svoju prosudbu da li je taj zahtjev dobar, treba ga modificirati ili poništiti, Google tvrdi da je to sporo. Pogotovo što su ekstenzije pisane u JavaScriptu.

S druge strane – to daje veliku “moć” ekstenzijama, ali to nužno ne znači da je dobro. Ekstenzija vam može ukrasti cookie ili nešto slično tome.

Vrijeme je za promijene

Google je odlučio spomenuti webRequest API zamijeniti s novim API-jem koji bi se trebao zvati declarativeNetRequest. S tim novim API-jem, web preglednik će pitati ekstenziju što napraviti s web requestom (zahtjevom), a ekstenzija će mu reći što da napravi.

To znači da će ekstenzija reći web pregledniku zahtjev X propusti, zahtjev Y preusmjeri, sve ostalo propusti. Malo drugačiji način rada, ali bi Chrome trebao postati mnogo brži zbog toga. Razlog tome je što se više zahtjev neće obrađivati u JavaScriptu, nego u samom web pregledniku.

Novi API je također bolji i za privatnost. To znači da ekstenzije više neće moći vidjeti cookie-je ili potencijalno osjetljive podatke. I samim time će ekstenzije postati robusnije i fleksibilnije.

Nadalje, novi API neće dopuštati ekstenzijama da modificiraju odgovor koji je web preglednik dobio od servera. To ne znači da će svaki ad-blocker prestati raditi. Vjerujemo da će se mnogi blockeri vrlo brzo oporaviti od ove promijene, odnosno čim novi API stupi na snagu, doći će i nove verzije ad blockera koje će raditi relativno dobro. Možda neće odmah biti savršene, ali će blokirati iritantne reklame koje viđate po web stranicama.

Ovaj napisani Manifest V3 još uvijek nije finaliziran i jednom kada bude prihvaćen, imat će određeni period “prilagodbe”. Još neko vrijeme će ekstenzije moći raditi s webRequest API-jem, dok će paralelno biti dostupan i declarativeNetRequest API. Sve u svemu, očekujemo dosta velike izmjene na ovom polju i pitanje je hoće li ekstenzije zbog njih postati manje korisne ili će zadržati ovu razinu koju sada imaju. Ali to ćemo vidjeti kroz ovu godinu. Ne morate još početi tražiti nove ekstenzije.

 

Piše: B.P.


RELATED ARTICLES

2 Komentari

  1. Dobro što se tiče privatnosti, ali ipak s obzirom na ‘silovanje’ reklamama mislim da će opasti broj korisnika Chromea. Firefox, Opera, Tor browser i dr. će biti na dobitku s ovim promjenama. Osobno koristim Chrome i ukoliko ad blockeri ne budu radili prelazim na Firefox.

    • Nevidim problem ?
      Svi kukaju da Chrome koristi previše RAM-a (a ram i tome služi da se koristi) kako bi brzo radio obradu loadanja i prikaza stranice, i dodajmo na to i adblockere koji još povećaju load na OS – kada odjednom svi u čudu.
      Koristite ad/tracker blokere koji će očistiti problem prije serviranja podataka browseru i sve riješeno.
      AdGuard je niti 10€ za doživotnu licencu i radi upravo to.

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular