PočetnaInternetDruštvene mrežeTwitterovi korisnici masovno prelaze na Mastodon. Kakva je to društvena mreža i...

Twitterovi korisnici masovno prelaze na Mastodon. Kakva je to društvena mreža i zašto joj popularnost raste?


Društvena mreža Twitter doživljava vjerojatno najturbulentnija vremena otkad postoji, a razlog svemu tome je njen novi vlasnik Elon Musk koji uvodi velike promjene. Mnoge stvari još uvijek nisu definirane, no čini se kako će se za korisničke profile na Twitteru morati izdvajati mjesečna naknada i promijenit će se djelatnici na mnogim rukovodećim mjestima, što poprilično mijenja hijerarhiju unutar tvrtke. Uz ove velike promjene, Twitter posljednjih dana doživljava pravi egzodus korisnika koji masovno prelaze na društvenu mrežu Mastodon.

 

Društvena mreža iz pozadine

Mastodon je zapravo već prisutan godinama kao open-source društvena mreža tj. platforma. Zahvaljujući trenutnoj situaciji s Twitterom, korištenje Mastodona odjednom je postalo pomodno jer je ova društvena mreža doživjela rast od gotovo 500.000 korisničkih profila. Ovdje se dijelom radi o novim profilima, a dijelom o starima koji su ponovno aktivirani. Teško je reći kakva nas događanja čekaju u naredno vrijeme, no brojke su za Twitter alarmantne i Mastodon može samo strpljivo čekati priljev novih korisnika.

Mastodon

Što je Mastodon?

Općenito gledano, Mastodon je vrlo sličan društvenim mrežama kao što su Facebook, Instagram, Tumblr ili Twitter. Na njemu možete objaviti post pomoću teksta, slike ili videa te slijediti ljude kako bi mogli vidjeti njihove postove. Iako na se na prvi pogled Mastodon možda ne razlikuje od ostalih društvenih mreža, postoje neki elementi koji su drugačiji te se odnose na infrastrukturu, određene značajke te mogućnosti odluka koje uglavnom doprinose boljem korisničkom iskustvu.

 

Nema zamarajućih algoritama

Većina kritika koje su usmjerene prema današnjim društvenim mrežama odnosi se na algoritme te kako se pomoću njih promiču određene vrste sadržaja. Facebook i Instagram prvenstveno se pouzdaju u algoritme koji biraju koje ćete postove vidjeti, a Twitterovo zadano sortiranje također koristi algoritme umjesto jednostavnog kronološkog poretka.

Treba reći da je ponekad funkcionalnost algoritama od iznimne koristi. Pravi primjer je društvena mreža TikTok koja je postala dominantna platforma u samo nekoliko godina samo zato što je algoritam koji pronalazi popularne videoklipove zaista impresivan.

Stoga će vas iznenaditi kako Mastodon uopće ne koristi algoritme. Doslovno niti jednog. Vaša početna stranica na Mastodonu sadrži sve postove od ljudi koje pratite i oni su poredani po kronološkom redoslijedu, bez reklama ili preporučenih postova ubačenih među njih.

Jednom kad dođete na vrh svog feeda, sve ste napravili i možete pročitati sve postove bez potrebe za osvježavanjem početne stranice kako bi mogli pročitati sadržaje koji su bili na početku skriveni.

 

Fediverse

Struktura Mastodona možda je zbunjujuća na početku, ali zapravo se radi o karakteristici platforme koja najviše privlači korisnike. Mastodon nema jedinstveni server, već nekoliko njih (ponekad se nazivaju „instances“) gdje ljudi mogu stvoriti korisničke račune i započeti s objavom postova. Ovi serveri imaju zajednički naziv: Fediverse.

Korisnici mogu pratiti druge korisnike na različitim serverima bez da na njima stvore zasebni račun. Ovo je usporedivo s e-mail servisima. Jednom kad imate Gmail korisnički račun možete komunicirati s korisnicima koji ga također imaju, a možete i kontaktirati korisnike koji imaju Yahoo ili Outlook.

 

Vrste servera

Neki serveri na Fediverseu imaju opću namjenu kao što su mastodon.social ili mastodon.online, no drugi su orijentirani oko specifičnih tema ili zajednica. Kao primjer možemo dati mastodon.art za umjetnike i dizajnere ili fosstodon.org za korisnike koje zanimaju tehnologija i besplatni softveri. Na odabiru zaista imate mnogo toga.

Cjelokupni Fediverse pokreće ActivityPub protokol koji je implementiran i od strane drugih društvenih mreža. Cjelokupna infrastruktura Mastodona po mišljenjima nekih nije savršena i trenutno prolazi znatna opterećenja, no i dalje se radi o značajnom postignuću.

Bolje korisničko iskustvo

Mastodon je implementirao mnoge značajke koje možete primijetiti i na drugim društvenim mrežama, ali sadrži određene razlike koje su upravo napravljene kako bi se izbjegle negativnosti koje su mnogim korisnicima poznate.

Jedna je da na Mastodonu nema pretrage s cjelovitim tekstom. Možete pretraživati hashtagove ili tekstove koji sadrže hashtagove, no pretraga s običnim tekstom neće polučiti rezultate. Ovo je s ciljem napravljeno kako bi se izbjegli spammeri i korisnici koji namjerno pronalaze svoje žrtve za plasiranje negativnih ili uvredljivih komentara. Na ovaj se način ograničava mogućnost pretrage, no isto tako se pozitivno utječe na grupe koje su formirane oko određenih tema ili zajednica jer će privući samo one korisnike koji su zainteresirani za sudjelovanje u raspravi ili objavi postova s navedenim sadržajem.

Mastodon također nema mogućnost dijeljenja posta prilikom komentiranja. Na drugim društvenim mrežama takvo nešto je dopušteno pa imate „quote tweeking“ na Twitteru ili „stitch“ na TikToku, no ova značajka redovito privlači spammere koji tako dijele nepoželjni sadržaj i negativno utječu na tijek same rasprave.

Mastodonova „content warning/spoiler“ značajka također stvara bolje iskustvo za korisnike. Njena je glavna zadaća skrivanje sadržaja kojeg mnogi ne žele vidjeti (npr. spoileri za filmove). Ova značajka se također može koristiti za druge vrste diskusija koje bi mogle biti nevažne ili koje nisu zanimljive nekim korisnicima. Kao primjer se može dati upozorenje za sadržaj pod oznakom „pol“ koja se odnosi na politiku.

Navedene karakteristike Mastodona sigurno neće biti poželjne influencerima na društvenim mrežama, no poboljšat će korisničko iskustvo i kvalitetu rasprava.

 

Otvaranje korisničkog računa

Sve što smo naveli nije jedino što Mastodon nudi. Možemo još izdvojiti prilagođene emojije, potpuni izostanak oglasa ili reklama, verifikaciju koja se temelji na web stranici, a ne na osobnim podacima itd.. Raznolikost servera na Mastodonu provjerite na sljedećoj poveznici.

Ako vas je Mastodon privukao sa svojim karakteristikama, možete slobodno pokušati otvoriti korisnički račun.

Prvi korak je zapravo i najkompliciraniji jer trebate naći adresu određenog servera (instances) na Mastodonu i prihvatiti novu prijavu.

Najlakši put za otvaranje korisničkog računa je ako vam već postojeći korisnik može poslati pozivnicu. U suprotnom morat ćete posjetiti službenu stranicu Mastodona i tamo naći server, a još je lakši način da koristite hodogram koji vas vodi prema pristupanju nekima od servera. Još jedna mogućnost pregleda aktivnosti na Mastodonu nalazi se na sljedećoj poveznici.

Jednom kad ste potvrdili korisnički račun, kliknite na „Edit Profile“ gumb i dodajte detalje o sebi. Sada možete pristupiti željenim serverima i pratiti druge korisnike, a svakako se pokušajte ostalima predstaviti te navesti koji su vam interesi.

Piše: Ervin Mičetić


RELATED ARTICLES

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular